Computer start niet op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:42
Hallo,

Mijn vader heeft sinds 2003-2004 een Medion PC die hij toen bij de Aldi heeft gekocht.

Sinds een weekje viel het scherm weg. Het leek of de videokaart niet goed werkte. Eerst werd het scherm een beetje wazig, daarna kwamen er allemaal zwarte vlekken en tot slot werd het scherm zwart gemixt met allerlei kleuren.

Misschien lag het aan de monitor, dus hebben we hem op mijn monitor aangesloten. Het probleem bleef zich voordoen.

Toen heb ik de videokaart bekeken, een ATI Radeon 9800xxl, wat bleek, de ventilator bleef hangen. Die draaide niet. Dus heb ik gisteren een nieuwe videokaart gekocht, precies dezelfde, die heb ik net gemonteerd. En nu krijg ik een zwart scherm. De ventilators blijven wel draaien.

Met de oude videokaart geprobeerd, weer hetzelfde resultaat. Met de oude videokaart kon je nog wel 5 min je werk doen voordat alles uitviel, maar zelfs met die videokaart zag ik niets meer. Bij de nieuwe videokaart draait de ventilator overigens wel.

Wat is hier het probleem? Mijn vader heeft heel veel belangrijke documenten op zijn computer staan, ik hoop niet dat we die verloren zijn. (ze staat op partitie D:)

Wie weet raad?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Te zwakke voeding voor de nieuwe videokaart misschien? Geef eens pc specs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
De nieuwe videokaart is precies dezelfde kaart. (ook in een Medion pc gezeten) En als ik de oude er terug in zet, start die ook niet meer op.

Als het goed is zijn dit de specificaties:

• ATI Radeon 9800XXL
• 128 MB DDR SDRAM
• 256 Bit memory interface
• Pioneer MULTI-Standaard
DVD/CD-Brander
16 x DVD Rom
• Seagate 200 GB harde schijf
Ultra ATA 100 interface
supersnelle 7200 TPM
• Samsung 512 MB geheugen (inmiddels 1GB)
DDR 400 Mhz, 64 -bits
2 x 256MB
dual channel memory
(een uitbreidingsslot beschikbaar)
• Medion Stereo TV- en FM-tunerkaart
• 6 x USB 2.0, 2 x front, 4 x achterzijde
• 2 X FireWire (IEEE 1394)
1 x front, 1 x achterzijde
• Netwerkcontroller op het moederboard
10/100 MBit Fast Ethernet
• Medion 56K V.9X PCI Data-Fax-Modem
inclusief telefoonaansluitkabels

Dit heb ik op gevonden op het internet, maar of het verstandig is?:
De procedure gaat als volgt :
- TREK DE NETSTROOMKABEL UIT !!!!
- open de rechterzijkant van de Medion (2 vijzen achteraan, het paneel voorzichtig naar achteren wegtrekken en opzij leggen) ;
- zoek met een heldere lamp naar de backup batterij (een blinkend ding van ong. 1 cm doormeter) ;
- zoek nu schuin boven die batterij naar een jumpertje waarbij "JBAT" staat. Dit jumpertje is een klein (wit)stekkertje dat een brug vormt over 2 pinnetjes op een stel van 3. (1-2-3 waarbij 1 en 2 verbonden zijn)
- trek het jumpertje eruit en steek het over pinnetjes 2 en 3
- wacht 10 seconden en steek het jumpertje weer op zijn originele plaats
- sluit de stroom aan en druk op de aan-knop, je zal dit wellicht 2 keer moeten doen om te starten
De PC zoekt zijn Bios bij mekaar en start op. Let wel : de klok en kalender moeten terug ingesteld worden.

Heel belangrijk in deze operatie is dat de stroomkabel uitgetrokken is. Als je de stroom laat aanstaan bij het verwisselen van plaats van de jumper is je motherboard onherroepelijk kapot.

