Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:02
Over 4 maanden eindigt mijn contract en wordt op mijn huidige werkplek niet verlengt.
Zie Tijdelijk dienstverband tussentijds te beëindigen?

Nu is mijn vervanger inmiddels een x aantal uren aanwezig. Ik heb de hele persoon nog niet gezien maar dat terzijde. Nu vraag ik mij af wat ik wel en niet moet toelaten als ik deze beste man ga inwerken. Wat kan de werkgever van mij eisen?

Mij is steeds voorgehouden dat hij perfect op de door mij in te leveren plek past gezien zijn ervaring bla bla. Schetst mijn verbazing dat hij de uren dat hij nu aanwezig is aan het oefenen is met o.a. video-editing want dit kan hij nog niet... 8)7 (i.p.v. het werk doen dat blijft liggen omdat ik 0,3 op een andere locatie werk) Eén van de eisen die men stelde tijdens de sollicitatie was dat je daar ruime ervaring mee zou moeten hebben. Ik heb daar ruime ervaring in en mijn opleidingen/papiertjes zijn allemaal richting media. Daarnaast 10 jaar ervaring met editen/camera en ook nog ervaring in het onderwijs. Dus ik was toen de perfecte kandidaat.

Kreeg ik dit weekend een mail van mijn leidinggevende of ik mijn vervanger op termijn kon gaan leren hoe hij moet video-editen en ook een beetje photoshop a.u.b. Dat voorlopig maar er zal vast nog meer komen wat ik hem moet gaan uitleggen. Euhm... Juist... Nu zit ik mij af te vragen in hoeverre ik dit verplicht ben te doen? Ik wil hem best uitleggen dat we editen met Premiere (en daarna mag hij het zelf uitzoeken) en ik thuis werk met Avid en aanwijzen hoe hij Photoshop start :9 Maar voor mijn gevoel houd het dan ook op.

Ik moet de mail nog beantwoorden en ben erg geneigd om te mailen wat ik hierboven al zei. Dus kijk dit is Premiere en verder zoek je het maar uit...

[ Voor 6% gewijzigd door ManiacsHouse op 19-09-2011 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
Niet.

Je kan zo iemand dat niet in een kleine tijd leren, een oud leraar van mij werkte al jaren met Photoshop en die zei zelf altijd daar ben je nooit klaar mee.

Geef bij je werkgever aan je doet wat je kan doen om die gene te helpen tot je der vandoor gaat, maar dat hij niet de zelfde kwaliteiten NU al moet verwachten met wat jij had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Sorry maar je bent een flauwe vent. (netjes uitgedrukt).

Leer gewoon netjes die nieuwe gast in, je krijgt toch ook nog gewoon je salaris!
Is voor die nieuwe gast ook niet leuk als jij zielig gaat zitten doen omdat je eigenlijk zelf die baan wilde houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jimbo123 schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:07:
Sorry maar je bent een flauwe vent. (netjes uitgedrukt).
Iemand inwerken houdt in dat je hem toont waar z'n gereedschap staat, niet dat je uitlegt hoe het werkt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
CodeCaster schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:08:
[...]

Iemand inwerken houdt in dat je hem toont waar z'n gereedschap staat, niet dat je uitlegt hoe het werkt.
Lol. Heb je copyright op die zin? Denk dat ik die van je leen. Netjes omschreven en toch duidelijk.

Dit is namelijk hetgeen waar ik tegen aanloop. Ik ben niet onwillig om hem in te werken en te tonen waar het gereedschap ligt en welke spijkers hij moet slaan. Maar om nou te moeten gaan uitleggen hoe hij een spijker slaat... Vooral omdat mijn afdelingsleider doodleuk zegt dat die nieuwe perfect past... Dan vind ik dat ik mag verwachten dat hij redelijkwijs dezelfde capaciteiten heeft als mij. Maar die wil zichzelf natuurlijk ook niet klemlullen dat hij toch iets minder pas maar ze wel moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 19-09-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
Maar ik begrijp niet waarom je NIET behulpzaam zou zijn en alles netjes uitleggen.
Dat maakt het voor jezelf ook een stuk eenvoudiger want dan kun je gewoon met plezier je laatste dagen werken ipv jezelf irriteren aan het feit dat je iemand in moet werken.

Leg je er gewoon bij neer, die andere gast kan er ook niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

SmartDoDo

Woeptiedoe

jimbo123 schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:17:
Maar ik begrijp niet waarom je NIET behulpzaam zou zijn en alles netjes uitleggen.
Dat neigt meer naar begeleiden en opleiden dan inwerken :)

Inwerken is inderdaad wat CodeCaster zegt, aangeven waar hij wat kan vinden in het bedrijf en duidelijk maken hoe e.e.a. er daar aan toe gaat. De kennis en kunde hoort hij al te hebben, daar moet je niet voor ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
jimbo123 schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:17:
Dat maakt het voor jezelf ook een stuk eenvoudiger want dan kun je gewoon met plezier je laatste dagen werken ipv jezelf irriteren aan het feit dat je iemand in moet werken.

Leg je er gewoon bij neer, die andere gast kan er ook niets aan doen.
Hij kan er vast niets aan doen. Maar de school wel. Als de school wil dat hij dezelfde expertise heeft of krijgt die ik heb sturen ze hem maar naar een cursus. Daarnaast zijn dingen als editing iets wat je gewoon ook een beetje moet kunnen, niet iedereen is daar geknipt voor. En als ze vinden dat hij die potentie wel heeft gaat hij maar op cursus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:36
Ligt aan de functie waarvoor de persoon is aangenomen, indien hij jou moet vervangen maar over onvoldoende kwalificaties beschikt zou ik er zelf niet snel aan beginnen. Dit omdat het nogal een lastige zaak is om specifiek vak te leren. Is de persoon wel gekwalificeerd maar onervaren, dan zou je hem wel de basisbegrippen uitleg van het reilen en zeilen op de zaak.

Maar meestal heeft de baas een 'koopje' op de arbeidsmarkt gedaan waarmee hij hoopt dat de huidige krachten hem opleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
Als er echt zoveel kennis en kunde ontbreekt dan komt dit vanzelf aan het licht zodra je weg bent.
Wat maakt het dan uit om in de tussentijd hem nog eea bij te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als er iets is wat mijn persoonlijke expertise is, dan zal ik niet snel geneigd zijn mijn persoonlijke expertise over te dragen zonder een tegenprestatie. Daar de TS is afgewezen voor een kandidaat die minder expertise heeft, zou ik dan ook de werkgever niet gaan belonen voor die keuze.

Dat betekent natuurlijk niet dat je geen vragen of zo beantwoord, of hand- en spandiensten verleent. Dat is echter wat anders dan opleiden. Eventueel schrijf je een beknopt protocol waarmee de opvolger zelf aan de slag kan :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Termi schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:25:
Ligt aan de functie waarvoor de persoon is aangenomen, indien hij jou moet vervangen maar over onvoldoende kwalificaties beschikt zou ik er zelf niet snel aan beginnen. Dit omdat het nogal een lastige zaak is om specifiek vak te leren. Is de persoon wel gekwalificeerd maar onervaren, dan zou je hem wel de basisbegrippen uitleg van het reilen en zeilen op de zaak.

Maar meestal heeft de baas een 'koopje' op de arbeidsmarkt gedaan waarmee hij hoopt dat de huidige krachten hem opleiden.
Lees even de link in de startpost. Het is iemand die van een andere school komt binnen een samenwerkingsverband van scholen. Op zijn oude plek is hij Assistent Techniekles. Ik val ook onder die noemer 'ondersteunend personeel'. Doe dus heel veel met editing/PS/media (school-items etc) en beheer een mediatheek. Geef instructies in editing aan klassen, begeleid groepjes die voor projecten een film/item moeten maken. Eigenlijk gewoon lesgeven maar ik heb geen bevoegdheid dus noemt men het instructie. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Jullie werken de aankomende vier maanden samen? Dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat je hem zo veel mogelijk voorbereidt op de situatie dat hij het alleen moet kunnen. Of hij daarvoor nu moet zien hoe je bepaalde programma's opstart, video-editing aangeleerd moet krijgen of voor mijn part dat je hem zwemles zou moeten geven, dat doet er toch niet zo veel toe? Vervolgens regel je bij hem en/of je baas een mooie referentie dat je erg goed bent in het geven van 'instructie', wat je alleen maar kan helpen als je weer een baan zoekt in de onderwijswereld.

Bovenstaande lijkt me sowieso de meest handige aanpak - en al helemaal als het alternatief bestaat uit vier maanden lang chagrijnig 'Videobewerking voor Dummies' naar zijn hoofd smijten en vervolgens werkloos thuis zitten.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Disclaimer: I am not a lawyer.

Als jouw contractuele takenpakket wijzigt, dan onderhandel je een nieuw contract. Dus lees je contract er op na. Staat daar niet in vermeld dat jij als leraar moet fungeren dan moet je dit vooral niet doen. Let wel op dat je hier absoluut kwaad bloed mee gaat zetten. Dus leg het dan in ieder geval rationeel uit: men kan niet leren video-editen in een paar dagen of weken. Daar gaan jaren overheen.

Als die nieuwe collega nog in zijn proeftijd zit zou ik hem er gewoon uitgooien, zeker als hij in zijn CV flink heeft overdreven wat zijn kennisniveau betreft.

En dan mag je ze direct de tip geven dat de recruiters hun werk niet goed hebben gedaan.

Edit: lees nu pas je linkje, waarom zo klein.. ignore this.

[ Voor 4% gewijzigd door Blue-eagle op 19-09-2011 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

odysseus schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:35:
Vervolgens regel je bij hem en/of je baas een mooie referentie dat je erg goed bent in het geven van 'instructie', wat je alleen maar kan helpen als je weer een baan zoekt in de onderwijswereld.
Ik zou de compensatie vooraf regelen. Maar ik heb dan ook weinig vertrouwen in de mens ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat het uiteindelijk ook voor jezelf het beste is om die kerel gewoon in te werken. Denk aan referentie en je kunt dan nog een beetje gezellig afscheid nemen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Blue-eagle schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:36:
Disclaimer: I am not a lawyer.

Als jouw contractuele takenpakket wijzigt, dan onderhandel je een nieuw contract. Dus lees je contract er op na. Staat daar niet in vermeld dat jij als leraar moet fungeren dan moet je dit vooral niet doen. Let wel op dat je hier absoluut kwaad bloed mee gaat zetten. Dus leg het dan in ieder geval rationeel uit: men kan niet leren video-editen in een paar dagen of weken. Daar gaan jaren overheen.

