Mogelijk om SSD te clonen naar klassien vanaf daar te booten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• well0549
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-08 08:03
Hallo,

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat hetgeen ik wil prima mogelijk zou moeten zijn ik weet alleen niet welke tools ik daarvoor nodig zou hebben.

Even kort uitleggen.

Ik heb een reuze fijn systeem met een 240 gig OCZ Vertex dr in.
Dan heb ik nog een schijf van 3 TB (klassieke harde schijf)

Alles werkt als een zonnetje en ik ben zeer tevreden. Ik heb alleen een klein iets wat ik nog graag zou willen.

Ik zou het liefst een opstart partitie maken op de 3TB schijf en daar met enige regelmaat de complete SSD naartoe kopieren.

Het uiteindelijke doel wat ik wil bereiken is dat bij een eventueel falen van mijn SSD ik direct kan booten van de 3TB schijf.

Ik weet allen niet hoe en met welke tools ik dit zou moeten doen.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe dit moet ?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:25
zoek eens op 'disk clone'

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-08 09:35
Acronis True Image Home voldoet m.i. aan dat wat je zoekt ...

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

• well0549
Ja maar wat ik bedoel,

Disk clonen en zo ken ik wel....

Maar gaat deze constructie werken.....?

Waar zet ik de bootmanager ? Als ik die op mijn SSD zet kan ik dus niet booten als die stuk is...

Heb ik wel een bootmanager nodig ?

• well0549
m_w_mol schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:09:
Acronis True Image Home voldoet m.i. aan dat wat je zoekt ...
Ik heb even de beschrijving gelezen maar daar kan ik nergens vinden wat ik zoek.
Wat ik wil is dat als de schijf kapot gaat de pc zonder al te veel werk (hoogstens boot sequence in bios aanpassen) weer aan de slag kan....

Ik wil dus niet mijn kast openschroeven en zaken gaan omwisselen, nee gewoon SSD kapot, boot dan maar vanaf de 3TB schijf.....

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Maak een partitie aan van +/- 300GB op je 3TB disk en gebruik Ghost om daar je SSD naartoe te clonen.
Nadeel hieraan is dat als je een virus oid krijgt je 'backup' OS ook besmet kan zijn.

2de mogelijkheid is, maak een image van de SSD en zet die op de 2de partitie van de 3TB disk en zodra er iets fout gaat even booten en image terugzetten naar je 1ste partitie op je 3TB disk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• well0549
prutser001 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:30:
Maak een partitie aan van +/- 300GB op je 3TB disk en gebruik Ghost om daar je SSD naartoe te clonen.
Nadeel hieraan is dat als je een virus oid krijgt je 'backup' OS ook besmet kan zijn.

2de mogelijkheid is, maak een image van de SSD en zet die op de 2de partitie van de 3TB disk en zodra er iets fout gaat even booten en image terugzetten naar je 1ste partitie op je 3TB disk.
Stel ik doe manier 1, kan ik die dan gewoon Booten ? (dan doe ik twee ook nog wel af en toe) maar dan ben ik dubbel safe.....

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

stap 1: Installeer Acronis True Image Home
stap 2: Maak een Acronis True Image opstart CD rom. (zie dat je de laatste versie hebt die ondersteunt ook RAID hardware controller en een hoop andere zooi)

stap 3: Open in Windows Acronis True Image Home en kies "Disk and partition backup"
Kies je SSD en maakt een backup van al de partities op je SSD. (vergeet zeker "system reserved" niet)
Dat bestand plaats je op je HD van 3 TB.

stap 4: Boot van je Acronis True Image Home CD rom.
Er word nu linux geladen en dan Acronis True Image Home.

stap 5: Verander de grote van je partitie op je 3 TB HD zodat je ruimte vrij hebt voor nieuwe partities.
De ruimte moet minstens even groot zijn als je SSD.

stap 6: Gebruik het image bestand om op je 3 TB HD de nieuwe partities van je SSD aan te maken. Deze moeten primair zijn. Je bios moet als hij de HD als boot gebruikt als eerste de Master Boot Record kunnen lezen van de "system reserved" partitie (tenzij je nog windows xp of ouder gebruikt)

stap 7: Boot vanaf je 3 TB HD. Dit kan door op de knop voor boot menu te kiezen bij het opstarten of door de boot disk te selecteren in de bios.

