Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Hallo allemaal,

Ik heb hier een Sitecom Wireless Gigabit Broadband Router (300N) en als ik met een laptop (Heb meerdere laptop's geprobeerd en ook verschillende os'en dus daar lijkt niet het probleem te zitten) verbinding maak haal ik maximaal 20mbit en dat haal ik zelden, normaal gesproken haal ik niet meer dan 10mbit. Bedraad haal ik gewoon redelijke snelheden (al haal ik bedraad ook niet wat ik van een gigabit router zou verwachten).

Dit heb ik allemaal al geprobeerd:
- Laptop op verschillende afstanden van de router gehouden tot slechts een paar meter er vandaan. Voor de snelheid maakte het niets uit.
- Ik heb verschillende channels in de router geprobeerd maar geen van de channels heeft de snelheid verbeterd.
- Router gereset.

De snelheid test ik door bestanden vanaf de NAS naar de computer te kopiëren (al merk ik het ook aan me download snelheid over internet...).

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe ik dit op kan lossen?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

esak schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 23:55:
...
normaal gesproken haal ik niet meer dan 10mbit.
millibit? :P
Mbit/s of Mbps
Bedraad haal ik gewoon redelijke snelheden (al haal ik bedraad ook niet wat ik van een gigabit router zou verwachten).
Wat zijn redelijke snelheden, toon eens getallen?
Hoe heb je die tests daadwerkelijk uitgevoerd?
Over LAN, maar is er dan ook een 1 Gbps connectie? Of toevallig 100Mbps omdat je laptop geen Gbit LAN aansluiting heeft?

Er mist essentiele informatie in je post. Zoals de protocollen die de laptops praten. 802.11 b/g/n ?
Als het niet 802.11n is, dan is 10 Mbps heel erg goed hoor.
Sowieso haalt WLAN nooit de beoogde snelheid. Maar voor een 802.11n zou je kunnen verwachten dat hij onder goede omstandigheden wel sneller haalt dan 10 Mbps.

Hoe snel is je NAS? Ook die kent z'n beperkingen.

Verder bestaan er op GoT al tientallen van dit soort vragen met allemaal goede antwoorden.
Ik mis in je post dat je daarnaar hebt gezocht cq oplossingen hebt uitgeprobeerd.

@hieronder: tik dan niks. :(
Edit: Goedzo. :)

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 21-09-2011 00:47 ]

Alles kan stuk.

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
niks

[ Voor 117% gewijzigd door TI_Observer op 21-09-2011 00:29 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:54
- Wat geeft uw OS (bv Windows) aan als verbindingssnelheid? Enerzijds heb je de snelheid aan welke de verbinding tot stand is gekomen, anderzijds de reëel te halen snelheid.
- Staan er op router en draadloze kaart recenter firmware?
- Heb je "enkele" kanalen geprobeerd, of heb je in een overzicht gezien dat er geen andere "uitzendingen" zijn op andere kanalen en daaruit geconcludeerd dat dat het probleem niet kan zijn?
- Wat is uw maximale snelheid van uw abonnement? Hoe test je die? Haal je die soms?
- Wat is de snelheid vanop uw NAS als je dat bedraad benader?
- Wat voor soort bestanden kopieer je van je NAS bij een test? Een iso van 4Gb heeft een andere netwerkbelasting dan 100'000 jpeg'jes...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik stel voor dat de topicstarter eens antwoord geeft op de vragen van remco_k :)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 21:30

RammY

Dát!

Het lijkt op een gevalletje b/g
20Mbps half duplex... 40Mbps in de software ... nette praktijkwaarde voor een G connectie ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RammY op 21-09-2011 16:56 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
WPA2 AES gebruiken.. ipv PSK :D dat loste bij mij een hoop op :D

om 1 of andere reden schakelde mijn Linksys gewoon terug naar 54mbit als ik geen WPA2-AES gebruik

zowel op 2.4ghz -N als op 5ghz -N :')

404 Signature not found

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
SMSfreakie schreef op woensdag 21 september 2011 @ 17:21:
Je bedoelt natuurlijk WPA2-PSK met alleen AES encryptie en geen TKIP.
Met WEP en of TKIP encryptie moet de snelheid terugvallen naar 54Mbps aangezien dat zo in de 802.11n standaard staat aangegeven. Vanaf 2013 mag WEP en vanaf 2014 mixed TKIP/AES niet eens meer gebruikt worden door gecertificeerde producten.