Als die nieuwe collega nog in zijn proeftijd zit zou ik hem er gewoon uitgooien, zeker als hij in zijn CV flink heeft overdreven wat zijn kennisniveau betreft.

En dan mag je ze direct de tip geven dat de recruiters hun werk niet goed hebben gedaan.

Edit: lees nu pas je linkje, waarom zo klein.. ignore this.
Haha maakt niet uit. Ik wilde er naar linken om niet het hele verhaal te moeten vertellen maar ook weer niet teveel nadruk leggen op dat topic. Ik ben bezig e.e.a. duidelijk te krijgen en op papier te zetten voor een duidelijk gesprek met school. Heel simpel gezien is dit gewoon een situatie die heel vervelend kan zijn of worden als je hier geen goede afspraken over maakt. Ik wil best meewerken aan het inwerken maar achteraf geen gezeik krijgen dat ik sacherijnig heb zitten doen of toch niet even nog wat extra heb gedaan.
Zij werken zakelijk (last in first out regel enz.) dus ik moet me ook zo opstellen. En ondertussen ook gewoon nog een aardige collega zijn voor de komende 4 maanden in de hoop dat er nog wat meer nieuwe uren komen.
Sport_Life schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:41:
Ik denk dat het uiteindelijk ook voor jezelf het beste is om die kerel gewoon in te werken. Denk aan referentie en je kunt dan nog een beetje gezellig afscheid nemen.
Nou ja afgelopen week was het voor mezelf niet echt gezellig. Nu 2 weken voor 0,3 op andere locatie aan het werk en loop nu dik achter op mijn oude plek. Dit duidelijk aangegeven maar ik zie nog niks veranderen. En mooi dat ik straks word aangekeken als de toetsen voor de dyslectische leerlingen niet klaar zijn. Overigens ook een taak die de nieuwe meneer moet gaan doen en niet kan.

[ Voor 17% gewijzigd door ManiacsHouse op 19-09-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je zou hem vast een taak moeten geven onder het mom van je leert het het snelst door het te doen. Dat direct ook aangeven bij je baas. Hij is verantwoordelijk voor deze toets. Dan kan hij bij jou vragen stellen en heeft je baas ook meteen het idee dat hij het goed doet en dat jij je goed opstelt. Een ander voordeel is dat je baas de kwaliteit van de nieuwe medewerker ook meteen een beetje duidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 03:05
Je kunt het ook anders bekijken Kennis is macht.
Hoe zou jij het vinden als iemand bij je toekomstige werkgever die jou moet inwerken er ook zo over zou denken?

Ervaring is leuk maar de praktijk is anders en stel je komt bij een nieuwe werkgever en je ziet opeens nieuwe dingen voorbij komen moet die persoon dan precies zo doen hoe jou gedachten goed is?
gewoon dan maar denken tja niet mijn probleem als je dat nog niet weet..
Denk niet dat het zo werkt en dat zal zeker geen prettige werksfeer creëren.

Wat ik voornamelijk uit je verhaal opmaak is boosheid en frustratie en dat is begrijpenlijk maar let alleen op dat je dat niet afreageerd op de verkeerde persoon (de nieuwe medewerker) maar ben je er niet mee eens geef dat dan aan bij je leidinggevende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Mabili schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:19:
Hoe zou jij het vinden als iemand bij je toekomstige werkgever die jou moet inwerken er ook zo over zou denken?

Ervaring is leuk maar de praktijk is anders en stel je komt bij een nieuwe werkgever en je ziet opeens nieuwe dingen voorbij komen moet die persoon dan precies zo doen hoe jou gedachten goed is?

Wat ik voornamelijk uit je verhaal opmaak is boosheid en frustratie en dat is begrijpenlijk maar let alleen op dat je dat niet afreageerd op de verkeerde persoon (de nieuwe medewerker) maar ben je er niet mee eens geef dat dan aan bij je leidinggevende.
Hoi Jan, dit is Piet. Jouw contract wordt niet voortgezet over 3 maanden want je hebt een tijdelijk contract. Piet hier heeft een vast contract, dus we kunnen hem niet ontslaan, maar hij is teveel op de afdeling marketing. Wil jij Piet alles leren wat je weet en ook nog even hoe hij moet programmeren? Gewoon alles wat jij doet inclusief die bijzondere truukjes van jou waar we altijd zo blij mee zijn. Dan kan Piet over 3 maanden mooi verder waar jij stopt. Kun je wel he? Veel plezier samen. Oh ja en kom je nog naar het afscheid van Jansen? Die gaat met pensioen volgende week? Kunnen we weer eens doorzakken.

Beetje flauw okay. Maar zo gaat het nu ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mabili schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:19:
Ik zou vragen wat de reden voor zijn onwil is, en dat wel begrijpen :) .
Er is wel een verschil natuurlijk. Als je ergens komt waar je ingewerkt moet worden, dan gaat je baa echt niet degene daarop zetten die weggewerkt wordt, juist vanwege die reden. Men zal expertise juist willen houden.
Nee, ik zou ook niet genegen zijn als gratis trainer op te treden. Aanwezig als vraagbaak, ja, maar als opleider nee. Daar zal dan wat tegenover moeten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
gambieter schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:45:
[...]

Ik zou vragen wat de reden voor zijn onwil is, en dat wel begrijpen :) .

[...]

Er is wel een verschil natuurlijk. Als je ergens komt waar je ingewerkt moet worden, dan gaat je baa echt niet degene daarop zetten die weggewerkt wordt, juist vanwege die reden. Men zal expertise juist willen houden.

[...]

Nee, ik zou ook niet genegen zijn als gratis trainer op te treden. Aanwezig als vraagbaak, ja, maar als opleider nee. Daar zal dan wat tegenover moeten staan :)
Dat laatste ga ik zeker bedingen. Hoe en wat moet ik nog eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 12:41
Stomme vraag hoor, maar als je nu al niet door je werk heen komt, hoe verwacht je baas dan dat je dat wel lukt en dan ook nog iemand alles kan leren wat jij doet? Zal toch het één of het ander worden dan, en denk niet dat je baas het een prettige gedachte zal vinden dat je vervanger met een paar maanden achterstand moet beginnen als jij weg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Exitium schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 01:05:
Stomme vraag hoor, maar als je nu al niet door je werk heen komt, hoe verwacht je baas dan dat je dat wel lukt en dan ook nog iemand alles kan leren wat jij doet? Zal toch het één of het ander worden dan, en denk niet dat je baas het een prettige gedachte zal vinden dat je vervanger met een paar maanden achterstand moet beginnen als jij weg bent.
Ik vermoed dat die baas ook vastzit; hij moet die ander behouden vanwege de vaste baan. Ik heb het bij reorganisatie ook gehad; ik raakte de jongere, actieve, gemotiveerde werknemer kwijt, maar moest de wat minder gemotiveerde, oudere medewerker behouden.

Die baas hoopt nu op een Maniacshouse die zijn probleem gaat oplossen, en anders ziet hij het dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ManiacsHouse schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:40:
[...]

Hoi Jan, dit is Piet. Jouw contract wordt niet voortgezet over 3 maanden want je hebt een tijdelijk contract. Piet hier heeft een vast contract, dus we kunnen hem niet ontslaan, maar hij is teveel op de afdeling marketing. Wil jij Piet alles leren wat je weet en ook nog even hoe hij moet programmeren? Gewoon alles wat jij doet inclusief die bijzondere truukjes van jou waar we altijd zo blij mee zijn. Dan kan Piet over 3 maanden mooi verder waar jij stopt. Kun je wel he? Veel plezier samen. Oh ja en kom je nog naar het afscheid van Jansen? Die gaat met pensioen volgende week? Kunnen we weer eens doorzakken.

'
Ik zou mezelf er niet al te druk over maken als ik jou was. Vanuit de praktijk: De persoon die overdracht dient te krijgen zal zélf aan moeten geven wat hij/zij extra nodig denkt te hebben, uiteraard ná een gesprek met de persoon die de overdracht mag verlenen.

't klinkt nu meer als dat jij denkt onmisbaar te zijn?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
gambieter schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 01:09:
[...]

Ik vermoed dat die baas ook vastzit; hij moet die ander behouden vanwege de vaste baan. Ik heb het bij reorganisatie ook gehad; ik raakte de jongere, actieve, gemotiveerde werknemer kwijt, maar moest de wat minder gemotiveerde, oudere medewerker behouden.

Die baas hoopt nu op een Maniacshouse die zijn probleem gaat oplossen, en anders ziet hij het dan wel weer.
Klopt. Ze moeten hem ergens plaatsen. En blijk ik toevallig de enige te zijn met een tijdelijk contract binnen de alliantie van scholen tussen het ondersteunende personeel.Tsja was de reactie, we krijgen het vanuitAlliantie opgelegd. En binnen de groep van ondersteunend vinden ze hem 'passend'. Hij is ondersteunend en ik ook dus passend. Verder wilden ze me in eerste instantie niet vertellen wie het is en wat voor functie hij heeft. Afijn google is your friend. :p

[ Voor 14% gewijzigd door ManiacsHouse op 20-09-2011 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Als jouw baas je vraagt om tijdens werktijd iemand iets bij te brengen, waarom zou je dat dan niet doen? Daar werk je toch voor? Het komt op mij over alsof TS na zijn contract een dikke "I told you so!" of "nanananana" naar werkgever wil sturen :|. Dat vind ik niet professioneel (en nogal kinderachtig). Als tijdens het inwerken de conclusie is dat de nieuwe werknemer er niets van bakt dan is dat gewoon het probleem van de werkgever. Doe gewoon je best, leer die knul wat je kan, en ga naar je volgende baan. Rancunes moet je nooit naar de werkvloer meenemen :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Nou, ik kan me goed voorstellen dat ManiacsHouse dat zo niet ziet zitten. Weggestuurd worden, en dan ook nog eens je vervanger die zogenaamd alles kan wat jij kan een soort spoedopleiding geven.
Ik had het begrijpelijker gevonden als zn baas hem had gevraagd om tijdens zijn arbeidsperiode een documentatie op te bouwen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
gambieter schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 01:09:
[...]

Soms ben ik toch geneigd voor een versoepeling van het ontslagrecht te zijn, hoe eng die gedachte ergens "deep inside" ook is. Ongemotiveerd personeel is de doodsteek voor je organisatie.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

MaximusTG schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 08:31:
Nou, ik kan me goed voorstellen dat ManiacsHouse dat zo niet ziet zitten. Weggestuurd worden, en dan ook nog eens je vervanger die zogenaamd alles kan wat jij kan een soort spoedopleiding geven.
Ik had het begrijpelijker gevonden als zn baas hem had gevraagd om tijdens zijn arbeidsperiode een documentatie op te bouwen.
Aan de andere kant: als die nieuwe echt zo weinig weet, dan gaat het de TS toch niet lukken om in 4 maanden - naast het normale werk - ook nog eens al die kennis over te dragen.

