[Ubuntu] Bestaande raid array verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 11:11
Een tijd geleden (nadat ik voor me werk al eea met Red Hat moest doen) heb ik maar eens besloten thuis een klein servertje op te zetten om met linux te spelen.
Omdat dit het begin was, besloten om Ubuntu Desktop te installeren, zodat ik een GUI had (ondanks ik RHEL via command line al prettig vond). Goed, lang verhaal kort: Ik maakte een raid 10 array van 6 hardeschijven, wel gewoon via commandline met mdadm.

Nu wil ik eigenlijk 'upgraden' naar Ubuntu server, omdat ik deze bak wel 24/7 ga laten draaien nu en Server (wat ik gelezen heb) ook gewoon veel beter en lichter draait hiervoor. Simpelweg de kernel upgraden vind ik niet genoeg, want dan blijven alle onnodige (gui) dingen ook nog zitten (heb ik gegoogled :P).

Een clean install dus.

Is het mogelijk om mijn bestaande non-LVM raid 10 array met alle data te behouden en 'over te brengen' naar de nieuwe Ubuntu server installatie? Zoja, hebben jullie wat richtlijnen en pointers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Hoe zit de situatie er nu uit, kwa hardeschijven en partitie indeling.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
Ik heb nu 6x2TB in raid 10 draaien ,dus 6TB effectieve ruimte.
Geen partities aangemaakt, pure indeling met folders alleen die ik dan met samba share over het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Waar staat nu Ubuntu Desktop op? Ook op die raid array?

Zo niet dan zou je gewoon Ubuntu Server kunnen installeren en later met mdadm de raid array weer opnieuw starten en mounten als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
Nee ubuntu draai ik vanaf een externe usb schijf (sata poorten en ruimte optimaal benutten :))

Oja, filesystem was ext4, maar niet dat dat wat uitmaakt denk ik...

Dus jij zegt opnieuw mounten (sudo mount) en starten (mdadm assemble)? Geen andere commands nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Eerst starten, dan mounten. Waarschijnlijk gaat het starten vanzelf, en hoef je dus alleen de partitie te mounten, bijvoorbeeld via een regeltje in /etc/fstab.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
Ok, zal vanavond eens ff een poging wagen. Auto start euh.. mount heb ik nu idd in fstab geregeld :)
Dus mdadm assemble en dan weer mounten, cool. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RUFFNECK op 20-09-2011 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Je kan ook even een backup maken van je mdadm.conf in je /etc dir.

vervolgens ubuntu server installeren.

Na de installatie even mdadm installeren en de config terug zetten in de /etc dir.
en dan dit commando uitvoeren:
mdadm --assemble --scan

zie: http://linux.die.net/man/8/mdadm voor nog veel meer informatie (vooral examples is erg makkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Je kunt ook bij de installatie de oude partities weer mounten en niet laten formateren.
Zo loop je ook geen risico dat evt UUID's anders zijn voor de harddisks.
en zowie zo een backup van je etc maken natuurlijk.

ehhh.. noppes

Pagina: 1