Films haperen bij streamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:13
Ik heb in mijn woonkamer een htpc en een nas. De nas en htpc zijn verbonden door een switch (100mbit). Nu stream ik films van mijn nas via mijn htpc op mijn tv. Dat zou goed moeten kunnen gaan.

In de meterkast heb ik een router. Mijn router en die switch in de woonkamer zijn verbonden door een belkin powerline adapter. |:( Helaas had ik geen andere mogelijkheid.

Al mijn netwerkapparaten zitten in dezelfde range/subnet.

Wat is het probleem nu? als ik een filmpje kijk dan stottert hij een paar keer per minuut. (buffering in XBMC met een mkv 1080p DTS). Wat ik nu vreemd vind is dat als ik mijn powerline adapter uittrek het streamen gewoon soepel loopt. Waarom heeft die powerline adapter invloed op de performance van het gedeelte in de woonkamer? Is dat omdat ik mijn router als standaardgateway heb ingesteld? Loopt al het verkeeer dan via de router (en dus ook via de powerline adapter?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 13:04
Geen idee, maar je hebt me na je verhaal wel warm gemaakt voor meer informatie. Ben zelf ook wel benieuwd waar het door komt.
N.b, kijk eens welke snelheid je doorkrijgt via die powerline adapter. Het gebruiken van verschillende groepen op het lichtnet thuis heeft ook invloed op die poweline adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je verhaal is niet heel duidelijk. Enerzijds zeg je dat je streamt tussen NAS - HTPC via een switch, anderzijds is er ineens een Powerline in het spel. Bedoel je dat je in de meterkast je NAS op een powerline hebt aangesloten en dat deze powerline in de woonkamer is verbonden met een switch/router in je woonkamer en dat die op de HTPC aangesloten is? Je hebt volgens mij 2 scenario's:

1. NAS - Switch - HTPC
2. NAS - Powerline meterkast - Powerline woonkamer - Switch - HTPC

In geval 2 lijkt me de powerline doorvoersnelheid onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Als de stream over een powerline adapter moet is de kans wel aanwezig dat de snelheid niet voldoende is. Powerline adapters adverteren vaak wel met 200Mbit/s maar dat halen ze nooit. Net zoals bij draadloze netwerken zitten er veel meer haken en ogen aan en is de uiteindelijke snelheid van meer factoren afhankelijk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:00
als ik het goed lees heb je

modem/router via
powerline/stroomnet/powerline

naar switch

en dan op de switch:
poort1->nas
poort2->htpc

Met powerline aangesloten doorvoerproblemen, en zonder niet.

Blijkbaar wil het signaal, hoewel er een kortere weg is die ook werkt, bij voorkeur via de router.

Hoe heb je de ip's etc staan?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dat is wel erg vreemd, waar zou die switch dan voor dienen? Ben het overigens wel met je eens, maar je zou van een switch verwachten dat die voldoende is.

[ Voor 22% gewijzigd door Aghanim op 19-09-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Heeft de switch een uplink poort en gebruik je die?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
Zoals tens de situatie schetst klopt het.

De powerline adapter zou helemaal niet nodig hoeven te zijn om films te streamen van NAS naar HTPC.
Er is immers een kortere route, direct via de switch.

De maximale doorvoersnelheid van de powerline adapter is bij benadering 2megabyte per seconde. Maar ik wil dus helemaal geen verkeer via de powerline adapter naar de router in de meterkast.

Volgens mij heeft de switch geen uplink. Is echt een oud (gaar en goedkoop) beestje. (Sweex LA200022 8 Port Switch 10/100 Mbps). Zoals gezegd. Alles is geconfigureerd in subnet 255.255.255.0 met een iprange beginnend bij 192.168.0.100 (door dhcp uitgedeeld).

[ Voor 5% gewijzigd door vandenhende op 20-09-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ik vind het een heel interessant probleem, heb jammer genoeg geen powerline, dus kan het niet reproduceren.

zou je de hele config van de router kunnen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
De powerline adapter en de voeding van de switch zijn dus zo naast elkaar ingestoken? Zelfde stekkerdoos misschien ook nog? Wellicht zorgt de powerline adapter gewoon zelf voor storing op het electriciteitsnetwerk, probeer eens terwijl de switch ergens anders is ingestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 13:04
Wat zijn je instellingen op je router en op je switch? Heb je DHCP uit staan op je switch? Probeer het eens met DHCP server aan op je switch.

