Windows 7 crash na driver install Radeon HD 6950

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik zit inmiddels toch een beetje met mijn handen in mijn haar. Ik heb een Club3d Radeon HD 6950 met 2gb videogeheugen in mijn Asus P5n32- SLI SE deluxe moederbord geprikt om mijn systeem lekkerder te laten draaien voor games.
Als ik de driver van de videokaart installeer, moet ik de pc opnieuw opstarten. Als ik dat doe dan crasht Windows na het laadscherm. Eerst kwam ik Windows zelf niet eens in na het laadscherm en zag ik alleen een zwart scherm en de muis, maar nu wel, alleen crasht hij als ik het menu start open, de resolutie aanpas, of +- 20 seconden wacht. De crash ziet eruit alsof Explorer hangt. Een wacht icoontje draait nog, maar alles is onbuikbaar en taakbeheer kan niet meer worden geopend. Soms krijg ik een melding dat Windows niet meer reageert. Na een aantal minuten reboot de pc automatisch.
Ik kan de Pc wel booten in VGA modus of in veilige modus zonder problemen.

Dit heb ik allemaal al geprobeerd:

- de geluidskaart eruit
- alleen de driver installeren (dus geen cataclyst enz.)
- Register opschonen
- De kaart eruit en opnieuw erin
- C formatteren en Windows volledig clean opnieuw installeren (en alleen de driver installeren, voor de rest helemaal niets)
- Nieuwe voeding van 600 watt in de kast
- computer opstarten in VGA modus in low-res (dit zorgde ervoor dat ik Windows in kwam. Als ik nu in Windows ben en de resolutie aanpas crasht Windows ook meteen)
- Bios instellingen veranderd (maar heb hier vrij weinig verstand van tbh)
- de kaart in een andere computer zetten en getest (hier werkte hij perfect)

> De bios van mijn moederbord is up to date
> windows (SP1) en alle .net frameworks ed. zijn zover ik weer ook up to date
> alle handleidingen gecheckt en alles lijkt in orde

Mijn specs zijn:
Videokaart: Club 3d Radeon HD 6950 - PCI Express 2.1 x16 - 2 GB GDDR5
Beeldscherm: TFT 24" Samsung 2493HM
Processor: Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz, 1066 MHz, Boxed
Moederbord: Asus P5N32-SLI SE Deluxe
Werkgeheugen: Kingston HyperX Dual Channel 1024 MB, PC6400, 800 MHz, CL4
Kingston 2GB kit, DDRII800, HyperX, CL4
Voeding:Huntkey APFC 600

Nu heb ik het gevoel dat het toch de chipset op het moederbord is die niet helemaal lekker samen wil werken met de GPU van de grafische kaart. Heeft iemand al eens deze problemen tegen gekomen, of enig idee wat de oplossing zou kunnen zijn? Een nieuw moederbord? Of instellingen in de bios? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
't Zou in principe niet moeten mogen maar een comptabiliteits probleem tussen chipset en gpu kan soms voorkomen. Ben je in de gelegenheid om met een andere (bij voorkeur nvidia) kaart te testen? Draai voor de zekerheid trouwens ook even memtest, brak geheugen kan soms ook voor rare klachten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
PRobeer eens wat oudere Catalyst drivers.. Ik neem aan dat je nu 11.8 hebt geinstalleerd.

Ook wat je kan proberen, is alleen de DRIVERS te installeren, en niet de CCC manager enzo

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eerst een Nvidia kaart in mijn pc. Deze werkte perfect.
Ik zal memtest zometeen even runnen, maar ik denk dat de kans klein is dat het hieraan ligt, gezien het systeem alleen problemen geeft bij na het installeren van de GFX drivers.

Ik heb al geprobeerd om alleen de drivers te installeren, zonder CCC manager (denk dat je hiermee de Cataclyst install manager en alle bijbehorende programma''s bedoelt toch?), maar dit maakt geen verschil.

