[Testcase] Amateurvoetbal - 17-09-2011

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-06 14:12

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Topicstarter

[Testcase] Amateurvoetbal - 17-09-2011

Afbeeldingslocatie: http://www.i-bot.nl/images/title.gif

Wie/wat/waar & waarom
  • Wie: RKSV Brakkenstein - SKV Wageningen [1-4] (1-3)
  • Wat: Competitiewedstrijd 3e Klasse A - Regio Oost
  • Waar: Sportpark Brakkenstein, Nijmegen
  • Waarom:
    • Kijken of sportfotografie net zo moeilijk is als ze zeggen, het antwoord is ja, zeker voor een beginner zoals mijzelf;
    • Concreet bekijken waarom ik nou een lichtsterke f/2.8 lens zou nemen en geen f/4 of f/5 voor de sportfotografie;
    • Heeft het kenen van het spel invloed op het "zien aankomen" van de fotomomenten. Ik denk wel dat dit e.e.a. iets eenvoudiger maakt, het blijft echter een lastig onderwerp;
    • Ben ik in staat om bij snelle acties toch nog op mijn compositie te letten, gezien het plukje haar op foto 1 en de halve tegenstander op foto 5 zeg ik nee, gezien de actie op foto 6 zeg ik redelijk. M.a.w. zeker ruimte voor verbetering;
De materialen
De nabewerking

Op alle foto's is toegepast:
  • Foto rechtzetten (m.u.v. foto 5, ik persoonlijk vind het schuine sprekender);
  • Belichting aangepast via Autotone/Autocontrast/Autocolor
Niet bij iedere foto zullen deze bewerkingen het gewenste effect hebben gehad, zo is foto 4 zie ik nu wat blauwig uitgeslagen, maar het ging me meer om de compositie & het vastleggen van momenten als om de nabewerking. Dit zou dus nog aangepast kunnen/moeten worden.

Exif's en overige notitie's

Exif's en mijn op- en aanmerkingen staan per foto nog eens opgesomd onderaan deze thread, nadat je eerst alle foto's zelf bekeken hebt (leek me wel zo neutraal).

Alle foto's zijn trouwens op stahoogte1 en uit de hand2 genomen.

1Er zat een "half gesloten" hekwerk om het veld heen, zoals duidelijk op foto 2 te zien is. Om niet het risico te lopen om een bal op m'n snufferd te krijgen toch maar besloten hierachter te blijven staan en dan maar een wat hoger standpunt te nemen.

2Ik ben nog niet in bezit van een statief aangezien ik nog niet weet wat ik hier aan uit wil geven en of het nou echt bittere noodzaak is of dat ik het mezelf voorlopig kan vergeven om af en toe wat stukjes weg te knippen.

De foto's

Foto 1
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6085/6157741849_5598b6cb22_z.jpg
Full focus defending by PsychoMantis_NL, on Flickr

Foto 2
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6191/6158285670_f5717acff1_z.jpg
The cross by PsychoMantis_NL, on Flickr

Foto 3
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6192/6157741331_19a1953e83_z.jpg
Up up and away by PsychoMantis_NL, on Flickr

Foto 4
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6153/6158286224_39717bfa67_z.jpg
Twisted ankle by PsychoMantis_NL, on Flickr

Foto 5
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6195/6158287190_153b335d08_z.jpg
Where to go from here by PsychoMantis_NL, on Flickr

Foto 6
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6085/6158287744_9c105c5a60_z.jpg
Controlling your nerves by PsychoMantis_NL, on Flickr

Wat heb ik geleerd?

Voetbalfotografie is zeker zo moeilijk als ze zeggen, ik heb 15 jaar op hoog niveau gevoetbald en kan dus een actie 99 van de 100 keer wel voorspellen maar moet toegeven dat er nog altijd een verschil zit tussen het zien van de actie en het tegelijkertijd afdrukken van de foto. Ik heb een aantal foto's proberen te schieten waarop een kopduel plaatsvond maar nimmer was ik in staat om de bal op het hoofd van een van de spelers te fotograferen, dit terwijl ik wist dat het duel er aan zat te komen en dat de bal ongeveer over een halve seconde op de hoofden zou komen. De snelheid ligt dus stiekem zelfs bij een redelijk langzame actie als een kopduel (lees: een uittrap van de keeper waarbij de bal redelijk recht naar beneden valt rond de middencircel) nog best hoog.