Een stukje kennisoverdracht is - volgens mij - vrij normaal bij een overdracht. De nieuwe kandidaat kan heel goed zijn in aspect A,B,C en D van de functie, maar wat minder in aspect E. Dan kan die kandidaat, na een klein stukje kennisoverdracht op aspect E, gewoon aan de slag in de functie en later d.m.v. cursussen de kennis over aspect E verder vergroten.

Het moet natuurlijk niet zo zijn, dat de nieuwe kandidaat heel goed is in aspect A, maar wat minder in aspect B,C,D en E. Dan is het meestal nogal onhaalbaar om te verwachten, dat zo iemand na een paar maanden inwerken aan de slag kan in die functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

ManiacsHouse schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:40:
[...]

Ik snap jou 100000%. Mijn vriendin heeft eigenlijk precies hetzelfde meegemaakt (meerdere malen zelfs) want uitzendcontract. Feitelijk ben je geen knip voor de neus waard totdat je een vast contract hebt; iedereen kan zo van je af en je moet je wel 110% blijven inzetten. Het is belachelijk, en zo is het. :/

Ik raad je toch aan om zo netjes mogelijk de boel af te handelen en over te dragen. Dit heeft bij mijn vriendin ertoe geleid dat zij dankzij een goede referentie nu een vaste baan heeft, die zij normaliter nooit zou hebben kunnen krijgen. What goes around, comes around. Hoe lullig het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Grijze Vos schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 08:31:
Soms ben ik toch geneigd voor een versoepeling van het ontslagrecht te zijn, hoe eng die gedachte ergens "deep inside" ook is. Ongemotiveerd personeel is de doodsteek voor je organisatie.
Motivatie gaat over de werkzaamheden zelf. Het opleiden van je opvolger en deze vaardigheden bijbrengen die deze al had moeten bezitten om competent genoeg te zijn voor de baan, valt niet onder wat je redelijkerwijs onder je werkzaamheden. Dat dan de werknemer verwijten is de schuld verkeerd neerleggen; je vergeet namelijk de rol van de slechte werkgever, die dit niet redelijkerwijs kan verwachten. Ik zou er dan juist eerder voor zijn om in dergelijke gevallen een eventuele ontslagvergoeding te verhogen door lecht werkgeverschap.
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 08:37:
Een stukje kennisoverdracht is - volgens mij - vrij normaal bij een overdracht. De nieuwe kandidaat kan heel goed zijn in aspect A,B,C en D van de functie, maar wat minder in aspect E. Dan kan die kandidaat, na een klein stukje kennisoverdracht op aspect E, gewoon aan de slag in de functie en later d.m.v. cursussen de kennis over aspect E verder vergroten.
Klopt, kennisoverdracht is wel redelijk. Het maken van een SOP, aanwijzen waar bestanden en templates zijn, en wat handigheidjes en zo. Dat weigeren zou onredelijk zijn. Iemand die geen vaardigheden heeft met Photoshop en video-editing dit gaan leren daarentegen, daar heb je trainingscursussen voor en opleidingen, en dat valt imo buiten elke redelijke eis.
Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 11:29:
Ik raad je toch aan om zo netjes mogelijk de boel af te handelen en over te dragen. Dit heeft bij mijn vriendin ertoe geleid dat zij dankzij een goede referentie nu een vaste baan heeft, die zij normaliter nooit zou hebben kunnen krijgen. What goes around, comes around. Hoe lullig het ook is.
Ik zou het ook netjes doen, maar daar valt opleiden en trainen niet onder. Of er moet wat extra's tegenover staan. Werkgevers maken maar wat graag misbruik van de niet-uitgesproken dreiging van een slechte referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:33
Deze vraag op schrift biedt natuurlijk wel uitstekende perspectieven om jezelf nog eens in de markt te zetten.

In een korte E-mail zou je kunnen aanstippen:
1. <ik> heb over een periode van jaren ervaring opgedaan met video editen en zet hierbij op efficente wijze goede resultaten neer.

2. <ik> constateer dat <vervanger> de kennis en ervaring niet heeft. Ook herken <ik> bij <vervanger> niet de kwaliteiten om dat snel op te pakken. Dit bijspijken in 4 maanden zal niet mogelijk zijn. Zeker niet in het kader van inwerken en de beperkte beschikbare tijd.

3. <ik> ben op dit moment op verschillende locaties gestationeerd waardoor alle tijd nodig is om op locatie <X> werkzaamheden <Y> uit te voeren.

<ik> zal <vervanger> graag behulpzaam zijn bij het inwerken, maar gezien bovenstaande punten stel ik voor dat <vervanger> meewerkt bij locatie <X> voor werkzaamheden <Y> waarbij <ik> <Y> zo goed mogelijk inwerk. Dit biedt het beste resultaat voor de organisatie voor de komende maanden. <ik> stel voor dat voor video editing een aparte oplossing wordt gezocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 20-09-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Lastige.. De WG had natuurlijk ook al in april deze vervanger (lees: overbodige kracht op een andere afdeling) naast de TS neer kunnen zetten.

TS geeft aan dat z'n eigen werkzaamheden in de gevare zone komt door de nalatigheid van de WG, en de gene die daar het meeste onder zullen lijden zullen de leerlingen dan zijn. Mijn prioriteit zou liggen bij m'n eigen werkzaamheden (in TS z'n geval: de leerlingen), en als er tijd over is voor het inwerken, prima toch.

Om iemand wat bij te spijkeren is totaal een andere insteek dan iemand een crash-course opleiding te moeten geven. 10 jaar ervaring prop je simpelweg niet in 3 maanden bij iemand in z'n hoofd.

Ik zou dus gewoon aangeven dat het simpelweg niet haalbaar is wat ze willen, en je niet aan iets begint wat je niet eens goed kan afronden. Koppel dat terug naar je chef, met wat links naar goede boeken of cursussen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-06 20:55
[...]

Ik snap jou 100000%. Mijn vriendin heeft eigenlijk precies hetzelfde meegemaakt (meerdere malen zelfs) want uitzendcontract. Feitelijk ben je geen knip voor de neus waard totdat je een vast contract hebt; iedereen kan zo van je af en je moet je wel 110% blijven inzetten. Het is belachelijk, en zo is het. :/
Heb niet de illusie dat het met een vast contract totaal anders is en dat je daar niet soortgelijke toestanden mee kunt maken.
Er zijn zat bedrijven waar men aan de gang gaat danwel is met offshoring waarbij de medewerkers die vervangen gaan worden door mensen uit bijv India hun eigen opvolgers moeten inwerken.
Wat dat betreft kun je er beter van maken dat je vandaag de dag als werknemer geen knip voor de neus meer waard bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 11:46:
Deze vraag op schrift biedt natuurlijk wel uitstekende perspectieven om jezelf nog eens in de markt te zetten.

In een korte E-mail zou je kunnen aanstippen:

[...]
Nette email, alhoewel misschien gevaarlijk om iets te zeggen over "kwaliteiten" van de opvolger? Dat kan als rancuneus worden opgevat :) .

Eventueel nog toevoegen wat realistische verwachtingen zijn en wat niet, dwz basale vaardigheden als maximaal haalbare, alles extra is een bonus (in betere bewoordeningen), zodat de werkgever later niet kan claimen dat de TS broddelwerk heeft afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
gambieter schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 11:42:
[...]

Klopt, kennisoverdracht is wel redelijk. Het maken van een SOP, aanwijzen waar bestanden en templates zijn, en wat handigheidjes en zo. Dat weigeren zou onredelijk zijn. Iemand die geen vaardigheden heeft met Photoshop en video-editing dit gaan leren daarentegen, daar heb je trainingscursussen voor en opleidingen, en dat valt imo buiten elke redelijke eis.
In vele arbeidscontracten zijn er bepalingen opgenomen dat je werkgever altijd van je mag vragen ander werk te doen als dat op dat moment de organisatie beter uitkomt. Mits dat niet enorm afwijkt van het geen je nu doet en mits je daar niet slechter voor betaald krijgt valt dat volgens mij onder goed werknemerschap om die wensen in te vullen.

Nu kan TS geen kampioen zijn in het uitleggen/instrueren van softwarepakketten, maar dat is de inschatting die zijn werkgever moet maken. Maar het bij voorbaat te weigeren omdat het te ver van je huidige werk afligt lijkt me in dit geval niet aan de orde. In feite valt het onder de normale taken van TS, en nu moet hij uitleggen aan een ander hoe en wat hij doet... Als dit binnen die 4 maanden niet leidt tot het gewenste kennisniveau bij zijn vervanger dan is dat toch het risico van zijn werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ebia schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 13:44:
In vele arbeidscontracten zijn er bepalingen opgenomen dat je werkgever altijd van je mag vragen ander werk te doen als dat op dat moment de organisatie beter uitkomt. Mits dat niet enorm afwijkt van het geen je nu doet en mits je daar niet slechter voor betaald krijgt valt dat volgens mij onder goed werknemerschap om die wensen in te vullen.
Je zegt het zelf: sterk afwijken van je huidige werkzaamheden. Iemand opleiden in videoediting en photoshop is toch heel wat anders dan roosters en filmpjes maken :) .
Nu kan TS geen kampioen zijn in het uitleggen/instrueren van softwarepakketten, maar dat is de inschatting die zijn werkgever moet maken. Maar het bij voorbaat te weigeren omdat het te ver van je huidige werk afligt lijkt me in dit geval niet aan de orde. In feite valt het onder de normale taken van TS, en nu moet hij uitleggen aan een ander hoe en wat hij doet... Als dit binnen die 4 maanden niet leidt tot het gewenste kennisniveau bij zijn vervanger dan is dat toch het risico van zijn werkgever?
Weigeren? De TS geeft aan dat het niet bij de redelijk te verwachten werkzaamheden hoort, en dat hij wel de normale overdracht van werkzaamheden zal doen. Maar de werkgever is toch niet heilig en onfeilbaar?

Daarom wordt er ook aangegeven: SOPs, mee laten kijken bij werkzaamheden, vraagbaak etc, terwijl de andere werkzaamheden doorgaan. Niets mis mee, wat mij betreft. Maar iemand opleiden is iets heel anders.

offtopic:
Lang geleden: mijn AiO-contract bevatte dat trouwens niet, ik had alleen onderwijsverplichtingen richting studenten die een stage kwamen doen. En die bepaling kwam me goed uit toen men mijn wilde verplichten gratis onderwijs te gaan geven, daar waar in de vorige jaren de AiO's een leuk extraatje hadden gekregen :p .

