beeld valt sinds enkele dagen soms weg

Pagina: 1
Acties:

• Shurdus
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06-2024
Hallo allemaal,

Mijn systeem
Helaas weet niet zo goed hoe ik met de tools van dit forum om moet gaan, dus ik zal mijn systeem omschrijven. Hebben jullie iets aan een dxdiag?

Ik heb een Intel i7-2600K processor, 8 Gb RAM, een ASUS p67 Pro moederbord, een ASUS GTX 580 GPU, een Crucial Vertex 2 SSD, en een Samsung Spinpoint 1TB HDD. De voeding is een Corsair HX 750W. Grafische drivers zijn up to date, evenals de chipset drivers en Windows 7 64 bit. Hebben jullie meer info nodig?

Beschrijving probleem, symptomen
Sinds enkele dagen heb ik gezeur met mijn PC. Het beeld valt soms enkele seconden lang weg, om dan weer te verschijnen. Dit gebeurt vooral in spellen als Borderlands en de FIFA 12 demo. Het is niet zuiver een monitor probleem, want wanneer het beeld wegvalt valt het geluid ook weg. Je hoort dan een geknetter in mijn boxxen - jullie kennen het vast wel - en het geluid speelt verder wanneer het beeld weer terug is. De vriend van me die meedoet in borderlands zit dan ook vast, want ik host de game en mijn pc loopt vast op een wijze die ook voor hem merkbaar is. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan mijn beeldscherm.

Het is ook wel eens voorgekomen dat ik windows reset, en dat er meteen na het welkomsscherm geen beeld meer is. Soms doet het beeld het weer wanneer ik mijn monitor uit en weer aan zet, maar meestal niet. Wanneer mijn pc correct is opgestart kan ik gewoon surfen enzo, het is specifiek gamen wat de problemen lijkt te veroorzaken.

Nu heb ik al eens een melding langs zien komen dat windows hersteld is van een ernstige fout. Na een serie zwarte schermen waarbij het beeld enkele seconden weg viel startte ik mijn pc opnieuw op. Hierna kreeg ik dus de mededeling dat windows was hersteld.

Ook heb ik eens gezien dat mijn videokaart driver wellicht niet helemaal naar behoren werkt. Tijdens een hapering in de FIFA 12 demo alt-tabde ik naar het bureaublad, en ik zag een pop-upje dat mijn video driver niet helemaal ok werkte. De exacte text van die mededeling kan ik mij niet meer herinneren.

Wat heb ik geprobeerd?
Ik heb na dit alles mijn video driver eens opnieuw geïnstalleerd. Dit heeft het probleem echter niet verholpen, ook niet wanneer ik de driver eerst helemaal verwijder, om dan de driver opnieuw te installeren. Na deze driver installatie is het probleem minder geworden, maar ik heb nog steeds wel een dergelijke 'crash' of hapering van het beeld gezien.

Op het moment heb ik een paar uren borderlands gespeeld met één enkele keer dat het beeld wegviel. Daarna heb ik de FIFA 12 demo gespeeld, dit verliep probleemloos. Het probleem is dus grotendeels verholpen maar niet verdwenen.

De volgende stap zou in mijn beleving zijn om Windows opnieuw te installeren. Alles heeft namelijk heel lang goed gelopen, en mijn systeem is aangeschaft half april dus redelijk nieuw. Ik verdenk dus in de eerste plaats de software.

Hebben jullie tips voor mij wat ik zou kunnen proberen voordat ik deze rigoureuze stap neem? Ik wil namelijk straks niet met hetzelfde probleem zitten als ik er dan ook nog eens enkele uren werk van heb om alles zo in te stellen als ik het hebben wil.

Alvast bedankt voor jullie input!

Edit:
Team Fortress crasht trouwens ook wel eens bij het afsluiten of verlaten van een server. Al met al komt dat best vaak voor. Ik wist niet dat windows een log van die dingen bijhoudt, maar kennelijk wel.

Anyway, ik trof dus een lijst aan met flink wat foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/7889/hardwarefoutplaatjevoor.th.jpg

Wanneer ik op een 'technishe details' bij deze videofout klik, zie ik het volgende.

Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/2630/plaatje2voortweakers.th.jpg

Wellicht helpt deze info om het probleem te verhelpen?

