Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-09 13:44
Hey Tweakers,

Ik heb hier een X4 965 @stock (125W TDP) met een Scythe Mugen 2 rev.B welke idle (beetje internetten zeg maar) zo rond de 30/31 graden zit. Nu is het in mijn kamer zo rond de 21/22 graden. Zou ie met een dergelijke koeler net niet onder de 30 graden moeten blijven zitten? Of is dit normaal (X4 heeft nou eenmaal een redelijk hoge TDP en zal dus wel wat warmer draaien dan andere processoren). Of zijn dit wel redelijke waarden? Volgens Google kan dit zowel heel goed als heel slecht zijn, dus ik vraag het maar even aan de experts!

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:43
Die temperaturen die je noemt, die zijn echt goed hoor! Dat is heel netjes voor een 125W tdp cpu. Laatst voor iemand een pc in elkaar gezet met een 965 die idle 40 graden deed. Je hebt niks te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Ow, dat is goed om te horen :D Ik lees de temperaturen trouwens uit d.m.v. de bij mijn moederbord geleverde ASRock eXtreme Tuner. Ik neem aan dat die readings gewoon betrouwbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:04
30-31 graden is inderdaad een hele nette score. Mijn x4 965 zit idle ook rond de 32-33 graden met een Coolermaster Hyper TX koeler erop. Geen zorgen maken over die temps, lekker verder computeren ;)

Edit: Als je twijfelt aan de temps, er zijn ook wel andere tools als je het graag bevestigd wil hebben, Everest, HWinfo, Speedfan om er een paar te noemen.

[ Voor 28% gewijzigd door UTwizard op 19-09-2011 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@Uberdraakje,
Nette temperaturen hoor!
Mijn Phenom X4 955BE(TDP 125W)@stock met ook Scythe Mugen2 rev B,
dezelfde kamertemperaturen, zit ook rond de 30 graden.
Dit terwijl de CPUfan maar rond de 300-350 rpm draait.
Niets om je zorgen over te maken dus :)

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Misschien dat ik die andere programmaatjes ook nog even probeer UTwizard. Gewoon om even te checken. Ik vind het namelijk vreemd dat zodra ik in de BIOS zelf ga er vaak een hogere temperatuur staat die langzaam oploopt. Net toen ik afsloot gaf ASRock eXtreme Tuner een temp aan van 31 graden. Toen ik in de BIOS ging stond ie op 35 en die liep langzaam op naar 40. Dat snap ik niet helemaal.

Even over de Mugen2 Jerdek, ik kan in mijn BIOS (of via de tuner applicatie) een 'fan target speed' en 'target temperature aangeven'. De 'fan target speed' gaat in levels (1 t/m 9) en de 'target temperature' varieert van 45-65C. Die heb ik nu gezet op level 1 en 45 graden. RPM is nu zo rond de 650 en de temperatuur 31 graden. Ik heb de RPM nog niet lager zien gaan. Is dat verschil afhankelijk van het moederbord, de bios, ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Maak je nou echt een topic aan, omdat je processor 31°C wordt, terwijl je verwacht dat 'ie 29°C zou blijven..?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