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 20-09-2011 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
gambieter schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 13:49:
[...]

Je zegt het zelf: sterk afwijken van je huidige werkzaamheden. Iemand opleiden in videoediting en photoshop is toch heel wat anders dan roosters en filmpjes maken :) .

[...]

Weigeren? De TS geeft aan dat het niet bij de redelijk te verwachten werkzaamheden hoort, en dat hij wel de normale overdracht van werkzaamheden zal doen. Maar de werkgever is toch niet heilig en onfeilbaar?

Daarom wordt er ook aangegeven: SOPs, mee laten kijken bij werkzaamheden, vraagbaak etc, terwijl de andere werkzaamheden doorgaan. Niets mis mee, wat mij betreft. Maar iemand opleiden is iets heel anders.

offtopic:
Lang geleden: mijn AiO-contract bevatte dat trouwens niet, ik had alleen onderwijsverplichtingen richting studenten die een stage kwamen doen. En die bepaling kwam me goed uit toen men mijn wilde verplichten gratis onderwijs te gaan geven, daar waar in de vorige jaren de AiO's een leuk extraatje hadden gekregen :p .
toon volledige bericht
Nou nou niet zo denigrerend over mijn werk he! :9

Afijn net een mail gekregen van een ICT-pief hier. Met het verzoek of ik een handleiding wil maken hoe men vanaf diverse media beelden kan inladen op de computer zodat deze bruikbaar zijn in de editingsoftware en de ict-omgeving alhier. Geantwoord dat dit misschien wel iets is voor mijn vervanger, zodat hij meteen de betreffende programma's leert kennen en dat ik hiermee de tijd overhoud voor mijn werkzaamheden gezien het aantal minder uur.
Antwoord: Jij bent hier de expert op dit gebied en je werkt van zo tot zo laat dus je hebt tijd genoeg. ;(

Heb inmiddels per mail een gesprek aangevraagd met de directeur om e.e.a. helder te krijgen en te voorkomen dat het misloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 20-09-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ManiacsHouse schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:03:
:+
Afijn net een mail gekregen van een ICT-pief hier. Met het verzoek of ik een handleiding wil maken hoe men vanaf diverse media beelden kan inladen op de computer zodat deze bruikbaar zijn in de editingsoftware en de ict-omgeving alhier. Geantwoord dat dit misschien wel iets is voor mijn vervanger, zodat hij meteen de betreffende programma's leert kennen en dat ik hiermee de tijd overhoud voor mijn werkzaamheden gezien het aantal minder uur.
Antwoord: Jij bent hier de expert op dit gebied en je werkt van zo tot zo laat dus je hebt tijd genoeg. ;(
Nou, dit is het maken van een SOP. Eigenlijk had die er al moeten zijn, want wat was er gebeurd als jij opeens ziek werd en iemand anders had moeten invallen? Dit is een redelijk verzoek, het detailniveau is nog wel in te vullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik kan me goed voorstellen dat je hier van baalt en je het idee hebt dat er misbruik van je gemaakt wordt.

Belangrijk punt is dat je weinig tijd hebt en dat inwerken iets anders is dan opleiden. Ik zou verre van de kwaliteiten van je opvolger blijven. Dat komt heel negatief over en daar komt de organisatie vanzelf wel achter. Zorg er dan ook voor dat je primaire werkzaamheden goed gedaan worden. Het inwerken mag niet ten koste gaan van je eigen werk.

Waarom wordt die opvolger eigenlijk niet op cursus gestuurd? Niet dat een korte cursus genoeg is, maar het geeft wel een bepaalde basis en het wordt duidelijk wat die persoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ManiacsHouse schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:03:
[...]

Heb inmiddels per mail een gesprek aangevraagd met de directeur om e.e.a. helder te krijgen en te voorkomen dat het misloopt.
Juist!

En daarom moet je een expert nooit een handleiding laten schrijven. Die weet precies wat ie moet doen, en zal dus noteren wat ie moet doen, en niet hoe die iets moet doen.

Ik kan dan ook nooit een handleiding maken van software. Ik kan zelf ook iemand niet over de telefoon iets uitleggen van iets wat ik niet direct zie.

Vergelijk het met helpdesk-topics hier op GoT. Mensen weten niet waar je het over hebt. Een handleiding die door de expert is gemaakt die niet te volgen / gebruiken is door mensen die de termen en logica niet snappen, heb je niets aan, behalve dat je niet met je eigen werkzaamheden bezig bent.

[ Voor 40% gewijzigd door RaZ op 20-09-2011 14:19 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279033

Iemand is verbitterd over het feit dat hij vervangen wordt. Tuurlijk kan je het laten bij 'het gereedschap wijzen' maar als je een beetje sportief bent leer je hem ook zoveel mogelijk zodat hij jouw functie goed kan doen. Je krijgt immers betaald en hij kan er ook weinig aan doen dat jij weg moet gaan. (maak ik op uit jouw posts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vind je? Ik vind dat namelijk van niet.

De WG heeft in april al gezegd dat ie exit zou gaan, en komt nu pas met een vervanger aankakken. De WG heeft de ballen verstand niet van wat de TS nu eigenlijk doet. Denkt dat 10 jaar ervaring van een 'expert' even over te dragen is op papier (in termen die de vervanger niet eens kent).

Er wordt bewust gekozen om iemand de lozen met de juiste kennis en iemand te laten zitten die geld mee krijgt als die er uit zou gaan.

Iets van wel de lusten maar niet de lasten. Voor een duppie op de eerste rij zitten. En ook nog iets over apen en pinda's.

Als het beleid van de WG is: we strappen de persoon er uit wat het goedkoopste werkt, en de kennis moet je maar overdragen. Dat is sowieso korte termijn oplossing. Dat zie je a la minuut. De vraag is of de vervanger uberhaupt op het zelfde niveau kan komen als de TS.

Dan heb je straks een veel te dure werknemer die ondermaats presteerd.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:33
Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:17:
Iemand is verbitterd over het feit dat hij vervangen wordt. Tuurlijk kan je het laten bij 'het gereedschap wijzen' maar als je een beetje sportief bent leer je hem ook zoveel mogelijk zodat hij jouw functie goed kan doen. Je krijgt immers betaald en hij kan er ook weinig aan doen dat jij weg moet gaan. (maak ik op uit jouw posts)
Dit is allemaal irrelevant.

Relevant is dat werkgever een verzoek heeft gedaan welke 1) niet succesvol kan worden gehonoreerd, en 2) er niet de benodigde tijd ter beschikking stelt.

Werkgever moet dus een keuze maken wat hij werknemer wil laten doen (die krijgt daar inderdaad voor betaalt en heeft er niets aan om tot op de komma binnen de functieomschrijving te blijven maar daar is m.i. hier ook helemaal geen sprake van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:25
Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:17:
Waarom moet een medewerker sportief zijn, als hij bijzonder onsportief behandeld wordt door de werkgever?
Dat je vervangen wordt door iemand anders is vervelend. Dat je die ander helpt inwerken is al tegenstrijdig met de natuur van de mens om zich zelf te beschermen, maar kan nog wel redelijk zijn in de meeste situaties.
Maar als je vervangen wordt door iemand die minder (niet) geschikt is voor jouw functie, en van je verwacht wordt deze persoon, niet alleen inwerkt, maar ook nog opleidt tot een volwaardig vervanger van jou? NO WAY! Dat is gewoon niet redelijk en zeker niet fair.

Als de werkgever TS wilt vervangen door een persoon die minder geschikt is, is dat de verantwoordelijkheid van de werkgever en zal deze op de blaren moeten zitten als de TS uiteindelijk vertrokken is.
Dit neemt niet weg dat de TS wel zijn verantwoordelijkheden moet nemen en netjes zijn werk moet blijven doen.

Ik vergelijk deze situatie met een crimineel die ook niet verplicht is mee te werken aan zijn eigen veroordeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:36:
[...]

Dit is allemaal irrelevant.

Relevant is dat werkgever een verzoek heeft gedaan welke 1) niet succesvol kan worden gehonoreerd, en 2) er niet de benodigde tijd ter beschikking stelt.

Werkgever moet dus een keuze maken wat hij werknemer wil laten doen (die krijgt daar inderdaad voor betaalt en heeft er niets aan om tot op de komma binnen de functieomschrijving te blijven maar daar is m.i. hier ook helemaal geen sprake van).
Inderdaad, er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Maar je kunt niet iemand opleiden en tegelijkertijd je huidige werk doen.

Wat je zou kunnen doen is kijken welke werkzaamheden echt gedaan moeten worden en aanbieden om de rest van je tijd je opvolger 'in te werken'. Dan laat jij je goede kant zien, maar gaat het niet ten koste van je eigen werk.

Of je laat die persoon meekijken met wat je doet. Dan doe je ook je werk (en wordt het goed gedaan) en geef je ook toe aan de wens om die persoon in te werken. Waarschijnlijk loopt het in het honderd als je eenmaal weg bent, want door het kijken naar iemand leer je niet echt, maar het gaat dan niet ten koste van je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Roenie schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:50:
[...]
Inderdaad, er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Maar je kunt niet iemand opleiden en tegelijkertijd je huidige werk doen.

Wat je zou kunnen doen is kijken welke werkzaamheden echt gedaan moeten worden en aanbieden om de rest van je tijd je opvolger 'in te werken'. Dan laat jij je goede kant zien, maar gaat het niet ten koste van je eigen werk.

Of je laat die persoon meekijken met wat je doet. Dan doe je ook je werk (en wordt het goed gedaan) en geef je ook toe aan de wens om die persoon in te werken. Waarschijnlijk loopt het in het honderd als je eenmaal weg bent, want door het kijken naar iemand leer je niet echt, maar het gaat dan niet ten koste van je werk.
Kan ik me wel in vinden. Ze kunnen niet verwachten, dat je de laatste 4 maanden nog even wat wonderen gaat verrichten. Je doet, in overleg met de werkgever, gewoon datgene wat mogelijk is om e.e.a. zo goed mogelijk over te dragen en daarna is het niet meer jouw probleem.

