• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-02 10:11
Hallo allemaal!
Elke keer als ik mijn pc aanzet dan start hij normaal op, alleen de 2 fans van de videokaart gaan een paar seconde voluit draaien. Dit gebeurt altijd net voordat het bureaublad wordt geladen (als er welcome... in beeld komt) Ik heb een HD6950 unlocked videokaart, en heb geen catalyst control center of MSI afterburner.

Hoe kan ik dit kleine probleempje verhelpen? Als het niet kan maakt het niet zoveel uit, maar zou graag willen weten waaraan zoiets nu ligt :+

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
omdat de drivers nog niet zijn ingeladen, die zorgen voor de aansturing van de fans. Gok ik.

• -Bas
418O2 schreef op donderdag 22 september 2011 @ 14:59:
omdat de drivers nog niet zijn ingeladen, die zorgen voor de aansturing van de fans. Gok ik.
goed bedacht :P had ik nog niet aan gedacht :+

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Lijkt me vrij logisch, want als je PC in de grafische mode aankomt en je GUI laadt, dan gaat de GPU meer stroom trekken (tegenwoordig zijn alle GUI's voorzien van features die grafische HW-versnelling gebruiken), met als gevolg dat de fans gaan draaien. Drivers van de leverancier of van Ati/NVidia zelf hebben meestal een optie om dit te regelen. Installeer je die niet, dan moet je naar alternatieve programmatuur gaan zoeken.

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Je kan dit verhelpen door het bios aan te passen, dan kan je kiezen op hoeveel percent/toeren de fan(s) bij de boot draait.

Maar ik zou dit afraden, dat minuutje dat hij op volle toeren blaast gaat hij stof (dat bij een minder krachtige lucht stroming gewoon blijft plakken) weg blazen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pixel Punk op 22-09-2011 16:48 ]

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 15:51
Of gewoon de drivers te downloaden?

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
kan jij je drivers inladen voor Windows gestart is? :F

• -Bas
goede drivers zijn al geinstaleerd ;) catalyst 11.7 is mijn driver op dit moment ;)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

In Catalyst Control Panel kun je een max voor de fan instellen. Het is niet eens zulk zware en lastige software, ik kan het je eigenlijk zelfs wel aanraden.

• -Bas
Umbrah schreef op donderdag 22 september 2011 @ 15:53:
In Catalyst Control Panel kun je een max voor de fan instellen. Het is niet eens zulk zware en lastige software, ik kan het je eigenlijk zelfs wel aanraden.
ik heb het gehad, een max kun je wel instellen, alleen dat programma is natuurlijk nog niet geladen voordat windows helemaal geladen is he ;) :+

denk dat ik het maar zo laat, argument van pixel kan ik mezelf nog wel in vinden :9

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
Maar waarom is het precies een probleem? Die paar seconden dat 'ie even wat meer herrie maakt, is toch geen ramp?

Ik heb ook een Radeon 6950, maar bij mij gaan de 2 fans alleen even hard blazen gelijk nadat ik de pc aanzet. En als ik een spel ga spelen dan natuurlijk.

The devil is in the details.

• -Bas
Hahn schreef op donderdag 22 september 2011 @ 15:58:
Maar waarom is het precies een probleem?

1. Die paar seconden dat 'ie even wat meer herrie maakt, is toch geen ramp?

2.Ik heb ook een Radeon 6950, maar bij mij gaan de 2 fans alleen even hard blazen gelijk nadat ik de pc aanzet.
1. probleem is niet heel erg ofzoiets, wilde alleen weten waardoor dit zou kunnen komen
2. Bij mij gaan ze ook in 1x harder draaien vlak voor windows, lijkt me logisch dat ze harder draaien als je je pc aan zet en als je gaat gamen, maar vlak voor windows vind ik beetje vaag.

edit:
Hann, heb je nog iets anders gedaan met je videokaart zodat ze niet harder gaan draaien vlak voordat bureaublad komt?

[ Voor 9% gewijzigd door -Bas op 22-09-2011 16:07 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
Ik heb 'm er pas gisteravond ingezet, dus ik heb er niks mee gedaan. Alleen 2 stroomkabels aangesloten :P Maar m'n pc start vrij snel op (zit SSD in), dus misschien dat 'ie het anders nog een keer zou doen, als het langer zou duren.

The devil is in the details.

• -Bas
Hahn schreef op donderdag 22 september 2011 @ 16:09:
Ik heb 'm er pas gisteravond ingezet, dus ik heb er niks mee gedaan. Alleen 2 stroomkabels aangesloten :P Maar m'n pc start vrij snel op (zit SSD in), dus misschien dat 'ie het anders nog een keer zou doen, als het langer zou duren.
ja daar heb ik ook een beetje het idee van, want toen ik net een schone instalatie had gedaan (geen ssd) toen maakte hij maar 1 seconde ongeveer meer geluid :*)
Pagina: 1