Daarnaast viel me op dat je ook af en toe wat geluk moet hebben met de spelers en hun positie, ik heb de hele 2e helft zitten wachten op een doelpunt, aangezien ik de eerste helft gebruikt heb om te kijken waar ik in de tweede helft het best kon gaan zitten (Het was mijn eerste keer en dus wilde ik mijzelf wat actie garanderen door bij de goal van de onderliggende partij te gaan staan). Hetgeen uiteindelijk resulteerde in een actiefoto waarbij de keeper volledig gestrekt in de lucht hangt en hij de bal net niet meer kan tegenhouden (resulteert in de 1-4). Beiden zouden prachtig op de plaat gestaan hebben als er geen verdediger voor m'n shot was gaan staan. Het resultaat is nu een speler waarbij aan de linkerkant een voet, en aan de rechterkant een arm van de keeper te zien is. Het volledige lichaam verdwijnt achter de verdediger.

Als laatste viel me op, nadat ik gisteren uitgebreid de beelden van Studio Sport nog eens heb geanalyseerd dat de fotografen die daar zitten zelden tot nooit hun camera's draaien. Nu is het wellicht wat vreemd om als enige fotograaf 1½ uur op een keeper gefocust te blijven (je wilt toch meer als 3 foto's maken tijdens een wedstrijd) maar ik denk wel dat het de compositieproblemen en het net missen van een actie zou kunnen voorkomen.

Exif per foto en mijn op- & aanmerkingen

Foto 1
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6085/6157741849_5598b6cb22_t.jpg

Exif
  • Sluitertijd: 1/640
  • Diafragma: f/5.6
  • Brandpuntsafstand: 300 mm
  • ISO waarde: 800
Mijn op- & aanmerkingen:
  • Pluspunten:
    • Goede focus
    • Aardige bokeh
  • Minpunten:
    • Ik mis een plukje haar
    • De speler had links i.p.v. rechts in beeld moeten staan

Foto 2
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6191/6158285670_f5717acff1_t.jpg

Exif
  • Sluitertijd: 1/1000
  • Diafragma: f/5.0
  • Brandpuntsafstand: 170 mm
  • ISO waarde: 640
Mijn op- & aanmerkingen:
  • Pluspunten:
    • Actie goed vastgelegd
  • Minpunten:
    • De focus ligt op de achtergrond

Foto 3
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6192/6157741331_19a1953e83_t.jpg

Exif
  • Brandpuntsafstand: 170 mm
  • ISO waarde: 720
Mijn op- & aanmerkingen:
  • Pluspunten:
    • Goede focus
    • Actie mooi vastgelegd
  • Minpunten:
    • De speler had wat meer naar links gemogen
    • De bal ontbreekt (hoewel hier niet heel hinderlijk)

Foto 4
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6153/6158286224_39717bfa67_t.jpg

Exif
  • Sluitertijd: 1/100
  • Diafragma: f/5.6
  • Brandpuntsafstand: 260 mm
Mijn op- & aanmerkingen:
  • Pluspunten:
    • Goede focus
    • Aardige bokeh
    • De emotie is goed zichtbaar
  • Minpunten:
    • De nabewerking is te blauwig
    • Wellicht wat meer ruimte boven en wat minder ruimte onder

Foto 5
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6195/6158287190_153b335d08_t.jpg

Exif
  • Brandpuntsafstand: 165 mm
  • ISO waarde: 640
Mijn op- & aanmerkingen:
  • Pluspunten:
    • Aardige actiefoto
    • Onbedoeld scheef genomen geeft een aardig effect
  • Minpunten:
    • Ik mis een halve tegenstander
    • Onbedoeld scheef genomen

Foto 6
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6085/6158287744_9c105c5a60_t.jpg

Exif
  • Sluitertijd: 1/500
  • Diafragma: f/4.8
  • Brandpuntsafstand: 140 mm
Mijn op- & aanmerkingen:
  • Pluspunten:
    • Actie goed vastgelegd
    • Concentratie bij de keeper duidelijk te zien
  • Minpunten:
    • Achtergrond te scherp en druk
    • Lijkt door de achtergrond wat mij betreft het meeste op een snapshot uit de serie

Edit: Na 3 posts al 2 positieve reacties op de TS (nu de foto's nog :p) dus vandaar even een linkje naar de UBB code van deze post. Ik ben op dit moment te lui om het aantal foto's e.d. terug te brengen naar 1, dit zal ik in de loop van de dag nog wel een keertje doen.