De werkgever kan best van je vragen om je vervanger wegwijs te maken in video-editing, maar mag niet verwachten dat je iemand in 4 maanden tijd gaat opleiden tot hoog niveau vanuit niets. Ten eerste is daar geen tijd voor naast de normale werkzaamheden en ten tweede ben je geen instructeur/leraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:04
Nivado schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:48:

Ik vergelijk deze situatie met een crimineel die ook niet verplicht is mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
In dit geval eerder een crimineel (werkgever) die zijn slachtoffer verzoekt om de buit bij hem thuis af te geven omdat hij geen zin heeft er moeite voor te doen. ;)

Ik zou bij de directeur aangeven dat de vervanger eerst een stukje noodzakelijke basiskennis moet opdoen met de softwarepakketten (externe cursus). In de tussentijd kan de TS werkinstructies (dug geen stapvoorstap handleiding inclusief noodzakelijke vakkennis) maken. Vervolgens kan vervanger met deze instructies aan de slag om het geleerde in de praktijk te brengen en kan eventueel als vraagbaak op de TS terugvallen.

Geef gewoon aan dat als jij 1-op-1 scholing gaat geven er werk blijft liggen en bovendien wijst de praktijk vaak uit dat vervangers iets (denken te) snappen als ze meekijken met de expert en volledig door mand vallen als ze het alleen moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sempy op 20-09-2011 15:26 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
[...]

Dat ligt eraan..ik ben 2 maand terug begonnen in een bedrijf waar men met een zelfgescheven IDE werkt, 0,0 gedocumenteerd is en ook nog een keer allemaal in Business Basic. Je kan niet verwachten dat mensen dat direct en from scratch snappen...met name het gebrek aan naslag maakt dat ik toch veel moet vragen ook dingen die al eens zijn uitgelegd maar ik niet zeker meer weet(maar ook niet kan opzoeken)

Ik verwachtte wel en nog steeds dat ik wel ondersteuning zou krijgen bij het leren van BBj en Pro/5, want documentatie op internet (zoals ik gewend ben van oa. Java) is praktisch non-existent..d'r is geen hond ook die die taal gebruikt heb ik het idee :+

Nu gaat het hier om standaard pakketten die je als designer/vormgever moet kennen, da's wel een ander verhaal idd...daarom ben ik het goeddeels wel met de TS eens...al zou ik eerst de baas vragen wat de bedoeling is van die 'lessen'(zodat je weet hoe diep je inde stof moet duiken) en tevens vermelden dat gewone werkzaamheden blijven liggen als hulplijntje spelen gaat interfereren daarmee.

[ Voor 9% gewijzigd door Rey Nemaattori op 21-09-2011 12:00 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 14:26
Ik heb ook al een paar man in gewerkt en die heb ik nog nooit bij het handen vastgehouden hoor.

Gewoon 't werk wat ze doen opleveren, fouten aanduiden en antwoorden op vragen.
Maar vaak gaan de antwoorden van mij dan in de richting van: "daar kan je de info wel vinden, daar staat code met iets gelijkaardigs, ..." Zodat ze het zelf nog wat moeten uitzoeken.

Want kauw je het voor ... dan weten ze het de volgende keer toch niet meer.

@TS.
Duidt tegen je chef aan dat iemand onervaren coachen tijd kost ... dus laat je baas maar beslissen of jij ofwel tijd moet gaan steken om te coachen en dus minder kunt opleveren of omgekeerd.
Maar echt les geven gaat gewoon niet lukken, daarvoor is de tijd te beperkt.

• Tomassie91
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11-2024

Tomassie91

wut?!

Rey Nemaattori schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:55:

Dat ligt eraan..ik ben 2 maand terug begonnen in een bedrijf waar men met een zelfgescheven IDE werkt, 0,0 gedocumenteerd is en ook nog een keer allemaal in Business Basic. Je kan niet verwachten dat mensen dat direct en from scratch snappen...met name het gebrek aan naslag maakt dat ik toch veel moet vragen ook dingen die al eens zijn uitgelegd maar ik niet zeker meer weet(maar ook niet kan opzoeken)

Ik verwachtte wel en nog steeds dat ik wel ondersteuning zou krijgen bij het leren van BBj en Pro/5, want documentatie op internet (zoals ik gewend ben van oa. Java) is praktisch non-existent..d'r is geen hond ook die die taal gebruikt heb ik het idee :+

Nu gaat het hier om standaard pakketten die je als designer/vormgever moet kennen, da's wel een ander verhaal idd...daarom ben ik het goeddeels wel met de TS eens...al zou ik eerst de baas vragen wat de bedoeling is van die 'lessen'(zodat je weet hoe diep je inde stof moet duiken) en tevens vermelden dat gewone werkzaamheden blijven liggen als hulplijntje spelen gaat interfereren daarmee.
Je bevestigd CodeCasters bericht alleen maar! een IDE is een 'werkomgeving' voor programmeren, die kende je niet en is je geleerd door je werkgever, maar je kon al wel Java programmeren toen je bij je huidige werkgever aan de slag ging.

Bij de TS zijn opvolger is dit niet het geval: voor hem is zijn werkplek niet alleen nieuw(Photoshop), maar ook het werk (Photoshoppen).

Ik vind het terecht dat de TS hier zijn bedenkingen bij heeft, aangezien hij zijn opvolger een volledige opleiding moet geven. Dit kost hem onnodig veel tijd, waardoor andere werkzaamheden die de TS heeft in de knel komen. Daarnaast voelt het voor de TS als z'n eigen graf graven, wat voor de nodige stress zal zorgen en de relatie met zijn 'soon to be' ex-werkwerkgever niet zal verbeteren.

EDIT: recursieve quote toegevoegd en zinsconstructie verbeterd.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomassie91 op 21-09-2011 15:46 ]

if it's worth doing, it's worth overdoing - Adam Savage

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik denk dat het juist lastig is in jouw situatie, je hebt nog ~4 maanden te gaan en die tijd moet je zien te overbruggen. Zolang je contractueel niets verplicht bent zou ik het daarbij laten, maar ja aangezien je nog 4 maanden aan de bak mag kan dit nog weleens vervelend gaan worden.
[...]
Beter kan je het niet verwoorden.

Ik zat in een zelfde pakket op mijn oude werk, ik had 1 maand opzeg termijn (en nog zo'n 7+ weken vakantie staan) ik had anderhalve maand van te voren melding gedaan dat ik ging stoppen nadat ik er zo'n 3 jaar gewerkt had. (Hoop wisselend personeel, de meeste werkte er nog geen half jaar, en elke keer een nieuwe werknemer inwerken wordt je ook zat).

Ik heb maandag opgezegd, en vrijdag was mijn laatste werkdag, of ik niet langer kon blijven om een mogelijke kandidaat in te werken aangezien de 4 of 5 eerdere kandidaten ook niets waren (Koopjes op de arbeidsmarkt) had ik daar niet zo'n behoefte aan. Deze kandidaat heeft 4 dagen meegelopen en dat was mooi zat. Aangezien ik nog genoeg vakantie dagen had en mijn ontslag schriftelijk had ingediend was ik daar niet toe verplicht had ik ook na gevraagd bij m'n rechtsbijstand.

Nou is er wel een verschil tussen mijn situatie en jouw situatie, ik nam ontslag en jouw contract wordt niet verlengd. Het lijkt mij dat daar weinig verschil tussen is werk technisch gezien. Als je nog vakantiedagen hebt zou ik deze zo goed mogelijk spreiden.

Het lijkt mij niet zo zeer een kwestie van 'niet willen' maar als 'jij' weg moet en er iemand anders voor in de plaats komt voor minder geld/ervaring/kunnen dan zou ik lekker aan de 'directie' overlaten hoe ze die persoon gaan inwerken/bijbrengen wat hij niet weet/kan en niet de persoon die vervangen gaat worden er mee opzadelen.

Je krijgt als werkgever waar je voor betaalt, wil jij iemand voor 1700 euro bruto hebben dan krijg je ook kennis die bij dat bedrag hoort, neem je iemand die 2600 bruto kost dan mag je ook verwachten dat deze persoon meer kennis in huis heeft en zo de nodige ervaring/papieren. Jij hebt er voor moeten leren/oefenen en je zal er waarschijnlijk ook prive het 1 en ander aan gedaan hebben om te komen waar je nu bent. Als jouw vervanger dat niet heeft jammer dan.

(Bedragen zijn maar een gooi).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:30
:/ weg moeten, iemand inleren en nog even een aantal handleidingen schrijven over iets...
(handleiding staat volgens mij nergens in een contract)

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-01 12:20
DCG909 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 18:38:
:/ weg moeten, iemand inleren en nog even een aantal handleidingen schrijven over iets...
(handleiding staat volgens mij nergens in een contract)
Werk instructies schrijven is helemaal niet zo'n probleem. Maar als je iemand moet gaan uitleggen hoe hij met een bepaalde tool moet werken, dan ben je niet meer bezig met een instructie / of inwerken, maar dan ben je bezig met iemand iets leren. Daar zit het verschil.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 14:26
Situatie lijkt wel zo te zijn dat ze de TS nog lekker veel werk willen laten doen.

Contract opgezegd en vervanger gaan inwerken.
Tot daar aan toe.

Maar even: normale werkzaamheden + vervanger inwerken + nog wat handleidingen schrijven op hetzelfde moment.
Dat zou voor mij ook kinkloppen worden voor de baas hoor.
(Ook draai ik vanaf dan geen seconde overwerk meer mee ... )

• ManiacsHouse
Voor volgende week gesprek aangevraagd met de directeur. Mijn directe leidinggevende heb ik maar even gepasseerd want die neemt volgende week afscheid (jep degene die mijn vervanger heeft aangenomen) en die lult toch in zijn eigen straatje.
Al een aantal dingen op papier staan en wil sowieso heel duidelijk horen welke normale werkzaamheden ze van mij verwachten in die 3,5 dag dat ik er de komende 4 maanden nog werk. Zit nu al 2 dagen ziek thuis (dikke griep) en heb voor het eerst verrot om mijn werkmail te lezen. Dus we zullen zien wat er allemaal ligt als ik maandag weer aan het werk ga en of mijn vervanger inmiddels al iets nuttigs heeft gepresteerd. :P

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 07:35

Nikeo

Jawelles

Mijn mening als leek en als mens: je bedenkingen over die nieuwe persoon zijn allemaal begrijpelijk. Echter: ik denk dat je er meer aan hebt als je je positief opstelt tegenover je vervanger. Als uiteindelijk blijkt dat hij de functie niet aankan, misschien zal hij dat zelf al aangeven na een paar dagen/weken, vinden ze misschien iets anders voor hem en kun jij terugkomen op je oude functie. Als je je betrokken toont en je oprecht zorgen maakt over de taken waarvan jij denkt dat ze zullen inleveren aan kwaliteit of snelheid dan onthouden ze dat wel bij je werk. Zo niet: dan is dat de fout van je werk heb je je toch als beste opgesteld. Ook handig voor toekomstige referenties. Hoop voor je dat het allemaal goed gaat :) succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Nikeo op 24-09-2011 13:51 ]

Anoniem: 395522

ManiacsHouse schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:03:
Over 4 maanden eindigt mijn contract en wordt op mijn huidige werkplek niet verlengt.
Zie Tijdelijk dienstverband tussentijds te beëindigen?

