• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 13:26
Vele tweakers hebben een EVA2000 mediaspeler in bezit. Echter deze speler ondersteund weinig extra features. Dit houd ook in dat online tv zenders alleen via VUNOW kunnen worden bekeken.
Dit aanbod is zo schaars dat ik graag de volgende features aan de EVA2000 wil toevoegen:
- Uitzendinggemist & RTL gemist
- Online radiostations
- Aanpassen van de huidige firmware (meer codecs en nieuwere versies van de sofware).

De firmware is alleen te upgraden via de internet interface, waardoor een upgrade vanaf een USB stick niet mogelijk is. Daardoor heb ik via Wireshark het netwerkverkeer gesnift. Het resultaat zijn de volgende URLS:

TV Channels catagorieen
http://uspop3.vunowworld....Focus=4,3&sList=0&pgName=

TV Channels afbeelden op de device
http://uspop3.vunowworld....value)&contactid=-1&sFocu

Ik kan op een simpele manier in mijn dd-wrt router de URLS lokaal verwerken, zodat uspop3.vunowworld.com op een lokale server terecht komt met een XML feed van de door mij gewenste zenders. Natuurlijk heb ik het liefst dat de URLS worden veranderd naar een andere eigen webserver url, zodat ik de EVA2000 ook op een andere lokatie kan gebruiken.

Daardoor is het idee om de firmware aan te passen. Via de volgende URL wordt de firmware versie gecheckt. Deze url kan ik via dd-wrt weer naar een lokale server pointen om zo alternatieve firmware te laten downloaden vanaf mijn lokale device. Dit is de software check URL:

http://bitcast-b.bitgravi..._4_9_B11/app_version_info

De firmware is zonder problemen te downloaden van de netgear website. Echter na het zoeken in de firmware kom ik de uspop3.vunowworld.com url niet tegen. Daardoor heb ik het idee dat er properiety software in deze beschikbare versie nog mist.

Mijn vraag is dan ook:
- Zou ik via deze truuk firmware van een andere EVA versie op deze device kunnen uploaden?
- Welke device van netgear of een ander merk heeft exact dezelfde hardware (zodat de firmware compatible is?
- Of is de huidige firmware te bewerken, zodat via een SSH commando bijv een eigen mediacenter omgeving kan worden opgezet (bijv via ipkg of apt-get packages?)?

Verwijderd

Ik heb de Netgear EVA2000 meer dan een jaar geleden gehacked, maar wegens tijdgebrek heb ik het nooit gepubliceerd. Deze hack omdat ik geen vertrouwen heb in het voortbestaan van enige dienst geleverd door derden, in dit geval Netgear. Op het moment heeft Netgear de EVA2000 'uit productie' genomen, wat mogelijkerwijs ook een 'end of services' gaat betekenen, maar dat is speculatie (maar het is eerder gebeurd, dat een media/settopbox platform plat ging).

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/zooi/eva2000/2010-10-22%2012.03.03%20-%205%20new_thumb.jpg
Ik heb er 10 totaal. Een goedkopere ethernet 2 audio converter kon ik niet krijgen. Laat staan met video opties.

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/zooi/eva2000/tv_thumb.png
Mijn "TV" (via internet en DVB-T/Digitenne), heb vandaag ook een DVB-S (Satelliet) ontvanger binnen gekregen, deze komt ook in dit menu te staan. Ook menu's van YouTube en Video Search heb ik functioneel, al zit er nog geen database / iets achter.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
./eva --help
EVA control v0.01 alpha 1 (by KingOfDos)
Usage: ./eva [DEVICE] [ACTIONS]

General actions:
 --devices     ................................ List all active devices
 --objects     ................................ List all playable objects

Playback control (req [DEVICE]):
 --play-obj=[ID]      ......................... Play object by ID
 --play-url=[URL]     ......................... Play object by URL
 --pause     .................................. Pauses the playback
 --resume    .................................. Resumes the playback
 --stop      .................................. Stops the playback
 --next      .................................. Plays next item (not implemented completely yet)
 --prev      .................................. Plays prev item (not impl yet)

Volume control (req [DEVICE]):
 --vol-up      ................................ Volume up
 --vol-down    ................................ Volume down
 --vol-set=[0.0-1.0]   ........................ Volume set at level.