De link: Testcase layout for Tweakers.net by PsychoMantis_NL

Edit2 De UBB code is inmiddels aangepast naar 1 foto en er is een kleine inleiding bijgekomen, alleen nog even knippen en plakken dus

[ Voor 4% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-09-2011 11:32 . Reden: UBB Code TS toegevoegd ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Das een zeer nette topicstart, kun je dat lijstje (ubb-code) niet ergens neerknallen zodat het een format wordt voor future testcases to come? vind het wel handig.

Dan de foto's, sportfotografie is inderdaad erg lastig. Zo nu ook weer, de enige foto's die er voor mij uitspringen zijn #3 en 6. De reden waarom is dat je hier actie ziet. Iemand heeft net een schot gelost, de ander is in duel met de keeper. Ik denk echt dat je het van dit soort foto's moet hebben. Ik denk dat een fotograaf bij sportevenementen ook meer let op expressies, duelacties, goals of tackles dan op loop/schietacties.

Voor je eerste testcase vind ik echt die twee het best. De rest is het net niet. Maar dat geeft niet, aldoende leert men :)

edit: wij danken u voor de layout _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 19-09-2011 10:48 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

1: Boven te krap en niet heel interessant.
2: Achtergrond scherp, onderwerp niet.
3: Aardig maar erg saai zonder bal. Lijkt eerder op een raar sprongetje.
4: Erg wazig
5: Het scheve stoort mij zeker
6: Aardig het duel vastgelegd maar het verkeerde standpunt denk ik, je zit nu echt achter de actie aan. Scherpte lijkt ook meer op de achtergrond te liggen dan op het onderwerp.

Verder vind ik het testcase onwaardig om overal maar op auto gedrukt te hebben. Wat je nu krijgt is dat het gras op elke foto een andere kleur heeft. Op de ene foto is het bruingroen terwijl het op de ander juist blauwgroen is, dat geeft een onsamenhangend geheel. Dat soort details horen in een testcase goed te zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:28
Foto 2 en 6 zijn aardig, maar ik stoor mij aan het feit dat foto 2 niet scherp is, er is daar gefocussed op de reclameborden, wat jammer is.

Daarnaast lijkt het alsof je van de zijlijn alle foto's heb gemaakt. Ben je niet aan de wandel gegaan? Verschillende standpunten, hoogteverschil kan ik ook niet echt terug zien. Als je op je knien zit pak je de actie i.m.o. wat meer.

Daarnaast vind ik zelf de actiefoto's bij het doel over het algemeen mooier dan vanaf de zijlijn, waar het vaak te druk is om een mooi actieshot te maken, maar dat is persoonlijke voorkeur en heeft natuurlijk uitzonderingen.

Als laatste:
Heeft het kenen van het spel invloed op het "zien aankomen" van de fotomomenten. Ik denk wel dat dit e.e.a. iets eenvoudiger maakt, het blijft echter een lastig onderwerp;
Ik vind het een must, inzicht zorgt ervoor dat je de actie kan vastleggen;
- je kan er voor zorgen dat de ontvangende speler goed gefocussed is, bij zowel een aanname als een schot (vanuit een voorzet bijvoorbeeld)
- Het inzicht zorgt voor betere positites. Als jij ziet dat de linksback het zwaar heeft met de rechtsbuiten blijf je niet aan de andere kant van het veld staan. ;)

Grootste compliment is voor je startpost. Erg netjes _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door KillaZ op 19-09-2011 10:35 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Topicstarter
@loewie1984
Klikkerdeklik Zal het in de ts zetten. Ik zal trouwens eens kijken of ik volgende keer wat meer op een bepaalde speler of een bepaald gebied kan focussen i.p.v. met die teletoeter de hele tijd meedraaien :p

@Tsurany
Eens met het commentaar over de foto's (m.u.v. foto 3 en 6 5, ik vind het hier persoonlijk niet heel storend maar, kritiek is uiteraard welkom). en het schieten op auto, het is m'n eerste keer sportfotografie dus wilde me niet zo heel druk maken over het handmatig prutsen met instellingen omdat ik verwachtte hier te lang mee bezig te zijn, dit is voor de volgende keer echter zeker wel iets waar ik mee bezig ga. Het gras e.d. hoort natuurlijk altijd groen of blauw of voor mijn part oranje te zijn, hier heb je helemaal gelijk in.