Nu is mijn vervanger inmiddels een x aantal uren aanwezig. Ik heb de hele persoon nog niet gezien maar dat terzijde. Nu vraag ik mij af wat ik wel en niet moet toelaten als ik deze beste man ga inwerken. Wat kan de werkgever van mij eisen?

Mij is steeds voorgehouden dat hij perfect op de door mij in te leveren plek past gezien zijn ervaring bla bla. Schetst mijn verbazing dat hij de uren dat hij nu aanwezig is aan het oefenen is met o.a. video-editing want dit kan hij nog niet... 8)7 (i.p.v. het werk doen dat blijft liggen omdat ik 0,3 op een andere locatie werk) Eén van de eisen die men stelde tijdens de sollicitatie was dat je daar ruime ervaring mee zou moeten hebben. Ik heb daar ruime ervaring in en mijn opleidingen/papiertjes zijn allemaal richting media. Daarnaast 10 jaar ervaring met editen/camera en ook nog ervaring in het onderwijs. Dus ik was toen de perfecte kandidaat.

Kreeg ik dit weekend een mail van mijn leidinggevende of ik mijn vervanger op termijn kon gaan leren hoe hij moet video-editen en ook een beetje photoshop a.u.b. Dat voorlopig maar er zal vast nog meer komen wat ik hem moet gaan uitleggen. Euhm... Juist... Nu zit ik mij af te vragen in hoeverre ik dit verplicht ben te doen? Ik wil hem best uitleggen dat we editen met Premiere (en daarna mag hij het zelf uitzoeken) en ik thuis werk met Avid en aanwijzen hoe hij Photoshop start :9 Maar voor mijn gevoel houd het dan ook op.

Ik moet de mail nog beantwoorden en ben erg geneigd om te mailen wat ik hierboven al zei. Dus kijk dit is Premiere en verder zoek je het maar uit...
toon volledige bericht
Even heel erg in "your face", maar...houd op met janken zeg.

Je moet weg daar, want iemand anders had een vast contract en jij niet. That's the way it goes. Verder is het niet aan jou of je "opvolger" de juiste is of de juiste competenties hebt. Jij moet deze meneer inwerken zoals het hoort, je ietwat arrogante houding (die wellicht voortkomt uit het feit dat je gekwetst bent over het feit dat jij niet bent uitgekozen om te blijven) laten varen en je werk doen.

En wat je doet gedurende het inwerken is een (voor zover mogelijk) objectief status report geven aan je leidinggevende/ verantwoordelijke. Wanneer je deze meneer een tijdje hebt ingewerkt en je hebt werk/ functieinhoudelijke twijfels, dan kun je dit rapporteren. Maar niet op die gefrustreerde "ik ben gekwetst" toon die ik hier lees.

En wat lees ik nu over "geen gratis trainer willen zijn"? Je werkt iemand gewoon in zeg, de 50 plusser die het schip moet verlaten voor de jongeren en ze moet inwerken, krijgt ook niet extra vergoed of iets anders voor het feit dat ie z'n kennis overdraagt. Pfff...niemand is onmisbaar.

Heb je al een nieuwe baan? Ik zou daar m'n energie in steken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 395522 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 14:37:
Even heel erg in "your face", maar...houd op met janken zeg.
Heb je het topic wel gelezen? Want je post suggereert van niet. Verdiep je eerst in het verschil tussen inwerken en opleiden, dat zijn compleet andere dingen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54
Inderdaad, inwerken houd in dat iemand de kwaliteiten en competenties al heeft.

Bijvoorbeeld laten zien waar hij een excel formulier kan vinden en er wat over uitleggen, niet uitleggen hoe excel werkt en het toetsenbord/muis werkt.

In dit geval gaat het dus om iemand die geen kennis heeft, en eerst alle relevante kennis moet worden aangeleerd voordat daadwerkelijk met het inwerktraject kan worden begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Soms moet je niet alleen kijken naar wat mag, maar denk ook even in je eigen belang. Dat je not amused bent met de huidige situatie is niet meer dan begrijpelijk. Is het ook rationeel, en in je eigen belang om je hoofd er recht tegenin te zetten? Is het in jou belang dat jij in je laatste maanden dagelijks met tegenzin naar je werk gaat? - Al zal dat uiteraard wel een beetje het geval zijn gezien de situatie.

Toch raad ik je aan om jezelf enigszins te vermannen en met een hoger geplaatste werknemer in gesprek te gaan. Het is niet meer dan redelijk om te verwachten dat de nieuwe werknemer de nodige competenties heeft, maar enige schappelijkheid vanaf jou kant is ook wenselijk. Ook al ga je iets buiten je functie-omschrijving: doe er je voordeel mee. Vraag om een ondertekende, positieve referentie over jou als medewerker. Hiermee vergroot je jou kansen op de arbeidsmarkt.

Als de nieuwe werknemer dusdanig slecht presteert dan valt hij vanzelf door de mand, maar dat is eigenlijk jou zaak ook niet. Werk een beetje mee aan het inwerken, uiteraard met de nodige grenzen. Haal er de voordelen uit die je eruit kan halen en hou de eer aan jezelf: je baan ben je kwijt, maar de manier waarop ligt nog steeds in jou eigen hand.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54
-Tom schreef op maandag 26 september 2011 @ 00:00:
Soms moet je niet alleen kijken naar wat mag, maar denk ook even in je eigen belang. Dat je not amused bent met de huidige situatie is niet meer dan begrijpelijk. Is het ook rationeel, en in je eigen belang om je hoofd er recht tegenin te zetten? Is het in jou belang dat jij in je laatste maanden dagelijks met tegenzin naar je werk gaat? - Al zal dat uiteraard wel een beetje het geval zijn gezien de situatie.

Toch raad ik je aan om jezelf enigszins te vermannen en met een hoger geplaatste werknemer in gesprek te gaan. Het is niet meer dan redelijk om te verwachten dat de nieuwe werknemer de nodige competenties heeft, maar enige schappelijkheid vanaf jou kant is ook wenselijk. Ook al ga je iets buiten je functie-omschrijving: doe er je voordeel mee. Vraag om een ondertekende, positieve referentie over jou als medewerker. Hiermee vergroot je jou kansen op de arbeidsmarkt.

Als de nieuwe werknemer dusdanig slecht presteert dan valt hij vanzelf door de mand, maar dat is eigenlijk jou zaak ook niet. Werk een beetje mee aan het inwerken, uiteraard met de nodige grenzen. Haal er de voordelen uit die je eruit kan halen en hou de eer aan jezelf: je baan ben je kwijt, maar de manier waarop ligt nog steeds in jou eigen hand.
Maar als hij gelijk krijgt, en het opleiding van de nieuwe werknemer inderdaad niet lukt, zal zijn werkgever zeer waarschijnlijk alsnog negatieve referenties geven want 'het is hem niet gelukt in 4 maanden iemand tot redelijk niveau in te werken'.
Geschreven referenties hebben bovendien geen enkele waarde, enkel namen met telefoonnummer zodat de werkgever de referentie zelf na kan trekken hebben (ivm vervalsing) een meerwaarde. Dat vereist dat de werkgever positief over je is, en niet eenmalig 'gechanteerd' word om positief te zijn.

Enigszins meewerken is inderdaad wenselijk, vandaar dat hij de persoon ook gewoon moet inwerken (hier vind je photoshop, daar vind je de bestanden..). Echter het gedeelte van uitleggen wat photoshop is, hoe het werkt en iemand erin trainen is een heel ander verhaal. Dan moet, bijvoorbeeld, de werkgever accepteren dat hij vanaf nu weinig tot niks van zijn eigen werk kan doen er een enorme achterstand ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:20
Myrdreon schreef op maandag 26 september 2011 @ 07:40:
[...]
Enigszins meewerken is inderdaad wenselijk, vandaar dat hij de persoon ook gewoon moet inwerken (hier vind je photoshop, daar vind je de bestanden..). Echter het gedeelte van uitleggen wat photoshop is, hoe het werkt en iemand erin trainen is een heel ander verhaal. Dan moet, bijvoorbeeld, de werkgever accepteren dat hij vanaf nu weinig tot niks van zijn eigen werk kan doen er een enorme achterstand ontstaat.
In dit geval moeten er gewoon goede afspraken gemaakt worden met de werkgever. TS moet daar langs gaan en duidelijk maken wat die kan verwachten. Als de nieuwe moet gaan photoshoppen maar dat nog niet kan krijg je hem dat waarschijnlijk een heel eind geleerd maar dat houdt dan wel in dat ie zijn eigen werk niet meer kan doen. Verder zal ie ook duidelijk moeten maken dat die nieuwe over 4 maanden nog echt niet op zijn nivo zit (al moet je dat altijd wat netter brengen ;) )

Echt weigeren om het te doen geeft meestal scheve gezichten (zeker omdat ie er nog maar 4 maanden moet werken is dat de moeite niet waard), maar duidelijkheid geven over wat te verwachten is alleen maar goed.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 15:04:
[...]

Heb je het topic wel gelezen? Want je post suggereert van niet. Verdiep je eerst in het verschil tussen inwerken en opleiden, dat zijn compleet andere dingen.
Oh pfff....
TS loopt een beetje gefrustreerd te zijn hier. Niet eens met het feit dat hij het niet is geworden, niet eens met de kwaliteiten van de persoon die hij moet inwerken, maar hij is niet de baas.
Hij klinkt nog steeds behoorlijk gefrustreerd, daarnaast is het niet aan hem om te beoordelen of iemand geschikt is voor de job of niet! Ga aan de slag met de knakker die je moet inwerken en rapporteer terug aan je baas op een nette, volwassen manier dat iets niet gaat. Aan zijn baas om acties te ondernemen. TS moet namelijk uitkijken dat ie zometeen geen werkweigering aan z'n broek heeft hangen, dan wordt dat de volgende topic hier.

Topic is gelezen hoor, ook de topic waarin hij het verhaal van het waarom hij weg moet ook hoor. _/-\o_ :F

Oh, en edit: iemand inwerken is iemand inwerken op een baan. Daar is nergens voor gespecificeerd dat iemand al kennis moet hebben. De semantiek die hier is toegevoegd (opleiden, inwerken) houdt geen stand in de rechtbank hoor, als werkweigering om de hoek komt kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 395522 op 26-09-2011 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Ach ja wat is gefrustreerd. Tuurlijk is dat zo. Frustraties krijg je (bijna) altijd in dit soort situaties... (vanwaar _/-\o_ :F ?) En ja ik ben met vlagen gefrustreerd hierover, ga ik niet ontkennen.

