Ruis bij afsluiten pc met ASRock 970 Extreme 4

Pagina: 1
Acties:

• uberdraakje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-01 14:15
Hey Tweakers,

Ik heb het idee dat er iets niet goed is met mijn moederbord. Zodra ik mijn pc afsluit krijg ik, direct na het het laatste windows scherm wat je te zien krijgt (met 'shutdown' als tekst), een vreemd geluid uit mijn speakers (dus het moment dat het beeld voor het eerst op zwart gaat bij het afsluiten en/of opnieuw opstarten). Het klinkt eigenlijk als een (relatief) harde ruis, ik denk dat het een 0.5 second duurt (dus het is meer dan dat standaard tikje wat je hoort zodra er stroom op/af gaat van je speakers). Ik heb de mijn speakers al uitgesloten, want met mijn koptelefoon had ik hetzelfde. De front panel aansluiting heeft dit probleem niet. Ik heb het halve internet afgezocht, maar nog geen oplossing kunnen vinden. Ik vind het wel vrij storend. Het gebeurt niet iedere keer, maar toch al gauw eens per drie keer afsluiten en/of opnieuw opstarten. Ik vroeg mij af of iemand dit al eerder is tegengekomen of dat iemand nog suggesties heeft om uit te proberen. Ik zit zonder ideeën.

Overigens is dit niet het enige probleem wat ik met dit moederbord heb/had. De bios deed ook al raar. Die liep in het begin direct vast zodra ik op DEL klikte (soms kwam ie iets verder, maar liep uiteindelijk alsnog vast). Toen ik een keer de usb met de bios update (die het probleem niet verhielp) erin had laten zitten kwam ik er wel in. Van daaruit lopen pielen. Na lang gedoe ben ik erachter gekomen dat bepaalde combinaties toetsenbord (heb een oud simpel ding en een logitech G110) met bepaalde usb poorten soms wel en soms niet werkte. Compleet willekeurig. Uiteindelijk alles wel goed ingesteld (kan gelukkig ook met de muis in die nieuwe bios), maar ik vond het wel erg vreemd allemaal.

Dus mocht iemand nog een suggestie hebben, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je je sytsteem geaard aangesloten? Een niet geaard aangesloten systeem wil nog wel eens raar ruizen.

• uberdraakje
Het stekker blok voor mijn pc is in ieder geval op een geaard stopcontact aangesloten bij mijn weten (zit ergens ver weggewerkt). Maar ik ga het even checken voor de zekerheid!

EDIT: Heb het gecheckt. Het stekker blok zat niet in een geaard stopcontact. Heb het verwisseld, maar bij de tweede keer opnieuw opstarten kreeg ik de ruis alweer.

[ Voor 32% gewijzigd door uberdraakje op 21-09-2011 08:40 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:40

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Is het op het moment dat de voeding uitgaat ? Al eens de driver opnieuw geinstalleerd ?

[ Voor 31% gewijzigd door Hippocampus op 21-09-2011 17:16 ]

• uberdraakje
Volgens mij is het nog net voordat de voeding uitgaat. Vind het een beetje lastig om te bepalen wanneer die precies uit gaat. Ben in dit geval op mijn gehoor afgegaan. Dus ik hoor die ruis en daarna hoor pas in de voeding de spanning eraf gaan (heeeeeel zacht piep toontje wat langzaam uitdooft zeg maar; heel a-technisch dit, ik weet het). Maar een 'defecte' voedig o.i.d. zou zoiets kunnen veroorzaken? Dan zou ik even moeten kijken of ik een andere voeding kan regelen om het een en ander te testen.

Wat betreft de driver, ik heb na een verse Windows installatie de meest recente van de site afgeplukt. Maar vanwege het feit dat die ruis pas komt zodra het beeld op zwart gaat, neem ik aan dat Windows dan echt afgesloten is en het niet aan een eventuele driver fout liggen. Of is dat te kort door de bocht?

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Anders is je onboard aansluiting achter mechanisch brak (aangezien ie het voor niet doet)

• uberdraakje
Kan ik dat zelf eventueel maken, de webshop, de fabrikant of zou dit onder een RMA kunnen vallen?

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Tja, neem contact op met de webshop over eventuele RMA. Zelf repareren lijkt me operatie appelmoes, tenzij je een baas van een doe het zelver bent natuurlijk. :P

• uberdraakje
Hehe, nee totaal niet. Ik mail nog wel even de fabrikant zelf voor de zekerheid. In ieder geval bedankt voor alle adviezen!

• uberdraakje
Fabrikant heeft teruggemaild. Het blijkt inderdaad een driver probleem te zijn. Er zit dus een Realtek geluids chip op. En de fout zit 'm in het feit dat de versterker in die chip nog aan blijft terwijl er geen signaal meer wordt doorgegeven. De man van support had het zelf ook (jaja....). Met de laatst Realtek driver ging het probleem niet weg. Zodra ik echter de standaard MS driver gebruik is het weg. Maar dan gaan filmpjes op het internet ineens haperen en werkt mijn headset ook niet goed meer. Dus kiezen tussen twee kwaden. Voor nu dus maar gewoon de laatste driver erop gezet. Het was verder niet schadelijk.
Ik vroeg 'm overigens nog wel of zoiets niet wordt verbeterd met toekomstige drivers en/of BIOS updates, maar daar hoefde ik toch niet op te rekenen (al zou hij het wel doorgeven aan collega's in Taiwan). Dit was 'inherent aan het ontwerp'...

Dussss... Beetje jammer. Het stoort mij wel, want het hoort gewoon niet! :P Komende dinsdag is de aankoop twee weken geleden, dus misschien zou dit nog onder 'koop op afstand' vallen (ben immers niet tevreden met het product en dit kon ik van tevoren moeilijk weten)?. Moet ik wel eerste een alternatief moederbord zien te vinden in de zelfde prijsklasse (eventueel een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3?).

Nog bedankt voor alle hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door uberdraakje op 23-09-2011 11:39 ]

Pagina: 1