@KillaZ
Foto 2 vind ik inderdaad ook jammer dat de focus niet klopte, wel een beetje apart aangezien foto 3 wel scherp is en ik toch de sluiterknop ingedrukt hield waardoor volgens mij de camera niet verdergaat met focussen(?). En inderdaad, ik ben niet aan de wandel gegaan :p Wellicht voor de volgende keer een idee.

Ik heb nu voor dit standpunt gekozen omdat ik op meerdere sites gelezen had dat dit ongeveer wel een aardige plek zou moeten zijn. Het viel me inderdaad echter wel op dat ik meer ruggen als gezichten had, iets dichter bij de achterlijn is misschien wel handig de volgende keer...

Het zitten is inderdaad iets wat ik had willen doen, maar zoals ik in mijn post ook noem, zat er rond het veld een hekwerk waardoor ik niet lager kon gaan zitten, of ik moest binnen het hekwerk zitten met de kans dat ik een keer een bal of een schoen op m'n camera krijg :p

De reply over het lopen en het focussen op 1 speler geldt trouwens ook bij jouw comment, volgende keer misschien iets anders naar de wedstrijd kijken waardoor dit soort dingen me wellicht wat beter opvallen. Nu was ik puur de wedstrijd aan het afspeuren naar eventuele fotomomenten waardoor ik dus van links naar rechts en van boven naar onder zwiep met de camera...

Edit @ Tsurany
Om geen hele post te vernachelen, Ah zo :p Zal ik volgende keer zeker op letten bij het nabewerken

[ Voor 2% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-09-2011 12:02 . Reden: Reactie Tsurany bijgewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PsychoMantis_NL schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:41:
@Tsurany
Eens met het commentaar over de foto's (m.u.v. foto 3 en 6, ik vind het hier persoonlijk niet heel storend maar, kritiek is uiteraard welkom). en het schieten op auto, het is m'n eerste keer sportfotografie dus wilde me niet zo heel druk maken over het handmatig prutsen met instellingen omdat ik verwachtte hier te lang mee bezig te zijn, dit is voor de volgende keer echter zeker wel iets waar ik mee bezig ga. Het gras e.d. hoort natuurlijk altijd groen of blauw of voor mijn part oranje te zijn, hier heb je helemaal gelijk in.
Je hoeft tijdens het schieten niet te prutsen met instellingen, dat is natuurlijk erg lastig. Je moet het achteraf in je nabewerking doen, daar een neutrale en gelijke graskleur uit de foto's krijgen zodat het allemaal een geheel lijkt. Het maakt ook niet uit welke kleur het gras krijgt, het moet alleen min of meer dezelfde kleur zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
PsychoMantis_NL schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:41:
@KillaZ
Foto 2 vind ik inderdaad ook jammer dat de focus niet klopte, wel een beetje apart aangezien foto 3 wel scherp is en ik toch de sluiterknop ingedrukt hield waardoor volgens mij de camera niet verdergaat met focussen(?). En inderdaad, ik ben niet aan de wandel gegaan :p Wellicht voor de volgende keer een idee.

Ik heb nu voor dit standpunt gekozen omdat ik op meerdere sites gelezen had dat dit ongeveer wel een aardige plek zou moeten zijn. Het viel me inderdaad echter wel op dat ik meer ruggen als gezichten had, iets dichter bij de achterlijn is misschien wel handig de volgende keer...

