B&W CDM1 speaker defect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:52
Hoi beste mensen,

Eén van mijn CDM1 speakers kraakt uit de midden / laag toner, met name bij lage tonen. Als ik het rubber aan de zijkant voorzichtig vasthoudt tijdens het spelen (dus niet het kevlar), dan wordt het kraken minder.

De vorige eigenaar heeft er altijd een passieve subwoofer tussen gehad. Deze zorgde dan voor de lage tonen en de midden en hoge tonen gingen naar de B&W's.

Kan het zijn dat, nu ze wel weer alle tonen moeten spelen, dat dit wat teveel is geweest voor één van de twee?

Ik heb de unit even uit de kast gehaald en onderzocht op scheuren en dergelijk, maar ik kan niets vinden met het blote oog. Het kraken lijkt uit het midden van de unit te komen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Is deze speaker defect denken jullie? Kan zoiets gerepareerd worden of moet ik op zoek naar iets nieuws?

Mvg,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Lijkt me een voor de hand liggende vraag, maar ik zie je er niks over zeggen; heb je speaker al met een andere kabel op een andere terminal aangesloten? Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem gehad en dat bleek aan de versterker te liggen.

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Goed dat je het zegt. Ik heb de speaker inderdaad omgedraaid van rechts naar links. Daarmee verplaatst het probleem zich naar de linkerspeaker. Ik gebruik namelijk banaanpluggen en ik vermoedde dat het daar aan lag. Dit bleek niet het geval. Ook zonder banaanplug ertussen geeft ie problemen, zowel links als rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Dan is er dus kennelijk wat met je versterker aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Nee natuurlijk niet, als ik de speakers verplaats, dan verplaatst het probleem zich ook, dus dan kan het niet aan de versterker liggen.

Als de versterker een verkeerd signaal zou geven, dan zou het probleem in dezelfde hoek blijven met verschillende speakers aangesloten. Dat is nu juist niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 08:54
Op het moment dat je de conus indrukt (niet als een idioot gaa duwen) Voel je dan wat aanlopen? Of een schrapend geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:59
Reparatie is altijd mogelijk. Dat kan je zelfs zelf doen. Voor een losse woofer voor de DM603s3 was ik destijds 150 euro kwijt. Deze zijn gewoon te bestellen via B&W.

Puristen geven vaak aan dat je dan wel beide speakers moet vervangen om klankverschil te voorkomen. Maar dat kan je zelf bepalen.

Het is natuurlijk wel belangrijk eerst de oorzaak te vinden. Hoor je het continue, of met een specifiek opname. De versterker & kabels heb je inmiddels uitgesloten. Volgende stap is uitsluiten van de bron.

Evt. speaker openschroeven is ook mogelijk. Zijn dacht ik gewoon torx schroefjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

GoeiedagEem schreef op maandag 19 september 2011 @ 09:38:
Nee natuurlijk niet, als ik de speakers verplaats, dan verplaatst het probleem zich ook, dus dan kan het niet aan de versterker liggen.

Als de versterker een verkeerd signaal zou geven, dan zou het probleem in dezelfde hoek blijven met verschillende speakers aangesloten. Dat is nu juist niet het geval.
Oh, ik heb je eerdere reactie dan kennelijk verkeerd gelezen (is mijn inziens ook niet heel erg duidelijk), nou in dat geval is je speaker dus stuk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Is idd waarschijnlijk een aanlopende spreekspoel. Heeft ie een keer gestuiterd? Meestal gebeuren dit soort dingen door een klap tegen de conus en zal er wellicht een beschadiging zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 17:45

silitek

Tubes Only

Fijne speakers..in het verleden lang een set gehad. Losse onderdelen voor de CDM1 liggen nog steeds bij B&W op de plank. Een tweeter unit kost je 70-80 euro. Speaker zelf rond de 100,-.. Nieuw.

Of je neemt contact op met speaker repair shop deze kunnen je unit weer geheel herstellen tegen een schappelijk prijsje.

Edit: Gezien het gerommel van de vorige eigenaar kan het filtertje ook niet helemaal goed meer zijn..
Doormeten of nakijken.

[ Voor 43% gewijzigd door silitek op 19-09-2011 18:24 ]

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb inmiddels een mailtje gekregen van een reparatiecentrum. Ze geven aan dat de "litzedraad" mogelijk defect is en dat deze gerepareerd kan worden. Is dit hetzelfde als de aanlopende spreekspoel waar Atomic het hier over heeft?

Overigens is de speaker niet gevallen. Een nieuwe unit erin is eigenlijk niet echt een optie, aangezien de boxen ongeveer nog 150 - 200 euro waard zijn. Om dan plm 150 euro uit te geven voor een nieuwe unit gaat mij wat te ver.

Overigens, kán het filter wel defect zijn, maar volgens mij niet doordat er eerder een passieve sub tussen heeft gezeten. Hij heeft het tenslotte wel geruime tijd (ongeveer een jaar) goed gedaan.

