• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb hier een oude Athlon systeem met een Athlon 2400+ CPU die een 133MHz FSB heeft. Het moederbord heeft KT400 chipset en daar zit ook PC3200 CAS2.5 geheugen in. Deze CPU was ongeveer de snelste die in m'n vorige moederbord paste omdat die alleen CPU's met een 133MHz FSB in pasten.
Nu draait deze combinatie niet stabiel als ik het geheugen op 200MHz en de FSB op 133MHz laat draaien, ook niet als ik het ik de CAS latency naar 3 verhoog. Op 133MHz werkt het wel stabiel, tenzij ik burnK7 een aantal minuten laat draaien.
Is dit normaal en moet het verschil tussen de geheugensnelheid en de FSB niet zo groot zijn, of is er meer aan de hand?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17
KT400 ondersteund officieel geen DDR400, daarvoor moet je de KT400A hebben.

• Sir Isaac
Volgens lspci heb ik een VT8377 Northbridge, en die ondersteunt wel PC3200 geheugen. Op dit moment draait hij stabiel met een 166MHz FSB. Helaas is m'n cpu multiplyer gelocked...

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37
Volgens Via ondersteunt een kt400 chipset geen 200 MHz geheugen.

http://www.via.com.tw/en/...k7-series/kt400/index.jsp

Ik zou gewoon eens naar je moederbordmanual zoeken en daar in kijken. Dat geeft meer zekerheid dan een programmaatje dat onderscheid moet gaan maken tussen een aantal chipsets uit dezelfde familie die erg op elkaar lijken.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Kon je op die oude Athlon dingen niet de multiplier unlocken door een loodverbinding te maken (met potlood!!) ik heb dit ooit nog eens gedaan met een Duron.

Update: Ahh potlood werkt niet meer, maar superlijm nog wel :p check het filmpje van tom's hardware guide :D

Afbeeldingslocatie: http://www.youtube.com/watch?v=WPERGiOegl4

Nog een antwoord op je vraag trouwens, want ik werd helemaal wild terugdenkend aan de oude jaren, de FSB is de bandbreedte die je hebt tussen je CPU en je werkgeheugen (er zit nog meer bij, maar even om het simpel te houden). Wanneer de ene dus op een hogere snelheid dan de andere draait heb je daar dus helemaal geen voordeel van, immers kan de ontvanger het nooit sneller ontvangen dan de zender het verstuurd :)

Je een beetje inlezen op de Front Side Bus kan geen kwaad ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Herby op 20-09-2011 22:13 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Sir Isaac
Volgens de manual kan dit moederbord kan deze combinatie wel, maar kan er niet meer dan 1 geheugen module in als het geheugen op 200MHz draait. Dat is nu (nog) het geval, deze maand ga ik uitbreiden om nog wat langer plezier van deze oude bak te hebben.

@Herby: je geheugensnelheid hoger maken dan de FSB kan wel degelijk zin hebben: er zijn meer apparaten die graag met het geheugen communiceren. Zolang dat niet via de cpu hoeft, en het dus apparaten met DMA zijn, heeft extra geheugen bandbreedte wel degelijk zin. De mismatch tussen de frequenties geeft misschien wel een beperking van de winst.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:55

Umbrah

The Incredible MapMan

De geheugenbandbreedte die je extra krijgt voor andere apparaten wordt bij deze Athlons echter teniet gedaan door het feit dat je asynchroon gaat werken: je krijg in feite "schrikkel-clocks" op de bus die vrij nutteloos zijn.

De KT400 (rotchipset overigens, vroeger een KT4V gehad met een gare USB controller) is inderdaad een gehaast product wat slechts één DDR400 reepje aankan. In de praktijk draaide dus iedereen 166 (met een leuke 1700+ die erg goed schaalde naar 3200+), en dan 1:1 verhouding. Heerlijk! Hoewel qua mogelijkheden deze CPU's wel... oud zijn naar huidige maatstaven en persoonlijk vind ik ze het investeren niet meer waard.

Een investering in een nForce2 chipje (probeer een A7N8X ofzo ergens te vinden!) is misschien wel meer waard dan RAM, als je je retro-machine aan wilt houden.

Maar goed, probeer dus 1:1 aan te houden bij deze chips. 1T timing in plaats van 2T en een acceptabele CAS heb je hierbij veel meer aan dan de extra memory bandwith, ze waren nogal efficiënt namelijk. Zolang het maar strak, en 1:1 afgeregeld is!
Pagina: 1