• LennardF1989
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
Hey allemaal,

Eerste post op Tweakers, spannend! Gebruik Tweakers regelmatig voor reviews van producten/webshops en algemeen nieuws, dus ben erg benieuwd of de Tweakers-community mij ook van dienst kan zijn.

Op dit moment heb ik een XFX 5850 Black Edition in m'n PC zitten, zeer tevreden mee, maar helaas heeft deze kaart naast 2xDVI enkel 1xDP en 1xHDMI en geen mooie ouderwetse TV-Out (Analog, S-Video, etcetera).

Omdat ik niet van plan ben spoedig een HDMI TV aan te schaffen ben ik op zoek naar een goedkoop alternatief, hierbij denk ik aan 2 opties:

Optie 1:
Een iets oudere kaart zoeken met nog wel een TV-Out, maar die wel een beetje moderne games kan draaien. De kaart hoeft niet geweldig te zijn, zelfs AA kan uitstaan (TV-Out blurred al genoeg :P), als hij menig spel op lage instellingen maar lekker draait.

Ik kwam toevallig de HD4600 serie tegen met op de plaatjes, jawel, een TV-out. Ik kan alleen de juiste typenummers niet vinden en/of (Nederlandse) webwinkels die ze nog verkopen, ik ontvang graag suggesties (mogen ook heel andere kaarten zijn).

Optie 2:
Een (zeer waarschijnlijk actieve) DVI naar Scart-converter. Hier zijn er zoveel van dat ik door de bomen het bos niet meer zie en daarnaast vertrouw ik de filmpjes van de makers zelf niet. Als ik zo'n ding koop, wil ik er zeker van zijn dat het kwalitatief goed beeld oplevert (gelijk aan een TV-out van optie 1) en dat het de beelden snel omzet, zodat als ik er een film mee kijk, de monden goed meegaan met het geluid.

Ik wil bewust geen converter die zowel beeld als geluid omzet, dit om er zeker van te zijn dat aan bovenstaande regels wordt voldaan. Ik ga er ook spelletjes mee spelen, dus moeten beelden gewoon vrijwel meteen gepresenteerd worden. Graag wil ik ervaringen (en links) van deze apparaten ontvangen.

Bij voorbaat dank!

Lennard

PSjes.
- Logischerwijs is het budget lager dan de kosten van een simpele HDMI TV :P
- Het doel is dat ik straks lekker in m'n luie stoel kan hangen met een controller of gewoon een film kan kijken. Ik heb hiervoor een ATI x1600 gehad, dus ik weet hoe de kwaliteit van een S-Video is op m'n oude TVtje.
- Als ik voor optie 1 ga, is het niet ter vervanging van de HD5850, maar als extra kaart.

[ Voor 7% gewijzigd door LennardF1989 op 21-09-2011 17:30 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vraag me af wat je precies met de Tv-out functie wil bereiken.

Aangezien je een oude tv hebt zal de kwaliteit niet super zijn i.v.m. je monitor.

• LennardF1989
Lekker in m'n luie stoel hangen met een controller of gewoon een film kijken.

Ik heb hiervoor een ATI x1600 gehad, dus weet hoe de kwaliteit op de TV is. Ik wil gewoon de "luxe" van alles op m'n TV kunnen toveren weer terug hebben.

[ Voor 91% gewijzigd door LennardF1989 op 21-09-2011 10:41 ]

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mijn 3850 met tv out ruilen tegen jou 5850? :P
JE kan als je 2 pci sloten hebt toch gewoon een 2e kaartje erbij steken en die voor je tv gebruiken?

• LennardF1989
Oh, sorry als dat niet helemaal duidelijk is. Ik heb nog 3 PCI-E slots waar de extra kaart in past. Het is dus een extra kaart naast de 5850, niet ter vervanging van.

Hoe is de 3850 qua performance als je rekening houd met het volgende:
- De TV heeft geen resolutie hoger dan 1024x768
- Spellen mogen op hun allerlaagste grafische stand

Ik neem hem graag van je over als je ervan af wilt en hij een beetje redelijk qua prestaties is.

Ik heb originele post aangepast ter verduidelijking.

