Toon posts:

Server Network Monitoring Tool

Pagina: 1
Acties:
  • 596 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweaker,

Ik ben op zoek naar een Server Network Monitoring Tool die dus bijvoorbeeld kan checken of de servers up/down zijn. Of het internet werkt. En zodra een server down is dat de netwerkbeheerder een mail krijgt.

Dit programma moet werken op alle besturingssystemen.

Nu weet ik zelf weinig van netwerken af, dus ook niet of het uberhaupt mogelijk is om een programma als dit te vinden wat werkt op alle besturingssystemen, als dat uberhaupt kan? Lijkt me zo onwaarschijnlijk.

Hij moet in ieder geval de status kunnen checken van linux servers en windows servers bijvoorbeeld.

Wat raden jullie mij aan?

Alvast super bedankt, want na een lange poos zoeken ben ik er niet uit gekomen, en tijd is geld! :)

Mvg,
klaasje

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:38
Nagios?

kan me trouwens nauwlijks voorstellen dat je die nog niet was tegengekomen als je op "Server Network Monitoring Tool" zoekt op het welbekende google, aangezien het dan de 4de hit is

[ Voor 92% gewijzigd door Knuckless op 20-09-2011 18:11 ]

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Verwijderd

Dit is inderdaad een aanrader, en gratis! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ja het moet gratis zijn, vergeten te zeggen!

Ik heb nagios net geinstalleerd, de core. Maar hoe krijg ik het nu aan het werk? Staat niet echt een installatie filetje bij, of ben ik blind :(

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:03:

<snip>

want na een lange poos zoeken ben ik er niet uit gekomen,
Wat heb je wel kunnen vinden dan, en waar liep je op vast ?
en tijd is geld! :)
"En vlug een beetje !" , zo komt het, ondanks de smilie, over. Maar vooruit. Aangezien je zelf al gezocht had, ben je vast Nagios al tegengekomen.... voldoet dat niet ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Knuckless
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:11:
Ja het moet gratis zijn, vergeten te zeggen!

Ik heb nagios net geinstalleerd, de core. Maar hoe krijg ik het nu aan het werk? Staat niet echt een installatie filetje bij, of ben ik blind :(
mmm misschien even een stukje gaan lezen? ;) http://www.nagios.org/documentation

Verwijderd

Topicstarter
Bij documentation > installation guides, zijn er geen guides om het op windows te installeren. Wil heb namelijk graag via mijn laptop kunnen gebruiken.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:40

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

En daar hebben we de eerste kandidaat voor de albasten beker met opschrift1! Er zijn zo godallemachtig veel tools verkrijgbaar voor wat jij wilt doen dat je er over struikelt bij elke zoektocht. Inclusief reviews. En handleidingen. Zelfs vergelijkingen op Wikipedia: Klik hier voor 50 verschillende tools. Maak jouw keuze uit de tools die SNMP verstaan, kun je naast systemen ook randapparatuur monitoren. Voor quick & dirty resultaat voor netwerk verkeer is STG (SNMP Traffic Grapher) een aanrader, voor de rest wil je Big Brother, Nagios, Cacti of PRTG.

1 - Luie Donder van de Week

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Knuckless
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:22:

Bij documentation > installation guides, zijn er geen guides om het op windows te installeren. Wil heb namelijk graag via mijn laptop kunnen gebruiken.
je wil het vanaf je laptop draaien? 8)7 normaal draai je dit gewoon op een server die 24/7 aanstaat en redundant uitgerust is en niet op je laptop xD hoe moet de netwerkbeheerder een mailtje krijgen als jij een dagje vrij bent of op vakantie bent? :9

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je hebt 1 probleempje, hoe wil je vanuit je server een mailtje versturen als het internet plat ligt??
Voor de rest: heb je een UPS? Dan kun je waarschijnlijk vanuit dat programma standaard een mail versturen als de stroom uitvalt.

