Kan geen 1080p krijgen over DVI

Pagina: 1
Acties:

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:56
Vandaag besloten om mijn monitor aan te sluiten met DVI, ik was eerst te lui om dit te doen (monitor kwam al met de VGA kabel ingeplugd), maar omdat iedereen zegt dat digitaal zoveel beter is besloot ik eens achter mijn desk te kruipen...

Toen ik de VGA kabel er uit deed en de DVI (DVI-D single link) inplugde kwam de monitor (Dell SP2309W) op zijn native resolutie (2048x1152), haarscherp maar het doet ongeloofelijk pijn aan mijn ogen na er 5 minuten naar te staren. Toen ik hem op 1920x1080 wou zetten bij mijn instellingen (de resolutie die ik gebruikte wanneer hij verbonden met mijn VGA kabel was) stond de optie er nergens bij :S
De enige resolutie in de buurt was 1680x1050, en daar had ik dezelfde oogproblemen als bij 2048x1152...

Ik gebruik geen DVI-VGA adapters (mijn videokaart (NVidia 9400GT) komt met zowel een DVI als VGA uitgang). Iemand enig idee wat het probleem zou zijn? Of wat de oogpijn veroorzaakt (ik kan perfect met 2048x1152 leven, ware het niet voor de pijn).

• galaxy366
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-10-2025
Probeer gewoon eens de VGA kabel te gebruiken. Ik zit op een 1080 resolutie met VGA, nog steeds scherp :)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:21
Weet je zeker dat het single link is?
Die kan namelijk een maximale resolutie aan van 1920x1200 bij 60Hz.

Verder licht het hoofdpijn probleem niet aan de helderheid? Is bij mij meer bekend dan dat de resolutie verkeerd staat.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
Native resolutie is het meest scherp.
Ik zal altijd afraden om af te wijken van de native resolutie. Misschien heb je een verkeerd scherm gekocht als je van de kleine letters gaat turen en hoofdpijn krijgt.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:56
galaxy366 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 10:44:
Probeer gewoon eens de VGA kabel te gebruiken. Ik zit op een 1080 resolutie met VGA, nog steeds scherp :)
VGA kabel zit er momenteel terug in, DVI leek toch een stuk scherper...
FireWood schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 10:50:
Weet je zeker dat het single link is?
Die kan namelijk een maximale resolutie aan van 1920x1200 bij 60Hz.

Verder licht het hoofdpijn probleem niet aan de helderheid? Is bij mij meer bekend dan dat de resolutie verkeerd staat.
Single link idd
Heb zowel heldherheid als contrast staan aanpassen, maar baadt niet echt... Ik moet wel toegeven, wit zag er een witter uit (net zoals eigenlijk het ganse kleurenpallet).
tweakerharrie schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 10:56:
Native resolutie is het meest scherp.
Ik zal altijd afraden om af te wijken van de native resolutie. Misschien heb je een verkeerd scherm gekocht als je van de kleine letters gaat turen en hoofdpijn krijgt.
Heb het scherm nu al 1.5 jaar en nooit problemen gehad met 1920x1080 (VGA).

Op andere fora's wel gevonden dat het aanpassen van de refreshrate soms een grote hulp kan zijn (daar ik toch ook problemen heb met de 3DS), maar met single link is dit eerder beperkt (kan enkel kiezen uit 59 en 60Hz).

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42
De refreshrate maakt an sich niet uit voor TFT. Althans het is niet bewezen dat het iets uitmaakt, op wat mensen na die dat wel vinden :).

In mijn ervaring moet ik altijd de helderheid en contrast flink omlaag schroeven. Richting de 10% vaak, omdat het gewoonweg anders te fel staan. Als het aan je resolutie ligt en je moet afwijken van je native resolutie dan heb je gewoonweg de verkeerde monitor.
Pagina: 1