Waar de frustratie het meest vandaan komt is dat je op je werk binnenkomt, hoort dat de persoon in kwestie al begonnen is (er was nadrukkelijk afgesproken dat hier duidelijk naar mij over gecommuniceerd zou worden) je halve werkplek aangepast/veranderd is en mijn taken van 5 dagen in 3,5 dagen moeten en er compleet niks is overgenomen van mijn taken in de 1,5 dag dat ik er niet ben. Ja vervanger heeft toezicht gehouden op mijn werkplek (hier zitten regelmatig ook leerlingen) en is wat met video bezig geweest.
Tot op heden ineens niets meer teruggehoord over inwerken. :? Misschien dat er ergens een belletje is gaan rinkelen.

Afijn in de loop van de ochtend gesprek.
Anoniem: 395522 schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:03:
[...]
Oh, en edit: iemand inwerken is iemand inwerken op een baan. Daar is nergens voor gespecificeerd dat iemand al kennis moet hebben. De semantiek die hier is toegevoegd (opleiden, inwerken) houdt geen stand in de rechtbank hoor, als werkweigering om de hoek komt kijken.
Dus onder met werkweigering als stok achter de deur kun je werknemer eigenlijk tot bijna alles verplichten?
Ik heb zo'n vermoeden dat een rechter heus wel kijkt naar wat redelijk is en wat niet. Inwerken is inwerken. Opleiden is opleiden. Is al vaker hierboven gezegd. En er wordt wel degelijk naar je functieomschrijving gekeken lijkt mij. Daarnaast heb ik zelfs denk ik ook het recht om mijn ervaringen/expertise deels voor mij zelf te houden, het is de taak van de werkgever om iemand te scholen of op te leiden zodat hij voldoet aan de normen van een bepaalde functie. Dat hij daarvoor eventueel een personeelslid wil inzetten is mogelijk. Daar dienen wel uren voor te zijn en het moet iets zijn wat binnen zijn functie past.

[ Voor 38% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-09-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@maniachouse: als TS niet de dialoog aangaat (zoals menig persoon hier gesuggereerd heeft) met zijn baas, maar er voor kiest om eigen rechtertje te spelen, dan wordt het wel degelijk een naar verhaal in de rechtbank.
En inwerken=inwerken, opleiden= opleiden is niet zoals het hier is gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ManiacsHouse schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:17:
en er compleet niks is overgenomen van mijn taken in de 1,5 dag dat ik er niet ben. Ja vervanger heeft toezicht gehouden op mijn werkplek (hier zitten regelmatig ook leerlingen) en is wat met video bezig geweest.
Dat moet je dus aan je baas melden :)
Dus onder met werkweigering als stok achter de deur kun je werknemer eigenlijk tot bijna alles verplichten?
Ik heb zo'n vermoeden dat een rechter heus wel kijkt naar wat redelijk is en wat niet. Inwerken is inwerken. Opleiden is opleiden. Is al vaker hierboven gezegd. En er wordt wel degelijk naar je functieomschrijving gekeken lijkt mij. Daarnaast heb ik zelfs denk ik ook het recht om mijn ervaringen/expertise deels voor mij zelf te houden, het is de taak van de werkgever om iemand te scholen of op te leiden zodat hij voldoet aan de normen van een bepaalde functie. Dat hij daarvoor eventueel een personeelslid wil inzetten is mogelijk. Daar dienen wel uren voor te zijn en het moet iets zijn wat binnen zijn functie past.
Als jij vertikt zoiets te doen valt dat inderdaad al snel onder werkweigeren. Jij werkt daar en je hebt dus inderdaad niet het recht om ervaringen/expertises voor je te houden. Het is vaak zelfs zo dat als jij buiten werktijd dingen verzint/maakt ook deze eigendom zijn van je baas tenzij je daar afspraken over hebt gemaakt.

Oftewel tenzij het compleet buiten je taken valt (wat het niet doet) zul je je er in moeten schikken. Wel moet je er dan natuurlijk de tijd voor krijgen maar dat is aan jou om bij je baas duidelijk te maken dat het of het een of het ander is. Verder kun je daarbij (op een nette manier) ook best melden dat hij nog niet met photoshop e.d. om kan gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Anoniem: 395522 schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:03:
Hij klinkt nog steeds behoorlijk gefrustreerd, daarnaast is het niet aan hem om te beoordelen of iemand geschikt is voor de job of niet!
Feit is dat een directeur die nooit op de vloer staat, daar ook niet toe in staat is.
"Ze merken het vroeg of laat" geeft mij persoonlijk rust. Of straks het "I told you so" :+
Ga aan de slag met de knakker die je moet inwerken en rapporteer terug aan je baas op een nette, volwassen manier dat iets niet gaat. Aan zijn baas om acties te ondernemen. TS moet namelijk uitkijken dat ie zometeen geen werkweigering aan z'n broek heeft hangen, dan wordt dat de volgende topic hier.
Werkweigering, omdat je aangeeft dat je het niet red in de tijd die je ervoor krijgt? Werkweigering omdat het onmogelijk is uit te voeren in de gegeven tijd? Werkweigering, omdat van je verwacht wordt dat je iemand iets gaat leren, zonden aantoonbare didactische vaardigheden. Hmmmm, lijkt me sterk. Voor het zelfde geld kan de TS helemaal niets uitleggen, is dat niet aan hem besteed. Hij kan het proberen en doen, maar de vervanger heeft er ook niets aan... Of het gaat tergend traag. Traag je werkzaamheden uitvoeren is ook zeker geen werkweigering. Om 16:00 uur de deur achter je dichttrekken, na 8 uur gewerkt te hebben is ook geen werkweigering. Dit allen conform contract uiteraard!

Ik zou overigens ook geen seconde meer overwerken in zo'n geval. Om 16:00 uur gaat mijn computer uit 8)

Vergeet niet dat hij al weg is bij deze werkgever... Ze hebben hem al laten gaan. Hoeveel moeite moet je nu in een "verloren zaak" gaan steken?
Kijk naar de toekomst! Ga solliciteren. Overigens mag je werkgever daar geen vrije dagen voor weigeren!
Het is nu al te druk blijkbaar, dus kan me voorstellen dat hij je geen extra dagen kan missen. Dit is echter wel het gevolg van zijn keuze. Schrijf je op tijd in bij het UWV, schrijf op tijd sollicitaties, vaak gaat er bij bedrijven ook 2/3 maanden overheen.
Dus wil je op tijd een andere baan hebben? Denk dan wel nu alvast vooruit! Jouw persoonlijke prioriteit ligt niet meer bij deze baan, maar bij het zoeken naar iets anders.

Maar natuurlijk moet je wel netjes conform contract blijven werken.
Dan is het geen werkweigering, maar niet iedereen kan gewoon maar even voor leraar gaan spelen. Niet iedere willekeurige persoon is daar geschikt voor... Dan kan de TS het willen, of zijn baas, maar informatie goed overbrengen waardoor het ook blijft hangen is een vak apart.

En waar ga je beginnen?
Anoniem: 395522 schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:33:
@maniachouse: als TS niet de dialoog aangaat (zoals menig persoon hier gesuggereerd heeft) met zijn baas, maar er voor kiest om eigen rechtertje te spelen, dan wordt het wel degelijk een naar verhaal in de rechtbank.
Je zegt dat je het topic hebt doorgelezen, maar ziet niet in dat maniachouse de TS is!?
Hij heeft al een gesprek met zijn leidinggevende gehad en heeft vandaag een gesprek met de directeur!

Ik neem aan dat hier juist de dialoog wordt aangegaan...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
redwing schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:34:
[...]

Dat moet je dus aan je baas melden :)

[...]

Als jij vertikt zoiets te doen valt dat inderdaad al snel onder werkweigeren. Jij werkt daar en je hebt dus inderdaad niet het recht om ervaringen/expertises voor je te houden. Het is vaak zelfs zo dat als jij buiten werktijd dingen verzint/maakt ook deze eigendom zijn van je baas tenzij je daar afspraken over hebt gemaakt.

Oftewel tenzij het compleet buiten je taken valt (wat het niet doet) zul je je er in moeten schikken. Wel moet je er dan natuurlijk de tijd voor krijgen maar dat is aan jou om bij je baas duidelijk te maken dat het of het een of het ander is. Verder kun je daarbij (op een nette manier) ook best melden dat hij nog niet met photoshop e.d. om kan gaan.
Euhm dingen die je maakt buiten werktijd eigendom van je baas? Denk het niet. Afijn das offtopic.

Nogmaals er is een verschil tussen opleider of inwerker. Het lijkt mij niet redelijk dat een werkgever van jou verwacht dat je al jouw jarenlange opleidingen en ervaringen even gaat overdragen aan iemand anders omdat de werkgever wil. Je hebt een afspraak de je je opleidingen en ervaringen inzet om binnen jouw taakomschrijving je werk gedaan te krijgen. Dat een werkgever jou ineens als opleider/instructeur wil inzetten is niet redelijk tenzij daar e.e.a. tegenover staat (loon/vernieuwd contract/nieuwe functieomschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

ManiacsHouse schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:52:
[...]

Euhm dingen die je maakt buiten werktijd eigendom van je baas? Denk het niet. Afijn das offtopic.
Je kan wel intellectuele eigendom houden, maar het "ding" kan wel degelijk toegeëigend worden door de werkgever: http://www.security.nl/ar...ijd_gemaakte_tool%3F.html

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
BtM909 schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:57:
Je kan wel intellectuele eigendom houden, maar het "ding" kan wel degelijk toegeëigend worden door de werkgever: http://www.security.nl/ar...ijd_gemaakte_tool%3F.html
Nee hoor:
Denk dat je hier overheen las, want je link refereert naar iets wat je onder werktijd maakt.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het ligt ook voornamelijk aan wat de functie inhoud.

Een receptioniste die niets te doen heeft lekker zit te tekenen houd niet in dat die tekening in eens van de werkgever is.

Als ik op m'n werk tools schrijf om eenvoudiger te doen, zijn die tools van mij, niet van de werkgever. Ik ben namelijk niet als programmeur in dienst. Of ik dat nu onder werktijd schrijf of niet.

