Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 21:42
Hallo Allemaal,

Ik werk op dit moment in Belgie waar het heel slecht is kwa KM-vergoeding.
Ik rij 90 km per dag(5 dagen per week) en krijg hiervoor op het einde van de maand 110.- euro netto.

Nu ben ik me aan afvragen om naar mijn baas te gaan om te vragen of ik een deel van mijn loon kan omzetten in een lease auto.

Bruto loon: 36000.-/jaar resp 2600.-/mnd
KM vergoeding: 110.-/maand
Wegenbelasting 25.-/maand
Verzekering 36.-/maand
Benzine +/-275/maand
Onderhoud variabel maar er branden meer lampjes dat moet en de auto is een punto uit 2002.

Stel ik wil een kleine wagen. Leasebedrag van site +/- 400.- Auto van 22k cat waarde.
Omdat ik in NL woon moet ik wel bijtelling betalen voor de prive KM's, Maar dat vind ik niet erg.

Is dit verstandig om te doen? En wat kost het me uiteindelijk? Kan ik simpel tellen?

2600.- - 400 euro bruto =

2200 bruto loon
400 leasebudget
-110 euro netto
- bijtelling
-------------------
Wat ik overhoud per maand?

Ik hoor graag van jullie

Groetjes en bedankt!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Yup.

Bijtelling zal tussen de 100 en 200 zitten. Afhankelijk van bijtellingspercentage.

[ Voor 27% gewijzigd door Falcon op 19-09-2011 16:49 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Awesomo4k
Falcon schreef op maandag 19 september 2011 @ 16:49:
Yup.

Bijtelling zal tussen de 100 en 200 zitten. Afhankelijk van bijtellingspercentage.
20% :)

Maar ik kan dus Bruto 400 euro van mijn salaris halen en vragen of ik een auto mag uitzoeken voor dat bedrag?

Zal ik per saldo beter uit zijn?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mja, een wg heeft er meer voordelen van en als jij 400 bruto inlevert, scheelt je WG dat nog iets meer.

Ik zou het eerst maar eens gaan overleggen met je WG.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Lever nooit brutoloon in. Het is de basis voor de sociale verzekeringen en je uitgangspunt voor je toekomstige loonsverhogingen en vaak ook nog het strartpunt voor de onderhandelingen met een volgende werkgever. Als je niet oppast, ga je die -400 nog vele jaren voelen, ook nadat de auto al lang is ingeleverd. Beter hou je je huidige salaris maar draag je zelf een stuk bij als eigen bijdrage aan een leaseauto.
Stel ik wil een kleine wagen. Leasebedrag van site +/- 400.- Auto van 22k cat waarde.
Een bedrag van 400 euro zoals je zelf becijfert, is niet voldoende om een auto van 22k te leasen. Check de parameters van je berekening (full operational lease, kilometers, looptijd, brandstof, verzekering, vervangend vervoer). Ik schat dat bij jouw kilometers een Polo Bluemotion (om een populaire auto uit het B-segment te noemen) ongeveer 600 a 650 euro per maand kost. Je baas zou dus ook moeten meebetalen.

Ik begrijp dat je in NL belastingplichtig bent.

Dan heb je te maken met bijtelling, waar je in BE de fiscale PK hebt. Zeer zuinige auto's tellen 14% van de cataloguswaarde incl fabrieksopties, BPM en BTW bij je fiscale jaarinkomen. Zuinige auto's 20%. Gewone auto's 25%. Van deze inkomensbijtelling wordt een eigen bijdrage weer afgetrokken. Onder de streep blijft er dan een bedrag over wat je bij je inkomen telt, daarover betaal je belasting.
Bij jouw salaris valt de bijtelling onder het tarief van de 3e schijf inkomstenbelasting, tegen 42%.

