Kunststof flex cable "oplossen"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 15:23
Na een struikelactie is mijn Powershot S95 beschadigd. Het objectief zit vast, of zat vast en ligt hier nu in 25 stukken. Op Ebay kan ik er 1 kopen voor € 50,- en dat vind ik de gok wel waard (reparatie objectief alleen € 200,- via Canon). Nu heb ik echter ook de + en - van de flex cable voor het LCD gebroken. Op zich geen ramp, moet te repareren zijn. Heb ik ook wel eerder gedaan. Alleen is deze flex cable zo dun dat ik de toplaag er niet af durf te schrapen. Vandaar mijn vraag, is er een vrij verkrijgbare stof waarmee ik dit spul kan oplossen? We hebben het hier over een totaaloppervlak van ik denk 3x4mm.

Zoals gezegd, het objectief is mij een gok van € 50,- wel waard. Als vervolgens blijkt dat de camera gewoon werkt ben ik ook wel bereid om een vervangend LCD aan te schaffen voor nog eens € 50,-. Dan heb ik het zelf voor € 100,- gerepareerd. Maar dan wel op de voorwaarde dat ik het eerst kan testen.
Dus... Iemand een suggestie waarmee ik die toplaag kan oplossen/smelten?

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien kun je het herstellen met autoruitverwarming-lijm? Dat is een geleidende lijm waarmee je die dunne verwarmingsdraadjes aan elkaar kunt lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 19 september 2011 @ 17:42:
Misschien kun je het herstellen met autoruitverwarming-lijm? Dat is een geleidende lijm waarmee je die dunne verwarmingsdraadjes aan elkaar kunt lijmen.
Dat is geen lijm maar geleidende verf :) Een klant van ons maakt dat spul. Je hersteld verbroken banen op de ruit ook met geleidende verf.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik heb ook nog zilverlijm liggen, maar daarvoor zal ik toch echt eerst die beschermende laag van de flex cable moeten verwijderen. Dat is dus wat ik wil blootleggen met een chemisch goedje als dat bestaat. Geen zin om met een zuur te gaan knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien Aceton? dat lost IIG wel acryl op. Hangt er natuurlijk net van af van welk soort plastic de flatcable is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Nog niet aan gedacht nee, dat zou misschien wel werken. Kan het in elk geval wel proberen. Nu nog ergens een druppel Aceton gaan ritselen :)

Zal posten of het is gelukt.

[ Voor 10% gewijzigd door Die Bruine op 19-09-2011 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Nagellakverwijderaar is grotendeels aceton...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oude bevat aceton, tegenwoordig is dat toch aceton vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 11:42
Ik was zelf laatst toevallig ook op zoek, ik was bij de etos ofzo, en daar hadden ze zowel met aceton als zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03-2023
Volgens mij kun je ook wel Aceton in halve liter verpakking kopen bij een bouwmarkt of zo. Bleko Chemie BV heb ik ooit eens bij een Hubo gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 20:04
Ik heb net een flatcable repareed door gewoon de isolatie weg te schrapen. Het ging hier om een 8 voudige flatcable van een touchpad, enkelzijdig. Dit was goed te doen, alleen omdat de kabel bij de orspronkelijke connector dikker is had ik wat problemen met de kabel terug te stoppen in de connector.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Wegschrapen met glasvezelstift is misschien ook nog een optie.

• Die Bruine
Wat Aceton geritseld. Nagellakremover met wat vitamine-nogwat erbij ;) . Vanavond zullen we het weten. Wegschrapen liever niet, dit is flinterdun. Misschien dat ik het in Aceton kan weken en zo wat kan wegschrapen. Maar de eerste pogingen waren in elk geval niet echt gelukt zeg maar.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
De kunststof (indien geelbruin van kleur) heet Kapton aka polyimide. Ik denk niet dat je dat met aceton eraf krijgt eerlijk gezegd, dat lost voornamelijk PS, PC en PP op. Polyimide is juist behoorlijk bestand tegen chemicaliën.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Die Bruine schreef op donderdag 22 september 2011 @ 11:46:
Wat Aceton geritseld. Nagellakremover met wat vitamine-nogwat erbij ;) . Vanavond zullen we het weten. Wegschrapen liever niet, dit is flinterdun. Misschien dat ik het in Aceton kan weken en zo wat kan wegschrapen. Maar de eerste pogingen waren in elk geval niet echt gelukt zeg maar.
En, gelukt? Het is al "vanavond" geweest :P
Ben benieuwd hoe je dit hebt opgelost (hé toepasselijk woord hier :D)

• WeaZuL
  • Laatst online: 11-10 12:36

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

iets wat kunststof week maakt is methyl ethyl ketone oftewel MEK. Bijna niet te verkrijgen maar doet exact wat jij wilt.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 11:42
MEK kun je hier kopen ;).