[ Voor 10% gewijzigd door Shurdus op 18-09-2011 18:33 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Interessant dit want ik heb de laatste dagen ongeveer een vergelijkbaar probleem en heel af en toe crashes van de videokaart driver, dit in combinatie met een Intel i72600K, Asus P8Z68 DELUXE moederboard, Asus GTX560 videokaart, Intel 510 120GB ssd etc..

Qua configuratie lijkt het wel een beetje op jou config en ben ik best wel benieuwd of er meerderen met dit probleem zijn, en het belangrijkste uiteraard, of er oplossingen voor zijn want het kan soms best wel irritant zijn wanneer je net met iets bezig bent.

• Shurdus
Irritant is het zeker.

Kun je eens naar configuratiescherm gaan, dan systeem en beveiliging -> onderhoudscentrum. Bij mij staat daar een melding dat het de videodriver ophield met werken. Er is een stapsgewijze oplossing voor dit probleem beschikbaar. Wanneer ik echter klik om die oplossing te bekijken, dan zie ik helemaal niets, althans ik zie een melding dat ik geen verbinding met internet heb terwijl dat duidelijk wel zo is... Kun je eens kijken of dat bij jou wel werkt, en of je daar wijzer van wordt?

Ik heb trouwens gezocht op gerelateerde problemen, althans onderin het scherm zie ik een optie om dat te doen. Ik kan dan een dumpje zien, wat ik kan kopieëren naar het klipbord. Dit is wat ik dan zie:

Bron
Windows

Overzicht
Onverwacht afgesloten

Datum
?10-?9-?2011 11:57

Status
Verzonden rapport

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Extra informatie over het probleem
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA8009044010
BCP2: FFFFF8800F37DCD8
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1
Bucket-id: X64_0x116_TdrBCR:2_Tdr:2_IMAGE_nvlddmkm.sys
Servergegevens: f5c8e693-7446-47fe-8b77-e514432af70e

Misschien heeft iemand daar wat aan?

Hierboven heb ik trouwens ene plaatje geupload van het onderhoudscentrum. Toen ik zocht naar problemen en die problemen rapporteerde, was de lijst die op dat plaatje te zien is ineens weg. Ik zie ook niet hoe ik die lijst terug krijg. Ik zie alleen de mededeling dat ik een seintje krijg als er een oplossing bekend is, maar als ik windows mag geloven is die oplossing er al lang allen kan ik die niet zien. :(

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Neem contact op met Asus/Nvidia. Lijkt me buggy drivers. Jullie hebben beiden de meest recente drivers? Je zou 280.26 moeten geinstalleerd hebben lijkt mij. Deze driver is er sinds 8 september, dus vorige week vrijdag. Misschien alleen deze versie met een probleem?

• Shurdus
Het zou zo maar eens kunnen... Dit verklaart echter niet waarom team fortress zou crashen bij het afsluiten, dat heb ik al sinds juni. Dat kan echter zo veel oorzaken hebben dat niet gezegd is dat dit dezelfde issue is.

De problemen die hier zijn beschreven zijn aanwezig sinds 10 september, dus het zou inderdaad de driver kunnen zijn...

• Roel1966
  • Niet online
Shurdus schreef op zondag 18 september 2011 @ 20:00:
Irritant is het zeker.

Kun je eens naar configuratiescherm gaan, dan systeem en beveiliging -> onderhoudscentrum. Bij mij staat daar een melding dat het de videodriver ophield met werken. Er is een stapsgewijze oplossing voor dit probleem beschikbaar. Wanneer ik echter klik om die oplossing te bekijken, dan zie ik helemaal niets, althans ik zie een melding dat ik geen verbinding met internet heb terwijl dat duidelijk wel zo is... Kun je eens kijken of dat bij jou wel werkt, en of je daar wijzer van wordt?
Ik heb eens gekeken maar ik kan bij mij nergens iets ervan terug vinden dat er een probleem was maar ik heb trouwens verder geen bsod's gehad. Enigste wat heel af en toe gebeurd is dat opeens het beeld op zwart springt, geluid begint te stotteren waarna die na een paar tellen weer terug komt. Vervolgens dan staat er alleen rechtsonderin dat het beeldscherm stuurprogramma is hersteld en heb ik weer normaal beeld.

