• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
Router: Linksys "Wireless-N" WRT160Nv2 firmware 2.0.02

Ik heb het programmaatje "WOL Wake on Lan Wan" op mijn tablet en telefoon en dat wil ik gebruiken om mijn PC wakker te maken.

Wat ik gedaan heb:
- PC een vast IP gegeven
- Router ingesteld (geeft normaal dynamische IPs aan PC's) dat mijn IP hoort bij mijn MAC adres en dat dit IP altijd bij mijn PC moet horen
- Port forwarding, 3389 gaat naar mijn PC's IP
- PC netwerkinstellingen zo gezet dat WOL toegestaan is

WOL programma settings:
- Altijd gericht pakketjes sturen op MAC adres, altijd via poort 3389
- Intern netwerk: WOL pakketjes worden gestuurd naar IP 192.168.1.255 (broadcast IP)
- Via internet: WOL pakketjes worden naar mijn 'internet IP' gestuurd

Nu zijn er bij mij 3 verschillende situaties:
- WOL via lokaal netwerk: dit werkt altijd, ongeacht hoe lang de PC al uit staat
- WOL via internet: dit werkt als de PC nog niet zo lang uit staat
- WOL via internet: dit werkt niet als de PC langer uitstaat - ik weet niet hoe lang precies. 15 minuten is niet lang genoeg, 6 uur wel.

Ik heb geprobeerd om in de router poort 3389 te forwarden naar 192.168.1.255 maar dat is niet toegestaan.

Wat er dus waarschijnlijk gebeurt is dat de router na X tijd de setting "IP X hoort bij deze PC" vergeet waardoor mijn port forwarding niet meer werkt. Hierdoor worden al mijn WOL pakketjes, verzonden via internet, niet doorgestuurd naar mijn PC.

Het lijkt me dus puur aan mijn router liggen, maar ik ben alle instellingen ondertussen wel 3 keer bij langs gelopen maar ik kan niks vinden waarmee ik dit zou kunnen fixen.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35

RammY

Dát!

Waarom gebruik je je RDP poort (3389) voor WOL Packets??

Normaal word een Magic Packet gestuurd naar UDP poort 7 of 9..
Waarom jij dan je remote desktop poort pakt is mij vrij onduidelijk....

Deze advertentieplaats is te huur!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@RammY: ik vermoed om de zeer praktische reden dat die toch al geforward wordt. Het zou overigens niet uit moeten maken.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Het toverwoord hier is "static arp entry". Wat je moet doen is via waarschijnlijk een telnet interface met je router (of heel misschien via de webinterface) voor elke pc die je via WOL wil opstarten een static arp entry maken. Heb zelf een Copperjet 1616-2p router/modem, en daar heb ik elke pc die ik via wol wou opstarten gekoppeld aan een ip buiten de dhcp-range (172.19.3.254 en verder naar beneden, 253, 253). Je koppelt een ip aan een mac-adres. Nou kon ik vervolgens ook nog eens niet een magic packet naar het broadcast adres sturen met een portforward in mn router, dus ik heb het zo ingesteld dat er voor elke pc die op te starten is, een andere externe poort staat ingesteld. Vervolgens had ik op mn eigen internetdomein een phpscriptje dat aan de hand van een ingegeven computernaam een magic packet stuurde. Later heb ik dat veranderd in een script dat de server opdracht gaf om een lokaal magic packet te sturen (die server stond in mijn LAN).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
dcm360 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:23:
@RammY: ik vermoed om de zeer praktische reden dat die toch al geforward wordt. Het zou overigens niet uit moeten maken.
Precies, de reden dat ik WOL wil gebruiken is om gebruik te maken van RDP dus die poort moest zoiezo open staan.

