Superdrive en Dual Layer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Ik ben een fervent gebruiker van de Superdrive, vooral om Dual Layer disks te branden. Ik heb zo'n aantal van die cdtjes gebrand. Echter heb ik sinds een aantal maanden, ik kan niet meer de precieze datum vaststellen, problemen met het branden van mijn DL schijfjes.

Ik brand meestal met een Virtual Desktop, Parallels of VMWare, echter deed deze het laatst niet meer. En VMWare niet en Parallels ook niet. Toen heb ik eens gekeken of het lag aan de desktop, dus heb ik een brandprogramma aangeschaft en weer geprobeerd DL te branden. Maar nee hoor, weer geen succes. Hij begint met 'Preparing..', om daarna direct naar 'Finished' te gaan en het schijfje uit te spugen. Zonder ook maar iets erop gebrand te hebben (gelukkig), want ik heb onder VMWare en Parallels nu ongeveer 15 cdtjes 'verneukt'...

Toen heb ik gekeken of het lag aan de Superdrive, maar gewone CD's brand hij nog wel, evenals gewone DVD's, het lezen van DL gaat wel gewoon goed.

Ik heb op internet al een beetje gekeken en ik zie dat meer mensen er last van hebben, een oplossing heb ik echter niet gevonden.

Kan ik hier Apple op aanspreken, wil ik niet graag doen, heb net een nieuwe Logicboard van ze gekregen, of kan ik de Superdrive nog maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je nog garantie hebt zou ik dit zeker claimen. Superdrives staan er om bekend dat ze heel gauw nukkig worden met branden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Satch schreef op zondag 18 september 2011 @ 22:44:
Als je nog garantie hebt zou ik dit zeker claimen. Superdrives staan er om bekend dat ze heel gauw nukkig worden met branden helaas.
Dat is dus een beetje het probleem. Mijn garantie is al verlopen, in ieder geval het 1e jaar. Het 2e jaar is nog net niet afgelopen. Maar ik heb ook net de Macbook laten repareren en ik zie het eigenlijk niet zitten om nu weer naar Apple toe te sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Waar heb je je Mac gekocht? Je zou namelijk ook terug naar een eventuele winkel kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Voor de goede orde, wat staat er in systeeminfo ? Word de drive nog wel herkend als een brander die DVD DL +/- kan schrijven ?

Om eens een OS X gerelateerd probleem uit te sluiten zo je kunnen testen met Ubuntu op USB stick en dan eens kijken of je wel DVD DL +/- kunt schrijven, want ik lees een hoop issue's waar de superdrive wel werkt wanneer de Mac word gestart van een externe schijf met een versie OS X install.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Nickalicious schreef op maandag 19 september 2011 @ 11:01:
Waar heb je je Mac gekocht? Je zou namelijk ook terug naar een eventuele winkel kunnen gaan
Online Apple store, dus dat is geen optie...
Herby schreef op maandag 19 september 2011 @ 14:29:
Voor de goede orde, wat staat er in systeeminfo ? Word de drive nog wel herkend als een brander die DVD DL +/- kan schrijven ?

Om eens een OS X gerelateerd probleem uit te sluiten zo je kunnen testen met Ubuntu op USB stick en dan eens kijken of je wel DVD DL +/- kunt schrijven, want ik lees een hoop issue's waar de superdrive wel werkt wanneer de Mac word gestart van een externe schijf met een versie OS X install.
Even gekeken en dit staat er:
Firmware Revision: SB00
Interconnect: ATAPI
Burn Support: Yes (Apple Shipping Drive)
Cache: 2048 KB
Reads DVD: Yes
CD-Write: -R, -RW
DVD-Write: -R, -R DL, -RW, +R, +R DL, +RW
Write Strategies: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
Media: To show the available burn speeds, insert a disc and choose View > Refresh
Er staat dus dat hij wel Dual Layer kan branden.

Ubuntu op USB zou ik wel even kunnen proberen, alleen heb ik geen USB stick bij de hand :')
Maar in een Virtual Machine doet hij het ook niet dus ik ben een beetje huiverig daarover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:57
The Great HooD schreef op maandag 19 september 2011 @ 15:02:
[...]

