Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:11
Beste tweakers,

Vorig weekend een upgrade gedaan naar een crucial M4 128GB aangezien mijn mobo geen sata3 had ge-upgrade naar een sabertooth x58. Ik alles ingebouwd en opgestart, firmware 0002 stond nog op de m4 dus direct naar de 0009 gezet, ik wat benches gedraaid maar ik kwam niet boven de 330mb/sec. Na veel zoekwerk blijkt dus dat de x58 en de marvell sata3 controller (9128) dus gewoon niet de sata3 snelheden haalt.
Na driver en bios updates haalt die wel betere snelheden (380mb/sec) maar dat is voor mij niet genoeg ik wil alles dr uit halen en als ik upgrade naar evt raid0 moet het gewoon knallen.
Ik heb mijn oog nu laten vallen op een i5 2600K met het asus P8P67 maar kan niet 1,2,3 problemen vinden met betrekking tot sata3 snelheden en dit mobo. Ook kan ik niet 1,2,3 vinden welke chipset erop zit (wel paar specs gezien waar het lijkt dat het vanaf de ich10 controller komt die direct met de cpu kan communiceren en dus geen issues dient te hebben).
Hoop dat jullie hier meer inzicht in kunnen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door MrHarry op 19-09-2011 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het probleem ligt niet bij je X58 chipset, die doet immers bar weinig als je je SSD op die Marvell aansluit. Die Marvell dingen willen idd lang niet altijd de max snelheid halen. Op een P67 bordje heb je in de chipset ook daadwerkelijk al 2 SATA 6Gbps poorten zitten, daarmee moet het wel lukken (maar die ontbreken dus op een X58)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
ja zag dat een p67 bordje 2 marvel had en 2 intel chips, en de marvel's waren dan een 9120 ipv de 9128.
zijn de sandy bridge perikelen trouwens verholpen die er in het begin waren kan er weinig meer over vinden dus lijkt me van wel (ging over data sata300 controllers niet goed werkte dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is alleen als je een B2-stepping hebt, en die worden al heel lang niet meer verkocht. Met een B3 stepping is die bug verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
ah zag idd de b3 bij sommige boarden staan :)
thanks voor de info! nu moet ik enkel nog een single dim dr bij prikken omdat ik voorheen tripple channel had.
baal wel dat er geen x58 boarden zijn die een goeie sata600 controller hebben (tenzij je 400+ euro betaald voor een bordje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Intel heeft zelf geen ingebouwde sata3 controllers. Moederbord fabrikanten maken dus gebruik van 3rd party chips die ze aan een PCI-E lane knopen. Of in een erger geval aan een PCI-E switch, waarbij meerdere aan een PCI-E lane hangen.

Overigens moet je behoorlijk je best doen om de throughput van sata3 te halen. Sequentiele snelheden zijn niet de eigenschap die een SSD speciaal maken, terwijl dat hetgeen is dat een verdubbeling gekregen heeft in de laatste SATA revisie.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
oftewel de x58 sabertooth kan niet omgaan met de sata 3 snelheden ? dat is niet zo mooi want ik heb dat bord ook gekocht en wou de crucial m4 gaan halen . juist vanwege de sata 3 controller , ik dacht dat deze door intel aangedreven worden en niet door marvell ...... :O ik ben boos :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

M2M schreef op maandag 19 september 2011 @ 17:50:
Intel heeft zelf geen ingebouwde sata3 controllers. Moederbord fabrikanten maken dus gebruik van 3rd party chips die ze aan een PCI-E lane knopen. Of in een erger geval aan een PCI-E switch, waarbij meerdere aan een PCI-E lane hangen.

