[Testcase] Amateurvoetbal - 17-09-2011 |
![]() |
Wie/wat/waar & waarom |
|
De materialen |
|
De nabewerking |
Op alle foto's is toegepast:
|
Exif's en overige notitie's |
Exif's en mijn op- en aanmerkingen staan per foto nog eens opgesomd onderaan deze thread, nadat je eerst alle foto's zelf bekeken hebt (leek me wel zo neutraal). Alle foto's zijn trouwens op stahoogte1 en uit de hand2 genomen. 1Er zat een "half gesloten" hekwerk om het veld heen, zoals duidelijk op foto 2 te zien is. Om niet het risico te lopen om een bal op m'n snufferd te krijgen toch maar besloten hierachter te blijven staan en dan maar een wat hoger standpunt te nemen. 2Ik ben nog niet in bezit van een statief aangezien ik nog niet weet wat ik hier aan uit wil geven en of het nou echt bittere noodzaak is of dat ik het mezelf voorlopig kan vergeven om af en toe wat stukjes weg te knippen. |
De foto's |
Foto 1 ![]() Full focus defending by PsychoMantis_NL, on Flickr Foto 2 ![]() The cross by PsychoMantis_NL, on Flickr Foto 3 ![]() Up up and away by PsychoMantis_NL, on Flickr Foto 4 ![]() Twisted ankle by PsychoMantis_NL, on Flickr Foto 5 ![]() Where to go from here by PsychoMantis_NL, on Flickr Foto 6 ![]() Controlling your nerves by PsychoMantis_NL, on Flickr |
Wat heb ik geleerd? |
Voetbalfotografie is zeker zo moeilijk als ze zeggen, ik heb 15 jaar op hoog niveau gevoetbald en kan dus een actie 99 van de 100 keer wel voorspellen maar moet toegeven dat er nog altijd een verschil zit tussen het zien van de actie en het tegelijkertijd afdrukken van de foto. Ik heb een aantal foto's proberen te schieten waarop een kopduel plaatsvond maar nimmer was ik in staat om de bal op het hoofd van een van de spelers te fotograferen, dit terwijl ik wist dat het duel er aan zat te komen en dat de bal ongeveer over een halve seconde op de hoofden zou komen. De snelheid ligt dus stiekem zelfs bij een redelijk langzame actie als een kopduel (lees: een uittrap van de keeper waarbij de bal redelijk recht naar beneden valt rond de middencircel) nog best hoog. Daarnaast viel me op dat je ook af en toe wat geluk moet hebben met de spelers en hun positie, ik heb de hele 2e helft zitten wachten op een doelpunt, aangezien ik de eerste helft gebruikt heb om te kijken waar ik in de tweede helft het best kon gaan zitten (Het was mijn eerste keer en dus wilde ik mijzelf wat actie garanderen door bij de goal van de onderliggende partij te gaan staan). Hetgeen uiteindelijk resulteerde in een actiefoto waarbij de keeper volledig gestrekt in de lucht hangt en hij de bal net niet meer kan tegenhouden (resulteert in de 1-4). Beiden zouden prachtig op de plaat gestaan hebben als er geen verdediger voor m'n shot was gaan staan. Het resultaat is nu een speler waarbij aan de linkerkant een voet, en aan de rechterkant een arm van de keeper te zien is. Het volledige lichaam verdwijnt achter de verdediger. Als laatste viel me op, nadat ik gisteren uitgebreid de beelden van Studio Sport nog eens heb geanalyseerd dat de fotografen die daar zitten zelden tot nooit hun camera's draaien. Nu is het wellicht wat vreemd om als enige fotograaf 1½ uur op een keeper gefocust te blijven (je wilt toch meer als 3 foto's maken tijdens een wedstrijd) maar ik denk wel dat het de compositieproblemen en het net missen van een actie zou kunnen voorkomen. |
Exif per foto en mijn op- & aanmerkingen | ||
Foto 1 ![]() | Exif
| Mijn op- & aanmerkingen:
|
Foto 2 ![]() | Exif
|
Foto 3 ![]() | Exif
|
Foto 4 ![]() | Exif
|
Foto 5 ![]() | Exif
|
Foto 6 ![]() | Exif
|
Edit: Na 3 posts al 2 positieve reacties op de TS (nu de foto's nog
De link: Testcase layout for Tweakers.net by PsychoMantis_NL
Edit2 De UBB code is inmiddels aangepast naar 1 foto en er is een kleine inleiding bijgekomen, alleen nog even knippen en plakken dus
[ Voor 4% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-09-2011 11:32 . Reden: UBB Code TS toegevoegd ]
PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V