OPGELET: Vanaf een partitie groter als 2 TB kun je alleen booten als je bios GPT ondersteunt.

In jouw geval zal dit geen probleem zijn omdat de partities die op je SSD staan veel kleiner als 2 TB zijn.

eventueel stap 8: Maak om de zoveel tijd een nieuw image bestand van je SSD en vervang het oude bestand door het nieuwe.
Als je SSD het ooit begeeft kun je die Acronis CD terug booten en vanaf daar het nieuwste image bestand op je 3 TB HD schrijven.

Nog een noot. De system reserved partitie moet PRIMAIR zijn op je 3 TB HD en de partitie waar Windows opstaat moet C heten. Die moeten dus eerst staan.
De andere partities op je 3TB HD kun je dan voor data opslag gebruiken en initialiseer je best als GPT in Windows zodat je die groter als 2 TB kunt formateren.

[ Voor 19% gewijzigd door Kain_niaK op 21-09-2011 15:44 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
prutser001 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:30:

Ik was al driftig aan het typen, maar dit moet het zijn volgens mij...

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kain heeft ook een mooie methode.

Het enige dat je hoeft te doen als je SSD er mee stopt is je bootsequence in je bios aanpassen en voila start weer door.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

3TB schijf in je pc aansluiten als je dit nog niet hebt gedaan.

Download "Norton Ghost DOS Boot CD" en brand het op een CD.
Herstart PC en boot hem vanaf de CD. Selecteer de hoofdpartitie welke je wilt ghosten en daarna de destination schijf selecteer je 3TB schijf. Start het Ghosten, wacht tot het klaar is en als het goed is kun je nu gewoon van je 3TB schijf booten, ookal zit de SSD er niet in of is deze kapot.

Norton Ghost maakt een complete kopie van elke bit die op de SSD staat.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• Kain_niaK

Kain_niaK

Acronis werkt perfect.
Ik ben er momenteel ook heel druk mee bezig. (nu ja, druk. Op 20 minuten was de klus geklaard)

Ik heb 2 Areca 1222 controllers met op elk 4 SSD's in RAID 0.
In Windows 7 maak ik daar nog eens een RAID 0 van.
Dus 8 SSD's in RAID 0 + 0 op twee controllers.
Dat geeft tegen de 1500 MB/s leessnelheden en tegen de 600 MB/s schrijfsnelheden.

Echter een paar dagen geleden (terwijl ik nota bene dit artikel aan het lezen was nieuws: 'Uitval bij ssd's lastiger te voorspellen dan bij harddisks')
ging het alarm van één van de controllers af en vervolgens vloog mijn raid set eruit.

1 van de 8 SSD's geeft dus problemen.

Gelukkig heb ik ook nog 7 gewone HD's van 1 TB in RAID 5. (+1 hot spare met auto rebuild, maar op 3 jaar nog geen uitval gehad)
Daar zet ik elke week een image op van mijn 8 SSD's. (script loopt auto op elke zondag na de laatste shutdown)
En om de 3 maanden kopieer ik dat bestand op een externe harde schijf van 3 TB. (praise the lord for e-sata, blame the devil for usb 2.0)

400 GB terugschrijven op 7 SSD's in RAID 0 duurde nog geen 15 minuten.

Nu op zoek naar een andere Intel X-25M G2 80 GB postville disk.

Voor dat ik data verlies heb moet er dus één van de 8 SSD"s kapot gaan + twee van de 7 disken in de RAID 5. En dan heb ik altijd nog een backup van een paar maanden oud.