Overigens moet je behoorlijk je best doen om de throughput van sata3 te halen. Sequentiele snelheden zijn niet de eigenschap die een SSD speciaal maken, terwijl dat hetgeen is dat een verdubbeling gekregen heeft in de laatste SATA revisie.
De P67 chip heeft gewoon 2 Sata3 poorten erin, die prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jayjay1986 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:05:
oftewel de x58 sabertooth kan niet omgaan met de sata 3 snelheden ? dat is niet zo mooi want ik heb dat bord ook gekocht en wou de crucial m4 gaan halen . juist vanwege de sata 3 controller , ik dacht dat deze door intel aangedreven worden en niet door marvell ...... :O ik ben boos :@
De X58 heeft die simpelweg niet, ongeacht of je nu een dik mobo koopt van 400 piek, of het simpelste model van 8 tientjes, het zit niet in de chipset.
Dat je boos bent heb je hooguit aan jezelf te danken door niet naar de specs te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
heb nu een i5 2500k met een asus p8p67 gekocht snelheden van 510mb/sec lezen en 220mb/sec schrijven, tov 380mb/sec lezen en 80mb/sec schrijven.
sabertooth iig nog kunnen ruilen voor geld bij mycom en het draait als een trein nu.
en als je SATA3 op de doos ziet staan met fancy 600 in grote letters dan mag je wel degelijk verwachten dat je sata3 controller zijn werk goed doet!!!!
en het zit dus wel in de chipset want een marvell 9128 kan geen sata3 snelheden aan ik heb het getest en ik heb het gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
idd had beter mijn huiswerk moeten doen ! Wat heb je aan een sata 3 controller als die aangestuurd wordt door een brakke marvell chip die zijn werk gewone weg ...... doet. En dan weet ik alsnog niet van tevoren dat de marvell chip zijn werk niet goed doet gezien het feit ik de sabertooth X58 gelijk gehaald heb toen die uitkwam.

[ Voor 34% gewijzigd door JayJay op 27-09-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
jayjay denk niet dat het je te verwijten is dat jij niet 100 forum's na hebt gelopen, als je als consument iets koopt in de winkel waar op staat sata3 controller sata600 blablabla dan mag je verwachten dat die levert wat de specs van sata3 zijn...als ik een ferrari koop en er staat 600pk!!! maar ik krijg er maar 200pk dan voel je, je gewoon genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
MrHarry schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:19:
jayjay denk niet dat het je te verwijten is dat jij niet 100 forum's na hebt gelopen, als je als consument iets koopt in de winkel waar op staat sata3 controller sata600 blablabla dan mag je verwachten dat die levert wat de specs van sata3 zijn...als ik een ferrari koop en er staat 600pk!!! maar ik krijg er maar 200pk dan voel je, je gewoon genaaid.
En zo denk ik er dus ook over! en dit is niet een low budget moederbord van 8 tientjes maar van 20 tientjes toen der tijd en komt nog bij Asus vandaan ook, die verkopen over het algemeen geen rommel.

[ Voor 6% gewijzigd door JayJay op 27-09-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
nop mobo's van dik 200 euro zoals de asus rampage hebben hier ook last van. Asus zelf zegt ook nee niet de marvell controller gebruiken...laat dat ding lekker weg dan zie er totaal geen voordeel tov ich10 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
maargoed gaat een aparte sata 3 controller dit probleem verhelpen en zoja welke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
heb daar ook naar gekeken al die controllers die te betalen zijn, zijn marvell chipsets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
ja ik heb het idd gezien zoals de highpoint rocketraid 620

[ Voor 47% gewijzigd door JayJay op 27-09-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:24
jayjay1986 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:29:
ja ik heb het idd gezien zoals de highpoint rocketraid 620
Daar zit ook gewoon een Marvell 9123/9128 op.

/edit: Je was me net voor met de edit :)

[ Voor 9% gewijzigd door Nielson op 27-09-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
zijn er nou geen fatsoenlijke sata 3 6gb/s controllers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
en laat mij raden de usb 3.0 poorten worden ook aangedreven door die marvell 9128 controller ? :D oftewel ik ben er gewoon zwaar ingeluist :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier draai ik ook met een Sabertooth X58 met 128GB Crucial M4. Inderdaad haal je daarmee niet het maximale uit de M4. Het is alleen wel zo dat je helemaal niets merkt van het verschil tussen 300MB/s of de 500MB/s die de M4 kan halen.

Bij mij doet de M4 380MB/s lezen en ik merk zelfs compleet geen verschil tussen deze SSD en mijn oude Vertex 2 60GB die maar 180MB/s deed.

