• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 19:41
Dag ik heb een pc.. naja laat ik maar duidelijk zijn.
Ik heb een pc gekregen van mijn werk, althans gewonnen....
dit is alweer een jaar geleden...
laatst dacht ik, laat ik een ssd schijf kopen..

de ssd schijf werkt alleen kan ik mijn bios niet op ACHI zetten, ook niet met een firmwareupdate.
enigste optie: moederbord vervangen, ik wil graag mijn huidige kast houden...
maar het probleem is denk ik het formaat van de moederbord wat erin moet.
ik heb 4 geheugenbankjes, dat is dan ook een vereiste (eventueel terug te brengen naar 2)
Gebruik 4 sata poorten, meer is altijd welkom :)

Wie heeft er ervaring om een moederbord te vervangen uit deze pc?
Vervangen en plaatsen kan ik wel, maar het uitzoeken is me wat.....

wellicht kan iemand me hier helpen? ik hoor het graag.

Hier alsnog een foto van de pc:
Afbeeldingslocatie: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/images/emea/hp-compaq-dc5800-mctw-pc_190x170.jpg

Inderdaad stom!
Specificaties vergeten.. hieronder een lijstje met specs en vereisten:
CPU E8400, Socket 775
4x sata
4x Dimm
PCI-E 16x
moet in de pc passen? :P

[ Voor 8% gewijzigd door shamp0o op 18-09-2011 21:05 ]

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
*Ik kijk even in mij glazen bol* Nee zonder dollen misschien iets meer specificaties? Wat voor processor eventuele andere belangrijke informatie.

• shamp0o
stom! heb het aangepast!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk of er een M-ATX of full size ATX bord in moet. Als je dit niet weet kan je het bord opmeten en opzoeken wat het is, of hier een foto plaatsen, dan kan ik wel zien wat er in moet. Verder is het vrij simpel: zoek een bord waar alle andere onderelen in kunnen. Dus een socket 775 bord met DDR2 of DDR3. Je hebt er niet bij gezet welk RAM er in moet en ik ga het niet opzoeken.

Edit : Je zal met een ander moederbord dat niet dezelfde chipset heeft wel opnieuw Windows moeten installeren.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 18-09-2011 21:10 ]

• MrWouter
Met al deze specs kun je in de Pricewatch een geschikt moederbord vinden. Verder maakt het niet uit of het nu van HP is de rest van de onderdelen want dat is toch wel compatible.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17

D4NG3R

kiwi

:)

MrWouter schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:09:
Met al deze specs kun je in de Pricewatch een geschikt moederbord vinden. Verder maakt het niet uit of het nu van HP is de rest van de onderdelen want dat is toch wel compatible.
Nee niet altijd. HP gebruikte vroeger (En in zeldzame gevallen nu nogsteeds) een andere 20(+4) Moederbordconnector, eentje die niet standaard is. Hierdoor zul je misschien ook de voeding moeten vervangen.

Kan de TS misschien even een goede foto maken van de connector en connector van de PSU? (Die grote brede praat ik over)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• PilatuS
  • Niet online
D4NG3R schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:11:
[...]

Nee niet altijd. HP gebruikte vroeger (En in zeldzame gevallen nu nogsteeds) een andere 20(+4) Moederbordconnector, eentje die niet standaard is. Hierdoor zul je misschien ook de voeding moeten vervangen.

Kan de TS misschien even een goede foto maken van de connector en connector van de PSU? (Die grote brede praat ik over)
Die gebruiken ze voor zover ik weet alleen in die enorm kleine kasten. Dit lijkt mij een normale ATX kast en daarom zal er ook wel een normale ATX voeding in zitten. Maar je hebt gelijk dat het mogelijk is.

Als de TS een goede foto van de binnenkant plaatst kunnen we heb sowieso beter advies geven.

• shamp0o
Voeding is onlangs al eens vervangen, omdat een videokaart bij in kwam en meerdere schijven...
Hieronder een foto van het moederbord
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2lv20ox.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door shamp0o op 18-09-2011 21:21 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
shamp0o schreef op zondag 18 september 2011 @ 20:58:
de ssd schijf werkt alleen kan ik mijn bios niet op ACHI zetten, ook niet met een firmwareupdate. enigste optie: moederbord vervangen,
De SSD werkt toch, waarom dan alleen voor de kleine prestatiewinst van AHCI een compleet nieuw mainboard kopen?