Maar hiermee hebben we natuurlijk nog geen oplossing voor het probleem zelf.
Kan ik de harde schijf van mijn vaders computer in die van mij stoppen om de bestanden die op partitie D: staan eraf te halen? De C schijf is geformatteerd en het scherm viel uit tijdens de Windows installatie. Dus er staat geen Windows op.

[ Voor 45% gewijzigd door turkeyhakan op 20-09-2011 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
Het lijkt of de voeding, of het moederbord aan het sterven is.
Met uitwisselen kom je erachter.

Wellicht ook handig om je hdd uit te bouwen en in een andere pc je data veiligstellen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:26
turkeyhakan schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 08:59:
..
Kan ik de harde schijf van mijn vaders computer in die van mij stoppen om de bestanden die op partitie D: staan eraf te halen? De C schijf is geformatteerd en het scherm viel uit tijdens de Windows installatie. Dus er staat geen Windows op.
Ja, dit als eerste doen want een back-up maken is belangrijker lees ik ook bij jou, dan de pc tot leven wekken.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik moet hoe dan ook die bestanden zien te redden. Ik heb in mijn eigen PC al een harde schijf. Kan ik die gewoon eronder plaatsen? Hoe gaat dit in z'n werk?

Desnoods kopen we een nieuwe PC voor vaders. Maar die bestanden zijn ERG belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:45

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Je kan deze idd gewoon aansluiten op je andere pc. Mits deze nog een Ata aansluiting heeft. Bij de opstart ga de dan wel moeten kiezen tussen OS. Gezien de andere schijf ook een windows bevat... Je krijgt gewoon een dos scherm te zien en daar staan je twee OS onder elkaar en hij vraagt, welke wil je opstarten?

Normaalgezien kan je dan gewoon data oversluizen. Enkel voor de data die op de je pa zijn pc staan onder "mijn documenten" is het noodzakelijk dat je opstart met de windows op zijn schijf. Deze zullen niet bereikbaar zijn via de windows van jouw pc. Maar idd begin daar mee als dit prioriteit heeft. Het noemt dan ook prioriteit :)
wss het mobo of maar kan evengoed de GPU zijn en dat bij de nieuwe GPU de voeding te licht is. Welke nieuwe GPU probeerde je te plaatsen en welk vermogen heeft de voeding en welk merk is het? ( met de aldi reclame specs zijn we niet veel)

[ Voor 9% gewijzigd door Joindry op 20-09-2011 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Er staat geen Windows op de harde schijf van vaders. Die is geformatteerd en tijdens een Windows installatie viel het scherm weg. De videokaart is precies dezelfde als die erin zat. Het is gewoon de originele kaart. Dus waarom de voeding het nu niet zou trekken, is mij een raadsel :) De videokaart is een ATI Radeon 9800xxl. Wat voor voeding erin zit weet ik zo 123 niet.

Ik zal eens kijken of ik zijn harde schijf in die van mij kan stoppen.

Ik heb een MSI 790FX-GD70. Volgens mij heeft deze SATA aansluitingen?

[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 20-09-2011 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icepegel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-07 12:55
Ik heb die dingen vaak gerepareerd, ik denk dat je slot inderdaad kapot is. Kwam veel voor, ook na vervanging van de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Maar de oude videokaart is defect. De ventilator deed het niet meer. Bij de nieuwe doet die het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Als je enkel Sata hebt bestaan er koppelstukjes

http://www.maplin.co.uk/sata-to-ata-convertor-222115

en dernet zei je toch dat je hebt geprobeerd met een andere GPU en dat hij dan niks deed?
De fan doet het, das één lane. Er kan gerust een andere lane kapotgegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Geen idee Joindry.. met de beide GPU's doet die het niet meer. Wel raar..

Gisteren kon ik met de oude GPU nog de bios in, nu kan ik dat niet meer. Computer start op met een zwart scherm en de fans blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet intern gaan kloten als je er de balle verstand van hebt. Gewoon je vaders hdd er uit schroeven en vervolgens met een externe behuizing de bestanden er af copieren. Dan kan er een stuk minder fout gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik heb wel iets verstand, heb mijn eigen computer ook samengesteld. Maar ben niet technisch. Het in en- uitbouwen kan ik wel.

