Bruikbaarheid speedtests bij satelietverbinding

Pagina: 1
Acties:

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

hellknight

Medieval Nerd

Topicstarter
Op een nieuwe warehouselocatie van mijn werkgever is er als tijdelijke internetverbinding een sattelietverbinding van Tooway geinstalleerd. Nu merken we dat vooral de upstream-snelheid achterblijft bij hetgeen belooft is / volgens het abo behaalt zou moeten worden. Ik heb diverse speedtests gedraaid (Speedtest.net, DSLrepors.com/speedtest, Speedtest, 35MB en 100MB file downloads van bbnet, testmy.com/upload). Het bedrijf dat de verbinding heeft geleverd beweert dat er maar 1 manier is om de snelheid van een satelietverbinding te testen, namelijk via Skylogic Line Quality Test.

Voor zover ik kan zien zit er weinig verschil in de werking van deze speedtest, en de diverse anderen welke ik gebruikt heb - heeft iemand hier ervaring met internet via sateliet, en het testen van de snelheid hiervan? Ik zou graag weten in hoeverre de claim van de leverancier rondom het testen van de snelheid correct is.

Your lack of planning is not my emergency

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn ervaring met veel van die speedtests is dat je tegen een berg timeouts aanloopt, omdat je met satelliet gewoon veel latency hebt, waardoor de up- en download snelheden vaak heel laag uitvallen.
Of dat nu echt heel erg is vraag ik me af, immers, als je het met een speedtest meemaakt, dan maak je het ook bij normaal gebruik mee.

Wat zijn de snelheden die je haalt, en wat zou je moeten halen dan?

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

hellknight

Medieval Nerd

Topicstarter
Het abo is 10Mbps down, 4Mbps up.
Downstream is prima, halen we tussen de 8 en 15 Mbps (het schommelt vrij veel)
Up zit echter tussen de 1,9 en 2,4 Mbps

Your lack of planning is not my emergency

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij TCP moet om de zoveel packets de verzonden packets acknowledged worden.
Latency (waar je dus zwaar last van hebt bij een satelliet verbinding) heeft dus invloed op e max. throughput die je op een verbinding kan halen. UDP heeft hier geen last van. Dus als je wil testen, gebruik dan UDP.

Dit geld overigens met 1 TCP sessie. Heb je meerdere users die downloaden, dan heb je meerdere TCP sessies en kan je de satelliet pijp redelijk vullen.

Zie ook:
http://www.stuartcheshire.org/rants/Latency.html

[ Voor 6% gewijzigd door Bl@ckbird op 21-09-2011 17:47 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~