Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geluidskaart, onboard of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Kan iemand mij de voordelen of nadelen vertellen van een pci geluidskaart ( ongv €80 ) waarvan alleen de digtal coaxial out van gebruikt word t.o.v. onboard geluidskaart?

Merci.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2011 16:46 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11 02:03

Swordlord

Act first, think never

Signaal kwaliteit zal geen verbetering hebben.
Want dit is dan afhankelijk van de DAC in het apparaat dat je aansluit middels de digitale connectie.

Eventuele verschillen die wel kan zijn, zijn verschil in encoding en geluids optimalisaties / toevoegingen.
Maar dit zijn opties die je dus moet vergelijken per merk geluidskaart.

Dus eigenlijk een erg simpel vraagje dat je zelf ook kon oplossen...

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 19-09-2011 17:03 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:10

houthakker

Poehé

Ik snap niet helemaal je motivatie om een geluidskaart te willen kopen, en voor 80 euro is er veel te koop.
Wat wil je er mee gaan doen? Waarom heb je een geluidskaart nodig?

tja nadelen;
- extra kaart in je pc, pci zie je steeds minder vaak in pc's?
- kosten

voordelen:
- dts/dolby digital encoding, anders heb geen surround in bijvoorbeeld spellen.

[ Voor 10% gewijzigd door houthakker op 19-09-2011 17:02 ]

Specs

Verwijderd

ook is het toch zo dat alle handelingen die een losse geluidskaart regelt, dan niet meer door het op het moederboard geinstalleerde chips hoeft te worden geregeld, wat resulteerd in een extraatje rekenbandwidth voor andere zaken. (?)

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Analoge voordeel is het behoorlijke filter op ruis tov. onboard. En mocht je het analoog willen gebruiken, dat verschil ga je echt merken! Dan heb ik het al over pc-setjes van 60 euro waarbij het verschil duidelijk merkbaar is.

Extra rekenkracht op je cpu hoef je het niet voor te doen, audioprocessing stelt tegenwoordig al niet meer zo veel voor om er echt winst in te behalen. Zijn tests van geweest, huidige onboard vs. geluidskaart in games. Verschil bleek maar zo'n 1 ~ 2fps te zijn, dat mag je ook beschouwen als meetmarge.

Digitaal is het verschil natuurlijk niet merkbaar, gaat nog steeds over dezelfde eentjes en nulletjes. Rest is hierboven genoemd. Mocht je een leuk kaartje zoeken voor weinig geld, zou ik je de ASUS Xonar DX/XD willen adviseren, kun je vinden in de PW.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, behalve dan misschien wat meer fps, heeft het geen zin.

Dit omdat het geluid verder niet word "gebruikt" door de geluidskaart omdat digitaal direct vanaf de bron word doorgestuurd. Moet ik het zo zien?
Pagina: 1