Online Apple store, dus dat is geen optie...
Dat is niet waar, als je hem bij de Online Apple store hebt gekocht is elke Apple Premium Reseller verplicht om je te helpen. Daar kun je gewoon naar binnen lopen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Naar binnen lopen wel, en als je garantie hebt hoef je alleen de verzendkosten oid te betalen. Was voor mijn ipod shuffle die ik online had aangeschaft toch nog 10 euro kwijt voor een nieuw snoertje :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Uhm ... zijn de problemen begonnen met een nieuw spindeltje onderzetters?

Kan zo maar zijn dat het spindeltje uit een slechte batch komt, maar ook kan een slechte batch halverwege een "goeie" spindel beginnen.

Probeer dus altijd even een ander merk, zeker als je zegt dat SL dvd's en CD's wel goed fikken.

Probeer zeker ook eens op een lage snelheid te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby

Herby

Stalknecht

VM is in theorie wel een anders OS, maar je hardware word daar ook gevirtualiseerd en spreekt daarmee je host OS aan, degene die je wilt uitsluiten ;)

USB stick van 8Gb kost echt geen fluit meer en is ontzettend handig voor dit soort zaken. Je kunt natuurlijk ook een externe HD gebruiken en daar Ubuntu (of ieder ander willekeur live Unix distro) op installeren. Het is nogal een omweg misschien, maar je bent op deze manier iig zeker dat het geen hardware probleem betreft.

[ Voor 52% gewijzigd door Herby op 19-09-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
InflatableMouse schreef op maandag 19 september 2011 @ 15:26:
Uhm ... zijn de problemen begonnen met een nieuw spindeltje onderzetters?

Kan zo maar zijn dat het spindeltje uit een slechte batch komt, maar ook kan een slechte batch halverwege een "goeie" spindel beginnen.

Probeer dus altijd even een ander merk, zeker als je zegt dat SL dvd's en CD's wel goed fikken.

Probeer zeker ook eens op een lage snelheid te branden.
Slecht spindeltje onderzetters? 8)7

Ik gebruik altijd met veel succes Verbatim DL schijfjes, zijn ook altijd super hoog aangeschreven wat betreft betrouwbaarheid. Het ligt niet aan de schijfjes want ik heb met succes eentje gebrand op een Windows PC...
Herby schreef op maandag 19 september 2011 @ 16:31:
VM is in theorie wel een anders OS, maar je hardware word daar ook gevirtualiseerd en spreekt daarmee je host OS aan, degene die je wilt uitsluiten ;)

USB stick van 8Gb kost echt geen fluit meer en is ontzettend handig voor dit soort zaken. Je kunt natuurlijk ook een externe HD gebruiken en daar Ubuntu (of ieder ander willekeur live Unix distro) op installeren. Het is nogal een omweg misschien, maar je bent op deze manier iig zeker dat het geen hardware probleem betreft.
Ja dat is wel een beter idee natuurlijk. Ik zal even kijken naar een USB stickie van 8Gb. Ik moet er eigenlijk sowieso nog 1tje aanschaffen..

Wat betreft de Apple shoppers: ik heb hem aangeschaft online, en mijn ervaring met APR zijn nou niet echt van bepaalde hoge kwaliteit. Ook zit ik al dik over mijn Apple garantie heen van een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet of je er wat aan hebt ik heb windowx xp in parallels draaien. Doet ook geen DL. Binnen het main OS wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 07:16:
Weet niet of je er wat aan hebt ik heb windowx xp in parallels draaien. Doet ook geen DL. Binnen het main OS wel
Dat is wel vreemd. Bij mij deed hij het namelijk wel altijd gewoon. Nu doen ze het beide niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
USB stick binnen, nu moet ik alleen nog Ubuntu installeren op mijn USB. Op google vind ik wel wat maar ik wordt er niet wijzer van. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:24

Ma®tin

Hallo

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ik wil niet Ubuntu installeren op mijn Macbook he, ik wil het alleen installeren op de USB, vanuit Mac OSX, om dan de USB te gebruiken om mijn Superdrive te testen in Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin

