Ubuntu Server package have been kept back

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:50
Als ik in mijn Ubuntu servertje een apt-get upgrade wil doen, dan krijg ik de melding "packages have been kept back". Dit lijkt te maken te hebben met een kernel update, maar hoe kan ik dit nu oplossen? Of is het een melding die ik moet negeren?

Via aptidude
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1757832/packages.have.been.kept.back.jpg

Via apt-get
code:
1
2
The following packages have been kept back:
  linux-generic-pae linux-headers-generic-pae linux-image-generic-pae

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
apt-get dist-upgrade

Je kunt het negeren. Nieuwe kernel is niet zo heel interessant als alles werkt. Zolang je de security fixes maar binnen krijgt.

Je krijgt dit omdat er ook nieuwe dependencies worden geinstalleerd, ipv alleen updates voor de packages die al geinstalleerd zijn.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

NIeuwe kernel heeft soms/vaak ook security fixes :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om je updates via aptitude binnen te slepen. Debian raadt dit ook aan, omdat de dependency resolution van aptitude beter is dan van apt-get. Bovendien kun je het commando een op een kunnen vervangen. En binnen de interface van aptitude kun je alles selecteren wat je hebben wilt.

Luctor et Emergo || specs

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:50
Thanks; ik zal in het vervolg updaten met aptitude... ik vind het alleen niet zo overzichtelijk om de updates te vinden met aptitude. Iemand een how-to?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian raadt dit ook aan, omdat de dependency resolution van aptitude beter is dan van apt-get.
Apart. Vziw is aptitude niets meer dan een schil om apt-get heen. Dependency resolving is wel iets beter, want je krijgt verschillende opties voorgeschoteld, maar anders dan dat krijg je precies hetzelfde. Kies je voor de eerste de beste optie, dan zit je op het zelfde niveau als apt-get.
ik vind het alleen niet zo overzichtelijk om de updates te vinden met aptitude. Iemand een how-to?
Kijk eens in de preferences. Daar pas ik het volgende altijd aan, omdat die view nogal onoverzichtelijk is met main, multiverse, universe, etc.
code:
1
2
The default grouping method for package views:
status,pattern(~O,!~O => Other)

Eventueel kan je het volgende nog aanpassen, dan heb je wat beter overzicht met de versie en in welke tree (main, updates, security) de package vandaan komt. Bij Debian zie je dan of het bij Testing, Unstable, Stable of Backports vandaan komt).
code:
1
2
The display format for package views
%c%a%M%S %p %Z %v# %V# %t

Toevoeging is dus de # bij de twee v's en %t.

Ik zet ook altijd het automatisch installeren van recommende packages uit. Krijg je alleen maar meer software die je niet altijd gebruikt. Ik kijk wel als ik een nieuwe package installeer wat 't recommend, en als 't wat is, voeg ik 't bij de lijst om te installeren, maar meer ook niet. Ik gebruik alleen maar aptitude om m'n packages te managen. Geen parameters of opties, gewoon puur aptitude, van daaruit doe ik de rest (updaten, installeren, verwijderen).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hero Of Time schreef op donderdag 22 september 2011 @ 21:45:

Apart. Vziw is aptitude niets meer dan een schil om apt-get heen. Dependency resolving is wel iets beter, want je krijgt verschillende opties voorgeschoteld, maar anders dan dat krijg je precies hetzelfde. Kies je voor de eerste de beste optie, dan zit je op het zelfde niveau als apt-get.
Dat klopt niet, aptitude maakt wel gebruik van een delen van apt-get, maar de dependency resolving algoritmes zijn echt anders. In sommige gevallen neemt aptitude echt andere beslissingen.
Ubuntu heeft overigens hele stukken van apt-get herschreven om meer op aptitude te lijken, dus tegenwoordig zijn de verschillen weer wat kleiner.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weer wat geleerd. Heb er alleen niet echt veel aan aangezien ik nu toch al aptitude gebruik en straks werk met Debian Sid, ipv Ubuntu. Op het werk hebben we (ik eigenlijk) iets van 3 Ubuntu servers, waarvan 2 straks weg zijn. Een andere server was Ubuntu, maar is door een bug in Apache (fout van Ubuntu, niet Apache!) naar Debian verandert (herinstallatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Bij ubuntu worden de kernels niet zomaar geupgraded.
Ik vermoed dan ook dat je een "server editie" geinstalleerd heb.
Als je wel je kernels gelijk mee wilt upgraden.

als je in /etc/apt/apt.conf.d kijk en dat het 05aptitude bestandje opent.
Dan zie je waarom de kernels niet gelijk geupdated worden.

Die regel kan je natuurlijk verwijderen en dan gaat hij wel mee in de standaard upgrade.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is niet de reden waarom ze niet geïnstalleerd worden, dat is de reden waarom kernels niet automatisch verwijdert worden bij apt-get autoremove en aptitude autoremove.
code:
1
aptitude::Keep-Unused-Pattern "^linux-image.*$ | ^linux-restricted-modules.*$ | ^linux-ubuntu-modules.*$";

Keep-Unused-Pattern klinkt mij namelijk als bewaren, niet tegenhouden van installatie.

De reden dat het met apt-get upgrade niet geïnstalleerd werd, is door wat Mar2zz zei. Apt gaat geen nieuwe packages installeren bij een upgrade tenzij expliciet aangegeven.
Kijk maar eens bij aptitude help uitvoer. Standaard doet apt-get upgrade hetzelfde als een aptitude safe-upgrade. Met aptitude full-upgrade zullen nieuwe packages geïnstalleerd worden als de dependencies verandert zijn, zoals met een kernel update.

Pagina: 1