Ik ga eens proberen oudere drivers te installeren, maar ik ben altijd een beetje sceptisch over deze oplossing. Ik ga hem wel proberen omdat ik bijna al het andere al geprobeerd heb.

Weet iemand of er opties in de Bios aangepast moeten worden om de GPU goed samen te laten werken met het moederbord/processor? Ik kan fotos van de Bios uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:42
heb je de Nvidia drivers gewhiped met driver sweeper oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DCG909 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:23:
heb je de Nvidia drivers gewhiped met driver sweeper oid?
Yes, ik heb zelfs de computer volledig geformatteerd en een fresh install van Windows 7 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
:s
zijn het de goede drivers (64 bit als je 64 bit instaleerd), ik weet dat het dom klinkt, maar het zou kunnen dat het daar fout is gegaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Voor de zekerheid: De voedingsstekkertjes in de videokaart?
je hebt een nieuwe kaart geplaatst, werkt de oude nog?
Wat voor instellings mogelijkheden heb je in het bios?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk persoonlijk dat de vid kaart gewoon stuk is.
Ik geloof (maar weet niet zeker) dat in VGA modus je CPU het renderwerk doet en je vid kaart alleen het signaal doorstuurt, dus dat kan een redenen zijn waarom je wel beeld hebt als er iets mis is met je vid kaart.

Als er iets anders aan de hand was, had je dit ook wel met je nvidia kaart.
En aangezien het een clean install is, lijkt het me sterk dat het een software probleem is.
BIOS kan alleen problemen geven als je aan het OC'en bent of dingen verkeert hebt staan. Ik ga er even vanuit dat je al een factory reset op je BIOS hebt gedaan.

Zoon kaart runned ook gewoon zonder de extra voeding kabels, dit is pas een probleem als je hem zwaar gaat belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DCG909 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:30:
zijn het de goede drivers (64 bit als je 64 bit instaleerd),
Jep.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:08:
Ik denk persoonlijk dat de vid kaart gewoon stuk is.
Ik heb hem dus ook al in een andere pc gestopt en uitgebreid getest, waar hij het perfect doet. Er is dus niets mis met de kaart.
Tens schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:51:
Voor de zekerheid: De voedingsstekkertjes in de videokaart?
je hebt een nieuwe kaart geplaatst, werkt de oude nog?
Wat voor instellings mogelijkheden heb je in het bios?
Ik heb fotos gemaakt van de Bios en geupload: http://www.mediafire.com/?ymucor2bh47njq7

Als iemand hier verstand van weet en weet wat het kan zijn? Ik heb zelf niet zoveel verstand van. Er zit ook een foto van de crash bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
:s waarom staat er Nvidia Raid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Omdat er een Nvidia chipset op z'n mainboard zit ws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
:/ raid staat los van de gpu......
welke Nvidia gpu was het? (lijkt me stug, maar misschien weigert de cpu met een veel nieuwere gpu te werken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DCG909 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:26:
:/ raid staat los van de gpu......
welke Nvidia gpu was het? (lijkt me stug, maar misschien weigert de cpu met een veel nieuwere gpu te werken?)
Mijn vorige gfx kaart was een Nvidia 9800GTX+

Die werkte prima. Ik ben inderdaad ook bang dat mijn cpu niet meer wil werken met een nieuwe GPU. In dat geval moet ik ook een nieuw moederbord en misschien zelfs een processor kopen, terwijl ik daar eigenlijk wel tevreden over was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
maar dat is juist het vreemde, de cpu zou (zover ik weet) wel moeten werken ....
:o is het wel pci-e 2.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Op http://support.amd.com/us...pplies/Pages/listing.aspx staat je (voor mij onbekende) voeding niet. Ik zou een betere voeding erin zetten en dan eens kijken.

