Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan vervangen in voeding rechstreeksaansluiten/moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een antec bp500u, en die maakt redelijk veel lawaai. Nu vraag ik me af, als ik de fan die erin zit afknip, werkt de voeding dan nog?
Heb mezelf zo'n be quiet Silent wings fan besteld om in de voeding te monteren, maa nu zit ik met een dilemma:
Het kabeltje knippen en strippen, solderen of het kabeltje via de gewone kabels van de voeding aansluiten op het moederbord.

Als ik het kabeltje strip en rechstreeks aansluit op de voeding, dan zal de fan waarschijnlijk continue op 100% draaien? Als ik het zou aansluiten op het moederbord dan kan ik via de PWM aansluiting de snelheid aanpassen

Bedankt

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als de fan altijd voluit draait, werkt de voeding na je mod ook nog. In dat geval kun je gewoon de fan op je moederbord aan sluiten. Er zijn 2 "maar"en...
-Je moederbord kan niet zomaar de temperatuur in je voeding meten en dus de fan harder laten draaien
-Waarom koop je niet een self-controlled fan? Zodra de luchttemperatuur stijgt, gaat de fan harder draaien.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Bartjezz schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:55:
-Waarom koop je niet een self-controlled fan? Zodra de luchttemperatuur stijgt, gaat de fan harder draaien.
Een self-controlled fan? Die moet je me even uitleggen. Bedoel je niet PWM? Dus die door het mobo aangestuurd kan worden?

Desktop | Server | Laptop

• Bartjezz
In dat soort ventilator zit een N/PTC die door de temperatuur een lagere/hogere weerstandswaarde krijgt. Daardoor weet de ventilator dat de temperatuur stijgt of daalt, en bepaald daardoor hoe snel hij moet draaien.
PWM via je moedebord kun je gemakkelijk maken, maar hoe ga je de temperatuur in je voeding meten??
http://www.quietpc.com/gb...olingfans/ac-arctic-f8-tc
Zoiets bedoel ik dus, een fan die vanzelf harder gaat draaien naarmate de temperatuur stijgt. Geen gezeik met metingen en PWM sturen enzo, gewoon 12V erop en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daarnet de kabels doorgeknipt en de fan erop aangesloten, dus een rode en een zwarte kabel, bij de fan zijn er nog 1 blauwe en 1 gele kabel, die ik niet kan aansluiten, maar ik heb de indruk dat de fan nu op z'n laagste toerental draait, ik voel wel dat hij wat blaast maar als ik bv aan de andere kant van de fan een aansteker licht, zie ik maar heeel lichtjes de vlam richting de fan blazen... how come?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Rupie schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:08:
[...]

Een self-controlled fan? Die moet je me even uitleggen. Bedoel je niet PWM? Dus die door het mobo aangestuurd kan worden?
Je ziet ze niet veel, maar (case)fans met een thermostatische sensor bestaan wel... dan zit er vaak een extra draadje aan de fan waarop op het einde de 'sensor' zit en die moet je dan ergens in je voeding plaatsen. Dan moet je uiteraard wel weten wat je doet, want tegen bepaalde onderdelen aan heb je uiteraard kans dat de temps altijd hoger zijn... iig zo ken ik ze en heb ik er wel eens eentje gebruikt.

Zo heb ik zelf nl. ooit eens een oude pc (socket A) gered waarvan ik een pin van de cpukoeler had afgebroken (of liet eigenlijk gewoon los) waardoor die fan ook altijd 100% stond te blazen. Thermostatische fan erop, sensor tegen de zijkant van de cpu aangeplakt... heeft nog bijna 2 jaar zo gedraaid. Het was de voeding die de boel uiteindelijk deed overlijden.

De gemiddelde webshop heeft ze meestal niet, maar zeker shops gericht op modden e.d. hebben vaak wel zoiets liggen.

@mister_D, het kan uiteraard gewoon zo zijn dat de fan niet harder hoeft te draaien ;)... maar je zegt dat er maar 2 draadjes voor de fan aan de voeding zitten? Dan is die fan niet controlled, dan had er een 3e draadje aan de voeding moeten zitten als ik mij niet vergis (ben niet helemaal zeker of dat ook zo bij voedingen is, zie ook de opmerking van Bartjezz)

• Bartjezz
MicGlou schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 20:47:
[...]
@mister_D, het kan uiteraard gewoon zo zijn dat de fan niet harder hoeft te draaien ;)... maar je zegt dat er maar 2 draadjes voor de fan aan de voeding zitten? Dan is die fan niet controlled, dan had er een 3e draadje aan de voeding moeten zitten als ik mij niet vergis (ben niet helemaal zeker of dat ook zo bij voedingen is, zie ook de opmerking van Bartjezz)
Inderdaad, dat 3e draadje zorgt voor het pwm signaal. Bij nieuwere en duurdere voedingen is dit thermostatisch systeem met een pwm signaal of een self-controllerd fan vaak ingebouwd, maar de iets oudere voedingen hebben meestal een fan die constant volop draait.
Pagina: 1