Ma®tin

Hallo

Ja, dus deze downloaden, opstartbare stick van maken en dan de live modus opstarten?
Of snap ik het nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ma®tin schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 20:59:
Ja, dus deze downloaden, opstartbare stick van maken en dan de live modus opstarten?
Of snap ik het nu niet?
Ok. :P

Ik snap het nu niet, ben ook niet heel bekend met Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin

Ma®tin

Hallo

Ok, je download deze,
dan voer je dit stukje uit.
Nu heb je een opstartbare usb-stick.
Deze steek je in je mac, en zodra je hem aanzet, houd je de 'Option toets' ingedrukt.
Nu kies je de usb stick, en daarna de live modus.
Nu zou deze als het goed is de ubuntu live modus moeten opstarten welke vanuit het RAM draait zonder iets te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ja was me gelukt inderdaad.

Maar nu zit ik alweer met een ander probleem, als ik option ingedrukt houd dan krijg ik de USB drive niet te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby

Herby

Stalknecht

Optie 2 is proberen ? http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
Mac

We would encourage Mac users to download Ubuntu Desktop Edition by burning a CD for the time being. But if you would prefer to use a USB, please follow the instructions below.

Note: this procedure requires an .img file that you will be required to create from the .iso file you download.

TIP: Drag and Drop a file from Finder to Terminal to 'paste' the full path without typing and risking type errors.

1. Download the desired file
2. Open the Terminal (in /Applications/Utilities/ or query Terminal in Spotlight)
3. Convert the .iso file to .img using the convert option of hdiutil (e.g., hdiutil convert -format UDRW -o ~/path/to/target.img ~/path/to/ubuntu.iso)
4. Note: OS X tends to put the .dmg ending on the output file automatically.
5. Run diskutil list to get the current list of devices
6. Insert your flash media
7. Run diskutil list again and determine the device node assigned to your flash media (e.g. /dev/disk2)
8. Run diskutil unmountDisk /dev/diskN (replace N with the disk number from the last command; in the previous example, N would be 2)
9. Execute sudo dd if=/path/to/downloaded.img of=/dev/rdiskN bs=1m (replace /path/to/downloaded.img with the path where the image file is located; for example, ./ubuntu.img or ./ubuntu.dmg).
10.
* Using /dev/rdisk instead of /dev/disk may be faster.
* If you see the error dd: Invalid number '1m', you are using GNU dd. Use the same command but replace bs=1m with bs=1M.
* If you see the error dd: /dev/diskN: Resource busy, make sure the disk is not in use. Start the 'Disk Utility.app' and unmount (don't eject) the drive.
11. Run diskutil eject /dev/diskN and remove your flash media when the command completes
12. Restart your Mac and press alt while the Mac is restarting to choose the USB-Stick

[ Voor 93% gewijzigd door Herby op 23-09-2011 14:22 ]

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 03:03
Ik moet je teleurstellen, het is echt onmogelijk om een ander OS dan OS X via USB te installeren.
Ik heb mijn SuperDrive moeten terugplaatsen (OptiBay) om Windows te kunnen installeren..

Ook Ubuntu of eenderd welk ander OS is me niet gelukt te booten.

Mogelijk lukt het met rEFIt (alternatief EFI), maar dit is mij ook niet gelukt..

🤞🏻

• The Great HooD
bn326160 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 19:07:
Ik moet je teleurstellen, het is echt onmogelijk om een ander OS dan OS X via USB te installeren.
Ik heb mijn SuperDrive moeten terugplaatsen (OptiBay) om Windows te kunnen installeren..

Ook Ubuntu of eenderd welk ander OS is me niet gelukt te booten.

Mogelijk lukt het met rEFIt (alternatief EFI), maar dit is mij ook niet gelukt..
:|

Lekker dan. Dat is dan mooi kut. Wel vreemd dat ze dan op de Ubuntu site wel aangeven dat het kan, maar dat het dan niet lukt is ook wel veelzeggend...

• Ma®tin

Ma®tin

Hallo

De Ubuntu help zegt anders;
UNetbootin for Mac OS X can be used to automate the process of extracting the Ubuntu ISO file to USB, and making the USB drive bootable. The resulting USB drive, however, can be booted on PCs only. If attempting to make a USB drive that can be booted from a Mac, follow the instructions below.

Pagina: 1