Dan qua drivers heb ik eergisteren de beta 285.27 al geinstalleerd en vantevoren had ik al 285.26 erop staan en verder zijn alle drivers, bios etc. allemaal voorzien van de laatste driverupdates. Frapant vind ik wel dat het volgens mij pas onstaan is na 285.26 maar dat durf ik niet met zekerheid eigenlijk te zeggen. Evenzogoed zou ik dan denken dat in beta 285.27 dit opgelost had kunnen zijn maar dus nog steeds niet.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06
Je plaatjes zijn nutteloos bij mij omdat ze van te lage resolutie zijn. Kan de text niet lezen. :p

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Roel1966 schreef op zondag 18 september 2011 @ 20:44:
[...]
Dan qua drivers heb ik eergisteren de beta 285.27 al geinstalleerd en vantevoren had ik al 285.26 erop staan en verder zijn alle drivers, bios etc. allemaal voorzien van de laatste driverupdates. Frapant vind ik wel dat het volgens mij pas onstaan is na 285.26 maar dat durf ik niet met zekerheid eigenlijk te zeggen. Evenzogoed zou ik dan denken dat in beta 285.27 dit opgelost had kunnen zijn maar dus nog steeds niet.
Ik kan je aanraden om géén beta drivers te gebruiken als je geen problemen wil...

gebruik dus de gewone release (WHQL) drivers; deze zijn getest en goedgekeurd en zouden dus minder problemen moeten opleveren. betadrivers zijn namelijk in een teststadium en garanderen helemaal géén goede werking...

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Roel1966
  • Niet online
bogy schreef op zondag 18 september 2011 @ 20:56:

Ik kan je aanraden om géén beta drivers te gebruiken als je geen problemen wil...

gebruik dus de gewone release (WHQL) drivers; deze zijn getest en goedgekeurd en zouden dus minder problemen moeten opleveren. betadrivers zijn namelijk in een teststadium en garanderen helemaal géén goede werking...
Ik weet wel wat de betekenis van beta is en de risico's ervan maar het wil niet per definitie zeggen dat een beta driver voor problemen zorgt. Betadrivers zijn ook al voor een groot gedeelte getest maar nog niet gecertificeerd voor en door Microsoft, maar wel al door Nvidia zelf getest en niet dusdanig slecht dat er meer problemen ontstaan.

• Shurdus
HenkEisDS schreef op zondag 18 september 2011 @ 20:49:
Je plaatjes zijn nutteloos bij mij omdat ze van te lage resolutie zijn. Kan de text niet lezen. :p
Dat is mooi klote... Ik kan zeker geen plaatjes rechtstreeks plaatsen en hier uploaden?

In ieder geval weet ik dat de BCCODE 117 was, en dat de beschrijving 'LiveKernelEvent' is. Kun je daar wat mee?

Edit: Ik heb een probleemrapportage gemaakt, en ik heb 8 maal dezelfde event - althans op het oog dezelfde event - op een rij. Het zijn allemaal videohardwarefouten. Ik heb de tijdelijke dumpbestanden opgeslagen. Hoe upload ik die het meest efficient zodat de meastro's er naar kunnen kijken, en zou dat helpen?

[ Voor 27% gewijzigd door Shurdus op 18-09-2011 23:56 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:41
Probeer anders eens imgur om je plaatjes te uploaden :).

• Shurdus
alex3305 schreef op zondag 18 september 2011 @ 23:55:
Probeer anders eens imgur om je plaatjes te uploaden :).
Dank, hier zijn ze.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J1T8l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5oc1Q.jpg

• Shurdus
HenkEisDS schreef op zondag 18 september 2011 @ 20:49:
Bump! O-)

• Shurdus
Niemand heeft enig idee?

• Shurdus
Zojuist de firmware van mijn ssd drive geupdate em mijn oude videodriver weer geïnstalleerd, maar de problemen houden aan. Het lijkt zelfs erger te worden.

Z erijn nog andere dingen doe ik zou kunnen proberen? Wat zouden jullie proberen of controleren op dit moment?

• Shurdus
Welke gegevens kan ik aanleveren zodat ik wel wel een reactie krijg? Presenteer ik de info nietoverzichtelijk genoeg om interesse te wekken in dit topic?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Roel1966 schreef op zondag 18 september 2011 @ 20:59:
[...]

