Toon posts:

i7 QM CPU's en socket types

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil de processor in mijn MSI GX740 vervangen,nu zit er een i5 450M in en die wil ik graag vervangen door een i7-840QM (de koeling ga ik modificeren dus dat ik geen probleem) maar de vraag is: gaat mijn MSI laptop de 840QM ondersteunen? Volgens de verkoper moet dat kunnen, beide processoren hebben Socket PGA988.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ligt aan het TDP van de laptop (Maximale TDP) en of de BIOS hem ondersteund.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2011 @ 22:41:
Hallo allemaal,

Ik wil de processor in mijn MSI GX740 vervangen,nu zit er een i5 450M in en die wil ik graag vervangen door een i7-840QM (de koeling ga ik modificeren dus dat ik geen probleem) maar de vraag is: gaat mijn MSI laptop de 840QM ondersteunen? Volgens de verkoper moet dat kunnen, beide processoren hebben Socket PGA988.
En het BIOS moet het ondersteunen. Als jouw laptop ook geleverd werd met quadcore i7's dan zit je waarschijnlijk wel veilig.

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Er waren inderdaad versies geweest van de GX740 met hetzelfde moederbord maar dan met een een i7-720QM erin. Er zit 10W verschil in TDP, de i5 450W is 32nm/35W en de 840QM is 45nm/45W.

Nog even een vraagje tussendoor: er zit een BIOS wachtwoord op, de verkoper zegt dat hij nooit in de BIOS zat en het wachtwoord niet weet, bestaat er een soort standaard BIOS wachtwoord in MSI laptops? Zo nee, hoe kan ik die resetten?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

• fast-server
vreemd verhaal...
Weet je wel zeker of de laptop eerlijk is?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker, ik heb 'm zelf bij iemand thuis opgehaald, ik heb verder de doos, boekjes en alle accessoires gewoon erbij.

• fast-server
Probeer eens 1 van de tooltjes op >deze< site

Verwijderd

Even de batterij een nachtje uit het moederbord laten, als je er tenminste bij kan.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:25:
Even de batterij een nachtje uit het moederbord laten, als je er tenminste bij kan.
Je hoort van alles met die batterijen eruit om de bios te clearen. 10 sec hoor je vaak, 1 sec ook wel eens. Maar ook een half uur wordt soms aangeraden, en nu wordt pakweg 12 uur aangeraden.

Zijn er soms verschillen met de bios-geheugen? Dat het ene geheugen zichzelf zonder stroom meteen cleared, en de andere chip er gewoon 12 uur over doet?

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft in ieder geval niet geholpen... ik heb al wachtwoorden zoals MSI, GX740, user, admin, 0000 en dergelijke geprobeerd maar, helaas.

30 seconden is lang zat, toch heb ik de laptop uit nieuwsgierigheid 12 uur zonder CMOS batterij laten staan :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2011 10:49 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:48:
Het heeft in ieder geval niet geholpen... ik heb al wachtwoorden zoals MSI, GX740, user, admin, 0000 en dergelijke geprobeerd maar, helaas.

30 seconden is lang zat, toch heb ik de laptop uit nieuwsgierigheid 12 uur zonder CMOS batterij laten staan :)
En zonder stroom adapter en zonder batterij????

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:17

Quad

Doof

Wim-Bart schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:54:
[...]

En accu :).

Controleer ook even of er niet een clr_cmos op het moederbord aanwezig is.
Ik weet niet of het bij notebooks ook het geval is, maar wie weet ;).

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-02 13:29
Je kan ook in de handleiding kijken vaak staat er wel in hoe je het wachtwoord kan wissen door middel van een jumper of knopje

Verwijderd

Topicstarter
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:54:
[...]

Uiteraard!
Helaas zie ik nergens een jumper :| Even de handleiding lezen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 11:33:
[...]

Uiteraard!
Helaas zie ik nergens een jumper :| Even de handleiding lezen.
Wat je ook kan doen is kijken naar een nieuwe biosupdate.
Die forceert namelijk gewoon je bios, cleart en overschrijft de lege cellen, en je hebt weer een password vrije bios.. ;)

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Dat is misschien ook een optie maar mijn vorige Toshiba A350D heb ik zo gesloopt, BIOS update was prima verlopen, even rebooten en de laptop was helemaal dood. Mazzel dat ik toen een nieuwe van de garantie kreeg :)

Verwijderd

Reepje schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 10:04:
[...]

Je hoort van alles met die batterijen eruit om de bios te clearen. 10 sec hoor je vaak, 1 sec ook wel eens. Maar ook een half uur wordt soms aangeraden, en nu wordt pakweg 12 uur aangeraden.

Zijn er soms verschillen met de bios-geheugen? Dat het ene geheugen zichzelf zonder stroom meteen cleared, en de andere chip er gewoon 12 uur over doet?
Vaak is 1sec tot een minuut al genoeg. Maar sommige mobo's kunnen eigenwijs zijn is mijn ervaring. 's nachts gebruik je je laptop toch niet dus als je zeker wilt zijn gewoon een nachtje zonder batterij laten liggen als het de eerste poging niet lukt met een paar minuten.

Verwijderd

Bios wachtwoorden zijn idd te resetten middels een batterij.

Accu + adapter + bios batterij voor paar minuten eruit laten.
alvorens je alles terug doet de power knop van de laptop zon 5 seconden in houden dan is zeker weten alle power eruit.

Als je dan alles terug doet en je hebt nog een wachtwoord dan is er geen mogelijkheid om dat wachtworod eruit te krijgen behalve het goede wachtwoord invoeren.

Als het wachtwoord er dan in blijft is het een pre-configured bios.
Wat niet vaak voorkomt en dan moet er dus ook een apparte handleiding zijn voor de laptop.

Je spreekt dan namelijk niet over een basic model meer maar een op maat geleverde laptop.(vaak enkel zakelijk geleverde laptops)
Hiervan moet het wachtwoord in een van de handleidingen te vinden zijn.

Mocht je hiervan niets kunnen vinden dan de verkoper nogmaals vragen of hij zeker alles heeft mee geleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Met een batterij resetten schiet het niet op, hij blijft om het wachtwoord vragen.

Pre-configured? Dat weet ik niet maar het is geen op maat gemaakt spul, het is maar een gewone GX740-238NE.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
Juist bij laptops zijn ivm de diefstalgevoeligheid bios wachtwoorden niet zo makkelijk te resetten. 'k Zou nog eens aandringen bij de vorige eigenaar. Eventueel kun je contact opnemen met MSI, misschien dat zij daar een procedure voor hebben, maar verwacht wel wat papierwerk zoals tonen van aankoopsbewijs, evt verklaring vorige eigenaar e.d.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Overigens, hoe ben je van plan je koeling te Tweaken? Ik heb zelf ook een MSI laptop en daarvan de T6600 vervangen door een QX9200 en het beest word flink heet nu. Sorry dat ik je topic op deze manier hijack maar ik kon weinig tips op dit gebied vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de koelpasta vervangen door Arctic Silver 5 (heb nog wat over, dus vandaar) en de koeler nu heeft naast een heatpipe ook een flinke, gladde oppervlak van koper waar je mooi een extra radiator op kan lijmen met Arctic Silver lijm.

Hier heb je een foto van zo'n gemodde GX740: http://imageshack.us/photo/my-images/827/img1079u.jpg/
Het kan natuurlijk netter dan dit;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om nieuw geheugen te bestellen, alleen nu twijfel ik over 1066Mhz CL7 of 1333MHz CL9. Ik ga de laptop overklokken en weet dus niet welkee in dit geval beter is.
Pagina: 1