Een hoop geld uitgeven om van 300MB/s naar 500MB/s gaan terwijl je daar niets van merkt zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Het is wel bijzonder dat Marvell zeer goede SSD-controller maakt maar geen goede SATA 3 controllers kan bakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Er schijnen moederborden te zijn met een nieuwere versie van de controller (SE9182) die gebruik maakt van 2 PCI-e lanes (ipv 1, wat één van de grootste minpunten van de SE9123/9128 is), het aparte is dat ze niet op de site van Marvell vermeld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
PilatuS schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:39:
Een hoop geld uitgeven om van 300MB/s naar 500MB/s gaan terwijl je daar niets van merkt zou ik niet doen...
correctie ik wil dat als die 500mb/sec kan ook 500mb/sec doet, anders kan ik net zo goed een mindere hd nemen die niet zo snel is....het punt van het verhaal is nu gewoon dat je genaaid wordt in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
PilatuS schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:39:
Hier draai ik ook met een Sabertooth X58 met 128GB Crucial M4. Inderdaad haal je daarmee niet het maximale uit de M4. Het is alleen wel zo dat je helemaal niets merkt van het verschil tussen 300MB/s of de 500MB/s die de M4 kan halen.

Bij mij doet de M4 380MB/s lezen en ik merk zelfs compleet geen verschil tussen deze SSD en mijn oude Vertex 2 60GB die maar 180MB/s deed.

Een hoop geld uitgeven om van 300MB/s naar 500MB/s gaan terwijl je daar niets van merkt zou ik niet doen.
dus de overstap van intel 80 gb g2 naar crucial 128 gb m4 is nutteloos , fijn ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
MrHarry schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:43:
correctie ik wil dat als die 500mb/sec kan ook 500mb/sec doet, anders kan ik net zo goed een mindere hd nemen die niet zo snel is....het punt van het verhaal is nu gewoon dat je genaaid wordt in mijn ogen.
Want je hebt twee ssd's waar je de hele tijd tussen heen -en weer kopieert? Grootste voordeel van ssd's is nog steeds de ongelooflijke lage accestijden, daarom kun je 'm bij de X58 vaak beter op de Intel controller hangen, hoewel deze maar SATA2 is is de latency wel lager dan een aparte losse controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jayjay1986 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:38:
en laat mij raden de usb 3.0 poorten worden ook aangedreven door die marvell 9128 controller ? :D oftewel ik ben er gewoon zwaar ingeluist :O
De Marvell 9128 is puur een SATAcontroller, die doet niets met je USBpoorten, daar zit waarschijnlijk een NEC of Renessas controller voor op het bord (heb niet in de specs gekeken van het bord).

En je bent er niet zwaar ingeluisd, je hebt gewoon niet naar de specs gekeken. Als ik een bord koop kijk ik toch even naar wat het is, en tik Marvell 9128 in op google en je komt gelijk bergen met issues tegen. Dat moet dan toch al genoeg alarmbellen laten rinkelen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
nee ik draai alles vanaf mijn root disk (de ssd) en als ik iets koop wat 500mb/sec haalt dan wil ik dat ook halen ongeacht of ik het wel of niet altijd gebruik want ik betaal voor iets wat bepaalde specs heeft en dan verwacht je ook dat je dat eruit kan halen...advies is idd als je een marvell chipset hebt prik m in de intel controller want de schrijf snelheden zijn ook hoger. met de nieuwste firmware en drivers is er wel verbetering (trim support) maar het blijft nog steeds niet zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
:X

[ Voor 100% gewijzigd door JayJay op 27-09-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MrHarry schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:54:
nee ik draai alles vanaf mijn root disk (de ssd) en als ik iets koop wat 500mb/sec haalt dan wil ik dat ook halen ongeacht of ik het wel of niet altijd gebruik want ik betaal voor iets wat bepaalde specs heeft en dan verwacht je ook dat je dat eruit kan halen...advies is idd als je een marvell chipset hebt prik m in de intel controller want de schrijf snelheden zijn ook hoger. met de nieuwste firmware en drivers is er wel verbetering (trim support) maar het blijft nog steeds niet zoals het hoort.
Die 500MB/s haalt de schijf ook. De rest van jouw PC werkt alleen niet mee. Crucial kan daar niets aan doen, zij hebben een product geleverd dat doet wat het beloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:47
PilatuS schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:34:
[...]

Die 500MB/s haalt de schijf ook. De rest van jouw PC werkt alleen niet mee. Crucial kan daar niets aan doen, zij hebben een product geleverd dat doet wat het beloofd.
hij heeft ook niks tegen crucial, alleen tegen de brakke sata controller van Marvell ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
idd redblader controller is ruk ssd is top :)
Pagina: 1