Je kunt natuurlijk ook proberen om je switch een compleet nieuw subnet te laten aansturen. Op die manier is je default gateway altijd de switch en zal je htpc bij verbinding met je nas nooit de powerline adapter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Euhm, een switch heeft geen DHCP server.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je "arp -a" met de adapter erin doet

komt het macadres in je arp tabel dan overeen met de mac van de nas ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als ik het goed begrijp is het globaal:

modem --> powerline --> router --> switch naar NAS en HTPC

Het gaat waarschijnlijk vanaf de NAS via de modem naar de HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Nieknikey schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:21:
Wat zijn je instellingen op je router en op je switch? Heb je DHCP uit staan op je switch? Probeer het eens met DHCP server aan op je switch.

Je kunt natuurlijk ook proberen om je switch een compleet nieuw subnet te laten aansturen. Op die manier is je default gateway altijd de switch en zal je htpc bij verbinding met je nas nooit de powerline adapter gebruiken.
Iets met klok en klepel, maar je verhaal klopt van geen kant

Ik neem aan dat de switch van die ledjes heeft waarmee het aangeeft of er verkeerd over een port heen gaat. Als de belkin aangesloten is, zie je dan verkeer over deze port gaan?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hetgeen ik niet aan de opstelling begrijp is waarom er een 2de router plus nog eens een switch tussen zit en mij dat een beetje dubbel op lijkt. Is het niet verstandiger om eens te proberen om vanaf de 1ste router > powerline adapter > powerline adapter > switch, en dan vanaf de switch richting NAS en HTPC pc ?

Misschien denk ik te simpel maar ik heb zelf hier de situatie als volgt n.l. modem > router > 2 pc's aan router > switch naar boven > tv > mediaplayer > blueray aan de switch gekoppeld. Nooit dus problemen gehad met stotter en van pc naar pc gewoon gigabit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 13:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet je 100% zeker dat het een switch en geen hub is? Als al dat streaming verkeer ook op de poort vwort uitgestuurd waar je powerline op zit en je daar ergens collissions krijgt, dan zou dat het kunnen verklaren :)

Toevallig de mogelijkheid om een nieuwe switch te testen? Sowieso, een switch kost tegenwoordig geen drol meer, ik had laatst voor 25 euro een 8-poort Gbit switch te pakken op iBood. Dus die investering zou je sowieso kunnen overwegen. Sweex is nou namelijk niet een merk dat als retestabiel bekend staat ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/5538/drawing1c.jpg

Ja het is een brakke tekening, maar ik hoop dat dit de onduidelijkheid wegneemt. Als ik met mijn htpc stream vanaf mijn nas zou ik niks met die powerline adapter te maken moeten hebben toch?

Bedankt voor jullie reacties zover.
The Eagle schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:52:
Toevallig de mogelijkheid om een nieuwe switch te testen? Sowieso, een switch kost tegenwoordig geen drol meer, ik had laatst voor 25 euro een 8-poort Gbit switch te pakken op iBood. Dus die investering zou je sowieso kunnen overwegen. Sweex is nou namelijk niet een merk dat als retestabiel bekend staat ;)
Misschien is het inderdaad handig om een keer een nieuwe switch te kopen. On the other hand: dan moet ik wel zeker weten dat het zin heeft. Het lijkt me ook fijn om de problematiek te begrijpen. :)

[ Voor 50% gewijzigd door vandenhende op 19-09-2011 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vandenhende schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:06:
[afbeelding]

Ja het is een brakke tekening, maar ik hoop dat dit de onduidelijkheid wegneemt. Als ik met mijn htpc stream vanaf mijn nas zou ik niks met die powerline adapter te maken moeten hebben toch?

Bedankt voor jullie reacties zover.

[...]

