Toon posts:

PCI-Express Poort werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik er zelf niet uitkom hier even een postje.

Ik probeer mijn geluidskaart werkend te krijgen. Dit is een Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express. Ik probeer deze aan te sluiten op een ASUS P8Z68-VPro. Dit MoBo heeft 2 PCI-E poorten. Daarvan probeer ik nu de onderste te gebruiken. De bovenste wordt geblokkeerd door mijn CPU koeler. Echter die bovenste is nu net de enige die ik werkend heb gekregen. Als ik de onderste poort probeer te gebruiken wordt de geluidskaart niet herkend door Windows, ook drivers installeren of een BIOSupdate biedt geen uitkomst.

Nu heb ik al contact gehad met Alternate voor wat support maar die gokken het op een defect moederbord. Aangezien ik er weinig voor voel om mijn PC een tijd kwijt te zijn hoop ik dat ik iets simpels vergeten ben.

De rest van de setup:
PSU: OCZ Modstream X600W
CPU: Core i5 2500K
Memory: 8GB Ripjaw 1600MHZ
GPU: MSI GTX560TI Twin Frozr
Motherboard: Asus P8Z68 V-Pro
CPU Cooler: Scythe Samurai

Verwijderd

Heb je de kaart al in het onderste x16 slot (zwart) geprobeerd? Dit slot is compatible met x1 en x4 volgens de manual. Je kunt dit eventueel ook nog instellen in het bios.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2011 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik nog niet geprobeerd nee, hiervoor zou ik dan wel even de GFX Kaart moeten verplaatsen. Maar ik weet zeker dat de geluidskaart wel werkt. Ik vind het vooral opvallend dat de PCIEX1_1 poort wel werkt maar de PCIEX1_2 niet.

Het is niet eens per sé dat ik de geluidskaart werkend wil krijgen maar ik vraag me vooral af wat ik verkeerd doe, als ik iets verkeerd doe.

Edit: Na het heel goed lezen van de kleine letters in de manual blijkt dat als de zwarte PCIExpX16 op Auto staat dat dan PCIEX1_2 disabled wordt. Tijd voor rondkijken in Bios.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2011 13:21 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:40

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je moederbord heeft 5 pci-e sloten. Ik denk dat als je een videokaart in het bovenste 16x slot duwt, je het 2e 16x slot dan niet meer kan gebruiken voor anders dan nog een videokaart zodat ze dan alletwee 8x gaan draaien. Kan je niet bij de bovenste en onderste 1x sloten, dan is inderdaad het 3e 16x slot een optie, die werkt op standaard op 1x.

Verwijderd

Heb je de videokaart in het blauwe of grijze slot gestoken? Grijs is niet handig want dan heb je 8 lanes tot je beschikking, in de blauwe worden de volledige 16 lanes gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord heeft 5 PCI-E sloten inderdaad. 2 dedicated X16, 2 X1 en 1tje die kan variëren. Wat blijkt het geval te zijn, als het variërende (derde) slot op Auto staat dan wordt het 2de X1 slot PCIEX1_2 op het moederbord uitgezet.

Hier kwam ik achter nadat E65 mij in de richting van dit slot wees. Het probleem is dus nu opgelost door middel van mij in de juiste richting te wijzen. Schijnbaar is er alleen de mogelijkheid te kiezen tussen alles aan behalve PCIEX1_2, Alles uit maar de slot op full-speed of alles aan behalve de USB3.0 Header die ik toch niet gebruik.
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 13:29:
Heb je de videokaart in het blauwe of grijze slot gestoken? Grijs is niet handig want dan heb je 8 lanes tot je beschikking, in de blauwe worden de volledige 16 lanes gebruikt.
Videokaart zit in de witte slot, had geen reden om aan te nemen dat er een verschil was tussen de slots op basis van wat ik in de handleiding kon vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2011 13:32 ]

Verwijderd

Zie de opmerkingen op pagina 2-13 (bij het handje) van de manual

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga me even in een hoekje zitten schamen.

Verwijderd

offtopic:
I am learning all the time. The tombstone will be my diploma. ~Eartha Kitt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kuchhahahakuch...

Nou, na wat "tweaken" zit de GFX snuggly in de blauwe slot, wegens wat space issues de geluidskaart in de zwarte PCI slot en werkt alles zoals gewenst. Dank u allen voor de hulp! Topicje mag dicht mods. En voor de volgende keer dus de gebruiksaanwijzing nog een keer goed lezen.
Pagina: 1