[6950] Artifacts bij startup

Pagina: 1
Acties:

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09-2025
Hoi,

De installatie van mijn nieuw systeem verloopt alvast niet zonder problemen.
Hieronder zet ik alvast mijn configuratie:

Behuizing: Corsair 650-D
Voeding: OCZ ModXStream Pro 700W
Moederbord: Asus P8P67 Pro B3
Processor: Intel Core i5 2500K met Corsair H80 (@4.5GHZ)
Geheugen: Corsair Dominator 8GB DDR3-1600MHZ)
Grafische kaart: Asus EAH6950 DCii 1GB met Scythe Setsugen II (@ stockspeeds)
HDD1: OCZ Vertex II 90GB
HDD2: Western Digital 250GB S-ATA2 (striped)
HDD3: Western Digital 250GB S-ATA2 (striped)

En hieronder m'n oud systeem, waarom ik dit er ook even bijzet lees je wel verder:

Behuizing: Silverstone Lascala LC17
Voeding: OCZ ModXStream Pro 700W
Moederbord: Asus P5N-E SLi
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 met Zalman CNPS9500 LED (@ stockspeeds)
Geheugen: Kingston ValueRAM 4GB DDR2-800MHZ
Grafische kaart: Asus EAH6950 DCii 1GB met stockcooler (@ stockspeeds)
HDD1: OCZ Vertex II 90GB
HDD2: Western Digital 250GB S-ATA2
HDD3: Western Digital 250GB S-ATA2

Dus hieronder volgt een korte probleemomschrijving:

Meestal bij een koude boot, wanneer de PC een tijdje heeft afgestaan krijg ik tijdens
de POST artefacts te zien die stoppen wanneer m'n systeem in Windows is opgestart.
Meestal loopt hij dan vast en kan ik hem enkel maar resetten via de daarvoor dienende
knop op mijn case. In 9 van de 10 gevallen start de computer dan op en geeft hij geen
enkele artefact meer weer en kan ik zonder problemen gamen, Furmark draaien of
alledaags computergebruik uitvoeren.

Hierbij de temperatuur van de CPU & GPU, die doorgaans zeer normaal zijn te noemen:

CPU (overclocked @ 4.5GHZ): idle 35° C / load 55-60° C
GPU (stockspeeds): idle 37° C / load 70-75° C

Zelfde probleem kreeg ik dus ook voor ik de nieuwe computer geïnstalleerd had en dacht
dus dat het toen ging om een driverissues wat nu met m'n nieuw systeem uitgesloten lijkt
te zijn.

Lijkt me dit een defecte of beter gezegd een bijna defecte 3D-kaart? Moet wel eerlijk zijn
en zeggen dat ik wel wat prutswerk heb gehad bij het monteren van de Scythe Setsugen II
en de 6950 nooit heb getest zoals toen hij uit de doos kwam. Bij mijn weten heb ik toch niets
afgebroken van mijn 3D-kaart dus het lijkt me wel vreemd mocht dit van m'n prutswerk komen.
Nu zou het best wel jammer zijn mocht deze 3D-kaart defect zijn aangezien ik de stock-cooler
er heb afgehaald voor een andere en zo mijn garantie (ja, toch?) is vervallen..

Iemand die mij zou kunnen zeggen aan wat het zou kunnen liggen of iets soortgelijks heeft voorgehad?

Mvg,
Tom.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-02 16:46
Heb precies hetzelfde probleem met mijn XFX 6950 1GB, heb ook hetzelfde moederbord.
Hier mijn topic: XFX 6950 1GB drivers probleem

Na het installeren van de drivers doet ie het niet meer, als de drivers eraf haal doet ie het wel, maar kan ik niet gamen en heb ik een slechte resolutie.

Hoop dat we er samen achter kunnen komen.

• Tomski1986
Geven problemen met drivers ook zulke artefacts in de startup, kan er iemand me dit weten te vertellen?

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-02 16:46
Nee, bij mij geven ze meestal na ongeveer 3 minuten na het opstarten artifacts.

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-02 10:23
Misschien zou je de oude cooler terug kunnen zetten en kijken wat ie dan doet...deed ie het overigens met de stock cooler wel? Klinkt wel als een defecte kaart, misschien kun je hem bij een vriend testen die een ander systeem heeft? In principe is je garantie vervallen bij het wisselen van de stock cooler, tenzij je EVGA als merk hebt maar die hebben alleen kaarten van Nvidia. Succes ken het gevoel, echt balen.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
Ik heb een aantal jaren geleden een HD4870 (als ik mij zelf niet vergis) met GDDR4 geheugen gehad.