Misschien is het inderdaad handig om een keer een nieuwe switch te kopen. On the other hand: dan moet ik wel zeker weten dat het zin heeft. Het lijkt me ook fijn om de problematiek te begrijpen. :)
Zou je niet eens ingaan op de vragen ipv alleen een tekeningetje planten ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

wat je sowieso even moet checken is de lichtjes op je switch. Als je streamt naar HTPC horen de lampjes van de powerline niet als een gek te knipperen. Check ook de lampjes van je router. De powerline aansluiting hoort niet te knipperen.

(wel even zorgen dat je niet stiekem ook iets van internet trekt. Dus even de internetstekker van je router los trekken)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
fish schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:09:
[...]

Zou je niet eens ingaan op de vragen ipv alleen een tekeningetje planten ?
Ja excuses. Ik heb momenteel even niet zoveel tijd om te reageren/ dingen te testen. Dat lukt later vandaag pas. Ik vond het wel zonde dat mensen uitgingen van de verkeerde configuratie. (2 routers) dus die onduidelijkheid wilde ik snel wegnemen. Ik zal straks uitgebreid antwoorden. Is dat ok? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
tracert geeft niet genoeg info denk ik.
met een traceroute progje zoals VisualRoute Lite (http://www.visualware.com/download.html) is wellicht te zien hoe je signaal gaat van htpc naar nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat is hetzelfde als een tracert maar dan met een leuk kaartje. maar die laat niet zien waar thuis alles staat. dan krijg je een dikke punt ergens

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Zoals je zegt mag de powerline geen invloed hebben.

Als ik op je tekening af ga denk ik dat de volgende mogelijkheden zijn
1) Verkeerde ip instellingen htpc of nas
2) Switch doet geen goede link autodetectie waardoor hij te terug valt op half duplex
3) je htpc/nas staat op een fixed speed wat weer zorgt voor een slecht autodetectie van je switch en dus een mismatch en dus weer half duplex
4) De powerline zorgt voor storingen, bad packets etc
5) Met welk protocol stream je? ik gok smb,

Je kan kijken of het invloed heeft als je geen gateway invult op je htpc/nas
Wat gebeurt als je tijdelijk een kabel tussen de router en switch hebt ipv die powerline
En eventueel een andere switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
Ik heb nog even een testje gedaan. Gewoon het kopieren van een mkvtje van mijn nas naar mijn htpc.
Maximale doorvoersnelheid 2 megabyte per seconde. Als ik de kabel van de powerline unlpug schiet hij door naar 7 a 8 mb per seconde. Als ik vervolgens de powerline weer inplug dan zakt de snelheid weer langzaam in.
it0 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:44:
Zoals je zegt mag de powerline geen invloed hebben.

Als ik op je tekening af ga denk ik dat de volgende mogelijkheden zijn
1) Verkeerde ip instellingen htpc of nas
2) Switch doet geen goede link autodetectie waardoor hij te terug valt op half duplex
3) je htpc/nas staat op een fixed speed wat weer zorgt voor een slecht autodetectie van je switch en dus een mismatch en dus weer half duplex
4) De powerline zorgt voor storingen, bad packets etc
5) Met welk protocol stream je? ik gok smb,

Je kan kijken of het invloed heeft als je geen gateway invult op je htpc/nas
Wat gebeurt als je tijdelijk een kabel tussen de router en switch hebt ipv die powerline
En eventueel een andere switch.
Je zegt: verkeerde IP instellingen. Mijn NAS en HTPC zijn beiden fixed ip. (zoals in tekeningetje.) Daar kan ik niet veel verkeerd aan doen toch?
Streamen doe ik met smb inderdaad. Maar goed het testje met het kopieren van de mkv staat los van het stream protocol.
Ook zonder gateway adres op de nas en htpc blijft de snelheid crap....totdat ik de powerline unplug.

Het geknipper van de lampjes op de router word ik helaas niet veel wijzer van. Ik zie de nas en de htpc continu knipperen tijdens bestandsoverdracht, maar ook de powerline en mijn humax (IHDR5050c).

