Gamen via virtuele machine - Best Practice?

Pagina: 1
Acties:

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het spelen met Ubuntu en vind het eigenlijk fantastisch werken, zeker met de komst van Windows 8 en de rare keuzes die daar gemaakt worden wil ik graag een switch maken.

Komt meteen het belangrijkste bezwaar om over te stappen: Games. Het onderwerp is hier vaker geopperd op GoT, maar ik kan alleen oude artikelen vinden.
Ik speel met name strategy games (SoS, SC2, CoH en DoW2) maar wil soms ook wel eens een racegame spelen of een shooter. Wat ik me af vraag: Draaien games een beetje acceptabel in een virtuele machine? En zo ja, met welke hebben jullie de beste ervaring?

Ik heb een Phenom X6 1055T en een 5770 videokaart en een hele sloot aan geheugen (12gb), dus de bottleneck zou hooguit mijn videokaart moeten zijn, maar dat istie in Windows ook niet.

Alvast bedankt!

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kunt het uiteraard proberen, met VMware Workstation 8 kan ik wel 1080p filmpjes afspelen in mijn VM's.
Nou zijn spellen anders en heb ik dat nog niet geprobeerd.

Pak anders even een VMWare Workstation 8 trial (zit VMware player 4 in welke wel doorwerkt na 30 dagen) en probeer het zo.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Gamen in een virtual machine is niet werkbaar, simpelweg omdat de GPU ook gevirtualiseerd wordt. Hardware acceleratie is in beperkte mate wel mogelijk, maar werkt verre van optimaal.

De meest voor de hand liggende optie is om gebruik te maken van software die de win32 apis herimplementeert (Wine). Er bestaat een commerciële variant die toegespitst is op games, CrossOver Games. Hiermee kun je een groot aantal Windows spellen native en zonder snelheidsverlies spelen onder Linux.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:00

Blonde Tux

Advertentieboer

Met Wine worden win32 apis geïmplementeerd voor verschillende *nix systemen. Als je het mij vraagt is dit de beste manier om aan jouw game behoeftes te voldoen.

Tip: Als je voor Wine kiest, installeer dan meteen wine-tricks en bottles, dan heb je dezelfde functionaliteiten die Crossover ook heeft, op commerciële support na.

edit: Juist ja, net zoals hier boven gezegd. Toch iets sneller typen ;P

[ Voor 44% gewijzigd door Blonde Tux op 21-09-2011 12:50 ]

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Onlive is bezig met een Linux client en wordt volgend jaar geintroduceerd op de Nederlandse markt. Misschien alternatief.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• poepkop
Ik vraag me af of Wine een optie is, ik heb dit wel eens op de Mac gedraait en mijn ervaring was dat de ondersteuning tegenviel. Wellicht dat dit op Linux anders is?

onLive is iig geen optie, want dan heb ik niks aan mijn huidige games.

Anoniem: 103571

Je kan op de Wine website opzoeken hoe goed bepaalde games werken in Wine:
http://appdb.winehq.org/
Hier kan je ook instructies en tips vinden om die game te doen werken.

StarCraft II zou bijvoorbeeld redelijk goed moeten draaien:
http://appdb.winehq.org/o...tle=&sReturnTo=&iId=20882

Het beste is om per spel een afzonderlijke prefix te gebruiken. Je zal je Wine environment vaak wat moeten tweaken om een game te doen werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 103571 op 21-09-2011 14:31 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-06 16:38

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Gamen in een VM gaat niet werken, want de VM simuleert geen fatsoenlijke nieuwe grafische kaart. Je enige optie om te gamen met Ubuntu is met Wine (en deriviaten) of native ondersteuning.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

Kees schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:06:
Gamen in een VM gaat niet werken, want de VM simuleert geen fatsoenlijke nieuwe grafische kaart. Je enige optie om te gamen met Ubuntu is met Wine (en deriviaten) of native ondersteuning.
Behalve als je XEN gebruikt met IOMMU support, en een tweede grafische kaart die je aan de guest doorgeeft.

Keep it simple stupid

• poepkop
@Jelly:
Kijk, dat vind ik interessant. Ik heb ook nog een onboard kaart op mijn mobo zitten, wellicht kan ik dan mijn grafische kaart gewoon toewijzen aan de Virtual Machine.

Ik ga in ieder geval dit weekend gewoon eens een testje draaien met SC2 op Wine met extensies.

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 15:52
jelly schreef op woensdag 21 september 2011 @ 22:29:
[...]

Behalve als je XEN gebruikt met IOMMU support, en een tweede grafische kaart die je aan de guest doorgeeft.
En dan dat scherm weer overnemen met VNC? Volgens mij kon je een scherm ook overneme met SDL, misschien performt dat beter?
iig, moet je dan al een desktop draaien op je Dom0. Lijkt me niet iets wat je wilt. Een hypervisor is voor servers....

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:11
Offtopic: Wacht nou eerst op de final voordat je op basis van geruchten en onderbuikgevoelens een keuze gaat maken over wel/geen Windows 8.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:43

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

MisterE schreef op donderdag 22 september 2011 @ 14:33:
[...]

En dan dat scherm weer overnemen met VNC? Volgens mij kon je een scherm ook overneme met SDL, misschien performt dat beter?
iig, moet je dan al een desktop draaien op je Dom0. Lijkt me niet iets wat je wilt. Een hypervisor is voor servers....
Nee. De output gaat naar de grafisch kaart en vanaf daar naar je monitor. Je desktop & games vanuit dom0 draaien is altijd mogelijk, maar dat is wat we nu net niet willen. In dit geval krijgt een guest direct toegang tot een graca, en dan kun je wel gamen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• poepkop
@Ramon:
Ik ben het een beetje beu met Windows, vanaf Vista eigenlijk al. En de dev-build en het nieuws over Win8 vind ik maar niks, Metro wordt erg dominant en de originele Aero wordt niet verbeterd. We kunnen er een hele discussie over houden, maar Ubuntu is in mijn ogen volwassen en gebruiksvriendelijk genoeg om mijn nieuwe OS te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Persoonlijk zie ik multiboot als de enige echte serieuze optie voor het spelen van spellen. Maar het vervelende is inderdaad dat je om de haverklap moet restarten, en daarom hou ik het bij mijn desktop nog gewoon bij Windows 7, en heb ik twee andere machines met resp. Debian en Ubuntu die als servertjes/2e desktop dienen.

Gamen *in* Linux is inderdaad het beste te doen met Wine. Een goede 75% van de spellen kun je redelijk aan de praat krijgen, maar er zijn helaas nog wel veel (met name erg nieuwe) spellen die niet goed werken, of waar niemand nog een work-around voor heeft gevonden.

De enige manier om er achter te komen of het werkt onder Wine, is om het gewoon te proberen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Heeft trouwens iemand een link van iemand die serieus gamed via virtualisatie ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dual boot lijkt mij echt wel het handigste. Desnoods alleen voor het gamen, maar soms is het wel wat kloten met wine. Virtualisatie en gamen gaan volgens mij totaal niet samen, dus moet je kijken naar CrossOver of Wine, of liefst een multiboot.

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1