Verwijderd

Topicstarter
Ik had gedacht dat er een algemeen topic ging zijn over flitsers maar die bestaat blijkbaar niet (of ik vind hem niet)?

Ik ben van plan een Nikon SB-600 2dehands aan te schaffen, de prijs is mooi (140EUR) en ik heb geen behoefte aan de SB-700 of 900 die boven mijn budget liggen.

Nu vroeg ik mij af, het lijkt mij logisch dat een flitser in kracht mindert naarmate hij veel gebruikt is, maar kan dit ook getest worden? Bestaan er 'trukjes' om te zien hoe sterk de flitslamp zelf nog is? Ik heb namelijk nog maar enkele keren vluchtig met een SB-600 gespeeld, dus als ik die bij afhaal ga testen zal ik waarschijnlijk niet zien of als die nu normaal flitst of te weinig?

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
pfoe dat is lastig, amateurgebruik zal wel wat meevallen. Professioneel gebruik betekent meer geflitst etc. misschien dat je daarmee al een heel eind komt?

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 09:39
Over het algemeen gaan flitsers volgens mij redelijk lang mee. Ik heb hier een sb-600 liggen die ik nu een jaar of 6 gebruik. Hij doet het nog prima, gebruik is gemiddeld denk ik.
Voor 140 euro heb je gewoon een goede flitser :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:30
Ik heb 1 x SB-28DX, 2 x SB-80DX, 2 x SB-24 en 1 x SB-26 van marktplaats afgehaald. Alles was optisch in redelijk tot zeer goede staat, maar de SB-28DX had redelijk wat gebruikssporen. Met geen enkele van deze flitsers ooit zelfs maar de kleinste issue gehad.
Vanuit mijn ervaringen kan je dus redelijk goed vertrouwen op Nikon flitsers. (Canon waarschijnlijk idem).
Verder is de flashtube eventueel nog te vervangen, en condensatoren gaan ruim voordat ze de geest geven een soort rauwere piep maken (klinkt als een overstuurde versterker). Dat hoor je ook ruim op tijd aankomen.

Als je ze wil meten kan je het best een flitsmeter gebruiken, maar hou er rekening mee dat het vrij lastig is om een referentie te vinden waarop je kan bouwen. Richtgetal van de fabrikant is niet echt betrouwbaar. Je zal dus op reviews af moeten gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakMDS op 21-09-2011 13:00 ]

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
Om het richtgetal van een flitser te bepalen moet je de volgende formule omdraaien.
richtgetal/afstand = diafragma.

Als je een lichtmeter gebruikt, de afstand tussen de flitser en lichtmeter op 1 meter houdt. Dan de flitser op maximaal (en volledig ingezoomd) zet. Af laten gaan, en het diagrafma getal wat je ziet staan is het huidige richtgetal van de flitser.

De lichtmeter moet wel meten op iso 100.