Hoi, ik ben met een collega bezig met inventarisatie van onze nieuwe netwerkomgeving op het werk. Wij hebben hierover nog enkele vragen en hopen dat jullie ons verder kunnen helpen.
Huidige situatie:
MKB met 35 werknemers, werkend in 3 gebouwen op 1 locatie. 2 – 3 users werken regelmatig vanuit huis.
Onderlinge afstand gebouwen 100m, opgesteld in een vierkant, zie hier:
Gebouw 4
^
|
|
100m
|
|
v
Gebouw 1 <--------- 100m ---------> Gebouw 2
De huidige server kan al een tijdje niet meer aan wat hij zou moeten kunnen:
Wat willen we? (wensen)
Een nieuwe server
(liefst HP, huidige beviel in principe goed, hebben ook meerdere HP clients, bevallen ook goed)
Huidige keuze is gevallen op een DL380 G7 met:
I.p.v. een tape oplossing willen we gaan backuppen op een NAS. Ons idee is als volgt:
Vanwege onze internetverbinding (XS4ALL ADSL) en gebrek aan coax in de straat (industrieterrein) en de slechte mogelijkheden van KPN op DSL gebied, laten we de mogelijkheid van online backuppen liever achterwege.
Vragen m.b.t. backup oplossing:
Huidige situatie:
De gebouwen zijn onderling d.m.v. glasvezel verbonden. Deze vezels (6 stuks per gebouw) zijn weer door een 10/100mbit converter aangesloten op 10/100mbit switches. De huidige 48p 10/100 switch bij de server, waar alle clients en MFPs in het kantoorgebouw (gebouw 1) aan hangen, begint ook langzaam de geest te geven (poorten die uitvallen). Deze dient dus vervangen te worden.
Plannen:
Om gelijk het hele netwerk naar Gbit-LAN te upgraden, willen we ook de switches in gebouwen 2 en 4 vervangen. Daarnaast willen we rekening houden met mogelijkheid tot implementatie van VoIP in gebouwen 1, 2 en 4. De 10/100 converters willen we ook omzeilen door de switches direct aan de glasvezel te hangen.
Omdat gebouw 4 slechts 2 telefoons heeft, willen we hier een ‘gewone’ 16p Gbit switch (HP JE005A) hangen en de VoIP telefoons daar voorzien van een 230V netadapter, i.p.v. een PoE switch daar neer te zetten. Deze keuze is puur uit kosten oogpunt gemaakt.
Gebouw 2 zal een 24p PoE Gbit switch krijgen. (HP JE007A)
Gebouw 1 zal 2 stuks 24p PoE Gbit switchen (HP JE007A) krijgen voor VoIP telefonie en 1x een 48p Gbit switch voor data (HP JE009A). Zo hebben we overal Gbit LAN en ruimte voor uitbreiding. Voor de switchen hebben we de V1910 serie van HP in gedachten, zie de fabrikant type# achter de switches.
Enkele vragen over de switches en het aansluiten ervan:
Al met al een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie ons nog wat advies kunnen geven, zodat wij een goed onderbouwde keuze kunnen maken voor onze nieuwe netwerk infrastructuur. Alvast hartelijk dank voor het lezen van en reageren op dit verhaal! Alle hulp is welkom.
Huidige situatie:
MKB met 35 werknemers, werkend in 3 gebouwen op 1 locatie. 2 – 3 users werken regelmatig vanuit huis.
Onderlinge afstand gebouwen 100m, opgesteld in een vierkant, zie hier:
Gebouw 4
^
|
|
100m
|
|
v
Gebouw 1 <--------- 100m ---------> Gebouw 2
- Gebouw 1 is het kantoorgebouw waar de meeste telefoons (25) en clients (25) staan en waar ook de server staat opgesteld.
- Gebouw 2 wordt voor productie gebruikt en heeft ongeveer 10 telefoons en 10 clients.
- Gebouw 4 heeft 2 telefoons en 2 clients.
- 2x 3x146GB 10k rpm SCSI schijven in RAID5
- 1 Xeon 3 Ghz processor
- 4GB RAM, waarvan er dus slechts 3 nuttig gebruikt kunnen worden i.v.m. 32bits server OS.
- Ultrium LTO2 interne tape drive
- SBS2003 en ingezet als
- Exchange server;
- SQL server (tijdsregistratie en exact)
- Back-up server (interne LTO2 tape drive)
De huidige server kan al een tijdje niet meer aan wat hij zou moeten kunnen:
- Printen gaat tegenwoordig direct vanaf pc i.p.v. via de server, waardoor op alle clients alle benodigde printers geïnstalleerd moeten worden. Dit is vooral vervelend als en een pc opnieuw geïnstalleerd moet worden.
