SSD caching Z68 linux, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• sukosevato
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-12-2025
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen met betrekking tot SSD caching en linux waar ik via googlen zo 1/2/3 niet uit kwam.

Ik heb op het moment een server draaien waar ik allerlei game servers op draai, op de volgende hardware:

AantalProductPrijsSubtotaal
1Be Quiet Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Intel Core i5 2500K€ 172,05€ 172,05
1Intel DZ68DB€ 107,10€ 107,10
1Kingston ValueRam 8GB DDR3-1333 CL9 kit€ 38,18€ 38,18
1OCZ Agility 3 60GB€ 77,81€ 77,81
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,00€ 34,00
6 productenImporteren als eigen wensenlijstTotaal€ 463,99

Nu begin ik echter schijf ruimte te kort te krijgen. En dacht ik, ik kan die SSD veel nuttiger inzetten als cache voor een HDD. Aangezien ik dus de Z68 chipset heb. Omdat een gedeelte back ups zijn van game maps van o.a. een aantal minecraft servers. En die back ups hebben vrij weinig profeit van een SSD. Dus de SSD als cache inzetten voor een 7200 rpm 1T schijf die ik toch nog heb liggen zou dan ideal zijn.

Klinkt allemaal heel leuk en aardig maar in de praktijk blijkt het vrij lastig te zijn. Alles wat ik kan vinden over de Z68 en ssd caching is voor windows. Heb nergens iets voor linux kunnen vinden. Het enige wat naar boven komt als je hier op zoekt is dat je met ZFS wel SSD's als cache in kan zetten via LARC2. Maar dan moet je weer een specifieke linux distributie hebben.

Ik zelf gebruik op het moment Ubuntu 10.10, 64 bit en dan de desktop versie.

Iemand enig idee? Is het simpel wel niet mogelijk met linux of faal ik gewoon in googlen?

Is dit het juiste topic btw of kan ik het beter in het sub forum over linux stellen?

Verwijderd

SRT = drivers, in feite een feature toevoegen aan Windows die deze feature mist.

Andere Operating Systems zoals Linux met Btrfs en FreeBSD met ZFS beschikken al over een soortgelijke feature, en hebben ook geen specifieke chipset of andere hardware nodig om er gebruik van te maken.

Btrfs is nog wel in de experimentele fase, maar biedt net als ZFS ook een L2ARC-achtige feature waarbij de SSD als cache fungeert om een veel grotere HDD array te versnellen.

• sukosevato
ja over ZFS en dergelijke ben ik op de hoogte. Maar het feit dat je dan die distro's moet hebben is in dit geval niet ideaal. OpenSolaris en Nextus enzo waren dat en idd FreeBSD zoals jij nu noemt.

bestaan er ook SRT drivers voor linux? Ik neem aan dat ik dan iets als dit moet installeren?
http://www.haystack.mit.e...T%20Software/linuxdl.html

Btrfs zal ik is wat verder over googlen.

Verwijderd

Btrfs = Linux
ZFS = FreeBSD en Solaris (Linux support is experimenteel)

Dus in jouw geval zou ik eens in Btrfs duiken. :)

SRT is Windows-only techniek, dus nee daar bestaat geen 'driver' voor voor andere platforms dan Windows. De link die jij geeft is voor een telescoop-achtig gebeuren; heeft niets met Intel SRT caching te maken.

• sukosevato
Hmmm
Note that Btrfs does not yet have a fsck tool that can fix errors. While Btrfs is stable on a stable machine, it is currently possible to corrupt a filesystem irrecoverably if your machine crashes or loses power on disks that don't handle flush requests correctly. This will be fixed when the fsck tool is ready.
Dus in andere woorden als mijn server 1x vast loopt heb ik een probleem? :O

Verder lijkt Btrfs mij eerder een GPL variant van ZFS, alleen dan dus nog nieuwer en dat er daardoor dus ook nog geen goede fsck tool is. Dus eigenlijk is het verstandig om wat langer te wachten?