[ Voor 52% gewijzigd door LennardF1989 op 21-09-2011 17:33 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Dus extra complex in de software werken om een 720*576 output te bewerkstelligen? Niet elke game heeft een switch voor "andere videokaart"! Mijn advies is, dat je je de moeite en frustratie kunt besparen door dit gewoon NIET te doen, om een DVI/HDMI signaal naar een analoog PAL-signaal (component, composiet, of S-Video) te vertalen is eigenlijk haast net zo duur waarschijnlijk als daadwerkelijk een moderne TV kopen (waar je waarschijnlijk ook meer lol van hebt, 720*576 is niet schokkend en zal meestal met overscan 640*480 worden: lager dan de meeste telefoons).

• LennardF1989
@Umbrah:
Heb je ervaring met een specifiek apparaat, welke raad je aan, etcetera? Ik weet dat er van die VGA splitters voor zeg 50 euro zijn (dan kan je gebruik maken van de monitor en TV vanuit 1 output), ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van deze dingen.

Bijvoorbeeld deze: http://sewelldirect.com/pc-to-tv.asp
Maar de pagina verschaft geen enkele informatie qua snelheden. Ik heb dit bedrijf gemailed en in plaats van antwoord te geven probeerde ze me er één aan te smeren welke zowel beeld als geluid omzet (onder het mom van 100% geen synchronisatie fouten).

[ Voor 107% gewijzigd door LennardF1989 op 21-09-2011 17:41 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Om heel eerlijk te zijn: nee. Voor m'n HTPC projectje heb ik op den duur dus uiteindelijk toch maar een kleine 4 jaar geleden een 32" FHD TV gekocht. Er zijn een hele hoop schema's te vinden die, indien een kaart een bepaalde techniek ondersteunt (Radeon 4xxx of lager, GeForce 6800 of lager), een VGA poort (die in je DVI-I poort verwerkt zit) kan "vertalen" naar een RGB signaal (in feite het beste low-res analoog iets wat je in een SCART kabel kunt proppen).

Een tweede kaart is misschien wel je beste optie, hoewel de "generatiekloof" je geheid problemen heeft, zelfs als je hetzelfde merk koopt (mix de "grote" merken niet, alleen Intel wil nog wel met alle anderen samen gaan). Niet elk spel heeft echter een switch-GPU (en gelijk ook al je settings van high-Q PC naar Low-Q TV ingebouwd. En daarnaast... tsja... console games werken eigenlijk al niet meer lekker op SDTV's (ten tijde van Fable II waren er bijvoorbeeld veel mensen die klaagden over "kleine tekst"). Als je een Radeon HD4XXX vind, vergeet niet dat het een DX10 kaart is die je mengt met een DX11 kaart, en daarnaast geheid ooit tegen een limiet aanloopt (je kent de melding op de AMD site vast wel waarin er melding wordt gemaakt van het feit dat voor oude kaarten versie X (9.3 ofzo) wordt aanbevolen?

Om eerlijk te zijn... tsja... ik heb zelf PC-output naar SD-TV schermen losgelaten. De resolutie is gewoon té laag, de UI is er niet op ontworpen, en de games ook niet.

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Is dit geen optie?
http://cgi.benl.ebay.be/H...3%B6r&hash=item5d304b7c3f

Misschien heeft je tv wel een RGB aansluiting, en anders is RGB makkelijk om te zetten naar S-video.
Maar er is vast wel een soortgelijke kabel te vinden voor hdmi-svideo.

edit:
Of anders met een tussenstukje:
http://cgi.benl.ebay.be/D...rs_RL&hash=item33634470eb
+
http://cgi.benl.ebay.be/V...rs_RL&hash=item3369410156

Als je niet vies bent van tussenstukjes vind je wel op ebay wel iets voor onder de €10 incl. :)

[ Voor 79% gewijzigd door Pixel Punk op 22-09-2011 15:42 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

@Pixel Punk: Verwar YPbPr video alstjeblieft niet met RGB! Het idee om een YPbPr trio aan een HDMI kabel te knopen is walgelijk, ik snap niet dat mensen daar intrappen. Bij je tweede linkpaar staat deze opmerking:

Description: Please, check your PC & Video Card manual or manufacturer to make sure that your VGA card has TV-Out function capability through the VGA connector to ensure this cable will work for you!

VGA connector heeft hij niet écht, hij heeft echter wel een DVI-I connector: VGA en DVI-D in één. Zei het een beperkt functiepalet van VGA. De nieuwere generaties kaarten bieden eigenlijk nooit klassieke TV-Out mogelijkheden daar op.