Ik had een goedkope 5 port tplink gigabit switch gezien in de pricewatch. Die heb ik even besteld. Als hij morgen binnen is maar eens kijken of dat een en ander verhelpt.Bedankt wederom zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Als je netmask verkeerd stond dan zou dat problemen kunnen geven en je afhankelijk maken van je gateway.

Maakt het nog uit op welke poort van je switch je de powerline aansluit?
Bv 1e of laatste poort?

Zo niet dan stuurt de powerline slechte frames je switch op en misschien dat die een broadcast storm veroorzaken? Als de link tussen de switch en router niet high performance hoeft te zijn dan kan je misschien een wireless router als bridge gebruiken.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Het lijkt er wel heel erg op dat je switch een hub is

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vandenhende schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:57:
Ik heb nog even een testje gedaan. Gewoon het kopieren van een mkvtje van mijn nas naar mijn htpc.
Maximale doorvoersnelheid 2 megabyte per seconde. Als ik de kabel van de powerline unlpug schiet hij door naar 7 a 8 mb per seconde. Als ik vervolgens de powerline weer inplug dan zakt de snelheid weer langzaam in.

[...]

Je zegt: verkeerde IP instellingen. Mijn NAS en HTPC zijn beiden fixed ip. (zoals in tekeningetje.) Daar kan ik niet veel verkeerd aan doen toch?
Streamen doe ik met smb inderdaad. Maar goed het testje met het kopieren van de mkv staat los van het stream protocol.
Ook zonder gateway adres op de nas en htpc blijft de snelheid crap....totdat ik de powerline unplug.

Het geknipper van de lampjes op de router word ik helaas niet veel wijzer van. Ik zie de nas en de htpc continu knipperen tijdens bestandsoverdracht, maar ook de powerline en mijn humax (IHDR5050c).

Ik had een goedkope 5 port tplink gigabit switch gezien in de pricewatch. Die heb ik even besteld. Als hij morgen binnen is maar eens kijken of dat een en ander verhelpt.Bedankt wederom zover.
Leuk maar je gaat nog steed niet in op sommige vragen en je blijft hangen op "stekker erin, stekker eruit"
- arp tabel
- tracert
- is het een hub of switch ?
- je kan weing verkeerd doen met je ip instelingen, maar post ze danin ieder geval dan kunnen wij misschien iets raars zien

Als je iets wil bereiken kun je er maar beter op ingaan anders had je net zo goed geen topic kunnen starten, denk ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 21-09-2011 10:48 ]

Iperf

• vandenhende
fish schreef op woensdag 21 september 2011 @ 10:47:
[...]

Leuk maar je gaat nog steed niet in op sommige vragen en je blijft hangen op "stekker erin, stekker eruit"
- arp tabel
- tracert
- is het een hub of switch ?
- je kan weing verkeerd doen met je ip instelingen, maar post ze danin ieder geval dan kunnen wij misschien iets raars zien

Als je iets wil bereiken kun je er maar beter op ingaan anders had je net zo goed geen topic kunnen starten, denk ik zo.
Volgens mij heb je niet goed gelezen. Mijn ip instellingen staan in het tekeningetje en hieronder in het gequote gedeelte. Ook staat daar duidelijk het typenummer om omschrijving: 8 port switch. Inderdaad op tracert en arp a had ik nog niet gereageerd. Je doet het bijschrift boven je avatar wel eer aan in ieder geval.
vandenhende schreef op maandag 19 september 2011 @ 16:55:
Volgens mij heeft de switch geen uplink. Is echt een oud (gaar en goedkoop) beestje. (Sweex LA200022 8 Port Switch 10/100 Mbps). Zoals gezegd. Alles is geconfigureerd in subnet 255.255.255.0 met een iprange beginnend bij 192.168.0.100 (door dhcp uitgedeeld).
Ik heb inmiddels mijn nieuwe switch geinstalleerd. Ik haal nu strak 20 megabyte per seconde. Probleem opgelost. Iedereen die enthousiast meegedacht heeft dank hiervoor.
:)

• The Eagle
  • Laatst online: 13:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ergo: Sweex is en blijft rommel, QED.

Have fun streaming :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1