Verwijderd

Topicstarter
Howdy,

Ik denk eraan om op zoek te gaan naar een werkgever in Nederland. Ik woon namelijk dicht bij de grens en ben het filerijden naar Brussel elke dag (kots)beu. Geen consultancy, ik wil graag gaan voor een interne functie. Weet er iemand wat dit voor gevolgen heeft? Word ik dan belastingsplichtig in Nederland? Wat als mijn nieuwe werkgever een wagen voorziet? Word ik dan onderworpen aan de wetten ivm bedrijfswagen in NL?

Thanks.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Momenteel niet veel tijd om te reageren echter zou dit wel veel informatie moeten geven

http://www.belastingdiens...el/buitenland/keuzerecht/

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:38

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tip! http://www.grensinfopunt.nl/ Tip!

Je wordt belastingplichtig in het land waar je werkt. Alle sociale lasten die via het bruto-loon worden verrekend betaal je daar namelijk. Het is niet altijd verplicht daar dan ook belastingaangifte te doen; maar iedere situatie is anders. Laat je dus goed voorlichten.

Verder heb je ook de SVB en Bureau Belgische Zaken nodig. Als de plannen erg concreet worden, kan ik je ook het lidmaatschap van een vereniging voor grensarbeiders aanraden. Bijvoorbeeld http://www.veg-eu.nl/ of http://home.scarlet.be/~jld000/index.htm

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Daar kan ik in ieder geval al iets mee. Heeft iemand hier op het forum concrete ervaringen met werken in NL als Belg?

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Dat niet, maar ik heb wel veel Belgen om me heen hier in de grensstreek. Ze worden (uiteraard) enorm gepest :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:52
Ik ben Nederlander en werkte een tijdje in Belgie. Aannemend dat je meer dan 180 dagen gaat werken, wordt je in beide landen belastingplichtig. Nu is er een belastingverdrag wat er op neerkomt dat jij nooit meer kwijt ben dan de hoogste belasting. En de Belgische Inkomstenbelasting is aanzienlijk hoger dus je weet waar je aan toe bent.
Sociale premies is een ander verhaal en daar moet je je goed in verdiepen. Bedenk ook dat die premies in Nederland een andere dekking hebben, zo zit er geen hospitalisatieverzekering (was dat de term?) in. Je moet vermoedelijk extra zorgverzekeringen afsluiten.
Verder, als je de belastingen gaat vergelijken bedenk dan dat de Nederlandse tarieven doorgaans inclusief de sociale premies zijn, waar de Belgische exclusief zijn.

Een Nederlandse wagen is voor jou waarschijnlijk niet verstandig, omdat op Nederlandse wagens een aparte belasting ("BPM") zit, die belasting kan oplopen tot 45% van de nieuwwaarde. Nederlanders moeten die betalen omdat ze niet met een buitenlandse auto in Nederland mogen rijden, maar jij kan wel met een Belgische auto in Nederland rijden. Mocht je baas een leaseauto aanbieden dan kan hij in principe kiezen om een auto met een Belgisch kenteken aan te bieden.
Net als in Belgie wordt een leaseauto gezien als loon in natura en daarom wordt een bedrag bijgeteld op je brutoloon. De bepaling van het bedrag is anders, in Nederland wordt een percentage van de nieuwwaarde bij het loon opgeteld, ieder jaar weer. Het percentage is 25%, maar voor energiezuinige auto's geldt een lager percentage. Overigens vervalt de bijtelling als je kan aantonen dat je die auto niet privé gebruikt.

Tenslotte: Er zijn veel meer zaken anders, zo zijn er geen aparte statuten voor arbeiders, bedienden en kaderleden. Voedselcheques, dienstencheques en dergelijke bestaan evenmin.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-08 15:29
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 12:49:
Howdy,

Ik denk eraan om op zoek te gaan naar een werkgever in Nederland. Ik woon namelijk dicht bij de grens en ben het filerijden naar Brussel elke dag (kots)beu. Geen consultancy, ik wil graag gaan voor een interne functie. Weet er iemand wat dit voor gevolgen heeft? Word ik dan belastingsplichtig in Nederland? Wat als mijn nieuwe werkgever een wagen voorziet? Word ik dan onderworpen aan de wetten ivm bedrijfswagen in NL?

Thanks.
Een vriend van mij werkt in nederland.

Voor je inkomen zal je gebruik kunnen(moeten) maken van het nederlands systeem.
Dit geldt ook zo voor bedrijfswagens.

Besef ook dat na 5 jaar het statuut van grensarbeider vervalt, dan is het dus volledig belast in nederland (dat ga je merken aan je loon)
Mijn maat zijn bedrijf heeft als voordeel dat die ook in België vestiging hebben, dus daar 1/5 ingeschreven en de rest in nederland => zo blijft em profiteren van het voordelige grensarbeidersstatuut.

Ook kunnen ze dan ook via belgië een leasewagen leasen ... voor het bedrijf maakt dat immens veel uit.
(Met de leasingprijs van een BMW 3 in België mag je blij zijn dat het bedrijf in nederland een opel corsa te pakken kan krijgen)
Wel opletten: nederland gaat kijjken naar de catalogusprijs voor het bepalen van de belasting, dus een te duur model van wagen pakt mijn maat ook niet.
('t is ook elk jaar spannen hoe de belastingsdienst de wagen weer gaat waarderen)

RSZ blijf je in Belgiê betalen.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:38

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

chime schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:51:
...Besef ook dat na 5 jaar het statuut van grensarbeider vervalt, dan is het dus volledig belast in nederland (dat ga je merken aan je loon)...
Huh? Wat heeft een grensarbeider voor bijzondere status?

(ik werk dan weliswaar in DE vanuit NL, maar ik merk niets van een bijzondere status. Wel dat de belastingdruk in DE hoger is dan in NL.)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 18:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Voor de belastingdienst geldt een 2/3-regeling. Er zijn drie criteria: woonplaats, werkplaats en nationaliteit. Als twee van die drie in het zelfde land zijn, dan betaal je daar je belasting.

Dus een Belg die in België woont en in Nederland werkt, is in België belastingplichtig.
Maar een Nederlander die in België woont en in Nederland werkt, is in Nederland belastingplichtig.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1