Info: Wikipedia: YPbPr

Lees vooral de rest van de wiki-pagina's ook over HDMI, Compesiet, VGA, RGB/Scart en S-Video. Het is nog best leerzame stof, en als je technisch bent: er zit nogal wat verhaal tussen het "hoe werkt de vertaling van het ene naar het andere signaal".

[ Voor 78% gewijzigd door Umbrah op 22-09-2011 15:52 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Er zijn nog een aantal kaarten uit de HD4xxx serie te vinden die s-video out hebben, daarmee heb je wss de grootste kans dat deze wil samenwerken met die HD5850...

Andere oplossingen zoals converters e.d. zijn aardig kostbaar in verhouding wat je er voor terug krijgt... misschien is het toch niet zo gek om voor een betaalbare lcd tv te gaan? Dat is sowieso fijner kijken, want hoe je het ook doet, je beeld zal nooit helemaal zuiver en recht op je oude beeldbuis tv te zien zijn... imo zonde om daar nog geld aan uit te geven. Dan zou ik dus zeggen: stop dat geld in een potje en spaar voor een geschikte monitor. In V&A zijn diverse tv's te vinden voor weinig ;)

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup. Ik ben er ooit geweest. 640*480 omdat je nou eenmaal aan een "gare" resolutie zit, maar dan toch op een 32" TV, en omdat het dan NOG niet leesbaar is, het OS in moeten stellen op 120DPI. Zucht.

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Umbrah schreef op donderdag 22 september 2011 @ 15:47:
@Pixel Punk: Verwar YPbPr video alstjeblieft niet met RGB! Het idee om een YPbPr trio aan een HDMI kabel te knopen is walgelijk, ik snap niet dat mensen daar intrappen. Bij je tweede linkpaar staat deze opmerking:
Er valt niet veel aan te verwarren, er staat gewoon RGB, maar nu ik de advertentie wat beter bekijk zie ik toch wel wat fouten er instaan, dus twijfel ik wel een beetje of het echt wel een RGB kabel is...
Description: Please, check your PC & Video Card manual or manufacturer to make sure that your VGA card has TV-Out function capability through the VGA connector to ensure this cable will work for you!

VGA connector heeft hij niet écht, hij heeft echter wel een DVI-I connector: VGA en DVI-D in één. Zei het een beperkt functiepalet van VGA. De nieuwere generaties kaarten bieden eigenlijk nooit klassieke TV-Out mogelijkheden daar op.
Dit kan de TS eens nakijken in zijn manual, ik bied het ook niet als de oplossing aan, enkel als een mogelijke oplossing.
Info: Wikipedia: YPbPr

Lees vooral de rest van de wiki-pagina's ook over HDMI, Compesiet, VGA, RGB/Scart en S-Video. Het is nog best leerzame stof, en als je technisch bent: er zit nogal wat verhaal tussen het "hoe werkt de vertaling van het ene naar het andere signaal".
Zolang die pagina's niet zwaar verandert zijn de laatste twee jaar, denk ik niet dat ik er iet aan ga hebben.

Verder denk ik niet dat TS naar een perfecte oplossing opzoek is, als het maar een beetje werkt en als zijn GPU op de een of andere manier een analoog signaal kan versturen is dat volgens mij perfect haalbaar met tussen stukjes.

• LennardF1989
Jup, het liefst heb ik dus gewoon een kabeltje (al dan niet een actieve) waarvan mensen weten dat het redelijk (en vooral snel) beeld op mijn TV tovert.

Mijn TV heeft zowel RGB als Y/C en heb er ook een digitaal kastje onder hangen (via SCART) wat mooi beeld tovert, dus hij is niet helemaal hopeloos.

De optie welke die "VGA to RGB" kabeltjes nodig hebben vanuit de 5850 (XFX Black Edition) heb ik nooit ergens terug kunnen vinden (enkel oude Radeons schijnen dat te hebben), dus een kabeltje van 20 euro op de gok kopen vind ik een beetje zonde.

Ik ben nogmaals niet op zoek naar perfect prachtig en mooi HD beeld, ik weet dat de TV niet hoger gaat dan 1024x768 als resolutie en ik ben ook niet van plan m'n TV als e-book reader te gebruiken. Gewoon filmpje net als vroeger (x1600), waarvan ik weet dat de ondertitels normaal te lezen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door LennardF1989 op 23-09-2011 17:46 ]

Pagina: 1