een deltaT van 10 graden zou ik ook wel willen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:04
uberdraakje schreef op maandag 19 september 2011 @ 15:52:
Misschien dat ik die andere programmaatjes ook nog even probeer UTwizard. Gewoon om even te checken. Ik vind het namelijk vreemd dat zodra ik in de BIOS zelf ga er vaak een hogere temperatuur staat die langzaam oploopt. Net toen ik afsloot gaf ASRock eXtreme Tuner een temp aan van 31 graden. Toen ik in de BIOS ging stond ie op 35 en die liep langzaam op naar 40. Dat snap ik niet helemaal.
In de BIOS doet je CPU niet aan throttling. Eenmaal in je OS zal je CPU via de drivers terugklokken door middel van Cool'n'Quiet, je cores draaien dan maar op 800 Mhz. Je BIOS ondersteunt dit niet dus je CPU draait binnen de BIOS op 100%. Het is dus niet meer dan logisch dat de temp oploopt want in plaats van 800 Mhz draaien de cores dan opeens op 3400 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Hahn schreef op maandag 19 september 2011 @ 15:53:
Maak je nou echt een topic aan, omdat je processor 31°C wordt, terwijl je verwacht dat 'ie 29°C zou blijven..?
Misschien dat dat een beetje stom overkomt, ben ook maar een leek op dat gebied. Ik twijfelde een beetje omdat ik een aantal sites had gevonden die het over een delta T hadden van 6 graden bij een redelijk goede cooler (ik neem aan dat een Mugen2 daaronder valt) en ik een andere pc heb gehad waarbij ik idle altijd onder de 30 zat (en deze keer moest ik zelf netjes de koelpasta erop smeren i.p.v. dat er al een mooi laagje op zat, altijd een risico :P). Maar vooral vreemd vond ik het verschil tussen de tuner applicatie in Windows en de BIOS zelf. Waarom loopt de temperatuur in de laatste zo 'hoog op'. Want als ie 40 graden wordt is de deltaT dus 20 graden. En dat vondt 'google' wel hoog. En als je in de BIOS zit hoeft die cpu natuurlijk verder weinig te doen of zie ik dat verkeerd?

En terwijl ik type zie ik de reactie van UTwizard. Bedankt! Verklaart een hoop :D

[ Voor 5% gewijzigd door uberdraakje op 19-09-2011 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Er is ook een hele hoop meettechniek van belang. Als je je pc net opstart zal de idle temperatuur onder de 30 graden zijn. Laat je het ding wat aan staan klimt de temperatuur naar een stabiele idle temperatuur. Ga je 'm zwaar belasten en vervolgens weer idlen, dan is je temperatuur hoger dan de stabiele idle temperatuur. Is de omgevingstemperatuur hoger, dan is je idle temperatuur hoger. Heb je meer schijven in je pc hangen of andere onderdelen die warm worden dan gaat de omgevingstemperatuur ook omhoog.

Allemaal van invloed. Aangezien idle temperaturen slechts een klein beetje verschillen van de omgeving zit je met kleine veranderingen in de omgeving al snel aan grotere relatieve veranderingen bij je processor temperatuur.

Belangrijker is de load temperatuur. Flink opstoken en minimaal een half uur laten stabiliseren. Dan meten met verschillende programma's. Blijft dat onder de 60 graden dan is alles prima.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Klinkt inderdaad heel logisch. Bedankt voor de uitleg.

Is een programma als Prime95 een goede manier om de load case even te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Prima programma :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Square
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 00:07
Mijn 955 BE zit rond 37 graden en full load (bij een Prime95) stresstest 54 graden. De hogere temperatuur komt waarschijnlijk door mijn HD4870 (Sapphire Vapor-X 1GB versie) die op idle rond de 60 graden en op load 70 graden is (normale temperaturen voor die serie). Ik zal ergens deze week de HD4870 vervangen door 2xHD6870 (Asus Direct CU II) en zal kijken of de temperatuur even hoog blijft (eerst met één kaart en daarna met beide).

De case die ik gebruik is een Fractal Define R3 met 2 Nexus Real Silent fans voorin en één achterin. Mijn CPU cooler is een Scythe Mugen 2 rev.B met dual fans in push-pull config.

[ Voor 4% gewijzigd door A-Square op 19-09-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
uberdraakje schreef op maandag 19 september 2011 @ 15:52:

Even over de Mugen2 Jerdek, ik kan in mijn BIOS (of via de tuner applicatie) een 'fan target speed' en 'target temperature aangeven'. De 'fan target speed' gaat in levels (1 t/m 9) en de 'target temperature' varieert van 45-65C. Die heb ik nu gezet op level 1 en 45 graden. RPM is nu zo rond de 650 en de temperatuur 31 graden. Ik heb de RPM nog niet lager zien gaan. Is dat verschil afhankelijk van het moederbord, de bios, ...?
Ik heb een ander Mobo een Gigabyte 790XTA-UD4, en gebruik Easytune6 van Gigabyte.
Ik heb geloof ik wel in de bios cool&quiet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Ik heb de relatief eenvoudige maar effectieve CM 690 met de 3 stock fans er nog in. Er zuigt er aan de voorkant onderaan eentje lucht aan, aan de boven- en achterkant wordt de lucht uitgeblazen. En de Mugen is zo geplaatst dat de warme lucht naar de fan aan de achterkant wordt geblazen welke het vervolgens weer de kast uit blaast. Verder zit er nog een GTX 560 van MSI, maar die zuigt van onderaf in de kast lucht aan en blaast dat dan weer over de koelvinnen. Maar die zal mogelijk iets cooler draaien dan de HD4870? Ik ga eens kijken of ik die temperatuur ook nog ergens kan uitlezen (bij ATI kon dat via de Catalyst Manager, maar heb dat bij NVIDIA nog niet gevonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Jerdek schreef op maandag 19 september 2011 @ 16:42:
[...]