Examples:
 ./eva --devices       ........................ List all available devices
 ./eva --objects       ........................ List all available objects (that you can play)
 ./eva 123456789012345678901234 --stop    ..... Stop EVA with hardware_id X
 ./eva 123456789012345678901234 --vol-set=0.3   Set volume at the EVA to 0.3 (30%)

Ik moet de installatie nog ietswat documenteren. Maar ik heb perfect toegang tot de gehele device. Custom firmware is (in mijn optiek) voor nergens nodig.

Toevoeging:
Ik betwijfel of de device extra codecs kan supporten, gewens gelimiteerde CPU/GPU. Zelf stream ik met VLC naar het TV-VLAN als MPEG2 (je hebt voor mijn hack een managable switch nodig met vlan support, en een linux server).
Uitzendinggemist & RTL gemist
Ik zal een soort van plugin support toevoegen, zodat je simpel menutjes kan extenden kwa functionaliteiten (mijn EVA2000-host is allemaal XML, gehost op een Apache bak met PHP/MySQL).

Uitzendinggemist is te bouwen met bovenstaande methode, en meeste / alle streams van NPO functioneren op de Netgear EVA2000.
RTL gemist schijnt in zijn algemeenheid nogal lastig / onhandig (en ranzig *) te zijn, maar het is vast te fixen somehow.
* Wat verwacht je? Pulpzender maakt pulpwebsite.
Online radiostations
Ik krijg mijn oggstream vanuit Icecast2 nog niet afgespeeld, en ben nog niet toegekomen aan een live conversie naar mp3. Ik denk dat radio geen probleem is. Echter krijg ik met de huidige setup geen mpeg2-ts radio gespeeld (afkomstig van DVB-T / Digitenne, over multicast), maar wel mpeg2-ts TV streams.
Als ik met VLC een mosaic maak, met een bridge-in vanuit mijn oggstream OF multicast mpeg2, en dat als mpeg2-ts naar mijn TV-VLAN multicast, dan werkt het overigens wel (dan heb ik dus beeld+geluid, ipv enkel geluid). Dit is een kwestie van tijd en testen, voordat het goed functioneerd. Al met al: Technisch lijkt het mogelijk.
Zou ik via deze truuk firmware van een andere EVA versie op deze device kunnen uploaden?
Misschien. Zover heb ik niet gezocht. Voor mijn doeleinden niet nodig geweest.
- Welke device van netgear of een ander merk heeft exact dezelfde hardware (zodat de firmware compatible is?
Kijk naar de 720p variant van VuNow. Welke enorm veel lijkt op de firmware van de EVA2000, gemaakt door developers uit Bangalore / India (ik heb alles gedocumenteerd, incl mailadressen).
Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/zooi/eva2000/verismo-vunow-pod.jpg
- Of is de huidige firmware te bewerken, zodat via een SSH commando bijv een eigen mediacenter omgeving kan worden opgezet (bijv via ipkg of apt-get packages?)?
Het heeft geen ipkg/opkg of apt-get. Je kan wel stuff crosscompilen voor deze env. Je kan telnet starten op de EVA2000.

Origineel beschikt de Netgear EVA2000 ook over een Torrent client, en het heeft op de PCB (printplaat) een unpopulated SATA poort (SATA IC ontbreekt overigens). Je kan er ook een SDcard op aansluiten (of iets in die trand), deze aansluiting is populated met SMD parts.

