Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

RAM Upgrade:per paar installeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• jeppeb
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19-05 20:20
Hallo,

Ik heb een vraag over het upgraden van het RAM geheugen in een paar jaar oude laptop met 2 slots. Er zit nu één DDR PC2-5300 stick van 1GB in. Aangezien ik Windows 7 wil installeren wil ik hier graag (minstens) 2GB van maken. Nu heb ik twee keuzes:
  1. 1 x 2GB erbij zetten (DDR2 PC2-6400) (Of -5300?) Totale RAM: 3GB
  2. Huidige 1GB eruithalen, 2 x 1GB er inzetten. (2X DDR2 PC2-6400) Totale RAM: 2GB
Aangezien RAM in principe per paar gebruikt moet worden is het tweede logischer, maar dat resulteert wel in 1GB RAM minder.

Een andere optie is natuurlijk 4GB ram, maar aangezien DDR2 al wat duurder is weet ik niet of daar echt heel veel winst mee te halen is. (Processor is Core 2 Duo T7500)

Wat kunnen jullie adviseren?

Alvast bedankt!

Jeppe

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:55

mvdam

EV-Gekkie

Sorry, mijn glazen bol doet het niet zo goed vandaag! Wat is het merk en type van je laptop? Heb je al opgezocht wat de maximum hoeveelheid ram is die in je laptop kan?

Ga je 32/64 bit windows draaien?

Afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen zou ik zeggen maximaal wat je laptop aankan/windows aan kan spreken,

Als ie 4gb aankan, waarom dan dat tientje benknispen, het prijsverschil is 6 euro tussen een 1 gb module en een 2gb module.

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• rscheper
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:54
Ik zou, in deze situatie, overwegen om 4GB te nemen (als dat daadwerkelijk een beperkt prijsverschil is).

2GB bljift af en toe wat krap met W7.

• jeppeb
Haha, die glazen bollen ook he van tegenwoordig.

Maar sorry, dacht dat dat niet heel erg van belang was verder. Het gaat om een HP Compaq 6910p, zie ook http://www.crucial.com/sy....aspx?id=B354554631D926C3#

Max. ram: 4GB

Ben van plan 64 bit windows te gaan draaien.

@edit: Volgensmij is het prijsverschil toch wel meer dan 6 euro: 2X1GB: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR533D2S4K2/2G & 2X2GB: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2S6K2/4G
Of zie ik dat verkeerd?

[Voor 39% gewijzigd door jeppeb op 21-09-2011 13:13]

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:39

M2M

medicijnman

Het is dan de afweging tussen meer langzaam geheugen (single channel) of minder maar sneller geheugen (dual channel).

Overigens heeft je laptop ander geheugen nodig dan het standaard DDR2 geheugen. Houdt daar wel even rekening mee ;)

-_-

• EcoR
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:47
Ik draai zelf al jaren Vista op 2,5 gig, geen centje pijn. Oorspronkelijk zat er 2x 512 in, eentje uitgehaald en een 2 gig reepje bijgedaan. Beetje afhankelijk van wat je er mee wilt. Is het gewoon internetten/office, simpel spelletje kan je er makkelijk gewoon wat bijstoppen zonder te matchen. Zijn prestaties belangrijk zou ik wel voor 4 gig gaan...

• Hippocampus
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22-05 22:31
Zoals op de website ook al aangegeven staat: beter een pair installeren.
Koop voor die 50 euro/dollar die 2x2gig pc26400 en succes met je 64 bit.

