Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[excel] doorslepen per 5

Pagina: 1
Acties:

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11 05:50
Hallo,

ik zit in een excelsheet te werken maar loop tegen een probleem aan.
ik heb in A1 dit staan: =Blad1!$B2
Nu wil ik dit naar beneden door slepen alleen dan met stappen van 5.
dus in A2 moet staan: =Blad1!$B7 ( ipv =Blad1!$B3 )

Hoe doe ik dit?

gr

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niet slepen maar een formule gebruiken. Met =RIJ() krijg je het regelnummer van de cel waar je in zit. Als je dus 5 - 10 - 15 wilt hebben, dan doe je =RIJ()*5. Natuurlijk aanpassen naar wens (optellen/aftrekken/vermenigvuldigen) afhankelijk van het precieze patroon en het eerste regelnummer.

Danheb je het juiste regelnummer, en kan je =INDIRECT() gebruiken om de juiste celverwijzing te krijgen. Bijv. "$B"&RIJ()*5

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
toch super zo'n forum

• jhesse
Bedankt voor de snelle reply maar ik zit er nog mee te vechten.

bestandslocatie [Week38.xlsx]

bedrijf 1 ( =[B1Blad1]Blad1!$B$2 )
bedrijf 2 ( =[B1Blad1]Blad1!$B$7 )

waar B1Blad1= [week38.xlsx]
In week38.xlsx komt om de 5 regels informatie naar voren van een ander bedrijf, vandaar dat de de 5 regels verschil die ik wil hebben

--

Ik snap wat je bedoelt met =Rij maar ik krijg het niet toegepast.

Gr

[ Voor 19% gewijzigd door jhesse op 21-09-2011 12:45 ]

• jhesse
little bump

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

De aanvulling had ik toen niet gezien :P

Je wilt
A2 => $B2
A3 => $B7
A4 => $B12
A5 => $B17
etc

Je ziet nu een patroon: kolom B, 2 + 5*(rij-2). En dus wil je dat in de cel zetten. Waar loop je vast / welke foutmelding krijg je?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• TheFes
  • Laatst online: 17:13
Misschien is het makkelijk om een extra kolom te gebruiken, deze kun je later verbergen. In die kolom (bijv B) zet je in cel B2, 2. Vervolgens zet je in B3: B2+5. Dit kun je naar beneden doorslepen. In kolom A kun je dan met behulp van de hier eerder genoemde functie INDIRECT een verwijzing naar kolom B maken.

Home Assistant configuratie

• jhesse
hmm ik ben echt een excel noob :D

op een ander forum krijg ik dit als antwoord:
=INDIRECT("[B1]Blad1!$B"&((RIJ()-1)*5+2))

ik krijg nu te zien dat de verwijzing niet goed is.
Volgens mij ligt de fout juist omdat de gegevens uit een ander bestand moet worden gehaald.
het bestand is geopend maar ik krijg bij handmatig invoeren ( =[B1]Blad1!$B$7 ) telkens een prompt waar ik het bestand moet selecteren

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Staat B1 open? Zie de helptekst van INDIRECT()
Als verw_tekst naar een andere werkmap (een externe verwijzing) verwijst, moet deze werkmap open zijn. Als de bronwerkmap niet geopend is, geeft INDIRECT de foutwaarde #VERW! als resultaat.
Edit: en als openen onacceptabel is, dan kan je een hulptabblad Blad2 maken waar simpelweg [B1] wordt gespiegeld: {B1} = [B1]Blad1'!B1 en dan naar beneden copypasten.

[ Voor 25% gewijzigd door F_J_K op 30-09-2011 14:31 ]

Pagina: 1