@DexterDee Wat is dat MacPorts precies? Is het iets dat altijd in de achtergrond draait of is het aan en uit te zetten mbv knoppen oid?
Ik weet niet of je bekend bent met Linux, maar MacPorts is een
package manager die je in de terminal gebruikt. Het is niet iets wat op de achtergrond draait, maar wat de installatie vereenvoudigt van software. MacPorts werkt met
repositories waar de benodigde software in staat, waardoor je niet zelf op zoek hoeft te gaan. Verder zorgt MacPorts ervoor dat alle afhankelijkheden automatisch meegeïnstalleerd worden. En als PHP of MySQL een keer met een update komt, dan kun je heel eenvoudig je bestaande installatie met één commando upgraden.
MacPorts is zo'n Linux package manager voor OS-X die overigens 9 van de 10 keer niet werkt en dan vinden ze het op forums raar dat je om een binary vraagt (want het is totaal gebruikersvriendelijk om iedere app een dag lang te moeten compilen waarna je een error krijgt).
Ik gebruik MacPorts al vele jaren vanaf Leopard tot en met Lion en heb er bijzonder weinig problemen mee gehad. Het compilen duurt inderdaad wat langer dan kant en klare binaries, maar je weet het goed te overdrijven. Dat het voor jou 9 van de 10 keer niet werkt vind ik een zeer vreemde zaak.
You know, OS-X heeft een ingebouwde Apache server. Gewoon bestanden in ~/Sites plaatsen en dan kan je er met localhost/~username komen.
PHP moet je enablen want die zit ook ingebouwd
Het is waar dat OSX vrij recente versies van Apache en PHP gebruikt. Het grote nadeel is dat deze vrij basis geconfigureerd zijn en niet uitbreidbaar. Als je de OSX PHP gebruikt en je hebt behoefte aan bijvoorbeeld extensies als GD, Memcached of Xdebug, dan heb je gewoon pech gehad. Hetzelfde geldt voor Apache modules.