• shamp0o
Nielson schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:22:
[...]
De SSD werkt toch, waarom dan alleen voor de kleine prestatiewinst van AHCI een compleet nieuw mainboard kopen?
Omdat ik vind dat de ssd schijf nog niet optimaal presteert.... hoe meer winst hoe beter...

Verwijderd

Behuizing is een microtower...
Moederbord is volgens mij geen *-atx formaat
Iemand die weet wat voor formaat dit is, lijkt mij geen standaard formaat?
Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/img/pb/688/291/372/372291688_097.jpg
offtopic:
Totaal offtopic:
joepie, mijn 200e post!

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2011 21:31 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:26:
Behuizing is een microtower...
Moederbord is volgens mij geen *-atx formaat
Iemand die weet wat voor formaat dit is?
[afbeelding]
Misschien past er prima een M-ATX bord in. Dit is alleen op de foto van de TS totaal niet te zien.

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:30:
[...]

Misschien past er prima een M-ATX bord in. Dit is alleen op de foto van de TS totaal niet te zien.
Heb er net een fotoo bijgeplakt

• shamp0o
waar ik ook mee zit is de koeler......?!
ik heb nog geen moederbord gezien met deze indeling...

Verwijderd

Ben bang dat je dan een nieuwe behuizing moet nemen, dit is een totaal afwijkende indeling...

• Nielson
  • Nu online
shamp0o schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:23:
[...]

Omdat ik vind dat de ssd schijf nog niet optimaal presteert.... hoe meer winst hoe beter...
Welke ssd is het dan precies? Heb je verder echt goed gekeken in de bios, want volgens mij moet de gebruikte chipset wel ahci kunnen, en ook deze quote op de HP site duidt op ahci (is namelijk nodig om ncq te kunnen gebruiken):
Disk Subsystem Controller: SATA 3.0Gb/s NCQ

• shamp0o
Nielson schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:34:
[...]
Welke ssd is het dan precies? Heb je verder echt goed gekeken in de bios, want volgens mij moet de gebruikte chipset wel ahci kunnen, en ook deze quote op de HP site duidt op ahci (is namelijk nodig om ncq te kunnen gebruiken):
[...]
Ik heb alle opties doorgepluist maar niets kunnen vinden...

Verwijderd

In de bios-setup handleiding kan ik hier ook nix voor vinden.
Dan zal de bios deze functie wel uit hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2011 21:38 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:31:
[...]

Heb er net een fotoo bijgeplakt
Het moederbord wat er nu inzit is niet interessant. Het gaat erom wat in de behuizing past.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02
Het model zoals op de foto is inderdaad gaan standaard moederbord. Maar als je het stuk linksboven wegdenkt zodat het een rechthoekig moederbord is, is het waarschijnlijk een pico microBTX mobo.

edit:
Ja, de layout lijkt wel microBTX maar de montagegaten lijken toch anders gepositioneerd en dus niet standaard.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200501/btx_airflow.gif
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/shows/2003/IDF/Fall/BTX/microbtxlayout.gif

[ Voor 47% gewijzigd door D-Three op 18-09-2011 22:03 ]