Het zitten is inderdaad iets wat ik had willen doen, maar zoals ik in mijn post ook noem, zat er rond het veld een hekwerk waardoor ik niet lager kon gaan zitten, of ik moest binnen het hekwerk zitten met de kans dat ik een keer een bal of een schoen op m'n camera krijg :p

De reply over het lopen en het focussen op 1 speler geldt trouwens ook bij jouw comment, volgende keer misschien iets anders naar de wedstrijd kijken waardoor dit soort dingen me wellicht wat beter opvallen. Nu was ik puur de wedstrijd aan het afspeuren naar eventuele fotomomenten waardoor ik dus van links naar rechts en van boven naar onder zwiep met de camera...
Bekijk je de foto's tijdens een dood spelmoment? Op die manier kwam ik achter een leuke plek namelijk, zon 5 meter naast het doel.
Kunstgras velden hebben een heerlijk hekwerk waar je, indien nodig, tegenaan kan zitten zodat je camera stabiel is. Ik zit gewoon 5 meter naast het doel, zowat op de achterlijn. Met een beetje inzicht komt die bal echt niet op jou camera.
Afspeuren doe je niet door je telelens, maar zoals een speler dat doet: Met je ogen. Als jij een snelle autofocus hebt (mijn Sigma is eigenlijk nog iets te traag voor mijn gevoel) is dat geen probleem.
Wat ik doe bij bijvoorbeeld een corner is met mijn rug naar diegene die hem neemt zitten en een kleine 7 meter van het doel af. Voordat de speler schiet focus ik al op de groep. Grote kans dat je een mooie momentje er tussen hebt zitten. Als je naar de gezichten kijkt zie je al waar de bal gaat komen --> Bam de actie op je camera.

Nogmaals: Ben geen pro, heb ook geen extreme apparatuur, maar mijn foto's waren "aardig" gelukt.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Topicstarter
Ik heb de foto's een aantal keer proberen te bekijken, maar had telkens halverweger het idee dat ik dit beter thuis kon doen. De foto is gemaakt, ik kan er toch niets meer aan veranderen dus beter m'n ogen op het spel houden.

Tussendoor een blik werpen om zo locaties te kiezen had misschien gekund, zal ik de volgende keer eens proberen.

En het afspeuren is niet zozeer door de lens gebeurd, ik keek met mijn ogen en pakte vervolgens de lens erbij om te proberen de climax te vangen. Het lastige hiervan vond ik echter dat ik dus eerst uit moest zoomen om enigzins overzicht te krijgen en vervolgens snel in te zoomen als ik dacht dat hét moment daar was.

Ik denk dat dit er mede voor gezorgd heeft dat bijvoorbeeld foto 2 niet lekker gefocust is maar dat weet ik niet zeker. en het focussen op de groep bij bijvoorbeeld een corner is inderdaad iets wat ik geprobeerd heb, ik ben echter nog niet zo handig met het inschatten van mijn formaat foto's :p

Ik probeer bijvoorbeeld in te zoomen tot 200/300 mm op een speler bij de tweede paal om niet de hele club spelers er op te hebben, als deze dan de bal niet krijgt kan ik dit dus never nooit meer corrigeren (bal bijv. bij de 1e paal). Nu schiet ik wel op JPG fine met de grootst mogelijke resolutie en dan maak ik uit jouw reactie op dat ik dus in zo'n geval beter kan zoomen tot bijvoorbeeld 150 mm en dan wel de hele club er op krijgen, en in mijn bewerking de juiste speler(s) er uit croppen... Zou ik dan genoeg pixels overhouden voor een afdruk of genoeg detail bij een 100% weergave? Ik vind dit toch altijd lastig inschatten op zo'n lcd schermpje, ondanks dat ik daarop ook in kan zoomen :x

[ Voor 3% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-09-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik heb zelf gemerkt dat focussen op een hele club niet echt een mooi resultaat oplevert, het oogt snel rommelig. Individuele duels zijn veel aangenamer om terug te kijken. Zelf laat ik de lens bijna altijd ingezoomd bij een dood spelmoment en focus ik alvast een beetje in de goede richting, ik kijk dan naar degene die de voorzet geeft en breng dan snel mijn oog naar de camera om de spelers die ik op het oog had vast te leggen.

Achter/naast het doel zitten geeft bij mij tot nu toe het beste resultaat, je krijgt de spelers dan vaak van voren te zien en kunt de gezichten ook vastleggen. Als je bij foto 2 en 3 de speler van de voorkant had vastgelegd waren het denk ik hele goede foto's, de timing is namelijk erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Topicstarter
Het commentaar in de 2e alinea ben ik zeker met je eens, dan alleen nog een vraag over de positie, is het mogelijk/wenselijk/hinderlijk dat je binnen de omheining gaat zitten om dus niet dat gaaswerk er op te krijgen?

