• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 16:41
ik heb iets raars met mijn laptop.
want hoewel mijn netwerk gigabit is, geeft windows toch aan dat de verbinding 100Mbp/s is.
maar de laptop heeft wel een Gigabit ethernet-controller.

mijn laptop is een Toshiba Satellite L550D-11N
wel heb ik er Windows 7 Professional op heb, i.p.v. Windows 7 Home Premium.
en er zit een Western Digital Scorpio Blue in i.p.v. de OEM Toshiba drive*

normaal kan je via apparaat beheer voor netwerkkaarten ook aangeven welke snelheid gebruikt moet worden, voor mijn laptop zouden de opties dus moeten zijn: 10Mbp/s half-duplex, 10Mbp/s full-duplex, 100Mbp/s half-duplex, 100Mbp/s full-duplex, 1000Mbp/s full-duplex en auto-negotiate.
maar 1000Mbp/s full-duplex krijg ik dus niet te zien in die lijst.

nu is niet mijn hele netwerk geschikt voor gigabit omdat ik nog een 100Mbp/s swtich heb staan, maar die zit niet tussen de router (Ziggo/Ubee) en de laptop, er zit wel een switch tussen maar dat is een gigabit HP ProCurve switch (de 1410-8G), de kabels zijn eigenlijk overal CAT5e (behalve die naar de 100Mbp/s swtich, welke CAT6 is... 8)7) maar een CAT5e kabel van goede kwaltijd werkt ook met 1Gbp/s, en hoewel er veel kabels zijn waarvan ik echt geen idee heb welk merk, weet ik wel dat die kabel die ik net aan de laptop had wel 1Gbp/s aankan, ook geven andere computers wel aan een 1,0Gpb/s te hebben.

dus, als het netwerk een gigabit verbinding haalt, en de laptop zou een gigabit netwerkkaart moeten hebben, waarom wil deze dan enkel 100Mbp/s pakken, en waarom geeft Windows niet de optie om hem op 1000Mbp/s te zetten.

*bij een reparatie dacht de winkel dat er wat mis wat met de orginele HD, volgens mij niet want hij zit nu in een extern drive encloser en doet het prima, maar goed, de Scorpio Blue is toch sneller en ik was toch van plan een schijf te halen voor in een USB-enclosure...

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je al geprobeerd je NIC op 1000 Mbps te forceren, om te zien wat dat geeft? Andere kabel al geprobeerd, of kabel getest?

[ Voor 22% gewijzigd door Borromini op 21-09-2011 14:29 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 11:42

RammY

Dát!

Al eens een driver update gedaan?
Lijkt aan je drivers te liggen als je ook geen optie hebt om hm op gigabit te zetten.

Ik mag aannemen dat je ook al eens een wel op 1 gb werkende kabel hebt gebruikt tussen je pro-curve en je laptop?
Borromini schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:29:
Heb je al geprobeerd je NIC op 1000 Mbps te forceren, om te zien wat dat geeft? Andere kabel al geprobeerd, of kabel getest?
Hij kan hm juist niet forcen, dat staat vermeld in de TS...

[ Voor 39% gewijzigd door RammY op 21-09-2011 14:30 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 16:31
foxofinfinety schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:27:*bij een reparatie dacht de winkel dat er wat mis wat met de orginele HD, volgens mij niet want hij zit nu in een extern drive encloser en doet het prima, maar goed, de Scorpio Blue is toch sneller en ik was toch van plan een schijf te halen voor in een USB-enclosure...
Heb je de schijf ook getest met bijvoorbeeld HDtune. Ook ik krijg hier regelmatig laptops met rare problemen. Na testen met HDtune blijken er "damdaged blocks" op te zitten. Vaak doen ze het dan nog goed, kan err vaak ook nog wel een kopie van maken, maar toch geven ze dan bij "het dagelijks gebruik" problemen.

Aanvulling op RammY: er zijn kabels die maar 2 aderparen hebben. Deze werden bijvoorbeeld wel eens bij (@home) modems meegeleverd. Deze gaan ook maar tot 100Mb.

[ Voor 8% gewijzigd door Rieverst op 21-09-2011 14:48 ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 11:42

RammY

Dát!

RammY schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:30:

[...]

Ik mag aannemen dat je ook al eens een wel op 1 gb werkende kabel hebt gebruikt tussen je pro-curve en je laptop?
Like I said...

Daarnaast lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat een HDD dusdaning je pc in de war stuurt dat hij geen gigabit verbinding aan kan :S

Deze advertentieplaats is te huur!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hier staat toch echt dat ie maar 100mbps heeft

• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 16:41
Hippocampus schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:09:
Hier staat toch echt dat ie maar 100mbps heeft
dat is echter een ander model nummer, ik heb namelijk PSLXSE-005008DU niet PSLXSE-005002GR.

maar daar staat wel ook bij dat het 100Mbp/s is, wat inhoud dat een zekere winkel heel wat uit te leggen heeft.
er was mij namelijk verteld dat het een gigabit controller was, ik had ook expliciet aangeven dat de laptop wel gigabit netwerk moest hebben.

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sowieso is afgaan op het advies van een verkoper zonder het zelf te checken een slecht idee. Zeker bij zo'n dingen... Ik kan aannemen dat een verkoper het onderscheid kan maken tussen 720p en 1080p voor een TV, maar een netwerkinterface is iets heel anders. Daar hangen geen stickers op.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 21-09-2011 20:29 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ja, wat Borromini zegt: verkopers vertellen je wel wat je wilt horen.
Ik: '' is dit een pc met agp of pci expres videokaart ?'' Verkoper: ''jaja pci expres meneer.''
Thuisgekomen, opengeschroeft (weg garantie) en tada: agp slot.
Pagina: 1