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
OFFT: MEK

ja, daag.

• Die Bruine
Nou bedankt voor de MEK, maar ik ben toch maar zelf aan de slag gegaan. Mijn bloeddruk was ver genoeg gedaald om weer echt te pielen zoals vroegâh.

Ik ben maar met een hobbymesje, vergrootglas, snijmat ( de hokjes zijn dus vierkante cm's) en afneembare fietslamp aan de slag gegaan. Zie hier het resultaat:

S95 ribbon

Dit is er over van het objectief:

S95 objectief

Zaterdag of zondag ga ik eens tussen mn rommel bekabeling zoeken waarmee ik het kan solderen. Hopen dat het lukt zonder alles weg te smelten. Zilverlijm kan ik ook proberen, maar ga toch liever voor solderen met bv een enkele draad uit een netwerkkabeltje of iets dergelijks. Als het scherm werkt zal ik een vervangend objetief bestellen in de hoop dat ik mijn toestel kan reviven.

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Sterkte! Het ziet er uit als een hele klus :|

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik wens je veel success. Al vraag ik me als ik dat objectief zie af of je dat, als je het al in elkaar krijgt, weer een beetje stofvrij in elkaar krijgt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Objectief gaat hell no in elkaar :o . Daar kwam de foutmelding uit, Na die helemaal uit elkaar gehaald te hebben kon ik niets kapot of verbogen vinden. Het zat wel muurvast/klem. Die bestel ik gewoon in zijn geheel mocht het scherm weer aan gaan. Dan valt de schade best mee. € 50,- via Ebay of € 200,- via Canon. Hmm what shall I do :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Operatie solderen is gelukt! Nu nog een objectief bestellen en hopen dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
oei super! wat is het geworden? zilverlijm of solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
S39 + soldeer + hot glue + 2 aders per baan uit een LED voedingskabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
S39... Nu maar hopen dat het over een tijdje er nog aan zit. S39 is nou niet het meest vriendelijke stofje te verkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

HA, ja, dan zijn je koperbanen opgelost en je plastic is over, precies het tegenovergestelde wat je hier probeert te bereiken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
s39 was een slecht idee........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Waarom S-39? Dat is enkel voor koperen leidingen, niet voor gevoelige elektronica!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:25

Xanax959

relax...

Ja, je moet gewoon van dat electro soldeer met harskern gebruiken.
Ik heb laatst de flatcable van de radiobediening op het stuur van mijn auto gesoldeerd. Eerst met een stuk tape de flatcable vastplakken zodat de boel weer stevig is, isolatie wegschrapen, ontvetten en dan met een 15 watt boutje en goede soldeer de boel heel kort "aanstippen".

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/110aan9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2zxqq9t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/jug4d4.jpg

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik heb best goed soldeer in huis en een goed station. Maar no way in Hell dat ik daar soldeer op kreeg. Ik verwacht zelf geen problemen van die S39. Ik zou bijna zeggen dat ik S39 damp heb gebruikt :+ . Eerst de banen vrij gemaakt,nog minder dan een spetter S39 gebruikt en vervolgens de banen ik denk wel 4x van nieuw tin voorzien. Daarna heb ik de draden er op gesoldeerd en de banen vastgezet en gecoat met hot glue. Los daarvan mede-Tweakers... Als het LCD zou werken, zou ik het toch vervangen ;) .

Gisteren heb ik het objectief ontvangen en zojuist heb ik mijn S95 revived :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Helemaal klaar dus ? :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik raad je toch aan om over een weekje eens te kijken of je geen groene prut op de solderingen ziet. s-39 is een hele goede maar agressieve flux (bedoeld voor leidingen). Het kleinste restant daarvan freet je koper op als jij even niet kijkt. Je soldeerwerk wassen met heet water en zeep zou nog wel eens kunnen helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 24-10-2011 18:45 ]

Pagina: 1