Ik heb een ander Mobo een Gigabyte 790XTA-UD4, en gebruik Easytune6 van Gigabyte.
Ik heb geloof ik wel in de bios cool&quiet aanstaan.
Cool&Quiet staat bij mij ook aan meen ik te hebben gezien, maar dat zal ik nog even checken (zal vast wel de default setting zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Die GPU temps kun je uitlezen met MSI Afterburner,
en je fan op de SM2 staat goed, in push opstelling naar je rear exhaust.
Wat je nog zou kunnen doen is een extra intakefan plaatsen, je hebt nu alleen bottom intake, front kun je nog een 120mm bijplaatsen.

edit1:
je maakt je alleen zorgen om niets, idle temps is niet zo belangrijk, full load temps wel.
Wat meer intake is nooit weg, maar vergeet niet dat je dan ook meer geluid krijgt.

[ Voor 26% gewijzigd door Jerdek op 19-09-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Heb net ook even MSI afterburner geïnstalleerd, idle 29 graden. Vanavond even alles onder load testen (CPU en GPU). Nogmaal bedankt voor de hulp allemaal.

edit: Die extra fan gaat er vast nog wel komen. Maar eerst even afwachten wat de load temps zijn.

edit 2: [verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door uberdraakje op 19-09-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Owkee, een half uurtje Prime95 (torture test) heeft mij het volgende opgeleverd. Zoals gezegd, 'target temperature' staat op 45 graden en 'fan target speed' op 1. Dus ik neem aan dat ie dan met minimale inspanning de temperatuur op 45 graden probeert te houden. Resultaat: schommelt rond de 52 graden (heb 'm 2x de 53 graden zien aantikken), fan draait op 1300-1350 rpm (wat z'n max is). Dus ik geloof dat het wel goed zit. Hij zat na de test binnen 4 minuten al weer op 34 graden.

Ik vraag me nog wel af waarom mijn idle rpm zo rond de 600-650 ligt en bij Jerdek 300-350. Niet dat ik me zorgen maak om mijn pc, maar ben gewoon nieuwsgierig waar dat verschil nou vandaan komt.

Hoe dan ook, nogmaals bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Geen idee uberdraakje, buiten ander mobo en bios...
Maar je temps zijn toch goed, zowel idle als onder load..dus geniet gewoon van je nieuwe pc, je weet dat ie iig niet zal oververhitten :)

edit1: ik moest zelfs in de bios cpu fan failure alarm afzetten, omdat die fan de eerste paar minuten niet eens draait...eerste keer aan was meteen kermis :)

[ Voor 29% gewijzigd door Jerdek op 19-09-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Laatst online: 08-08 17:12
A-Square schreef op maandag 19 september 2011 @ 16:27:
Mijn 955 BE zit rond 37 graden en full load (bij een Prime95) stresstest 54 graden.
Dit is best wel veel. Ik zit met mijn 955 stock op 45 load, 32 idle. Dit zonder intake fans en met maar een outtake. Ik heb wel een 6950 twin frozzr.
Ben benieuwd of een videokaart zoveel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@Heilige kaas, Twin frozzr is wel erg goede GPU cooler he!
gooi er maar eens een intake bij, dan gaan je temps nog omlaag.

edit1: jij draait op onderdruk, ik op overdruk, door slechte airflow en outtake van mijn kast...
mijn GPU is maar een gts250 met aftermarket zalman erop, draait idle 39-40 met fan op 50%