@MaximusTG
Ik heb a.d.h.v. je opmerking wat meer info kunnen vinden op het forum van Cisco. Telnet wordt niet ondersteunt, broadcasting ook niet. Er zijn "oplossingen" maar die stoppen allemaal te werken als de PC X tijd uit staat. Ik heb wel in de router onder "DHCP reserveringen" mijn PC's vaste IP gekoppeld aan z'n MAC adres, maar dat is blijkbaar niet genoeg.

Het lijkt erop alsof mijn router dit gewoonweg niet ondersteunt. Apart dat LAN broadcasting wel werkt (stuur ik gewoon WOL pakketjes naar 192.168.1.255, poort 3389) maar vanuit de router zelf niet.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Dit gaat precies over jouw probleem (al is het een ander model router):
http://homecommunity.cisc...RT610N/td-p/224063/page/2
Jouw router biedt dus idd niet de mogelijkheid om een statische entry in de ARP tabel te maken.

Helaas kan je op jouw router geen vervangende firmware installeren zoals DD-WRT.
Een mogelijke oplossing voor jou is dus om een servertje binnen in je LAN neer te zetten. Via die server kan je dan je pc's aanzetten. Gewoon met een magic packet. Alleen moet je server dan wel altijd aanstaan.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
192.168.1.255?? Is dit mogelijk? Ip-ranges gaan toch maar tot 254??

Ik heb zelf ook liggen kloten met WOL, maar nooit fatsoenlijk aan de praat gekregen... Zal wel aan mijn router liggen, heb verschillende poortnummers geprobeerd, maar geen resultaat...

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37
Bartjezz schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:52:
192.168.1.255?? Is dit mogelijk? Ip-ranges gaan toch maar tot 254??

Ik heb zelf ook liggen kloten met WOL, maar nooit fatsoenlijk aan de praat gekregen... Zal wel aan mijn router liggen, heb verschillende poortnummers geprobeerd, maar geen resultaat...
Niet als IP adres van een device, maar wel als broadcast adres.
A broadcast address is a logical address at which all devices connected to a multiple-access communications network are enabled to receive datagrams. A message sent to a broadcast address is typically received by all network-attached hosts, rather than by a specific host.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Inderdaad, had over het woordje broadcast heen gelezen... Heb ook met dat soort dingen te maken als ik aan narrowcasting werk...

Verwijderd

http://www.motherboardnet.com/wakeonlan.php
eventjes een tutorial in elkaar gezet.

maak je ip adres tussen de 192.168.1.(10-254)
Voorbeeld: 192.168.1.88
controller je subnet mask: waarschijnlijk is dat 255.255.255.0
Binnen je eigen netwerk hoef je port 9 niet open te zetten.
Al ga je van buiten af dan zet je UDP 9 open.

stuur nu pakketje naar je computer.
Zorg dat de computer normaal wordt afgesloten dus niet uit drukken of iets.
anders kan je hem niet meer opstarten met wake.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Anders lees je het topic even voor je je eigen site gaat spammen motherboardnet?
TS kan al gebruik maken van WOL binnen zn eigen netwerk, omdat ie dan naar het broadcast adres een magic packet kan sturen. Hij kan echter geen portforward naar het broadcast adres aanmaken zodat hij niet van buitenaf daar een magic packet heen kan sturen. Dan moet je dus per pc een portforward aanmaken, en dat werkt wel, alleen is het zo dat je router dan vergeet welke pc bij dat ip hoort als de pc een tijdje uit is geweest.
Om dat te omzeilen koppel je een ander ip buiten de dhcp range aan het mac adres van de pc die je met WOL wil kunnen opstarten in een static arp entry.
Alleen kan dat niet met de router van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Ik heb een soortgelijk probleem. Heb een Dlink DIR655 router. Kan je ook geen static arp entry mee maken. En forwarden naar het broadcast adres kan ook niet. Heb wel een server die altijd aanstaat. Ben soort van n00b met netwerken, iemand een suggestie hoe je makkelijk die server (draait gewoon win7) een WOL packet kan laten forwarden?
Pagina: 1