Trouwens, volgens Azerty heeft mijn moederbord wel 1 ATA aansluiting. Dan is of de informatie op Tweakers verkeerd of de informatie op de site van Azerty.

[ Voor 39% gewijzigd door turkeyhakan op 20-09-2011 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

O ja der bestaan ook Ata-usb koppelstukken. Zoals peter hierboven aanhaalt, een extern bakje waarin je gewoon je hdd kan pluggen. en dan overzetten.

Haal gewoon eerst da data eraf, dan kanje klojen. Dat bios resetten zou ik IIg niet doen. Heeft er bijzonder weinig mee te maken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Wat bedoel je precies met een extern bakje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:30
turkeyhakan schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 09:16:
Maar die bestanden zijn ERG belangrijk!
Misschien niet geheel On-Topic maar ik vind het toch de moeite waard om dit even te vermelden:

Ik snap niet waarom er geen back-ups van die ERG belangrijke bestanden gemaakt worden. Ik zie dat bij heel veel mensen gebeuren. De bestanden zijn erg belangrijk, maar ze hebben het enkel op één HDD staan.

Vergeet niet dat een HDD (of een andere bestandsdrager) plotseling stuk kan gaan en dat het terughalen van bestanden moeilijk, duur of onmogelijk kan zijn.

En voor de prijs van een HDD of USB stick hoef je het vandaag de dag ook niet meer te laten.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Heb je gelijk in. Ik heb het mijn vader zo vaak verteld, koop een externe harde schijf, gooi er alles op...

• turkeyhakan
Heel raar:

Gisterenavond nog even geprobeerd de computer op te starten. Dat ging goed. Hij ging gelijk richting de Windows Installatie (die nog moest gebeuren). Alleen daarna uitgezet, en weer opgestart, weer hetzelfde, een zwart scherm.

Nu ben ik net thuis, en weer geprobeerd, en hij start weer. Nu is die Windows aan het installeren. Wat is hier de oorzaak van? Zodra Windows gelijk is geïnstalleerd wordt er een back-up gemaakt. Iemand die een goede externe harde schijf weet? Budget is rond de 50euro en het liefst een zo groot mogelijke opslagruimte. Maar kwaliteit gaat voor!

Edit: ik zie dat de installatie is vastgelopen. Grr.. wat nu??

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 21-09-2011 16:58 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je tot de installatie kwam is je videokaart iig werkende, heb je zoals voorgesteld al een andere voeding geprobeerd ? Is je kast nog een beetje schoon van binnen, geen verstopte cpu fan ofzo ?

• turkeyhakan
Een andere voeding heb ik niet kunnen proberen. Die heb ik niet bij de hand.. Ik wil geen onnodige kosten maken aan deze pc die al 8 jaar oud is.

De kast is schoon van binnen. Vorige week nog van het nodige stof verwijderd.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

:X Voeding van je eigen pc ?

• turkeyhakan
Jullie proberen een oplossing te zoeken, ik werk niet mee :)

Om de voeding uit mijn "game pc" te bouwen, heb ik veel tijd nodig. En ik krijg alles nooit meer zoals het nu zit. Het is door een computerbedrijf ingebouwd.

Maar mijn zusje heeft ook nog een computer, die kan ik ook proberen!

[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 21-09-2011 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
YES! Hij doet het weer :)

Ik heb de harde schijf uit mijn vaders pc gehaald, in die van mij gestopt en alles naar een externe harde schijf gekopieerd. Gelukkig deed de harde schijf het nog.

Nu heb ik de harde schijf weer terug gestopt in de computer van vaders en daar is die Windows aan het installeren.

Geen idee wat er mis was.. maar wat wel vast staat is dat de videokaart overleden is. De ventilator draaide niet meer rond. De nieuwe (2e hands, precies dezelfde kaart) werkt gelukkig naar behoren.
Pagina: 1