UTP/STP - kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Ik ben van plan een permanent netwerkje met de buurman te bouwen en heb zo'n 30 à 50 meter kabel nodig (STP of UTP)

Dusseh, vraag me af, hoeveel kost dah?

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
Meestal kost UTP per meter 0.50, bij elke willikeurige zaak

www.kuiphuis.nl

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
INcl. Connectors?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 09:15
RJ45 blokje kost je ook nog een kwartje ofzo :o

Verwijderd

neen das excl connectors. panuit heeft wel hele leuke connectors maar das +- 15,- per stuk geloof ik

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 15:09

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Op dinsdag 20 maart 2001 20:25 schreef gekkie het volgende:
RJ45 blokje kost je ook nog een kwartje ofzo :o
Bij de electronicaboeren waar ik kom krijg je utp-blokkies niet voor onder de 1,50 p/st hoor :r Misschien in de war met grootverbruikersvoorraden cq. computerboeren-onderlinge-doorverkoop-aan-medewerkers-en-hun-vriendjes :?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

k geloof dat het nu gaat over jack's en niet over connectors maar goed ehm een jack is idd een stuk goedkoper, houdt er wel rekening mee als je kabel gaat kopen, dwz. koop kabel met een flex kern als je er een rj-45 jack aan wil zetten en met een massieve kern als je rj-45 connectors wil gebruiken

Verwijderd

jullei zijn allemaal wel erg optimisties, kabel kost meestal toch zeker F 1,50 de meter ( de laatste hcc-dagen heb ik het niet onder de F99 voor 100 meter gezien, wel F150 voor 355 meter, drie keer raden wat ik gekocht heb. :7 )

En toen ik een zooi stekkertjes zocht ( rj45 dus) koste die mij F 1,50 per stuk. Je ziet ze hier in pricewatch ook niet onder de F 1,= hoewel ik er nu net bij eynstein 30 heb gekocht voor F 0.51 per stuk

p.s. je hebt ook nog een tang nodig, die kost ook 30 tot 50 piekjes voor een goedkoop ding.
kan ook met een kleine min-schroeven draaier, maar das echt k*t

trouwens best beroert dat ik die prijs van 0.51 niet kan invoegen. Ik geloof niet dat pricewatch comma getallen accepteerd. Dus vervelend met dit soort bedragen.

Verwijderd

hmmm ik heb al heel wat kabeltjes gemaakt, maar wat is in vredesnaam het verschil tussen een rj45-jack en een rj45-connector.

p.s. ik het ze o.a. gekocht als rj45- modulair stekkers

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 20:40 schreef The Rapier het volgende:
hmmm ik heb al heel wat kabeltjes gemaakt, maar wat is in vredesnaam het verschil tussen een rj45-jack en een rj45-connector.

p.s. ik het ze o.a. gekocht als rj45- modulair stekkers
een jack is dat doorzichtige dingetje aan een kabel, een connector is een blokje waar je de jack in steekt

jack is een afkoring van jack plug

Verwijderd

Moet je bij 50 meter niet overstappen op STP. UTP heeft bij mijn weten een redelijk beperkte maximum lengte. En STP is weer een stuk lastiger voor de onervaren mensen onder ons.

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 20:56 schreef Walhalla het volgende:
Moet je bij 50 meter niet overstappen op STP. UTP heeft bij mijn weten een redelijk beperkte maximum lengte. En STP is weer een stuk lastiger voor de onervaren mensen onder ons.
cat 5 kan tot 90 meter+- 10% excl patch kabels, waarbij er in totaal niet meer dan 20 meter aan patch kabel gebruikt mag worden. dit geldt voor zowel UTP als STP en FTP (en welke andere variant dan ook) je moet er alleen wel op letten dat je UTP niet over grote lengtes langs een voedings kabel legt of een andere vorm van een storings bron bijv. een zend antenne ozid

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Er is absoluut geen verschil in UTP en STP wat betreft snelheid en max lengte.
Er zijn slechts 2 redenen om STP te gebruiken:
-als je langs storende electrische aparatuur kabel moet leggen (grote motoren enzo).
-als je geld teveel hebt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Op dinsdag 20 maart 2001 21:10 schreef FatalError het volgende:
Er is absoluut geen verschil in UTP en STP wat betreft snelheid en max lengte.
Er zijn slechts 2 redenen om STP te gebruiken:
-als je langs storende electrische aparatuur kabel moet leggen (grote motoren enzo).
-als je geld teveel hebt.
Uhh, ik hoop dat kabels niet jouw dagelijkse bezigheid zijn :?
Een STP is nl weldegelijk anders dan UTP betere afscherming bv door het shield en ook minder overspraak tussen verschillende aderparen maken dat je met STP over het algemeen langere afstanden kunt overbruggen.

Powered bij meergranenbrood.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De meeste STP-soorten hebben wel een mantel om alle 4 de paren samen heen, maar slechts heel lastig verkrijgbare versies hebben elk paar nog eens afzonderlijk afgeschermd.

De maximaal haalbare lengte van een krappe 100m wordt echter niet bepaald door de mogelijke storingen in de kabel, maar door de impedantie (d.w.z. weerstand) van het getwiste paar zelf, en die is voor UTP niet anders dan voor STP.

Dus de maximale lengte blijft gelijk, alleen is de haalbare lengte in een storings-rijke omgeving kleiner voor UTP dan voor STP.

Denk er wel aan dat STP-kabels maar een beperkt effect sorteren als je ook niet RJ-45-connectoren met afscherming hebt. Die zijn herkenbaar aan een zichtbare metalen huls om de kabel heen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Je hebt inderdaad alleen STP nodig als je langs storende bronnen kabel moet leggen.
In princiepe is UTP redelijk stroringsongevoelig omdat het 'gebalanceerd' is, en omdat de paren getwist zijn werkt dat extra goed.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Pagina: 1