• esak
remco_k schreef op woensdag 21 september 2011 @ 00:23:
[...]

millibit? :P
Mbit/s of Mbps

[...]

Wat zijn redelijke snelheden, toon eens getallen?
Hoe heb je die tests daadwerkelijk uitgevoerd?
Over LAN, maar is er dan ook een 1 Gbps connectie? Of toevallig 100Mbps omdat je laptop geen Gbit LAN aansluiting heeft?

Er mist essentiele informatie in je post. Zoals de protocollen die de laptops praten. 802.11 b/g/n ?
Als het niet 802.11n is, dan is 10 Mbps heel erg goed hoor.
Sowieso haalt WLAN nooit de beoogde snelheid. Maar voor een 802.11n zou je kunnen verwachten dat hij onder goede omstandigheden wel sneller haalt dan 10 Mbps.

Hoe snel is je NAS? Ook die kent z'n beperkingen.

Verder bestaan er op GoT al tientallen van dit soort vragen met allemaal goede antwoorden.
Ik mis in je post dat je daarnaar hebt gezocht cq oplossingen hebt uitgeprobeerd.

@hieronder: tik dan niks. :(
Edit: Goedzo. :)
Mbits

Redelijke snelheden over lan zijn 18-28MB/sec.
Cafe Del Mar schreef op woensdag 21 september 2011 @ 07:54:
- Wat geeft uw OS (bv Windows) aan als verbindingssnelheid? Enerzijds heb je de snelheid aan welke de verbinding tot stand is gekomen, anderzijds de reëel te halen snelheid.
- Staan er op router en draadloze kaart recenter firmware?
- Heb je "enkele" kanalen geprobeerd, of heb je in een overzicht gezien dat er geen andere "uitzendingen" zijn op andere kanalen en daaruit geconcludeerd dat dat het probleem niet kan zijn?
- Wat is uw maximale snelheid van uw abonnement? Hoe test je die? Haal je die soms?
- Wat is de snelheid vanop uw NAS als je dat bedraad benader?
- Wat voor soort bestanden kopieer je van je NAS bij een test? Een iso van 4Gb heeft een andere netwerkbelasting dan 100'000 jpeg'jes...
- hij geeft 802.11n aan met een snelheid van 54Mbps (wat dus g is?)
- Er staat recente firmware op.
- Ik heb echt de channels uitgeprobeerd.
- Maximale snelheid van abonnement is 30mbps en deze haal ik bijna altijd (over bedraad) maar ik probeer nu bestanden via mijn nas te kopieren dus dat zou hier niets mee te maken hebben.
- Zoals hierboven: 18-28MB/sec
- Een film (iso) van 5GB.

om 1 of andere reden schakelde mijn Linksys gewoon terug naar 54mbit als ik geen WPA2-AES gebruik

Op dit moment gebruik ik al WPA2 AES (WPA pre-shared key). En dat 2.4ghz N en 5ghz N kan je dat instellen of doet hij dat vanzelf?

Verder staat in de router gewoon de "band" op 2.4ghz (B+G+N).

Edit:
Kleine update ik heb de beveiliging tijdelijk uitgezet en dan haal ik 40Mbps en toen ik de beveiliging daarna weer terug zette haalfde ik ongeveer 28Mbps. Beter dan eerst maar dit lijkt me nog steeds geen normale N connectie? Zeker als je paar meter van de router vandaan zit.

Heb ook even een klein testje gedaan met beveiligd en onbeveiligd. De snelheden fluctueren wel tijdens het kopieren dus ik denk niet dat dit een betrouwbare test is.
Beveiligd: Hier
Onbeveiligd: Hier

[ Voor 9% gewijzigd door esak op 21-09-2011 21:39 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nivk schreef op woensdag 21 september 2011 @ 18:23:
[...]

