[Mac OS X] Server programma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruikte op Windows regelmatig XAMPP om een zelfgemaakte site te testen. Nu loop ik tegen het probleem dat XAMPP's MySQL niet goed werkt op OS X Lion. Omdat ik nieuw ben op Mac ken ik nog niet zo heel veel programma's. Nu vraag ik me af of er een goed programma is om een soort van "localhost server" te draaien zoals XAMPP kan. Het is belangrijk dat PHP en MySQL goed werken. Tips?

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zou MAMP kunnen proberen. Ook is het handig om te vermelden wat niet goed werkt aan XAMPP's MySQL.

http://www.mamp.info/en/index.html

Verwijderd

Topicstarter
PhpMyAdmin werkt. Gebruikersnamen/wachtwoorden/Databases werkt. Database vullen werkt niet. Ik heb het gegoogled en het is een bekend probleem onder Lion gebruikers. Vandaar dat ik een ander programma zoek. Ik zal MAMP eens proberen. Onder Windows vond ik het geen fijn programma, maar het is het proberen waard.

EDIT: WAMP dus. Niet MAMP. Lijkt allemaal zo veel op elkaar. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2011 16:56 ]

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Zie http://dev.mysql.com/downloads/mysql/

Er is nog geen officiële Lion build van MySQL.
Dus ofwel de laatste versie voor SL nemen, ofwel even wachten.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Bespaar je de ellende en ga meteen voor de meest flexibele oplossing. In plaats van alles los te installeren of een alles in een pakket met beperkingen te pakken, ben je beter af met een degelijke package manager waar alles in zit.

Die package manager heet MacPorts en wordt prima ondersteund in Lion.

Na installatie kun je zeer eenvoudig alle onderdelen installeren die je nodig hebt:
sudo port install php5 +apache2 +mysql5-server

Het grote voordeel van deze methode is dat je heel gemakkelijk kunt upgraden naar latere versies en extra dingen zoals extensies in PHP gemakkelijk kunt installeren. Heb je bijvoorbeeld de GD extensie nodig in PHP? dan is het volgende commando voldoende:
sudo port install php5-gd

Ook phpMyAdmin zit in de package manager:
sudo port install phpmyadmin

De software die geïnstalleerd wordt via MacPorts komt allemaal in /opt waardoor het geen bestanden overschrijft op je Lion installatie. Ik draai al jaren op MacPorts en zou niet meer zonder kunnen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Topicstarter
@DexterDee Wat is dat MacPorts precies? Is het iets dat altijd in de achtergrond draait of is het aan en uit te zetten mbv knoppen oid?

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 23:02
You know, OS-X heeft een ingebouwde Apache server. Gewoon bestanden in ~/Sites plaatsen en dan kan je er met localhost/~username komen.
PHP moet je enablen want die zit ook ingebouwd:
http://foundationphp.com/tutorials/php_leopard.php

En MySQL kan je gewoon installeren.

MacPorts is zo'n Linux package manager voor OS-X die overigens 9 van de 10 keer niet werkt en dan vinden ze het op forums raar dat je om een binary vraagt (want het is totaal gebruikersvriendelijk om iedere app een dag lang te moeten compilen waarna je een error krijgt).

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

@DexterDee Wat is dat MacPorts precies? Is het iets dat altijd in de achtergrond draait of is het aan en uit te zetten mbv knoppen oid?
Ik weet niet of je bekend bent met Linux, maar MacPorts is een package manager die je in de terminal gebruikt. Het is niet iets wat op de achtergrond draait, maar wat de installatie vereenvoudigt van software. MacPorts werkt met repositories waar de benodigde software in staat, waardoor je niet zelf op zoek hoeft te gaan. Verder zorgt MacPorts ervoor dat alle afhankelijkheden automatisch meegeïnstalleerd worden. En als PHP of MySQL een keer met een update komt, dan kun je heel eenvoudig je bestaande installatie met één commando upgraden.
MacPorts is zo'n Linux package manager voor OS-X die overigens 9 van de 10 keer niet werkt en dan vinden ze het op forums raar dat je om een binary vraagt (want het is totaal gebruikersvriendelijk om iedere app een dag lang te moeten compilen waarna je een error krijgt).
Ik gebruik MacPorts al vele jaren vanaf Leopard tot en met Lion en heb er bijzonder weinig problemen mee gehad. Het compilen duurt inderdaad wat langer dan kant en klare binaries, maar je weet het goed te overdrijven. Dat het voor jou 9 van de 10 keer niet werkt vind ik een zeer vreemde zaak.
You know, OS-X heeft een ingebouwde Apache server. Gewoon bestanden in ~/Sites plaatsen en dan kan je er met localhost/~username komen.
PHP moet je enablen want die zit ook ingebouwd
Het is waar dat OSX vrij recente versies van Apache en PHP gebruikt. Het grote nadeel is dat deze vrij basis geconfigureerd zijn en niet uitbreidbaar. Als je de OSX PHP gebruikt en je hebt behoefte aan bijvoorbeeld extensies als GD, Memcached of Xdebug, dan heb je gewoon pech gehad. Hetzelfde geldt voor Apache modules.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist PHP geactiveerd (via Wolfos' link) en dat werkt prima. Ook module's zoals Mod_Rewrite werken. Zit nu alleen even te kijken hoe ik het moet configureren. Krijg de melding dat ik niet genoeg rechten heb voor een bepaald bestand. (Welke gebruiker moet ik dan aanpassen qua rechten?)

Welk MySQL pakket zou ik moeten installeren?

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
Ipv Macports zou ik voor Homebrew gaan. Scheelt veel compile-tijd.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
XAMMP werkt hier prrrrima op Lion (macbook air 2011)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik gebruik MAMP en dat werkt uitstekend op Lion, inclusief MySQL. Dat is gewoon het pakketje downloaden, starten en hoppaa het werkt. http://www.mamp.info/en/index.html

[ Voor 44% gewijzigd door kamerplant op 22-09-2011 11:16 ]

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
MAMP werkt inderdaad goed. Bedankt!
- topic mag gesloten worden -
Pagina: 1