Verwijderd

Topicstarter
Knuckless schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:51:
[...]

je wil het vanaf je laptop draaien? 8)7 normaal draai je dit gewoon op een server die 24/7 aanstaat en redundant uitgerust is en niet op je laptop xD hoe moet de netwerkbeheerder een mailtje krijgen als jij een dagje vrij bent of op vakantie bent? :9
Ja Ik weet dat het raar klinkt, maar mijn begeleider wil hem het eerst even zien draaien op mijn laptop.
Op mijn laptop draait Windows 7. Maar kan van nagios dus bij de documentatie geen installatie guide vinden voor Windows 7. Kunnen jullie mij aub helpen? Alvast super bedankt!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:34

chromeeh

the Gnome

Kom op... Met al het respect: een beetje meer zelf input mag ook wel...
Even een linux VM'tje maken met VirtualBox.
Daarna Nagios er op, NSClient++ op je eigen laptop en je kunt wat monitoren.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij snappen jullie niet, dat ik echt nooit wat met computers, laptops, netwerken oid doe.

"Even een linux VM'tje maken met VirtualBox."

Nu google ik zometeen wel wat het inhoud. maar voor mij komt dit echt over als een andere taal.

Omdat jullie allemaal al jaren in de IT werken lijkt het misschien vanzelfsprekend voor jullie.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:16

ralpje

Deugpopje

Dan huur je iemand in die het wel kan.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 08:26:
[...]

Ja Ik weet dat het raar klinkt, maar mijn begeleider wil hem het eerst even zien draaien op mijn laptop.
Op mijn laptop draait Windows 7. Maar kan van nagios dus bij de documentatie geen installatie guide vinden voor Windows 7. Kunnen jullie mij aub helpen? Alvast super bedankt!
het is een stage opdracht zo te horen. Als je niks van IT weet wat doe je daar dan?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:34

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 08:40:
Volgens mij snappen jullie niet, dat ik echt nooit wat met computers, laptops, netwerken oid doe.
Met al het respect; Nagios ga je dan niet begrijpen.
Als dit een stage opdracht is (daar lijkt het op) zul je je eens moeten beraden over de les stof van de afgelopen jaren ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

DeBolle schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:42:
En daar hebben we de eerste kandidaat voor de albasten beker met opschrift1! Er zijn zo godallemachtig veel tools verkrijgbaar voor wat jij wilt doen dat je er over struikelt bij elke zoektocht. Inclusief reviews. En handleidingen. Zelfs vergelijkingen op Wikipedia: Klik hier voor 50 verschillende tools. Maak jouw keuze uit de tools die SNMP verstaan, kun je naast systemen ook randapparatuur monitoren. Voor quick & dirty resultaat voor netwerk verkeer is STG (SNMP Traffic Grapher) een aanrader, voor de rest wil je Big Brother, Nagios, Cacti of PRTG.

1 - Luie Donder van de Week
Zie deze uitleg.. en combineer dat met de volgende:
u_nix_we_all schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:14:
[...]

Wat heb je wel kunnen vinden dan, en waar liep je op vast ?

[...]

"En vlug een beetje !" , zo komt het, ondanks de smilie, over. Maar vooruit. Aangezien je zelf al gezocht had, ben je vast Nagios al tegengekomen.... voldoet dat niet ?
en als laatste een snufje van deze:
TrailBlazer schreef op woensdag 21 september 2011 @ 08:49:
[...]

het is een stage opdracht zo te horen. Als je niks van IT weet wat doe je daar dan?
Goed roeren, en je weet precies hoe ik over je topic denk.

Er zijn vele tools beschikbaar, van gratis tot superduur. Ondersteuning voor meerdere platformen is mogelijk met een standaard (SNMP)
Nagios is een zeer bekende, maar draait alleen op een Linux systeem, en niet op Windows. Het heeft echter een WebInterface welke met elke browser bekeken kan worden.(Dus ook met MS Windows IE)

Als je geen Server tot je beschikking hebt, maar alleen een Windows 7 laptop, dan is het makkelijker om een virtuele PC te starten (tools: VirtualBox of VMWare Workstation) en daarin een linux server te installeren.

Echter: Als je geen bal van IT afweet, dan weet ik niet of je hier in het goede forum zit. Tweakers.Net en Gathering.Tweakers.net is dan wellicht een stapje te hoog gegrepen.

Hoe dan ook: We gaan niet je handje vasthouden om je door de installatie van Nagios of welk ander product te loodsen. Er is meer dan genoeg documentatie te vinden, ook over het installeren van Ubuntu Server. (Een linux variant)
Eigen inzet, daar draait het allemaal om, en ik heb niet het idee dat je zelf aan de slag wilt. Mijn gevoel zegt dat je het liever voor laat kauwen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.