• uberdraakje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-01 14:15
Beste Tweakers,

Ik heb een klein probleempje. Ik heb hier een nieuw systeem met een ASRock 970 Extreme4 moederbord. Nu wil ik in de bios (uefi) komen, maar die wil hij niet laden. Of hij blijft hangen op het logo-scherm, of op een zwart scherm met wat tekst. Soms alleen 1 of 2 regels (american megatrends oid), soms wat meer (druk die en die toesten in voor setup, maar dat werkt ook niet en het zijn dezelfde toetsen als die op het logo scherm staan). Ik heb de laatste versie van de bios (1.3). Het vreemde is, ik had een keer per ongeluk mijn usb erin laten zitten en dan kom ik wel in de bios...rara hoe kan dat. Ik vind dit heel vreemd, hopelijk kan iemand mij helpen. Ik wil gewoon normaal in de bios kunnen komen.

Alvast bedankt!

Rest van het systeem:
X4 965 BE + Scythe Mugen 2 rev B
2x4GB DDR3-1600 Corsair geheugen
NVIDIA 560ti
64GB SSD (Crucial M4)
2x640GB WD HDD

[ Voor 8% gewijzigd door uberdraakje op 18-09-2011 18:54 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

al het overbodige loshalen even bios clear doen en dan nog eens proberen ?
alle voeding kabeltjes ook aangesloten :?
mischien nog eens proberen om de bios te flashen ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• uberdraakje
Heb echt alles losgehaald nu (inclusief front paneel audio/usb/firewire). CMOS gereset via knopje op de achterkant van mijn kast (zit bij asrock apart knopje voor op moederbord). BIOS update heb ik net uitgevoerd (en daarmee neem ik aan dat ie alle instellingen weer goed zet). Maar helaas, nog geen verandering tot nu toe. Nog andere suggesties?

EDIT: net deze link gevonden: http://www.tomshardware.c...reme4-boots-bios-attached
Ik ga even wat USB poorten uitproberen...

EDIT2: Heb zelf ook een G110 trouwens, maar ik had niks op die poort aangesloten. Nu net deden overigen mijn muis en toetsenbord het helemaal niet toen ik ze in de usb 3.0 poort had gedaan. Vervolgens heb ik nog even mijn toetsenbord in een usb poort gestoken van het front panel. Bij het opstarten klikte ik op DEL, toen werd het scherm even zwart (startte een soort van opnieuw op), maar ging daarna wel meteen naar de bios.

EDIT3: Hmmm... heel vreemd dit. Het lijkt nu op een probleem met mijn usb poorten. De ene keer doet ie het wel, de andere keer niet. Dan wel/dan niet usb 3.0 legacy mode ingeschakeld in de bios. En in enkele usb 2.0 poorten gedraagt het toetsenbord zich raar in de bios. Dan wil je bijvoorbeeld door een menutje verplaatsen, maar springt iedere keer een stapje terug.

[ Voor 63% gewijzigd door uberdraakje op 18-09-2011 19:48 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Usb 3.0 en usb 2.0 is niet altijd zo compatibel met mekaar en kan ik je alleen aan raden om zoveel mogelijk usb 2.0 te gebruiken voor usb 2.0 devices. Andersom gaat vaak wel goed dus wanneer je een usb 3.0 device op een usb 2.0 poort wilt gebruiken.

Punt is sowieso ook nog eens dat usb 3.0 vaak op de meeste moederboarden door een aparte chip word gestuurd, en je ook vaak ziet dat je binnen Windows een aparte usb 3.0 driver moet installeren voor dat die poorten werken.

[ Voor 32% gewijzigd door Roel1966 op 18-09-2011 19:38 ]

• uberdraakje
Hmmm...owkee. Ik merkte ook verschil met een oud toestenbord en de wat nieuwere G110 die ik hier heb liggen (vraagt meer stroom?). In ieder geval bedankt. Ik ga nog even verder puzzelen. Even kijken welke poorten nou gewoon normaal werken.

EDIT: GRRRRR, het is echt compleet willekeurig welke poorten het goed doen en welke niet. Dan doet de usb3.0 poort het wel, dan weer niet. Dan doet de ene usb2.0 poort het weer goed en vervolgens de ander weer niet (dat hele tijd verspringen in het bios menu). Zou er iets mis zijn met mijn moederbord?

EDIT2: Owkee, heb met veel gekloot m'n bios ingesteld zoals ik 'm wil. Nu maar even alles installeren, heb niet zo heel veel tijd en zin meer om vanavond nog verder te rommelen. Misschien van de week maar eens een mailtje sturen naar ASRock o.i.d.

[ Voor 57% gewijzigd door uberdraakje op 18-09-2011 21:15 ]