Rekenvoorbeeld I: een auto heeft een cataloguswaarde van 18.000 euro, 14% tarief en je draagt zelf 400 euro per maand bij. Dan is de bijtelling 2520,- per jaar (14% * 18k) minus je eigen bijdrage van 12x400 = minder dan 0. Dus geen inkomensbijtelling. Per saldo zijn je netto kosten voor deze auto 400 euro + de 110 aan reiskostenvergoeding die je misloopt = 510 euro per maand.
Een dergelijk auto leasen o.b.v. ongeveer 30.000 km/jaar (18 a 20 zakelijk, de rest prive) zal je baas ongeveer 600 euro per maand kosten. Minus de eigen bijdrage en de vervallen kilometervergoeding kost het hem zo'n 100 meer dan wat hij nu betaalt.
Onder de streep: je baas zou je ook 100 euro meer kilometergeld kunnen betalen (valt nog steeds ruimschoots binnen de fiscale 19 cent/km). Dan is het verschil tussen jouw netto-inkomen met leaseauto of zonder leaseauto opgelopen naar 600 euro.

Ander voorbeeld, cataloguswaarde 18.000 en percentage 25%. Eigen bijdrage 300. Deze auto telt bij 25%*18k-(12*300) = 900. Kost je aan belasting 42% * 900 per jaar = 31,50 per maand. Plus 300 eigen bijdrage plus 110 kilometergeld wat je misloopt. Kosten voor jou: 440 per maand.
Extra kosten voor je baas: leaseauto van ongeveer 650 - eigen bijdrage 300 - besparing kilometervergoeding 110 = 240.
Onder de streep: je baas kan ongeveer 170 euro netto aan jou uitbetalen binnen de onbelaste kilometervergoeding en de resterende 70 bruto = 40 netto. Verschil wel/geen leaseauto: +210 vs. -440 is 650 om zelf van te rijden.

In beide voorbeelden is de uitkomst dat je beter af bent om je baas extra te laten betalen voor een hoger kilometervergoeding en eventueel wat extra brutoloon, dan voor een leaseauto te kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 19-09-2011 19:53 ]

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Awesomo4k schreef op maandag 19 september 2011 @ 16:45:
Ik werk op dit moment in Belgie (...)
Omdat ik in NL woon (...)
Kan ik simpel tellen?
Dus... je woont in Nederland en je werkt in Belgie. Dat wordt nooit simpel.

In ieder geval is het zo dat iedereen met de Nederlandse nationaliteit en een hoofdadres in Nederland, op de Nederlandse wegen alleen een auto met een Nederlands kenteken mag rijden. Jij mag dus wel een auto met een Belgisch kenteken hebben, maar die mag je niet in Nederland gebruikten. Doe je dat wel, dan ontduik je BPM en dat is niet de bedoeling.
Ofwel, je moet een wagen met een Nederlands kenteken leasen. Of je werkgever dat wil en kan is een belangrijk aspect.

Verder komt erbij waar je inkomstenbelasting betaalt. Betaal je in Nederland belasting, dan krijg je een bijtelling op basis van de Nederlandse cataloguswaarde (dus cataloguswaarde inclusief BPM en BTW). Betaal je in Belgie belasting, dan krijg je een bijtelling op basis van de woon-werkafstand en de fiscale PK. NB: het is lang geleden dat ik in Belgie werkte, misschien herinner ik het mij niet goed.

Ik raad aan om verder te kijken op sites die over grenswerken gaan, en contact opnemen met het belastingkantoor Heerlen - zij doen internationale zaken.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 21:28
Geen wonder dat je reiskostenvergoeding vrij matig is, je salaris is immers al aan de hoge kant voor een 25-jarige. Jij probeert nu van 2 walletjes te snoepen.

• t_captain
Het Fantoom schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:12:
Geen wonder dat je reiskostenvergoeding vrij matig is, je salaris is immers al aan de hoge kant voor een 25-jarige. Jij probeert nu van 2 walletjes te snoepen.
Zoveel is het nu ook niet hoor. Toen ik 25 was verdiende ik ook zoiets. Dat was 10 jaar geleden :)

In de huidige markt is 2600 + leasebudget a 700 best haalbaar als je een HBO informatica hebt en drie jaar relevante werkervaring (telt op tot een leeftijd van +- 25). Dat kan gewoon bij een van de softwarehuizen.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Je kan ook prive gaan leasen. Dan loop je weliswaar het risico dat je met je auto blijft zitten bij bijvoorbeeld werkloosheid ook prive, maar als je daarmee kan leven zijn er wel wat interessante opties.