Ik laat de Netgear EVA2000's upgraden vanaf mijn eigen server, dit met de standaard firmware. Custom firmware zou vast mogelijk zijn, maar vrij zinloos en tijdrovend (de released source op Netgear site mist o.a. bepaalde delen).

Pro tip: Trek de netwerkkabel er per direct uit! Netgear kan ook een firmware 'push' doen, waarmee ze de hack kunnen uitschakelen. Als je hem wil hacken, begin met een eigen VLAN voor de Netgear EVA2000.
En als je binnen bent, er is een tooltje 'setboot' (ofzo) in een /utils dir, blijf er vanaf!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 # cat /proc/cpuinfo 
Processor       : ARM926EJ-S rev 5 (v5l)
BogoMIPS        : 148.27
....

# cat /proc/meminfo 
MemTotal:       195684 kB
MemFree:         14420 kB
....

# df -h
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
/dev/mmcblk0p3           79.0M     63.6M     15.4M  80% /
/tmpfs                   95.5M         0     95.5M   0% /dev
/tmpfs                   95.5M      4.0k     95.5M   0% /var
/tmpfs                   95.5M    196.0k     95.4M   0% /tmp
/dev/mmcblk0p14         234.8M     67.6M    155.1M  30% /data

Na het starten van de telnet, kan je configuratiebestanden aanpassen waarmee je het naar een eigen server kan pointen. In mijn hack laat ik de device origineel op dit vlak, gezien ik ze slechts op 1 locatie gebruik (of ik neem een servertje mee). En i.v.m. toekomstige 'sniff' acties wil ik de URL's in mijn setup "origineel" houden.

Ik heb ook nog een saaie video van alle functies gehost op mijn thuisserver (oude video, meer functies werken ondertussen).

To be continued ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2011 02:09 ]

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 13:26
Dank voor je reactie, ik heb met veel interesse je post gelezen!!

Helaas is het mij nog niet gelukt om via telnet de device binnen te stormen. Kan je mij meer informatie geven hoe ik dat kan doen? Ik heb wel een SSH/Telnet sessie proberen op te zetten naar de eva2000 via de standaard port alleen zonder resultaat.

Daarnaast was het doel om bijvoorbeeld ffmpeg te upgraden, zodat ook de nu standaard geintergreerde codecs (zoals VP8 e.d) het standaard doen.

[ Voor 18% gewijzigd door jongerenchaos op 22-09-2011 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requirements:
  • VLAN capable switch OF een dedicated netwerkkaart (optional: met switch).
  • Linux (b.v. debian-ish iets)
  • Bind, dhcp (, optioneel: NTPd)
  • Apache, mod_php5, MySQL Server
  • PHP-CLI
De bovenstaande toolset is 'de notenkraker' voor de EVA2000. Het kan vast anders, maar dat kost tijd. Ik zal binnenkort de code afmaken (wat bugs oplossen, en even paar dingen verbouwen).

Zorg dat op het VLAN (of dedi nic) DHCP word afgegeven aan de EVA. Het VLAN moet een firewall policy hebben 'default drop', en dus al het verkeer naar andere segmenten blokkeren (ook vanaf andere, naar de EVA). Als alles werkt, dan misschien nadenken om IP+Port based allows te maken naar buiten (NPO, SBS, others).

Hiermee staat een basis om de juiste files te serveren aan de EVA2000, en geeft de mogelijkheid om mijn daemon te draaien. Via mijn daemon icm de webserver, is het mogelijk om o.a. telnet te starten.
Raam naast achterdeur ingooien, achterdeur van slot halen en voordeur openen.

Mocht je op basis van een protocol description zelf de daemon kunnen realiseren, dan is dat een mogelijkheid, maar gezien de hoeveelheid checks die de EVA2000 doet af te raden. Dan daarbij kost het meer tijd om het protocol/procedure te documenteren, dan mijn code te finalizen for release.

Ik hoop je hiermee even 'van straat' te houden. Tot ik mijn software klaar heb. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2011 22:59 ]