[UML] Class diagram - ID's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:01
Ik ben op dit moment bezig met een UML class diagram, maar ik ben vastgelopen op enkele punten. Ik ben gewend om een ERD te maken en ik ben bang dat ik de ERD technieken meeneem in het UML diagram wat volgens mij niet moet.

Wanneer je een ERD maakt werk je met ID's, een klant heeft een ID, een order heeft een eigen ID, een fabrikant heeft een eigen ID etc. Is dit ook nodig bij een class diagram? Als ik de class diagram voorbeelden erbij haal zie ik dat er de ene keer wel gebruik wordt gemaakt van ID's en de andere keer weer niet. Mij lijkt het logisch dat ze wel overal gebruikt worden omdat je ze anders niet meer kunt terugzoeken, maarja zo werkte dat bij een ERD.

Daarnaast zie ik in class voorbeelden ook wel eens dat er een class wordt gebruikt zonder attributen (wel een naam), kan dat en wat is het nut daarvan?

Het zijn echte beginnersvragen, maar ik krijg hier geen antwoord op gevonden :)

BlaBlaBla

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
Een klasse heeft niet per definitie een ID nodig, maar het kan soms wel noodzakelijk zijn voor je datamodel (bijvoorbeeld factuur heeft een factuurnummer als id) of handig bij het sorteren van lijsten en zoeken in lijsten of als je de instanties van de klassen die je 'model' vormen wilt opslaan in een database dan kan het id als PK of FK gebruikt worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Cobalt op 22-09-2011 16:59 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:01
Een ID gebruiken is dus niet verkeerd, hoogstens overbodig?

BlaBlaBla

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
Dat is juist.

Een klasse kan ook een verzameling zijn van functies die bij elkaar horen maar geen data delen via (velden , ook wel members, properties of attributes genoemd). Neem bijvoorbeeld de klasse java.lang.Math alle functies zijn onafhankelijk van elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Cobalt op 22-09-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 20:24

Kaw

Waar je bij een datamodel kijkt naar velden die een object kan hebben is een class diagram veel meer gefocused op onderlinge samenhang en functionaliteit. Een class diagram moet je dus ook niet gebruiken als datamodel.

Dat heeft bijvoorbeeld de volgende implicaties:
- Je vermeld geen ID's tenzij deze nodig zijn binnen functionaliteit of een externe bron. Bijv. bij webservices.
- Je implementeerd bijv. geen koppeltabellen in een class diagram. Je hoeft daar geen rekening mee te houden. Veel op veel relaties geef je gewoon weer met 0..X & 0..X bij het koppellijntje.

Samengevat:
Je kijkt niet hoe gegevens worden opgeslagen, maar naar logische indeling en samenhang (OO-georrienteerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 18:33
Ligt er aan wat je aan het maken bent, maar bij een doorsnee OOP applicatie zie ik geen enkele reden waarom je ID's nodig zou hebben. Daar moet je juist proberen real-life objecten zoveel mogelijk om te zetten naar classes en subclasses met de juiste methodes. Voor model-classes heb je dan weer wel een ID nodig omdat dat een representatie is van een tabel uit je database.
Pagina: 1