Zo kan (kon?) je bij BMW voor 399 euro inclusief BTW per maand een dik aangeklede 1-serie rijden en heeft Volkswagen een "Abonnement" waarbij je voor ongeveer 350 een leuke polo rijdt.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Free rider schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:02:
[...]

Dus... je woont in Nederland en je werkt in Belgie. Dat wordt nooit simpel.

In ieder geval is het zo dat iedereen met de Nederlandse nationaliteit en een hoofdadres in Nederland, op de Nederlandse wegen alleen een auto met een Nederlands kenteken mag rijden. Jij mag dus wel een auto met een Belgisch kenteken hebben, maar die mag je niet in Nederland gebruikten.
Is dit veranderd in de afgelopen 10 jaar of zo? Ik kan me herinneren dat je wel degelijk met een belgisch kenteken mocht rijden, als je in Belgie werkzaam bent, alleen dat dit behoorlijk wat rompslomp met zich meebracht.

Edit± net opgezocht bij de belastingdienst
http://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm/bpm-44.html
http://download.belasting...werknemer_bpm0521z1pl.pdf

Het kan en mag dus nog wel, alleen schiet je er weinig mee op. Er wordt op de aanschaf geen BPM meer afgedragen, maar als je de auto wel prive wil gebruiken, zit je gewoon nog met de bijtelling in Nederland.

@TS als je wel naar de leaseconstructie kijkt, dan zou ik toch echt in de 14%s categorie kijken. Daar zijn best leuke autos ondertussen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bonsaiboom op 19-09-2011 22:29 ]

• t_captain
real-doc schreef op maandag 19 september 2011 @ 21:56:
Je kan ook prive gaan leasen. Dan loop je weliswaar het risico dat je met je auto blijft zitten bij bijvoorbeeld werkloosheid ook prive, maar als je daarmee kan leven zijn er wel wat interessante opties.

Zo kan (kon?) je bij BMW voor 399 euro inclusief BTW per maand een dik aangeklede 1-serie rijden en heeft Volkswagen een "Abonnement" waarbij je voor ongeveer 350 een leuke polo rijdt.
Da soort bedragen duiden op financial lease. Financial lease is iets compleet anders dan operational lease, en behelst in feite niet veel meer dan een autofinanciering. Een groot deel van de kosten (brandstof, verzekering, belasting, onderhoud, banden) valt buiten de berekening. Vaak zit er ook geen restwaardegarantie in, waardoor de uiteindelijke financieringskosten niet perse zijn afgedekt in de maandtermijn.

Bovendien worden de maandtermijnen van financieringsproducten in de prive-markt soms opgeleukt door een 1e betaling (inruil vorige auto) en slotbetaling (inruil auto) in de berekening mee te nemen. Zodoende lijk je niet zoveel te betalen, maar in feite begin je met een auto en eindig je zonder auto. Of dat het geval is in de aanbiedingen van VW en BMW, heb ik niet beoordeeld.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:10:
[...]

Da soort bedragen duiden op financial lease.
Nee, operational lease, 20.000km. Bij BMW 12 maanden, bij Volkswagen 3-5 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door real-doc op 20-09-2011 07:06 ]

• Awesomo4k
Hmmz...
Waarom is het altijd zo lastig. Ik weet dat het mogelijk is omdat een collega hier ook in Nederland woont met een Belgische kentekenplaat.
Ik ga hem niet vragen omdat er nog niets zeker is en misschien dat ze dan denken dat ik naast mijn schoenen loop ofzo? Je weet maar nooit.
Dus ik kan beter bruto loonsverhoging vragen. Of verhoging vragen in de vorm van een leaseauto ipv loon inleveren of zelf bijleggen. Wat is mijn Break-even punt in deze zaak? Ook ivm met de bijtelling in NL die je in Belgie niet hebt.
BTW
Audi a1 / 20%
35000 km incl brandstof
incl verz
500.- bij de belgische leasemaatschappij.
grtz

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Wordt je in België belast dan denk ik dat je minstens 125 euro netto gaat moeten bijbetalen voor de auto.
Wordt je brutoloon minder dan heb je daar ook al minder netto op ... dat kan dus pijn gaan doen.