[ Voor 4% gewijzigd door Kain_niaK op 21-09-2011 15:58 ]

• well0549
Kain_niaK schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:56:
Acronis werkt perfect.
Ik ben er momenteel ook heel druk mee bezig. (nu ja, druk. Op 20 minuten was de klus geklaard)

Ik heb 2 Areca 1222 controllers met op elk 4 SSD's in RAID 0.
In Windows 7 maak ik daar nog eens een RAID 0 van.
Dus 8 SSD's in RAID 0 + 0 op twee controllers.
Dat geeft tegen de 1500 MB/s leessnelheden en tegen de 600 MB/s schrijfsnelheden.

Echter een paar dagen geleden (terwijl ik nota bene dit artikel aan het lezen was nieuws: 'Uitval bij ssd's lastiger te voorspellen dan bij harddisks')
ging het alarm van één van de controllers af en vervolgens vloog mijn raid set eruit.

1 van de 8 SSD's geeft dus problemen.

Gelukkig heb ik ook nog 7 gewone HD's van 1 TB in RAID 5. (+1 hot spare met auto rebuild, maar op 3 jaar nog geen uitval gehad)
Daar zet ik elke week een image op van mijn 8 SSD's. (script loopt auto op elke zondag na de laatste shutdown)
En om de 3 maanden kopieer ik dat bestand op een externe harde schijf van 3 TB. (praise the lord for e-sata, blame the devil for usb 2.0)

400 GB terugschrijven op 7 SSD's in RAID 0 duurde nog geen 15 minuten.

Nu op zoek naar een andere Intel X-25M G2 80 GB postville disk.

Voor dat ik data verlies heb moet er dus één van de 8 SSD"s kapot gaan + twee van de 7 disken in de RAID 5. En dan heb ik altijd nog een backup van een paar maanden oud.
Nou jaa zeg.. naar aanleiding van dat dartikeltje ben ik ook maar iets gaan doen met backups - athhans wil ik daar ies me egaan doen....... Vandaar ook deze vraag :-)

• Kain_niaK

Kain_niaK

Maar als je data opslaan op één computer is nog geen goede backup.
Gebruik DVD's op cdroms voor backups van foto's en dingen die je gemaakt hebt en echt niet kwijt mogen raken.
En gebruik online opslag eventueel met encryptie van je bestanden.
En de image van je SSD kun je best ook nog op een externe hard schijf zetten en goed bewaren.
Op hoe meer plaatsen en dragers je je data hebt staan hoe minder kans op data verlies.
Ik heb door schade en schande geleerd hoe onveilig één harde schijf is voor je belangrijke data.
Sinds 2007 ben ik geen byte meer kwijt geraakt. (maar wel genoeg hardware)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
Kain_niaK schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:50:
Gebruik DVD's op cdroms voor backups van foto's en dingen die je gemaakt hebt en echt niet kwijt mogen raken.
Uit ervaring kan ik zeggen dat dat een zeer slecht idee is. Als je een cdr/dvdr van mindere kwaliteit hebt, kan die al na een paar jaar niet meer leesbaar zijn...
Bij een externe harddisk heb ik dat nog niet meegemaakt :)
Een externe harddisk is trouwens nog goedkoper ook.

• well0549
catfish schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:58:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen dat dat een zeer slecht idee is. Als je een cdr/dvdr van mindere kwaliteit hebt, kan die al na een paar jaar niet meer leesbaar zijn...
Bij een externe harddisk heb ik dat nog niet meegemaakt :)
Een externe harddisk is trouwens nog goedkoper ook.
Er staat helemaal geen belangrijke data op mijn PC die staat allemaal op mijn Synology NAS (RAID5). Daar maak ik regelmatig een backup van.....

• Vjenne-ICT
  • Laatst online: 12-09 22:49
well0549, Wat heb je gedaan om de temperatuur van de Synology Disk Station DS411slim naar beneden te krijgen? Graag hoor ik van je.

Stuur anders even een DM. Thanks!
Pagina: 1