Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Nadien even geprobeerd met de inbouw ontruiser van photoshop, maar daar ben ik niet zo tevreden over; en sindsdien heb ik NoiseNinja geinstalleerd. is wel nog even wennen, en even uitzoeken hoe je de instellingen het beste kan gebruiken.
Lightroom werkt op zich ook wel goed, alleen daar kan je (volgens mij) niet selectief ontruisen.
Maar ff serieus, ik heb ongeveer een anderhalf jaar geleden de meeste anti-ruis software op basis van de trial software met elkaar vergeleken en daar kwam Nik Dfine als duidelijke winnaar uit.
Je houdt duidelijk meer detail over, vooral als je 'm specifiek op jouw camera afstemt. Je hebt ook meer opties om handmatig op bepaalde plekken meer anti-ruis toe te passen dan op andere plekken.
Maar inmiddels zal de rest ook wel weer updates hebben.
Wat me opviel is dat er vrijwel geen goede reviews en vergelijkingen te vinden zijn.
Op dpreview is iemand die geweldige resultaten krijgt door drie anti-ruis pakketten in combinatie te gebruiken. Allemaal op een lage stand.
Eén van de fabrikanten heeft al contact met hem opgenomen om te kijken hoe het komt dat hij zulke goede resultaten krijgt. Ik zal kijken of ik goed link met voorbeelden kan vinden. Het gaat om mailman88 op dpreview. (hij schiet met een 50D)
Een interessante features is dat ie meer anti-ruis lijkt toe te passen op egale gedeeltes. (bv lucht in de achtergrond)
Maar soms krijg je dan ook wel dat je nog wat ruis of artefacten op bepaalde plekken hebt terwijl de rest helemaal ruisvrij is, en dan vallen die plekjes juist harder op.
- Non-Local Means (NL-means)
- Anisostropic Diffusion Filtering
- Edge Enhancing Coherence Filtering
Misschien dat je deze ook als plugin kan vinden voor een foto-bewerkings paket?
Yep, gevonden : Ximagic Denoiser toolbox, http://www.ximagic.com/
[ Voor 11% gewijzigd door djexplo op 19-09-2011 10:33 . Reden: Gegoogled ]
'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'
Bedankt UC voor deze topic. Zeer handig.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Zo gebruik ikzelf eigenlijk altijd Lightroom maar ben soms niet tevreden over de ruisprestaties bij RAW's, had eigenlijk nooit van bovengenoemde programma's gehoord. Ga er denk ik maar eens mee experimenteren.
No drama
Minder krachtig dan Nik Dfine en Noise Ninja, en met die gratis versie kun je alleen als JPG opslaan.
Maar voor een gratis tool presteert ie best wel goed, en beter dan de ingebouwde anti-ruis in photoshop e.d. toen ik 'm ooit testte.
Ik schiet RAW en gebruik overigens de ingebouwde ruisreductie in Lightroom. Daar ben ik wel tevreden mee. Ik zou het teveel gehannes vinden om na het exporteren de foto's nog door een ander programma te halen.
Zoals mjtdevries al zegt, is het handiger om eerst wat informatie te verzamelen (jullie eigen inbreng) en dan pas ik de openingspost aan._Rene_ schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:28:
Misschien is het leuk en/of handig dat er een mooie openingspost wordt gemaakt en daarin de verschillende pakketten worden vergeleken en andere belangrijke dingen genoemd worden die bij ruisreductie komen kijken? 'Het grote ruisreductie topic' zeg maar...
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dit zijn shots met een 50D op ISO 3200:
http://forums.dpreview.co...rum=1019&message=39123865
Verderop in de thread vertelt ie zijn methode:
...I don't use DPP. I do use PSE 8 with camera raw 6.2 and my setting: Lum: 12 and Color:25. Then I use DeNoise5 and use the lowest preset. Last, I Noiseware Pro and use the lowest preset.
Mijn vraag is als volgt: Stel ik heb een foto met erg veel ruis. Mijn normale workflow is dan dat ik eerst wat met de belichting/kleuren van de hele foto aan de slag ga. Vervolgens maak ik in photoshop een selectie van het onderwerp en van de achtergrond en maak hier een aparte laag van.