Persoonlijk zou ik een vermindering van mijn brutoloon niet aanvaarden.

Het netto bedrag dat je moet betalen voor privé gebruik auto gaat hoger zijn indien je > 50 (of was het nu 25) km van het werk woont.
Die 125 is voor het laagste privé genot ... 5000km en woon-werk verkeer is de basis die ze gebruiken.

• t_captain
real-doc schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 07:06:
[...]

Nee, operational lease, 20.000km. Bij BMW 12 maanden, bij Volkswagen 3-5 jaar.
Ik heb de BMW aanbieding bekeken. Het bovenste resultaat van google "BMW prive lease" is inderdaad een operationele lease van 12 maanden/20.000 km/jaar. De aanbieding is afkomstig van een dealer, niet van BMW zelf; als ik daar op zoek ga kom ik via BMS financial services bij een calculator over financial lease.

URL van de operational lease: http://www.bmwgezocht.nl/...Jff3rzjq6sCFcKIDgod610A7Q

De eenvoudigste 116i business line kost 566,- exclusief brandstof en vervangend vervoer. De rest zit wel in de berekening. Als je de kilometers verhoogt (TS zal er ongeveer 30000 per jaar nodig hebben) en brandstof meetelt, zit je reeds aan een bedrag van 900 euro per maand.

• Awesomo4k
Dus ik vraag aan mijn baas een leasebudget van 600 euro... :) En dan boven op mijn salaris aub!

Hij ziet me al aankomen... Denk dat het volgend jaar misschien wel lukt :D

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je kan ook wat minder hoog inschieten dan een BMW natuurlijk. Een Seat Ibiza voldoet ook wel.

• t_captain
Awesomo4k schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:27:
Dus ik vraag aan mijn baas een leasebudget van 600 euro... :) En dan boven op mijn salaris aub!
Op zich is je huidige loon + een leaseauto waarschijnlijk wel haalbaar. Zulke stappen maak je echter niet makkelijk bij je huidige werkgever, eerder door een overstap naar een andere werkgever.

Ik blijf bij mijn eerdere stelling, leasen is in ons fiscale systeem meestal niet zo heel interessant. Tenzij je een auto met lage bijtelling rijdt en veel privekilometers maakt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is die Punto een benzine of diesel? Als dat een benzine is valt daar nog een hoop te besparen als je veel kilometers maakt. BMW en Audi lijken me ook niet echt merken waar je naar gaat kijken als je nu in een Punto rijdt en je reiskosten te hoog vind (ok, is niet helemaal waar, je wilt de vergoeding omhoog hebben of leasen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Awesomo4k
Mijn auto is een Benzine op dit moment. Ongeveer 1:15 rijdt die.
als ik over een Audi praat dan praat ik over de a1 en niet over de q7, even ter verduidelijkheid.
Ik zoek iets in het sigment groter dan mijn schoenen. dus
Alfa Mito
Audi A1
VW Polo
Seat ibiza
En ik werk er nu dus ik moet proberen dit op mijn huidige loon erbij te krijgen.
Mijn baas had het erover om mijn loon gelijk te trekken met de andere.. Gemiddeld dan of zoiets.. Dat betekend in mijn ogen dat ik dus (veel) minder verdien dan de rest :)
Alleen wilt die daarmee wachten tot volgend kalender jaar.

• Demoric
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09-2024
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar een c3 e-hdi. 14% bijtelling en hij doet weinig onder voor andere autos uit hetzelfde segment.
Pagina: 1