• Ortixx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik zit in een soort van dillema. Ik probeer de laatste tijd hackintosh aan de praat te krijgen op mijn Dell XPS420 maar het lukt maar niet. Dus ik heb besloten om VMWare eens een try te geven. De reden is dat ik Pro Tools wil draaien en als het me bevalt zal ik waarschijnlijk meer geheugen nodig hebben om alles een beetje smooth te houden, want er zit nu maar 4GB in. (ik had het eerst op mijn macbook pro maar die is kapoet :( ).

Nou is de vraag: is het nog verstandig om mijn E8400 te houden of zal ik gewoon een beetje sparen en upgraden? Want ik wil namelijk 16GB werkgeheugen in mn systeem prikken maar er kan alleen DDR2 in. En aangezien DDR2 goedkoper is lijkt het me een mooie optie.

Zou er een groot verschil zijn in performance als ik een CPU van rond 150-200 zou kopen in vergelijking met mijn E8400?

Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor video editting en muziek productie...

Kortom: E8400 houden en upgraden naar 16GB of doorsparen en een nieuwe PC bouwen? (of andere suggesties)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

het is mischien makkelijk als je erbij zet wat voor een moederbord erin zit :?
is makkelijker om te zien wat voor proc. deze ondersteund en of hij wel 16GB ondersteund.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je geen extra cpu performance nodig hebt kan je ook gewoon je centen in het geheugen steken, en een Pentium G620 met bijbehorend Hackintosh-compatible moederbord kopen voor 110 euro. Die is min of meer evensnel als een E8400. Of je pakt een Core i3-2105 voor 5 tientjes meer. De vraag is, wat past er allemaal in die Dell behuizing?

[ Voor 43% gewijzigd door Dreamvoid op 20-09-2011 18:04 ]

Verwijderd

Ik zou zeggen, probeer eens 8GB in de stoppen, ik geloof niet dat je volledig gebruik van die 16GB gaat maken. Je processor vervangen, bijvoorbeeld door Q9550 geeft meer power dan de E8400 houden en 16GB ram erbij gooien.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

16 GB gaat niet lukken, je systeem support waarschijnlijk maar tot 8 GB. Dit is redelijk algemeen voor een standaard BIOS.
Sinds UEFI "bios" is er support voor meer dan 8 GB

edit:
Linkje manual: Zoals ik zei, 8 GB maar...

http://support.dell.com/s.../HTML/parts.htm#wp1462641

[ Voor 51% gewijzigd door Swordlord op 20-09-2011 18:07 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die Dell als compleet systeem verkopen en een nieuwe bouwen (deze bv, of een vergelijkbare setup in mATX) is ws het goedkoopste idee. Upgraden is tricky doordat er geen nieuw mobo in past (Dell gebruikt BTX) en je op het huidige bord beperkt bent tot relatief dure S775 upgrades (zo'n Q9550 is 200+ euro en is maar nauwelijks sneller dan een i3-2105!) en een max van 8 GB.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 20-09-2011 18:40 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ortixx schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:30:
En aangezien DDR2 goedkoper is lijkt het me een mooie optie.
Dan DDR3 bedoel je, of begrijp ik het verkeerd?

En ja, als je wilt upgraden moet je sowieso geen s775 hebben want de prijzen van core 2 zijn nog uit de tijd dat core i7 nog niet bestond en core 2 nog hip en duur was. Ik had ook op dumpprijzen gehoopt maar de prijs/prestatie van een core 2 is nu om te huilen, zo slecht. Of je moet tweedehands willen maar ook dan is het vaak veel te duur.

[ Voor 44% gewijzigd door bwerg op 20-09-2011 18:30 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ortixx
Ok ik heb het nog met wat vrienden er over gehad en het wordt gewoon een nieuw systeem dan :D

Verwijderd

p.s. ddr3 is goedkoper dan ddr2
Hier het bewijs

• Ortixx
wat krijgen we nou? Die dingen zijn niks waard! :O Ok nieuw systeem it is! :D

Verwijderd

Klopt, in dacht dat die Q9550's goedkoper waren, maar als je €200 voor moet betalen, daar heb je al een 2e hands i7-2600K voor! Een redelijk s.1155 bordje kost rond de 80-90 euro (Asrock P67 PRO3) dan nog 8GB geheugen erin en klaar ben je.
Pagina: 1