• ovigo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 18:59
Beste mede-tweakers,

Ten eerste: ik weet niet 100% zeker dat dit de goede plek is voor dit topic, maar mij leek t hier het bete te passen.
Ik heb een oude Dell SE178WFP staan die ik als tweede beeldscherm aan mijn laptop hang als ik aan mn bureau zit. Extra schermruimte ftw. Nu is het punt dat ik dit scherm graag in portraitmode zou gebruiken. Zeker voor programmeren vind ik namelijk des te meer regels des te beter. Het punt is nu dat hoewel het scherm wel een standaard VESA 100 aansluiting heeft, de voet met een stel klips langs de vesa-aansluiting in het scherm schuift. Deze klips zijn echter niet draaisymetrisch, dus portrait-mode is met deze voet een no-go.
Nu dacht ik even op internet wel goedkoop een simpele VESA 100 voet te kunnen vinden, maar het enige wat ik kan vinden zijn 40+ euro (blijkbaar superdeluxe) voeten. Als student vind ik dat voor de oplossing van een luxe-probleempje toch wat veel geld.
Mijn vraag is nu, weten jullie een goedkoper alternatief te vinden (anders dan zelfbouw 8) )?

Bij voorbaat dank voor het meedenken,

Ovigo

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Loops in de kringloop binnen, als je geluk hebt kan je daar een monitor arm of voet vinden. Vraag & Aanbod/marktplaats afstruinen zou ook mogelijk zijn vruchten af kunnen werken.

Nieuw gaat het je iig niet lukken om iets voor een fatsoenlijke prijs te vinden... tenzij het zoals je al zegt het een alternatief betreft. Misschien dat de voet van een flinke bureaulamp ook volstaat. Scheelt wel dat je een 17" monitor hebt, hoe groter hoe minder opties.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je mount niet gewoon helemaal omschroeven? Dat heb ik met mijn Dell monitoren nog wel eens gedaan (dat waren overigens wel pivotmounts). Je zette de mount dan gewoon een kwartslag gedraaid vast, dat het dan niet symmetrisch is maakt niet zo heel veel uit.

• ovigo
@ Terw_Dan: Even dacht ik dat je de geniale oplossing had, maar helaas, de gaten van de backplate zijn zo dat die echt niet 90 graden om te monteren is :(.
@Xthemes.us Marktplaats/ebay/ V&A had ik ook al geprobeerd, bood weinig soelaas helaas. Voet van een bureaulamp zie ik niet helemaal voor me.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je een foto van die voet toevallig?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gaten in de plaat op de voet boren zodat deze weer alligned zijn als je het scherm 90 graden gedraaid hebt ?

https://discord.com/invite/tweakers

• ovigo
Ja, net bij het uit elkaar schroeven even een foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/764358/IMAG0065.jpg

De schroeven zitten dus zodanig asymetrisch dat ik niet zie hoe ik die een kwartslag kan draaien. Nieuwe gaten boren zou misschien kunnen, maar de 4 gaten in het midden (de enige die essentieel zijn (anders dan slecht estetisch) zitten wel zodanig dicht op elkaar dat ik niet weet of dat goed gaat. Maar is misschien iets om over na te denken.

[ Voor 35% gewijzigd door ovigo op 21-09-2011 15:09 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Daar kun je toch gewoon een gaatje inboren zodat je het ding daarop vastschroeft? Als je die maar recht boort dan zit je goed.

• ovigo
Ik zit een beetje met de grootte van het ding. De schroeven van de vesa komen normaal zegmaar in de vier uitgeknipte hoeken van de ijzeren backplate. Ook zit het geheel licht verzonken in het scherm, zodat de zwarte plaat een vlak stuk vormt met de achterkant van het scherm normaal. Het enige wat misschien zou kunnen is twee gaten boren in het brede midden en het scherm dan op twee langere schroeven vast zetten, maar dat vertrouw ik constructietechnisch denk ik niet helemaal.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En als je dat zwarte plaatje gewoon weglaat? Het is cosmetisch misschien wat minder mooi, maar dat maakt op zich niet zo heel veel uit toch?

• ovigo
Ja, dat kan, en maakt cosmetisch weinig uit, maar ik vrees dat het constructief ook weinig uitmaakt. Het zwarte plaatje zit, vanaf voor gezien, achter de ijzeren plaat. De ijzeren plaat zit dus even goed verzonken in het scherm. Wat eventueel wel zou kunnen is een nieuw metalen plaatje van de goede grootte fiksen en daar de benodigde gaten in boren ( 4 voor VESA+ 4 voor bvestiging van de voet in het midden.) Maar weet niet of ik daarvoor aan de juiste gereedschappen kan komen.

Waarom gebruikt Dell trouwens niet gewoon een stalen plaatje zoals hier omschreven, dus de VESA-mount standaard? Typisch Dell dat het altijd weer anders (en slechter dus:S) moet.

En dan maar even een update. Mijn vader vond het een leuke uitdaging, en aangezien we hier in huis beter met hout zijn dan met staal, hebben we even een plaatje multiplex gepakt en daarmee een vervanger voor de backplate gemaakt, maar nu in portrait. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/764358/IMAG0067.jpg
En nog een foto van de plaat in aanbouw: (met de originele als mal)
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/764358/IMAG0066.jpg

Best tevreden ermee:)
Dank voor het meedenken!

[ Voor 43% gewijzigd door ovigo op 22-09-2011 21:38 ]

Pagina: 1