Op de laag van het onderwerp pas ik dan meestal 2x een lichte naverscherping toe: 1x voor verkleinen en 1x na verkleinen.
Op de achtergrond pas ik dan een ruisreductie toe; afhankelijk van hoe erg het is doe ik dit een aantal keer.
Nu zit ik echter met het probleem dat er soms ook in het onderwerp ook nog nadrukkelijk ruis aanwezig is; wat ook nog eens versterkt wordt door de verscherping. Iemand die tips heeft om deze ruis tegen te gaan zonder het al teveel ten koste van de scherpte te laten gaan?
Een voorbeeld:

ik ontruis overigens met noise-ninja
Ik ben vogelfotograaf en belicht zodanig dat ik zo min mogelijk ruis heb en als het er is, is het meestal alleen zichtbaar in de achtergrond, maar indien nodig zal ik ook een beetje van de surface blur op de vogel aanbrengen (heel selectief, dat wel). Bij sterke achtergrondruis, pas ik meestal ook nog een Median filter toe. Ik vind dat een heel mooi filter dat de laatste beetjes ruis goed gladstrijkt.
Mac Pro 2,26 GHz 8 Core, iMac 20" Intel C2D 2,16GHz
Iemand een idee of deze hoeveelheid ruis hoort, of is er een hardwarematig probleem?
http://img689.imageshack.us/img689/9199/lunarenruis2971.jpg
[ Voor 7% gewijzigd door PowerUp op 16-02-2012 16:43 . Reden: veranderd in een linkje, 640px is het maximum op GoT ]
Ikzelf ben over het algemeen wel tevreden met de resultaten van Neat Image. Niet té veel instelmogelijkheden wat erg veel tijd kan kosten om het maximale resultaat mee te behalen en een forse leercurve geeft.
Waar ik wel regelmatig met mezelf over in dubio lig is of je ruis niet kunt verwarren met detail. Als ik ruis verwijder levert dat soms een al dan niet schijnbaar verlies aan detail op waarvan ik me dan afvraag of dat nu écht detail was of dat ik de ruis aanzie voor detail. Ik heb NI voor de aardigheid ook even losgelaten op de foto hierboven en dan zie je dat effect bijv. in de vacht bij de hond zijn rechterschouder. Voor de kijker links, linksboven de bruine vlek in zijn vacht. Dan wordt de vacht wat egaal van kleur en verliest óf echt detail óf lijkt detail te verliezen wat misschien alleen maar het effect van de ruis was.
Wat hebben anderen hier voor ervaringen mee/gedachten over?
Van de defaultinstelling zou ik verwachten dat die bij ISO 400 minder ruis zou geven. Check ook het ingestelde compressieniveau in Lightroom (en je camera) voor JPGs.
Hier meer:
http://help.adobe.com/en_...e-8EAB-1384C0B432D3a.html
http://www.cambridgeincol...image-averaging-noise.htm
[ Voor 21% gewijzigd door mcdronkz op 16-02-2012 22:30 ]
Ik bewerk mijn foto's het liefst in de RAW module van Photoschop (CS5) en daarna nog in Photoshop zelf, maar daar doe ik meestal alleen de ruis weghalen en indien nodig verscherpen als laatste.
Ik gebruik hier de plugin NoiseControl 1.01 voor, om de ruis er uit te halen en die bevalt mij prima.
Zijn Neat image en Noise ninja zoveel beter dan ? of heeft hier nog nooit iemand van NoiseControl 1.01 gehoord ?
Is Noise ninja als plugin voor Photoshop te krijgen of is het een stand alone proggie ?
Ik lees wel vaak dat Noise ninja beter is dan Neat image en ik wilde het daarom wel eens proberen.
Ik hou alleen niet zo van losse programma's buiten de workflow die ik nu heb met Photoshop.
To do or not to do...
- Nik Dfine
- Imagenomic Noiseware
- Topaz DeNoise
- Noise Ninja
Tot nu toe vind ik Noiseware eigenlijk de beste resultaten geven.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.