[Ervaringen] DotNetNuke

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 15:53
Zijn er hier meer mensen die met het DotNetNuke CMS werken? Misschien dat hier enige uitwisseling van ervaringen en kennis kan plaatsvinden.

Wat is DotNetNuke?
Van Wikipedia: DotNetNuke is een opensource-contentmanagementsysteem geschreven in VB.NET voor het ASP.NET-framework. Het is volledig uitbreidbaar en aanpasbaar met behulp van skins en modules en wordt gebruikt om snel en eenvoudig dynamische websites te creëren, bijvoorbeeld ten behoeve van een webgemeenschap.

Mijn ervaringen
Ik werk op een digitaal communicatiebureau die voor opdrachtgevers werkt aan de bouw van websites, mobiele applicaties, narrowcasting, enz. Sinds kort is gekozen voor DotNetNuke 6 als ons CMS. Ik ben zelf front-end developer en user experience designer en hoewel ik nog niet veel van het systeem ken, heb ik er op dit moment een vrij sterke afkeer van. Door de sterk modulaire aard van het systeem werkt het samenstellen van een website op zich vrij snel en makkelijk, maar is de overhead qua front-end vrij groot en de output vaak lelijk. Het lijkt niet gemaakt te zijn voor mensen die fijne controle verwachten over het uiterlijk en de html-output. Waarschijnlijk is dit wel (deels) aan te passen, maar out of the box ziet het er allemaal verre van elegant uit: javascript-includes worden er per tiental ingegooid, meerdere stylesheets die je constant moet overschreeuwen om de gewenste vormgeving te krijgen, en onnodig veel divs en wrappers om modules heen. De admin-omgeving vind ik ook niet bepaald mooi werken, een aantal schermen ziet er afgeraffeld uit. Ook is het geheel voor een "onwetende" contentbeheerder vrij technisch om mee te werken.

Ten slotte valt me op dat in DotNetNuke de admin-omgeving sterk verweven is met de voorkant, de website zelf. Het uiterlijk van de twee wordt standaard gedeeld, waardoor je erg op moet passen met wat je aanpast en waar dat weer gevolgen voor heeft. Dit helemaal los van elkaar trekken is niet mogelijk (deels wel, door aparte templates en containers in te stellen).

Wie werkt er verder met DotNetNuke, en wat vinden jullie ervan? Ik krijg het gevoel dat de tevreden gebruikers over het algemeen geen personen zijn met een nadruk op front-end of vormgeving, klopt dit?

[ Voor 7% gewijzigd door geert1 op 20-09-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
WEB >> PRG

Ontopic: Ik heb er jaren geleden wel eens mee gewerkt (v3 of v4 ofzo) maar heb er na een paar dagen de brui aan gegeven. Indertijd (maar dat is misschien niet echt representatief voor nu) vond ik 't maar een prut-CMS. Als ik je zo hoor is er weinig veranderd. Je moet het wel sowieso gewoon een eerlijke kans geven en de documentatie er bij pakken en je in ieder geval verdiepen in de basics; datzelfde zou je voor een WordPress of Joomla of weet-ik-het ook doen/moeten.

[ Voor 69% gewijzigd door RobIII op 20-09-2011 13:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Bedankt voor de move RobIII, stom dat ik het hier niet gelijk plaatste :)

Ik ben me nu inderdaad aan het verdiepen in de werkwijze van DNN, zodat ik in elk geval hoe er verwacht wordt dat men met het systeem werkt. Vervolgens kunnen we ervoor kiezen bepaalde dingen naar eigen hand te zetten, maar met het oog op forward compatibility gaan we natuurlijk niets veranderen in de core files. Alsnog moet er wel het één en ander voor elkaar te krijgen zijn, we zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Je zou ook naar Umbraco kunnen kijken, erg vriendelijk voor FED's , zeer actieve community en aangezien je Razor templates kunt gebruiken blijft het voor een FED zeer goed te doen.

• geert1
Umbraco lijkt inderdaad wel iets beter. Ik ben zelf altijd snel ontevreden over CMSen, aangezien het erg zeldzaam is dat ze in al mijn criteria hoog scoren. Een gebruiksvriendelijke en mooie admin-interface, een elegante opzet qua techniek (qua code-opbouw, infrastructuur, skinning, enz) én fatsoenlijke front-end output. Binnen .net heb ik er eigenlijk nog geen één gevonden die hieraan voldoet... Bedankt voor de suggestie!

Verder DotNetNuke ervaringen?

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 17:14
Versie 6 is de conversie van vb.net naar c#.net. Dat de uitkomt van de html niet altijd mooi is klopt. Er zijn een aantal skin object beschikbaar omwat aan de css code en js code inserts te doen.

Een die ik altijd gebruik is die van 40fingers (even zoeken op codeplex).

Het selecteren van de goede modules welke je gebruikt om de site op te bouwen is van groot belang. De uitvoer van de modules hangt heel erg af van de kwaliteit van de modules.

Ik werk er mee sinds versie 4 en ja ze hebben de afgelopen 2 jaar grote stappen in bruikbaarheid en andere verbeteringen gemaakt.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• geert1
Hmm, dat skin object zou inderdaad nog wel eens kunnen helpen, maar even mee spelen.

En ja, ik zag inderdaad dat oudere versies van DNN nog veel waziger in elkaar zaten qua gebruikerservaring. Maar om te zeggen dat het nu allemaal lekker simpel en duidelijk is, of dat het er allemaal even netjes uitziet? Nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 17:14
Gebruikerservaring is met versie 6 een stuk verbeterd. Maar de meeste core modules hebben nog niet die nieuwe uiterlijken toegepast. Ook opensource of commercieële modules wijken nog wel eens af. Vooral de chineese of andere oosterse landen hebben die mentaliteit vaak.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Pagina: 1