[ Voor 43% gewijzigd door Jerdek op 19-09-2011 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ja die heb ik ook maar er komt een vreselijke pieptoon uit. en aangezien het een ramp was om die dingen te monteren laat ik hem voorlopig maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Pieptoon? waaruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Uit de fan zelf waarschijnlijk, een heel erg hoog geluid. Als ik hem stilzet dan is het geluid ook weg. Hoe zit dat eigenlijk met garantie want heb hem twee dagen geleden ofzo besteld. Het heeft geen nut om dat ding op te sturen als je weer 6,75 verzendkosten moet betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
welke fan piept er? en als je het online besteld hebt, bij goede webshop, gewoon rma aanvragen, volgens mij worden dan de verzendkosten gewoon vergoed hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ooh oke, het is een scyte kaze 1600 rpm besteld bij komplett.
Als hij langzaam draait maakt hij nog steeds geluid.
Ik heb hem nu aangesloten en hij maakt nu geen pieptoon meer maar een brom.

Edit: Ik denk dat het met verzenden is beschadigd. Ik heb hem besteld i.c.m. een voeding en het werd verzonden in een minimalistische doos met maar een luchtzakje, dus niet erg stevig en overdreven wat ik van de meeste webshops ben gewend.

[ Voor 38% gewijzigd door Heilige Kaas op 19-09-2011 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
brom als in luchtverplaatsing? heb je een fancontroller of via software waar je ff rpm kunt aanpassen?

edit1:
Ik bestel nooit online omdat CDromland in de stad zit, maar die hebben ook goede webshop en aftersales en verpakken bijna bomproof voor (onder 50€) 4.95.
Je fan gewoon terugsturen daar complett als rma/voldoet niet aan de eisen.

edit2: boven de 50€ gratis trouwens, maar ik haal het altijd gewoon zelf, kan ik meteen ff in de pcsnoepwinkel neuzen ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Jerdek op 19-09-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Het is geen brom van luchtverplaatsing. Het lijkt echt uit de fan zelf te komen. Met speedfan kan ik de snelheden niet veranderen, komt denk ik door de uitgebreide fan software bij mn mobo. daar kan ik ze echter niet helemaal uitzetten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Dan ff rma/retour aanvragen...

edit1:
Ik heb zelf erg lopen experimenteren met fans en geluid, heb nu alles sharkoon silent wings(met golfbalprofiel) en bijna geruisloze pc nu...wel met fancontroller ertussen.

[ Voor 75% gewijzigd door Jerdek op 19-09-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik denk het wel ja, voorlopig laat ik hem maar uit.
Heb net even aan/uit vergeleken.
eerste keer met fan aan, kast dicht 47 met af en toe 46
tweede keer met fan uit, kwart van het geluid en 46 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
dus fan eruit en snel terug...wet koop op afstand is sindskort zelfs 14 dagen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Oke dan dat zal ik morgen doen. Kan je een linkje sturen van die fans waar jij het over hebt want ik kan in de pricewatch niks vinden over silent wings. Ik heb zelf als outtake een arctic freezer f12, erg mooi en goedkoop. ook nog eens stil (op lagere snelheid) en verplaatst erg veel lucht. Weet iemand ofdat er toevallig een 140mm variant daarop is? Verder lijkt Noctua me ook een goede intake. Ik kan hem toch niet zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
pw link, of cdromland link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Doe maar een pw, dan kan ik meteen de goedkoopste vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
check ff m'n inventaris dan, daar staan zowel de 80 als de 120mm in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Oke die zien er ook wel mooi uit. past bij mijn arctic freezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
elke fan hoor je he, maar ik heb die 2000rpm en geluid valt reuze mee...zelfs op full power...maar er zijn ook andere fabrikanten met fans met hoog rendement en laag geluid hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Oke ik heb een product gekoppeld dat was ook weer niet mijn bedoeling.
Wat ik erg graag wil is twee van deze (http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1303199308.png)
fans als intake. jammer genoeg zie ik geen 140mm in de pricewatch maar ik vind ze erg mooi. Dan monteer ik ze zo dat ze van buiten naar binnen blazen. dan krijg je dit idee (http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1238073437.jpeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
tipje, kijk bij fans naar en debiet(luchtverplaatsing) en geluid

Pagina: 1