Kijk ook in het andere systeem wat voor voeding daarin zit. Mogelijk is die sterker.
Zie ook: http://www.nationaalcompu...bef&p=580115&postcount=12

(Stomme vraag maar ) Je hebt ook beide powerkabels aangesloten (2 x 6 pins)?

[ Voor 15% gewijzigd door Frostbite op 20-09-2011 16:41 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DCG909 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:35:
maar dat is juist het vreemde, de cpu zou (zover ik weet) wel moeten werken ....
:o is het wel pci-e 2.0 ?
Weet ik eerlijk gezegd niet.
Sc0rPi0N schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:37:
Ik zou een betere voeding erin zetten en dan eens kijken.

(Stomme vraag maar ) Je hebt ook beide powerkabels aangesloten (2 x 6 pins)?
Ja ik heb ze beide aangesloten. In het systeem waarbij ik teste zit dezelfde voeding. Daar werkt de kaart perfect. Voorheen had ik een stevige Zalman erin zitten. Die werkte ook prima. Ik kan dus zo goed als uitsluiten dat het aan de voeding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
LOL, daar ligt je probleem
het is geen 2.0 maar 1.0 (mits asus het op hun site altijd aangeeft als het 2.0 is)

van de asus site over jouw bord:

Uitbreidingssleuven

2 x PCI Express x16
2 x PCI Express x1
1 x PCI Express x4
2 x PCI
PCI 2.2

[ Voor 39% gewijzigd door DCG909 op 20-09-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:40:
[...]

Weet ik eerlijk gezegd niet.

[...]

Ja ik heb ze beide aangesloten. In het systeem waarbij ik teste zit dezelfde voeding. Daar werkt de kaart perfect. Voorheen had ik een stevige Zalman erin zitten. Die werkte ook prima. Ik kan dus zo goed als uitsluiten dat het aan de voeding ligt.
Het kan ook zijn dat jouw voeding minder lekker loopt dan die andere he. Wissel ze eens op? (indien mogelijk)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
:s Asus geeft het inderdaad aan als het 2.0 is......
Je hebt een nieuwe MoBo nodig, mogelijk ook cpu en ram :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
DCG909 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:44:
LOL, daar ligt je probleem. het is geen 2.0 maar 1.0 (mits asus het op hun site altijd aangeeft als het 2.0 is)
Correctie, het kàn er mee te maken hebben. "t Zou onderling gewoon compatible moeten zijn, maar het kan dus voorkomen dat het niet altijd lekker werkt. Het ligt dus niet puur aan het feit dat zijn videokaart PCI-e 2.0 is en z'n mainboard 1.0, want dan zou z'n vorige kaart ook niet moeten werken (9800 is ook 2.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
:/ maar hoe afhankelijk is de amd kaart? de kaart zelf is immers 2.1 (wat compatible is met 2.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is de PCI-E nu het probleem denken jullie? Dus de enige oplossing is om een nieuw moederbord te kopen?
Zijn er geen bios instellingen waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Je GPU heeft in de zin van compatibiliteit helemaal niks met je CPU te maken, moederbord zou HEEL eventueel nog kunnen, maar daar gaan we niet van uit, je bent niet de enige met dit bord.
Ook je voeding moet het prima kunnen trekken, zeker als je bedenkt dat wanneer je je drivers installeert de kaarten pas terug clocken, en dus zuiniger worden.
PCI-E 2.0 is verder probleemloos backwards compatibel met 1.0, dus dat is het probleem ook niet.

Heb je nou al oudere drivers geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door spNk op 20-09-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spNk schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:45:
Ik zat te denken, heeft ie so-wie-so wel drivers geinstalleerd. Windows 7 doet het aardig goed maar ik zou toch de meest recente drivers downloaden voor ALLE hardware in de computer.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

heb je niet een of andere SLI functie enabled staan in je bios wat hier tegenwerkt, en gezien het een SLI board betreft, wat gebeurt er met de HD6950 in dat andere pci_E slot en je installeert de driver?

heeft die AMD/ATi ook de befaamde dualbios met switch, waardoor die omzetten ook weer te testen geeft?

