[SBS2011] simultane connecties naar RWW?

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

Ik ben in opdracht van een klant aan het kijken voor een nieuwe server. Normaal plaatsen wij altijd SBS servers omdat het kleine KMO's zijn (minder dan 10 werkposten).
Nu zijn er 2 personen binnen de firma die verbinding maken via VPN (een voor de data, de andere om zijn PC over te nemen) via een Netasq F25.
De klant wil dat het met de nieuwe opstelling mogelijk is dat er 6 mensen van thuis uit hun computer kunnen overnemen.

Normaal als een klant dat wil (beperkt tot 1 of 2) stel ik een VPN-verbinding in en dan werkt dat.
In dit geval wordt de VPN-verbinding gemaakt via de firewall en deze is beperkt tot 2 simultane VPN-verbindingen (heb ik mij laten vertellen).
Dit gaat dus niet werken op deze manier en ik zoek een andere oplossing.
Een van de mogelijkheden is een nieuwe firewall die meer simultane VPN-verbindingen toelaat.
Een ander gedacht is het volgende maar ik weet niet of dit praktisch mogelijk is met SBS2011:

de wizard draaien om het remote domein in te stellen (https://remote.domein.be)
Dan bij de hosting het sudomein "remote" te laten forwarden naar het IP-adres van de klant.
Daar in de firewall poort 443 forwarden naar het IP-adres van de server.

1: is dit hetzelfde als VPN-verbinding maken en dan naar het ip-adres van de server gaan (volgens mij wel?)
2: kunnen 6 mensen dit simultaan doen of is dit beperkt in SBS2011? (rekening houden dat de snelheid zal zakken)

Ik weet dat mijn kennis eerder beperkt is tot standaardzaken maar ik wil hier wel in vooruit.
Zo start ik binnen 14 dagen ook met een cursus terminal server/remote desktop.
Ik heb gezocht of er gelijktijdige verbindingen mogelijk zijn maar niet direct gevonden.

Als iets niet duidelijk is, vraag gerust.

Thx

Simke

Simke

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
misschien kleine kick en hoort deze vraag in dit forum of PNS?

Thx

Simke