• jeppeb
quote:
M2M schreef op woensdag 21 september 2011 @ 13:13:
Het is dan de afweging tussen meer langzaam geheugen (single channel) of minder maar sneller geheugen (dual channel).
Ja precies, en ik vroeg me dus eigenlijk af of iemand aan kan geven hoe groot dat verschil is. En wat dus aan te raden is.
quote:
M2M schreef op woensdag 21 september 2011 @ 13:13:
Overigens heeft je laptop ander geheugen nodig dan het standaard DDR2 geheugen. Houdt daar wel even rekening mee ;)
Wat dan?
quote:
EcoR schreef op woensdag 21 september 2011 @ 13:14:
Ik draai zelf al jaren Vista op 2,5 gig, geen centje pijn. Oorspronkelijk zat er 2x 512 in, eentje uitgehaald en een 2 gig reepje bijgedaan. Beetje afhankelijk van wat je er mee wilt. Is het gewoon internetten/office, simpel spelletje kan je er makkelijk gewoon wat bijstoppen zonder te matchen. Zijn prestaties belangrijk zou ik wel voor 4 gig gaan...
Ja dat dacht ik dus eigenlijk ook, 1X2GB erbij zal wel prima zijn toch? :)

Bedankt voor de reacties in ieder geval alvast :)

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:39

M2M

medicijnman

So-Dimm geheugen, normaliter. Dit spul dus: link

Aangezien 4GB geheugen een euro of 40 is, kun je dat misschien ook nog overwegen.

-_-

• jeppeb
Check, dat wist ik. :)

Iemand een opmerking over de snelheid van geheugen (2 X 1GB) versus de grootte van geheugen (1 X 1GB + 1 X 2GB)?

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 06:43

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het kwam/komt nog weleens voor dat sommige laptops de tweede geheugen bank niet helemaal zagen omdat er een afwijkende module inzat/zit ten opzichte van de eerste bank.

Voor de 3-4 tientjes zou ik gewoon 2 x 2gb erin zetten, dan zit je gelijk aan je max en hoef je je niet druk te maken later. 40 euro en je bent klaar.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• michaelmou
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08-04 12:06
Idd. Gewoon de pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2S5K2/4G nemen. Dan zit je altijd goed.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

quote:
prutser001 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 18:58:
Het kwam/komt nog weleens voor dat sommige laptops de tweede geheugen bank niet helemaal zagen omdat er een afwijkende module inzat/zit ten opzichte van de eerste bank.

Voor de 3-4 tientjes zou ik gewoon 2 x 2gb erin zetten, dan zit je gelijk aan je max en hoef je je niet druk te maken later. 40 euro en je bent klaar.
Ehh, nee, dat zit wel wat anders in elkaar.
Tene eerste heten die dingen geen banken. Banken zijn een virtueel iets, dus niet de fysieke sloten op je bord!
Ten tweede heeft het te maken met het feit dat als je een 32b OS draait en/of je bios geen memory remap doet, je niet meer dan 4GB kan adresseren. Dat resulteerde er in, dat als je 4GB erin zet, je minder ziet (omdat binnen de 4GB adresruimte ook nog wat meer werd geadresseerd naast je RAM).

Ik zou hoe dan ook neit moeilijk doen, laatst ook 4GB in een oude Toshiba gezet. Het ding ziet er weliswaar maar 3GB van (geen memory remap), maar voor die paar euro was het de moeite wel waard.

• Big Womly
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 30-04 14:00

Big Womly

Live forever, or die trying

quote:
Terw_Dan schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:53:
[...]
Ik zou hoe dan ook neit moeilijk doen, laatst ook 4GB in een oude Toshiba gezet. Het ding ziet er weliswaar maar 3GB van (geen memory remap), maar voor die paar euro was het de moeite wel waard.
Maar waarom geld uitgeven aan 2x2GB om uiteindelijk 3GB te gebruiken als je met 1x2GB ook naar 3GB gaat?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• JayJay
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 25-04 23:56
vanwege dualchannel ?

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

quote:
Precies.
Het hangt natuurlijk van het platform af in hoeverre je de bandbreedte daadwerkelijk nog hebt,maar in dit geval was dualchannel wel wenselijk.

Daarbij was een 2x2GB kit net zo duur als 1x 1 en 1x 2GB.

• jeppeb
Duidelijk, dan ga ik denk ik maar gewoon voor 4GB.

Bedankt voor de antwoorden!
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True