[ Voor 20% gewijzigd door SAiN ONeZ op 21-09-2011 00:09 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Topicstarter
spNk schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:45:
Je GPU heeft in de zin van compatibiliteit helemaal niks met je CPU te maken, moederbord zou HEEL eventueel nog kunnen, maar daar gaan we niet van uit, je bent niet de enige met dit bord.
Ook je voeding moet het prima kunnen trekken, zeker als je bedenkt dat wanneer je je drivers installeert de kaarten pas terug clocken, en dus zuiniger worden.
PCI-E 2.0 is verder probleemloos backwards compatibel met 1.0, dus dat is het probleem ook niet.

Dankjewel voor je reactie. Ik hoop dat het klopt wat je zegt. Dat het niet aan het moederbord kan liggen (of de kans klein is).
sain onez schreef op woensdag 21 september 2011 @ 00:00:
heb je niet een of andere SLI functie enabled staan in je bios wat hier tegenwerkt, en gezien het een SLI board betreft, wat gebeurt er met de HD6950 in dat andere pci_E slot en je installeert de driver?

heeft die AMD/ATi ook de befaamde dualbios met switch, waardoor die omzetten ook weer te testen geeft?
Ik kan dat andere pci slot nog proberen. Oudere drivers heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb wel de dualbios switch. Deze heb ik al geprobeerd te switchen. Ook heb ik Bios 2 geflasht naar de 6970 bios, maar deze werkt ook niet.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Hier staat ook een modje waar je het mee werkt. Ik heb zelf ook een XFX HD6950 2GB en geflashed naar HD6970.
Ik heb hem op 2 staan en toen geflashed, dat werkte niet, toen heb ik de schakelaar op 1 gezet) en toen werkte het wel.

Doe het via het modje en weet zeker dat je Suc6 hebt.

Wat hier men zegt geloof ik niet echt.. Ik weet bijna zeker dat het NIET met je Moederboard of CPU ligt.

Heb zelf namelijk een ouwe MB van 2005 a 2006 en daar werkt mijn HD6950 ook gewoon op.
In begin had ik ook problemen dat die vast loopt. Ouwe drivers geprobeerd en WOLA het werkte..

Ik had toen 10.9 (als ik mij niet vergis) en ging terug naar 10.7 (volgens mij)
Suc6

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Soundstorm2010 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:47:
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Hier staat ook een modje waar je het mee werkt. Ik heb zelf ook een XFX HD6950 2GB en geflashed naar HD6970.
Ik heb hem op 2 staan en toen geflashed, dat werkte niet, toen heb ik de schakelaar op 1 gezet) en toen werkte het wel.
Ik had hem per ongeluk ook op 2 staan toen ik hem met die overclock tool flashte. Heb jij deze nog terug gekregen? Ik vind het namelijk iets te riskant om bios 1 te flashen als ik geen backup meer heb.

- Ik heb inmiddels oudere drivers geinstalleerd, maar dat werkte helaas ook niet
- Memtest gaf ook geen problemen

Nu denk ik dat ik alsnog een nieuw moederbord (en processor) moet gaan kopen om het op te lossen...
Heeft iemand nog suggesties? Ik weet niet of het aan de BIOS instellingen kan liggen. Ik heb hier de bios screens geupload: http://www.mediafire.com/?ymucor2bh47njq7
Heeft iemand hier verstand van? Staat hier alles goed?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2011 17:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ookal sta ik op het punt een nieuw moederbord te kopen om het probleem op te lossen, kwam ik nog wat Bios instellingen tegen die ik voorheen niet echt zag. Ik heb ze hier geupload: http://www.mediafire.com/?e76r9pl42735irw

Heeft iemand hier verstand van? Ik kan zelf niets over de goede waardes vinden. Zou het aan deze instellingen kunnen liggen?
Pagina: 1