Ik weet wel wat de betekenis van beta is en de risico's ervan maar het wil niet per definitie zeggen dat een beta driver voor problemen zorgt. Betadrivers zijn ook al voor een groot gedeelte getest maar nog niet gecertificeerd voor en door Microsoft, maar wel al door Nvidia zelf getest en niet dusdanig slecht dat er meer problemen ontstaan.
Dat is niet wat hij probeert te zeggen... Sowieso is het uitsluiten van mogelijke problemen/oplossingen niet erg slim, maar eigenlijk wat je nu doet is het 'domste' wat je kan doen. Iemand maakt een zeer relevante opmerking over het gebruik van beta drivers... maar daar wil je blijkbaar niet eens de moeite voor doen... eigenlijk doe je het het af als onzin.

Je gebruikt die beta drivers, beta drivers worden zo genoemd om een reden, het is nog work in progress en dat is echt niet alleen maar omdat MS er nog geen handtekening onder heeft gezet. Eigenlijk had je deze TS niet eens moeten beginnen zonder vast te stellen of je dezelfde problemen ook hebt met de laatste stable release... dat zal iedere 'verstandige' tweaker je hier adviseren, daar twijfel ik niet aan.

Je bent overigens niet specifiek genoeg over de videokaart... een Asus GTX580 gpu zegt niet genoeg. Welke kaart exact? Is het een reference of non-reference kaart? Is het misschien een speciale editie, een overgeclockte misschien? Misschien is het wel een bepaalde kaart waarvoor je eigenlijk altijd de drivers van Asus moet hebben ipv de standaard drivers... daar wil bij speciale edities ook nog wel eens verschil inzitten.

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-12-2025
Je kan ook nog even de bijgeleverde drivers(gewoon een paar versies terug) proberen voor je graka
Als dat niet werkt, zou je je hardware eens systematische moeten nakijken/testen,aansluitingen enzo
Misschien even tijdelijk met een andere videokaart testen of het daar ook op is.

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

• Shurdus
MicGlou schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 17:30:
[...]

Dat is niet wat hij probeert te zeggen... Sowieso is het uitsluiten van mogelijke problemen/oplossingen niet erg slim, maar eigenlijk wat je nu doet is het 'domste' wat je kan doen. Iemand maakt een zeer relevante opmerking over het gebruik van beta drivers... maar daar wil je blijkbaar niet eens de moeite voor doen... eigenlijk doe je het het af als onzin.

Je gebruikt die beta drivers, beta drivers worden zo genoemd om een reden, het is nog work in progress en dat is echt niet alleen maar omdat MS er nog geen handtekening onder heeft gezet. Eigenlijk had je deze TS niet eens moeten beginnen zonder vast te stellen of je dezelfde problemen ook hebt met de laatste stable release... dat zal iedere 'verstandige' tweaker je hier adviseren, daar twijfel ik niet aan.

Je bent overigens niet specifiek genoeg over de videokaart... een Asus GTX580 gpu zegt niet genoeg. Welke kaart exact? Is het een reference of non-reference kaart? Is het misschien een speciale editie, een overgeclockte misschien? Misschien is het wel een bepaalde kaart waarvoor je eigenlijk altijd de drivers van Asus moet hebben ipv de standaard drivers... daar wil bij speciale edities ook nog wel eens verschil inzitten.
hoewel ik begrijp wat je zegt vind ik dit een beetje een lompe reactie. Roel is niet de TS, dat ben ik.ik als ts heb geen bèta divers op mijn pc staan.

Ik zal eens nakijken welke graka ik conceet heb. Ook zaal ik de aansluitingen eens bij langs lopen.

Edit:
Ik heb een directCU II graka. Op de site van asus staat een 260 serie driver als meest recente driver. Moet je dan die hebben, of kun je wel gewoon de meest recente driver van de site van nvidia halen?

[ Voor 7% gewijzigd door Shurdus op 25-09-2011 19:57 ]

• Shurdus
Gelukkig ben ik er uit. Mijn videokaart was defect, dus vandaar dat het beeld af en toe weg viel. RMA aangevraagd en dan moet het in principe opgelost zijn.

Nu heb ik dus nog één vraag, namelijk de laatste die ik stelde in het topic:

"Ik heb een directCU II graka. Op de site van asus staat een 260 serie driver als meest recente driver. Moet je dan die driver van de site van ASUS hebben, of kun je wel gewoon de meest recente driver van de site van nvidia halen?"

Iedereen bedankt voor het lezen en voor de geboden hulp!
Pagina: 1