Je bedoelt natuurlijk WPA2-PSK met alleen AES encryptie en geen TKIP.
Met WEP en of TKIP encryptie moet de snelheid terugvallen naar 54Mbps aangezien dat zo in de 802.11n standaard staat aangegeven. Vanaf 2013 mag WEP en vanaf 2014 mixed TKIP/AES niet eens meer gebruikt worden door gecertificeerde producten.
hmm ja dat bedoelde ik :X

mijn fout... en hmm interesant dat WEP en mixed niet meer gebruikt mag worden.. :D

tijd voor WPA3? :P

404 Signature not found

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En in je laptop zit toevallig een wireless g kaart ? en geen n ?

Iperf

• esak
fish schreef op donderdag 22 september 2011 @ 00:01:
En in je laptop zit toevallig een wireless g kaart ? en geen n ?
Nope echt een N connectie (macbook air 2011).

[ Voor 4% gewijzigd door esak op 22-09-2011 00:35 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 14:51
Staat channel bandwith in je router op 20MHz of 20/40MHz? Indien 20MHz, zet 'm op 20/40MHz.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:54
Misschien zijn er nog andere apparaten die op G zitten? Volgens mij schakelt een router terug naar de laagste snelheid die in uw netwerk gevraagd wordt. Als je een laptop met G aansluit op een N router, zal de router enkel G geven, aan alles en iedereen op die moment.

Aangezien je hierboven aangeeft dat je maar 1 frequentie gebruikt (2,4Ghz) lijkt me dat een mogelijkheid.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Goede morgen esak,

Even een vraagje over je NAS.

1. Als je gaat kopieren van Film bestanden, gaat dit via bedraad of via draadloos ?
2. Stuur je het van je laptop naar de NAS of van PC naar NAS ?
3. Wat voor netwerk kaart zit er in je NAS ?
4. Staat deze toevallig wel op 1.0 GB Full Duplex ? (voorbeeld http://imageshack.us/photo/my-images/59/unledixt.png/ Deze heeft echter 1.0 GB )

Over punt 4 heb ik zelf oook gedaan. Hij stondt bij mij op 10/100 MB en ik haalde bij speedtest iets van 30 MB..
Toen ik hem omzetten naar 1.0 GB Full Duplex kreeg ik via (http://speedtest.net) 97 MB/s
(mijn ziggo abbo is 120 MB, maar mijn router kan maar 100 MB aan :( )

Als je toch draadloos werkt, moet je inderdaad bekijken (Zoals meerdere hier hebben voorgesteld) is
je draadloos omgeving scannen met een programma (http://www.metageek.net/products/inssider/) om zo te kijken welke draadloos kanalen het meest zijn gebruikt.

(edit: Volgens mij had je al gezegd dat je verschillende knalen hebt gedaan, maar ik denk, wie niet waagt wie niet wint ofzo iets (mijn excusses voor de slechte grammatica)

[ Voor 8% gewijzigd door Soundstorm2010 op 22-09-2011 09:54 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Verwijderd

bekend probleem. ik heb een Wireless Range Extender 300N WL-330 - Sitecom.
Als ik er naast zit haal ik rond de 10.000 kB/s download.
en als ik stuk veder ga zitten dan haal ik maar iets van 1500 kB/s download.

Verwijderd

Ik heb een macbook pro (2 jaar oud) en die ontvangt op zolder wel internet.
Maar de macbook air (1-2 maanden oud) van me zus doet dat niet.
Vandaar dat ik die range extender heb aangeschaft.
misschien verklaard dit je probleem ook een beetje

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:40

Quad

Doof

Als je gebruik maakt van een FTP client (Filezila), wat voor snelheid haal je dan?
(Ik ga er vanuit dat je NAS ftp ondersteund).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
esak schreef op donderdag 22 september 2011 @ 00:34:
Nope echt een N connectie (macbook air 2011).
Je hebt geen andere laptop om te testen en/of met OS X het zelfde probleem? Er zijn blijkbaar genoeg mensen met een Air uit 2011 en wireless problemen een wellicht handige pagina is deze.