Stock koeler er op gelaten enzo, en altijd netjes gewerkt.

Als je artifact ziet bij het opstarten (denk hierbij een witte (kan gekleurde) blokjes en streepjes door het beeld heen.

Mocht dit zo zijn, dan bestaat het dat je GDDR geheugen kapot kan zijn.

Ik kon eechter niet uit je verhaal halen of dit probleem ook zich voordeed bij jou OUWE systeem.
kreeg je toen ook artifacts of niet ?

En als je de stock koeler er af haalt, is je Garantie inderdaad vervallen. Misschien kan een Medetweaker die altijd met zulke dingen speelt, jou helpen :)

Suc6 in ieder geval en sterkte

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Tomski1986
Het lijken dus idd op witte blokjes en streepjes door het beeld heen.
Ik start hem zonet op nadat hij 12 uurtjes heeft uitgestaan en geen probleem mee ondervonden.
Dus het probleem doet zich niet altijd voor.

Kan er me iemand dmv van een voorbeeld aantonen waar de geheugenchip(s) ergens ligt op een 6950?

Mvg,
Tom

• Soundstorm2010
Dat is een goede vraag

Ik kan je wel verwiesen naar deze link:
productreview: Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E review door thijssie

Hier zie je een HD6950 en HD6970 kaart.. En ik denk *weet dus niet zeker* dat het zwarte de geheugen is, of anders dat lange rits aan de rechtse kant van de GPU

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Tomski1986
Ok, net opnieuw voorgehad.
PC gaat in slaapmodus na enige tijd inactief te zijn. Ik start 'm opnieuw op dmv de on/off switch en hij gaat weer aan, enkel krijg ik geen beeld. Enigste oplossing dus resetten. Hierna krijg ik de artifacts weer en de crash als hij in Windows gaat (zwart scherm te zien)

Reset erna start hij wel zonder problemen door. Heb eens een videocard memory test gedaan en is hij de test probleemloos doorlopen.

• Tomski1986
Heb net ook een BlueScreen gehad, BCCode 116. Iemand enig idee?

• Soundstorm2010
Tomski1986 schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 11:22:
Heb net ook een BlueScreen gehad, BCCode 116. Iemand enig idee?
heb je al op google gekeken naar deze error ??
Wel een klein beetje eigen inzet tonen is erg belangrijk op T.net :)

• Tomski1986
Jazeker, ik heb al eens gegoogled naar die foutcode.
In de meeste gevallen ligt het aan foute drivers.
Ben nu aan het proberen met oudere ATI-drivers, het is enkel best jammer dat mijn
probleem zich niet altijd voordoet. Dan zou het toch makkelijker te vinden zijn.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Even een andere weg inslaan, probeer het eens met 4gb ram en kijk wat ie dan doet.
Op stock cpu speed ook problemen gehad?

|2600k|Asus 290|

• Tomski1986
In mijn huidige setup zitten drie onderdelen die ik overgehouden heb van mijn oudere setup. Die zijn nog geen maand oud.

Deze zijn de OCZ ModXStream Pro 700W, de Asus EAH6950 DCii 1Gb met Scythe Setsugen II en de harde schijven. Ik ondervond hetzelfde probleem ook in mijn oudere setup.
Zou het ook met een foute Windows te maken kunnen hebben?

Overigens wat ik ook vreemd vind (of is dit normaal?) is als de computer in slaapstand gaat en ik wil hem opnieuw wakker maken hij geen beeld meer geeft.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Het probleem met het slaapstand zou je evt de bios kunnen flashen naar de laatste versie (je oc en profielen zullen in bios weg gaan , evt opschrijven of foto maken van je bios oc settings)
http://www.overclock.net/...ation-thread-drivers.html
Voor het flashen de default settingen laden in bios.
Na het flashen , in de bios je settingen goed zetten wat betreft de boot hdd en starten naar windows.
windows afsluiten
clear cmos doen

Ik zou, wat al aangeraden was, om de stock koeler weer te monteren, om de videokaart uit te sluiten of als je hebt ff een ander kaart installeren.

|2600k|Asus 290|

Pagina: 1