- Verder past een volledige back-up niet meer op 1 LTO2 tape (met compressie) en moeten er dingen weggelaten worden. Als een back-up mislukt om wat voor reden dan ook, dan moet die 's avonds opnieuw gedaan worden, omdat anders het netwerk platligt (server te druk). Ook wordt de volledige back-up enkel op vrijdag gemaakt, omdat die anders 's ochtends nog bezig is terwijl er dan weer mensen willen gaan werken. De rest v/d week (ma - do) wordt er een incrementele back-up gemaakt. Dit is geen goede situatie.
Wat willen we? (wensen)
Een nieuwe server
(liefst HP, huidige beviel in principe goed, hebben ook meerdere HP clients, bevallen ook goed)
Huidige keuze is gevallen op een DL380 G7 met:
- 2x E5645 Xeon processor
- 48 GB RAM DDRIII (2x 3x 8GB)
- RPS 430W
- 1GB FBWC uitbreiding voor de p410i controller
- 2x 72GB 15k rpm SAS HDD (RAID 1) voor OS fysieke server
- 6x 450GB 10k rpm SAS HDD (RAID 0+1) voor 4x virtuele server
- MS Windows Server 2008 R2 Enterprise
- Bij deze nieuwe server wordt ook een nieuwe UPS besteld, want de accu’s van de huidige UPS zijn versleten. APC 1500VA smart UPS.
- Vraag 1: Is een RAID 0+1 set van 6x 450GB 10k rpm SAS beter qua performance dan een RAID 5 set van 6x 300GB 10k rpm SAS schijven? Dat we dan ongeveer 1300 GB ruimte beschikbaar hebben i.p.v. ongeveer 1450 GB, is niet erg.
- Vraag 2: Als we kiezen voor een RAID 0+1 oplossing i.p.v. RAID 5, is het dan nog steeds aan te raden om de 1GB FBWC optie te nemen op de p410i controller? Of is dit overkill?
- Vraag 3: Wat zou voor ons het beste zijn gezien de mogelijkheden met virtuele servers en software licenties (, - en bijbehorende licentiekosten). Uitgangspunt hierbij is dat de komende 5 jaar het personeelsbestand kan groeien tot 50 gebruikers en dat er meer vanuit huis gewerkt gaat worden. Ik heb een topic gelezen over een soortgelijke situatie (ook MKB met 30 personeelsleden) waarbij 1x SBS2011 wordt aangeraden met de premium upgrade licentie, waardoor Server 2008 R2 op de fysieke server wordt gezet en 1x virtueel SBS2011 en 1x virtueel Server 2008 kan worden ingezet.
Onze huidige offerte (van de IT pro die het komt implementeren) gaat uit van Server 2008 R2 Enterprise. Hierdoor hebben we meteen licenties voor 4 virtuele servers, waardoor we beter de boel (SQL, Exchange, printen, back-up, etc.) kunnen verdelen over de servers en ook betere fail-safe opties hebben?
Wat ik wel zie is dat we dan wel een losse SQL server 2008 en losse Exchange Server 2010 moeten aanschaffen met bijbehorende user CALs. Dit wordt volgens mij een duur plaatje. Zo het er nu naar uitziet o.b.v. 50 users kom ik richting de 10k € uit alleen al voor MS software. Ik heb me proberen te verdiepen in de licenties die hierbij worden genoemd, maar zie door de MS bomen het licentie-bos echt niet meer… Is hier misschien iemand die ons hierbij een zetje in de juiste richting kan geven om een goed onderbouwd besluit hierover te nemen?
I.p.v. een tape oplossing willen we gaan backuppen op een NAS. Ons idee is als volgt:
- 2x 1 NAS in een ander gebouw (gebouwen 2 en 4), welke d.m.v. replication software elkaars mirror zijn;
- NAS: Netgear 6-Bay ReadyNAS Pro (RNDP6000) elk voorzien van:
- 6 stuks WD RE4 GP 2TB 5400 rpm SATA HDD in RAID 0 (replication software zou moeten zorgen voor mirror op andere NAS, zodat in mijn ogen RAID 0+1 ontstaat)
- Elke NAS aangesloten op eigen APC Back-UPS RS 550VA BR550GI
Vanwege onze internetverbinding (XS4ALL ADSL) en gebrek aan coax in de straat (industrieterrein) en de slechte mogelijkheden van KPN op DSL gebied, laten we de mogelijkheid van online backuppen liever achterwege.
Vragen m.b.t. backup oplossing:
- Vraag 4: Hebben we met 2 NASsen met een RAID 0 set, replication software, UPS per NAS en een externe HDD een deugdelijke back-up oplossing? Of vinden jullie dat het anders moet, bijvoorbeeld door een andere RAID setup in de NAS te draaien.