• Nielson
  • Nu online
Nog even gekeken, en waarschijnlijk zit er een ICH9 Base in (verklaart namelijk ook meteen de 4 ipv maximaal 6 s-ata poorten), en deze kan standaard geen AHCI maar met een omweg toch wel:
ICH9 Base provides hardware support for AHCI functionality when enabled by appropriate
system configuration and software driver.
Echter ben ik meer benieuwd om welke SSD het nu precies gaat, en welke benchmark waardes je naar kijkt. Denk namelijk dat je je laat leiden door theoretische benchmark waardes die weinig van doen hebben met normaal gebruik.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien is een losse pci-e controller nog een betere oplossing want ik zie op je moederboard 2 pci-e x1 slots zitten en je dan denkelijk goedkoper uit bent dan een ander moederboard. Een voorbeeld hiervan is deze http://www.alternate.nl/h...Controllers&l2=Serial-ATA waarbij ook een low profile bracket bij zit. Daarbij ook nog dan een voordeeltje dat je weer 2 s-ata poorten erbij hebt en met s-ata 6 GB ondersteuning voor eventueel een s-ata 6 GB ssd.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 18-09-2011 21:56 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Roel1966 schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:54:
Misschien is een losse pci-e controller nog een betere oplossing want ik zie op je moederboard 2 pci-e x1 slots zitten en je dan denkelijk goedkoper uit bent dan een ander moederboard. Een voorbeeld hiervan is deze http://www.alternate.nl/h...Controllers&l2=Serial-ATA waarbij ook een low profile bracket bij zit. Daarbij ook nog dan een voordeeltje dat je weer 2 s-ata poorten erbij hebt en met s-ata 6 GB ondersteuning voor eventueel een s-ata 6 GB ssd.
He bah, addon controller. :'(
Sorry, maar dat is totaal geen optie.

Je gaat de SSD dan maar aansturen met een lijntje dat 250 MB/s (zonder Sata overhead) trekt, want het bord heeft waarschijnlijk PCI-E 1.0 1x.
Dus je komt nog niet eens aan de Sata-300 specs! laat staan sata-600! |:( |:(
Dus yeey, wat een snelheden...

Daarbij is door het introduceren van een add-on controller de latencies en responstijden ook veel hoger, ten opzichte van aansluiten op de chipset ICH9 controller.

------------------

Nielson, ik deel je standpunt 100%

Dus @ Shamp0o
Om welke SSD gaat het en ik wil eerst wel eens een screenshot zien met de AS-SSD benchmark, dit zou al veel helderheid kunnen brengen...
Kijken of de claim die eerder gemaakt is over de controller klopt. Want AHCI is inderdaad nodig voor NCQ functionaliteit.

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 18-09-2011 22:46 ]

• shamp0o
sorry, beetje laat maar ik ben er weer.
De volgende SSD heb ik gekocht:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=279863

Hieronder een screenshot van de Bench, heb geen idee wat het inhoud.. ik hoop jullie wel?
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/zmbf61.png

• MrWouter
Maak ook eens een bench met ATTO want met AS SSD en een OCZ Vertex heb je niet altijd betrouwbare waarden. Mocht dit ook uitkomen bij ATTO dan is het inderdaad niet echt hoog.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Prestaties zijn enigszins in de lijn der verwachtingen voor een Vertex 2 op IDE.

Ik had gevraagd voor een screenshot van AS-SSD omdat hier veel gegevens uit gehaald kunnen worden.
Zo is dus duidelijk te zien, dat de controller alleen in IDE mode staat, dus waar HP hun claims van NCQ vandaan haalt is dus een wonder.

Hierdoor mis je voornamelijk de performance bij de 4k-64 sectie, omdat er geen instructies gelijktijdig uitgevoerd kunnen worden.
Maar dit is in principe nog niet eens zo hard nodig, want de het aantal I/O's dat er in desktop gebruik voorkomt is vaak niet zo hoog, dus het is geen enorm merkbaar verschil.

• Nielson
  • Nu online
Wel os draai je trouwens?

• shamp0o
Win7-Pro-x64

• shamp0o
het word dus een nieuwe computer?:P

• PilatuS
  • Niet online
shamp0o schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:34:
het word dus een nieuwe computer?:P
Dat is misschien wat overdreven.

Feit is wel dat Acer, HP, Packard Bell en andere merken meestal geen geweldig spul maken. Het is vaak niet standaard hardware, zoals bij jou in ieder geval het moederbord. BIOS opties zijn vrijwel altijd erg beperkt. Ook is de kwaliteit meestal slecht van zowel voeding als moederbord. Deze PC's zijn niet gemaakt voor Tweakers en andere mensen die er wat meer mee willen doen dan alleen internetten wat tante Truus doet. Voor huis, tuin en keuken gebruiken zijn het beste aardige PC's, afgezien van de kwaliteit. Voor de gevorderde gebruiker is het eigenlijk gewoon rotzooi.
Pagina: 1