Het is iets wat complexer dan simpelweg zeggen dat iets direct van de werkgever is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Inderdaad oftopic maar zodra het enigszins te relateren is aan je normale werk of zelfs daaruit voortvloeid moet je er wel heel erg mee opletten en kun je maar beter op tijd afspraken maken.
Nogmaals er is een verschil tussen opleider of inwerker. Het lijkt mij niet redelijk dat een werkgever van jou verwacht dat je al jouw jarenlange opleidingen en ervaringen even gaat overdragen aan iemand anders omdat de werkgever wil. Je hebt een afspraak de je je opleidingen en ervaringen inzet om binnen jouw taakomschrijving je werk gedaan te krijgen. Dat een werkgever jou ineens als opleider/instructeur wil inzetten is niet redelijk tenzij daar e.e.a. tegenover staat (loon/vernieuwd contract/nieuwe functieomschrijving).
Zo werkt het helaas in de praktijk niet, opleiden/inwerken is hetzelfde alleen bij opleiden moet je wat meer overdragen dan bij inwerken. Maar waar ligt die grens precies ? En dat laatste is nu net het probleem aangezien dat niet duidelijk is. Maar vandaar ook dat ik zeg dat ie met zijn baas moet overleggen wat mogelijk en te doen is. Zijn baas kan niet verwachten dat die nieuwe straks net zoveel weet als hem, maar hij kan wel verwachten dat hij hem ook in het tool (photoshop) wegwijs maakt.

Je kunt aan de ene kant niet weigeren, aan de andere kant kan je baas niet verwachten dat je een profesionele opleider bent. De waarheid ligt ergens in het midden en dat is echt een kwestie van overleg met de baas.
dfrenner schreef op maandag 26 september 2011 @ 10:08:
Denk dat je hier overheen las, want je link refereert naar iets wat je onder werktijd maakt.
Als je het verhaal goed leest staat er precies in wat ie bedoelt en trouwens ook precies wat ik hierboven zeg. Als jij in het weekend iets werk-gerelateerd maakt is het gewoon van je baas en niet van jou.

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 26-09-2011 10:22 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
80% van succesvol inwerken ligt bij de persoon die ingewerkt moet worden dus laat hem maar vragen stellen e.d. en jij zo goed en kwaad als kan die vragen beantwoorden

Ik snap de situatie wel en ik zou denk ik ook de kont in de krib gooien maar ja je krijgt wel betaald. Ze kunnen je ook aan het kopieren zetten en dat wil je ook niet denk ik :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

[...]

Inderdaad offtopic, maar dat is wel degelijk mogelijk.... (maar dat hangt volledig van de situatie af) Lees anders dit maar even: clickje
ManiacsHouse schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:52:Het lijkt mij niet redelijk dat een werkgever van jou verwacht dat je al jouw jarenlange opleidingen en ervaringen even gaat overdragen aan iemand anders omdat de werkgever wil.
Je moet een paar maanden een gedeelte van je tijd besteden om iemand in te werken. Als je in die periode iemand dezelfde kennis zou kunnen geven als jij hebt opgedaan tijdens je, zoals je zelf aangeeft, jarenlange opleidingen en ervaringen kan je je afvragen wat jouw kennis waard zou zijn. Als ik mijn kennis en ervaring zou moeten overdragen aan een plaatsvervanger zou ik me niet echt zorgen maken aangezien dat onmogelijk is. Met een paar maandjes inwerken heeft iemand echt niet mijn kennis en ervaring.

Eigenlijk ben ik het wel met WendyVBass eens. En om eerlijk te zijn vind ik niet dat jouw werkgever iets heeft gedaan wat niet eerlijk zou zijn. Er is je ruim van tevoren aangegeven dat je tijdelijke kontrakt niet verlengd zou gaan worden, en dat is naar mijn mening alleen maar netjes. Je wist namelijk al lang waar je aan toe was. Dat het niet leuk voor je is kan ik me goed voorstellen, maar het is nu eenmaal niet anders.

Overigens denk ik dat het in je voordeel is om nu gewoon te doen wat van je verwacht wordt; jouw plaatsvervanger netjes inwerken. En, zoals al eerder in het topic is gezegd, objectief rapporteren aan je leidinggevende. Op die manier is jouw niets te verwijten. Steek je energie in het vinden van een nieuwe baan, en laat het achter je....

En die argumenten dat je dan teveel werk zou hebben is eigenlijk niet jouw probleem. Als je meer werk krijgt dan je aankan, dan zal je dat ook bij je leidinggevende neer moeten leggen zodat hj dat kan oplossen. (of niet, maar dan heb je het in ieder geval netjes aangegeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 395522 schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:33:
Natuurlijk moet je de communicatie met de baas aangaan, Rukapul heeft al een email opzetje gemaakt en daar zijn wat suggesties voor gedaan. Maar dat maakt het nog steeds niet zo dat je iemand al je persoonlijk vaardigheden moet overdragen. SOPs enz horen er wel bij. Over de invulling van het inwerken ga je in discussie, mede gezien het tids/deadline-gebonden gewone werk dat anders blijft liggen.

Er is wel discussie over hoe ver je moet gaan: het minimum of het maximum, en er tussenin. En als je meer dan het minimum gaat doen, wat daar tegenover zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Het lijkt me vrij handig dat de TS, met zijn ervaring op video-editing gebied een lijst maakt van opleidingen/cursussen die de vervanger moet of kan volgen. Als ervaren werknemer weet hij namelijk goed welke kennis er nodig is.

Het daadwerkelijk geven van die cursussen is niet triviaal. De TS zou kunnen voorstellen dat hij die cursussen geeft nadat hij zelf een pedagogische cursus heeft mogen volgen en cursusmateriaal heeft mogen ontwikkelen. Het alternatief is dat de werkgever de vervanger op een externe cursus stuurt. Probeer als TS niet de werkgever 1 kant op te dwingen, maar schets beide keuzes en laat de beslissing aan hem over.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

[...]
What goes around, comes around. Hoe lullig het ook is.
Wat hij zegt.

Je doet wat je kan: leren, inwerken, handje vasthouden, ..... tot je laatste dag. Daarna is het niet meer jou verantwoordelijkheid en ga je iets anders doen. Hoe vervelend het ook voelt, probeer toch om het volwassen op te pakken.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Behalve het goed werknemerschap wat ik al eerder benoemt hebt is het denk ik ook een kwestie van met een goed gevoel het werk achterlaten. Zelf ga ik ook per 1 november bij een andere werkgever in dienst. Ik kan er nu wel de kantjes vanaf lopen (een functioneringsgesprek komt toch niet meer), maar dat kan altijd als een boemerang weer bij je terugkomen. Waarom zou ik me minder inzetten voor de zaak alleen omdat ik weet dat het straks voorbij is? Als mijn werkgever zou willen dat ik abc ga leren aan mijn collega, prima... (Ik zou persoonlijk een andere keuze maken, maar ik ga niet over de sturing van het bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Afijn gister gesprek gehad. Zowaar is het inmiddels doorgedrongen tot de directie dat dit niet echt een handige situatie is om 4 maanden te laten duren. Men gaat nu met spoed bekijken wat mijn afgebakende taken dienen te worden binnen mijn beschikbare uren. Over eventueel 'opleiden' van nieuwe gast heb ik terloops ingebracht dat een basiscursus videobewerking misschien wel handig is aangezien ik geen opleider/docent ben en dit ook niet in mijn afgesproken takenpakket zit.

Tsja zo in de wandelgangen hoor je nog eens wat. Hoofd ICT hier gesproken en gevraag hoezo hij mij 'expert' noemt op het gebied van editing en media i.c.m. ict. Hij was zeer te spreken over mijn kwaliteiten op dat gebied en de ideeen die ik heb en uitvoer. Liet meneer zich ontvallen dat mijn vervanger deze skills stukken minder heeft. Dit corrigeerde hij meteen met euhm minder... Dus de bedenkingen zijn er blijkbaar wel bij deze aanstelling. Maar ja, aangezien niemand daar dus uberhaupt aanmerkingen over maakt heb ik sinds vandaag de gedachte 'stik er maar in en de problemen mogen jullie over paar maanden lekker zelf uitzoeken' :9

Ook een mooie trouwens... Hij vond dat ik het omdraaide. Dat ik niet te spreken ben over de gang van zaken dat de vervanger zonder communicatie/overdracht vanuit directie ineens op mijn plek is gezet terwijl ik degene ben die ergens anders is gaan werken... Dus eigenlijk heb ik het gedaan.
Afijn inmiddels alweer een vacature gevonden en daar zit ik nu bovenop. Intern... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Intern... 8)7
Bij dezelfde werkgever dus? Dan mag je hopen dat je het komende jaar niet nog een keer die collega op weg mag helpen, of erger nog, dat die inwerkperiode nog wat langer gaat duren ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
BtM909 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:13:
[...]

Bij dezelfde werkgever dus? Dan mag je hopen dat je het komende jaar niet nog een keer die collega op weg mag helpen, of erger nog, dat die inwerkperiode nog wat langer gaat duren ;)
Nee andere school maar wel binnen de samenwerkingsgroep. Beetje vreemde gang van zaken. Men laat mijn vervanger nog 4 maanden op zijn 'boventallige' plek zitten in afwachting dat ik ben vertrokken op 1 februari. Ten tijde van de aankondiging moest hij zo snel mogelijk ergens geplaatst worden en nu komen er links en rechts vacatures tevoorschijn en doet men richting hem er niets mee. P&O heeft het beleid van zo dat is geregeld per februari en wij hebben aan onze plicht voldaan i.p.v. te kijken of iemand echt wel binnen een functie past.

Wat mij het meest irriteert is dat mijn directe leidinggevende mij keihard loopt voor te liegen over de skills van mijn vervanger en dat je dan in de wandelgangen hoort (zie vorige reply) dat hij gewoon weinig tot geen skills heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:30:
...Wat mij het meest irriteert is dat mijn directe leidinggevende mij keihard loopt voor te liegen over de skills van mijn vervanger en dat je dan in de wandelgangen hoort (zie vorige reply) dat hij gewoon weinig tot geen skills heeft...
In plaats van dat dit je irriteert, kun je het ook zien als zoete wraak natuurlijk. Kan jou het schelen. De beslissing is gemaakt en het is aan jou om er het beste van te maken, met jezelf als belangrijkste stakeholder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:03

PauseBreak

derp!

Roenie schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:29:
[...]
In plaats van dat dit je irriteert, kun je het ook zien als zoete wraak natuurlijk. Kan jou het schelen. De beslissing is gemaakt en het is aan jou om er het beste van te maken, met jezelf als belangrijkste stakeholder.
Inderdaad. Bovendien gaat je baas toch weg als ik het goed onthouden heb, dus daar zou ik me niet druk om maken.
Wat wel 'bijzonder' is, vind ik althans, dat ze de vervanger nu op zijn oude werkplek zetten, waar hij overtallig is geworden en dat TS hem nu dus niet meer hoeft in te werken? Dat schiet toch ook niet op?

Nee, merp!

Pagina: 1