Ik heb een Hollandse mond en kan dit dus gewoon vragen als ik op een bepaald terrein ben, maar wat zijn over het algemeen jouw ervaringen daarmee?

N.b. Ik wist trouwens niet van te voren dat daar een kunstveld lag, ik ben juist naar die club gegaan omdat ze vroeger (toen het nog een "echt" grasveld was) het hoofdveld niet volledig volgehangen hadden met reclameborden, waardoor ik dus buiten de omheining had kunnen gaan zitten, maar gewoon op een plekje waar geen bord hing. Het was dus enigzins een anticlimax toen ik daar kwam en er ineens een hekwerk voor m'n neus stond :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ik ken geen enkele club die moeite heeft met een fotograaf op het "veld". Veel bezoekers staan ook gewoon op het veld is mijn ervaring. Zeker als ik zonder camera een wedstrijd kijk, sta ik ook tegen de reclame borden op het veld. Gewoon over het hek heen klimmen en schieten.

Na mijn laatste wedstrijd werd ik door de webmaster van de club aangesproken of ik de beste foto's door wilde sturen. Prima compliment en gaf aan dat ze wel blij waren met een fotograaf. Was 3e klasse dus niet zo heel bijzonder druk.
Dat ligt natuurlijk in de Hoofdklasse wat anders. Maar tot de 2e klasse kan je prima op het veld staan.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan me idd niet voorstellen dat ze er moeite mee hebben als jij buiten de lijnen blijft en eventueel je mooie foto's in semi hoge resolutie aan hun wilt geven voor hun clubblad/website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Topicstarter
Gaan we dat volgende keer gewoon proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dit is een voorbeeld van een foto, naast het doel, op de knie en niet maximaal ingezoomd.

Afbeeldingslocatie: http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/251998_174209749316901_130328357038374_395133_5104235_n.jpg

Geen wereldklasse foto, maar wel een foto die iedereen met een flink aantal mm's kan maken.
Als je deze positie had bij foto 2, had je een prima foto gehad volgens mij :) ;)

Een beetje jammer dat ze zijn gecomprimeerd en op Facebook zijn geplaatst :+

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 19-09-2011 13:11 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Topicstarter
Ik heb op internet gelezen dat tussen de rand 16 en de middencirkel wel aardige shots opleverde, maar inderdaad, meer richting goal geeft wel een beter shot. Volgende keer toch daar maar gaan zitten :) En over de uploads, ik zal eens kijken of ik ze niet ergens uncompressed neer kan dumpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:50

polthemol

Moderator General Chat
wat ook vaker mooie shots oplevert is head on. Achter de zijlijn gaan zitten dus :)

Voor de rest zitten er wel nette foto's tussen, je geeft zelf al goed aan waar verbeterpunten mogelijk zijn. Probeer ook niet alleen de actie vast te leggen maar ook de momenten van focus. Denk bv. aan een vrije trap, houdingen / gebaren / gezichtuitdrukkingen na een mislukte kans of een goal, het duw en trekwerk bij corners, enz. enz.

(en prefocus is vaker wel de moeite waard ;) Gewoon een minuutje of zo een speler door de zoeker volgen, dat levert vaker heel andere foto's op dan dat je reactief te werk gaat).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Topicstarter
Dit zijn zeker dingen die ik komend weekend mee ga nemen, sowieso het op de achterlijn zitten. Denk dat de kans op gezichten dan inderdaad een stuk groter is :p. Eens kijken of er dan meerdere wedstrijden zijn waarbij ik de diverse tips afzonderlijk focus kan geven i.p.v. alle tips tegelijk zodat ik niet weer alle kanten op zwaai met m'n lens xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
De lay-out voor de testcase heb je super opgezet, ga deze vast nog eens gebruiken, bedankt!

• KillaZ
Inderdaad, bedankt voor de lay-out.

Mag zelf bij droog weer zondag aan de bak, kreeg net een mailtje of ik zondag foto's wilde maken van hetzelfde team in de derby tegen Kolping Boys.

Zal wel druk bezocht worden, dus hoop dat ik een goed plekkie heb.

K to the KillaZ

Pagina: 1