- Vraag 5: We willen de ruimte op de NASsen ook gedeeltelijk gebruiken om archiefbestanden op te plaatsen (foto’s en PDF-jes). Voorzien jullie hier problemen mee? Zouden we ze misschien toch met 2Gbit (dubbele glasvezelloop) aan de server moeten hangen? Of is 1Gbit hiervoor voldoende? De verbinding van 1 naar 2Gbit upgraden kost ook weer € 2.000,00 extra, dus als het nodig is, kunnen we het voorstellen richting MT, maar als hier geen noodzaak toe is, krijgen wij het ook niet verkocht.
Huidige situatie:
De gebouwen zijn onderling d.m.v. glasvezel verbonden. Deze vezels (6 stuks per gebouw) zijn weer door een 10/100mbit converter aangesloten op 10/100mbit switches. De huidige 48p 10/100 switch bij de server, waar alle clients en MFPs in het kantoorgebouw (gebouw 1) aan hangen, begint ook langzaam de geest te geven (poorten die uitvallen). Deze dient dus vervangen te worden.
Plannen:
Om gelijk het hele netwerk naar Gbit-LAN te upgraden, willen we ook de switches in gebouwen 2 en 4 vervangen. Daarnaast willen we rekening houden met mogelijkheid tot implementatie van VoIP in gebouwen 1, 2 en 4. De 10/100 converters willen we ook omzeilen door de switches direct aan de glasvezel te hangen.
Omdat gebouw 4 slechts 2 telefoons heeft, willen we hier een ‘gewone’ 16p Gbit switch (HP JE005A) hangen en de VoIP telefoons daar voorzien van een 230V netadapter, i.p.v. een PoE switch daar neer te zetten. Deze keuze is puur uit kosten oogpunt gemaakt.
Gebouw 2 zal een 24p PoE Gbit switch krijgen. (HP JE007A)
Gebouw 1 zal 2 stuks 24p PoE Gbit switchen (HP JE007A) krijgen voor VoIP telefonie en 1x een 48p Gbit switch voor data (HP JE009A). Zo hebben we overal Gbit LAN en ruimte voor uitbreiding. Voor de switchen hebben we de V1910 serie van HP in gedachten, zie de fabrikant type# achter de switches.
Enkele vragen over de switches en het aansluiten ervan:
- Vraag 6: Zijn dit goede switches voor het bedoelde gebruik? Of is het beter om een ‘klasse’ hogere switch (2800 of 2900 serie?) te nemen of nog een andere? En zo ja, waarom?
- Vraag 7: De genoemde switches beschikken allen over 4 SFP poorten. Wat ik nog niet heb kunnen vinden is:
- 7a: Kunnen hier direct UTP Cat5e patchkabels ingestoken worden met RJ45 stekker om de switches onderling te verbinden? Of moet er dan ook een adapter in net zoals bij een glasvezel aanlsuiting?
- 7b: Kan hier een JD493A (HP NETWORKING X124 1G SFP LC SX TRANSCEIVER) in gestoken worden? Ik kom op internet tegenstrijdige berichten tegen. Als dit namelijk kan, komt hier dan per adapter 1 of 2 glasvezel(s) in te zitten? M.a.w. hebben we voor een up en download link met een ander gebouw 1 of 2 adapters nodig per switch? Als ik nu in de patchkast kijk, lijkt me de stekker van de glasvezel aansluiting bijna net zo groot als een RJ45 stekker. Mijn idee is dat we 2 adapters per switch per gebouw nodig hebben, 1 up en 1 down. Beetje moeilijk verhaal zo, maar hoop dat jullie het begrijpen.
- 7c: Kunnen daarnaast ook de gewone aansluitingen (een van de 16, 24 of 48 poorten) gebruikt worden om de switches onderling te verbinden? Ik denk het wel, maar zou het graag bevestigd zien.
- 7d: Wat zou de beste keuze zijn om de server aan de switches te hangen? Zoals ik het begrepen heb, heeft de server 4 Gbit LAN aansluitingen. Ik zou denken, 1 aan elke 24p switch en 2 aan de 48p switch. Als dan alle switches ook onderling verbonden zijn, zou dit een kapotte switch moeten kunnen opvangen, toch? Misschien kan dit allemaal beter verdeeld of aangesloten worden, maar ik zou niet weten hoe, advies is hierbij welkom.
Al met al een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie ons nog wat advies kunnen geven, zodat wij een goed onderbouwde keuze kunnen maken voor onze nieuwe netwerk infrastructuur. Alvast hartelijk dank voor het lezen van en reageren op dit verhaal! Alle hulp is welkom.
Lenovo Thinkpad Yoga X380