Inderdaad erg fijne boxen, spelen erg goed samen met mijn Yamaha versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
GoeiedagEem schreef op maandag 19 september 2011 @ 19:15:
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb inmiddels een mailtje gekregen van een reparatiecentrum. Ze geven aan dat de "litzedraad" mogelijk defect is en dat deze gerepareerd kan worden. Is dit hetzelfde als de aanlopende spreekspoel waar Atomic het hier over heeft?
nee, dat is niet hetzelfde. De litze is het draadje waarmee de spoel is aangesloten.
Overigens is de speaker niet gevallen. Een nieuwe unit erin is eigenlijk niet echt een optie, aangezien de boxen ongeveer nog 150 - 200 euro waard zijn. Om dan plm 150 euro uit te geven voor een nieuwe unit gaat mij wat te ver.
Voor de 100 euro die reparatie mogelijk kost heb je echt geen vergelijkbare speaker hoor. Maar even openschroeven en kijken of de litze aanloopt is een eenvoudig karweitje dat je zelf even kunt doen. Als het aan de litze ligt dan kun je dat mogelijk zelf of met hulp van een forumlid zo even verhelpen.
Overigens, kán het filter wel defect zijn, maar volgens mij niet doordat er eerder een passieve sub tussen heeft gezeten. Hij heeft het tenslotte wel geruime tijd (ongeveer een jaar) goed gedaan.
Ik verwacht niet dat het het filter is, maar je zou het kunnen uitsluiten door van beide speakers de laag/mid speaker even om te wisselen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien is de woofer uitgezakt, in dat geval kan het helpen om hem los te schroeven, 180 graden te draaien en weer vast te schroeven.

• GoeiedagEem
Ik ga binnenkort met de speakers naar een reparateur, als het blijkt dat het inderdaad de litzedraden zijn, dan zal ik deze laten vervangen. Ik doe dan meteen beide speakers, omdat het probleem, volgens de reparateur, ontstaat door metaalmoeheid. Daardoor kan het zijn dat de andere box ook binnen afzienbare tijd gaat storen.

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zal posten wanneer de boxen gefixed zijn.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

Exirion

Gadgetfetisjist

TBTL schreef op maandag 19 september 2011 @ 21:54:
Misschien is de woofer uitgezakt, in dat geval kan het helpen om hem los te schroeven, 180 graden te draaien en weer vast te schroeven.
Nou, die kans is echt nihil. Zwaar zijn die kleine wooferconussen niet en bovendien veel te nieuw.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Van uitzakkende woofers heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, wel van tweeters, met name softdomes. Ik heb zelf een set B&W DM22's staan (oudjes), waarvan de hars van de tweeters is uitgezakt en deze daardoor kapot zijn.

Metaalmoeheid in de litze lijkt me ook vrij sterk, die is speciaal daarvoor bedoeld en beweegt maar minimaal en over een relatief grote lengte litze.

Omdat het kraken afneemt als je de woofer iets remt door je vinger erop te leggen, denk ik eerder aan een probleem in de ophanging van de woofer. Zit de rubberrand rondom nog helemaal vast en zonder scheurtjes? En het membraan tussen conus en magneet, is dat nog wel goed?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

Exirion

Gadgetfetisjist

deepbass909 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 12:52:
Van uitzakkende woofers heb ik eigenlijk nog nooit gehoord
Een woofer kan prima uitzakken maar dan wel als ie erg oud is en een zware conus heeft. Bij downfiring subwoofers kan de conus vaak tot ongeveer een halve centimeter omlaag zakken, maar dat is dan uiteraard in de bewegingsrichting van de conus. Na verloop van tijd kunnen conusrubbers slapper worden zodat het erger wordt. Een zware woofer kan ook bij 'rechtop' montage een stukje uitzakken, maar het moet wel heel erg worden om de spoel te laten aanlopen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Ik ben met de speakers bij een reparateur geweest en wat denk je?

Niks mis met de midden/laag unit!

Bij het testen van de tweeter bleek dat de ene op hetzelfde volume veel minder luid speelde dan de andere.

Het bleekt dat de tweeter min of meer vast zat tegen de magneet. Iets met ferrovloeistof wat niet goed meer was. Hij heeft de tweeter schoongemaakt van binnen en nu lijkt het probleem opgelost! Ik heb nog niet zoveel geluisterd nog, maar de problemen lijken zeker verdwenen!

Ook nog opgelost voor een koopje, nu maar hopen dat het goed blijft, indien dat zo is, dan is deze vakman zeker aan te bevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
GoeiedagEem schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:55:
Ik ben met de speakers bij een reparateur geweest en wat denk je?

Niks mis met de midden/laag unit!

Bij het testen van de tweeter bleek dat de ene op hetzelfde volume veel minder luid speelde dan de andere.

Het bleekt dat de tweeter min of meer vast zat tegen de magneet. Iets met ferrovloeistof wat niet goed meer was. Hij heeft de tweeter schoongemaakt van binnen en nu lijkt het probleem opgelost! Ik heb nog niet zoveel geluisterd nog, maar de problemen lijken zeker verdwenen!

Ook nog opgelost voor een koopje, nu maar hopen dat het goed blijft, indien dat zo is, dan is deze vakman zeker aan te bevelen!
Mooi dat het opgelost is, en fijn dat je dat hier ook even laat horen!
Pagina: 1