• esak
Nivk schreef op donderdag 22 september 2011 @ 13:48:
[...]

Je hebt geen andere laptop om te testen en/of met OS X het zelfde probleem? Er zijn blijkbaar genoeg mensen met een Air uit 2011 en wireless problemen een wellicht handige pagina is deze.
Soundstorm2010 schreef op donderdag 22 september 2011 @ 09:34:
1. Als je gaat kopieren van Film bestanden, gaat dit via bedraad of via draadloos ?
2. Stuur je het van je laptop naar de NAS of van PC naar NAS ?
3. Wat voor netwerk kaart zit er in je NAS ?
4. Staat deze toevallig wel op 1.0 GB Full Duplex ? (voorbeeld http://imageshack.us/photo/my-images/59/unledixt.png/ Deze heeft echter 1.0 GB )
1. Ik heb beide geprobeerd over bedraad gaat het dus met 18-28MB/sec en draadloos 2-5MB/sec.
2. Van de NAS naar de laptop.
3. Dunno
4. Die staat op 1000Mbit full duplex.
Jimster schreef op donderdag 22 september 2011 @ 00:41:
Staat channel bandwith in je router op 20MHz of 20/40MHz? Indien 20MHz, zet 'm op 20/40MHz.
Hij stond op 20/40MHz
Cafe Del Mar schreef op donderdag 22 september 2011 @ 07:59:
Misschien zijn er nog andere apparaten die op G zitten? Volgens mij schakelt een router terug naar de laagste snelheid die in uw netwerk gevraagd wordt. Als je een laptop met G aansluit op een N router, zal de router enkel G geven, aan alles en iedereen op die moment.

Aangezien je hierboven aangeeft dat je maar 1 frequentie gebruikt (2,4Ghz) lijkt me dat een mogelijkheid.
Dat zou best kunnen ja. Maar ik heb hem nu op alleen N verbinding ingesteld en het draadloze internet is niet sneller geworden.
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2011 @ 11:43:
bekend probleem. ik heb een Wireless Range Extender 300N WL-330 - Sitecom.
Als ik er naast zit haal ik rond de 10.000 kB/s download.
en als ik stuk veder ga zitten dan haal ik maar iets van 1500 kB/s download.
Het probleem is dat zelfs als ik naast de router sta ik geen hoge snelheden haal.
Quad schreef op donderdag 22 september 2011 @ 11:49:
Als je gebruik maakt van een FTP client (Filezila), wat voor snelheid haal je dan?
(Ik ga er vanuit dat je NAS ftp ondersteund).
Ook tussen de 2 en 5MB/sec.
Nivk schreef op donderdag 22 september 2011 @ 13:48:
[...]

Ik heb geen andere laptop om te testen. Wel heb ik ook windows 7 op die macbook staan maar haal daar ongeveer dezelfde snelheden.
Ik heb even die pagina doorgelezen maar die problemen lijken niet op wat ik heb (bijvoorbeeld hoge ping of dat de router niet herkent wordt).

Verder heb ik ook nog een packet loss test gedaan en daar haal ik 0,0% dus dat lijkt mij helemaal goed...
En ik heb eindelijk de optie gevonden om in os x te snelheid te zien:
Afbeeldingslocatie: http://updo.nl/file/4fa07e86.png
Echter blijf ik niet sneller dan 5MB/sec te kunnen downloaden vanaf me NAS.

[ Voor 3% gewijzigd door esak op 22-09-2011 22:14 ]

• DJ-Jumbo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-04-2024
Ik heb hetzelfde probleem.

-router (Gbit) WL-368 b/g/n -20/40 - WPA2-PSK (AES) alleen 2,4 mhz band
-in laptop Broadcom 94313 wireless N 2 antenna
-Qnap 112

windows 7

Maar ik zie ook dat hij er geen "N" netwerk van maakt maar hem tegenhoud op "G".

Als iemand hier tips over heeft?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PSK is pre-shared key, en elke non-enterprise WPA/WPA2-oplossing is daarop gebaseerd.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1