Just-In-Time Dataopslag

Pagina: 1
Acties:

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Misschien een beetje een vreemde naam als titel, maar ik wist niks beters :)

Op dit moment gebruik ik de volgende hardware in mijn fileserver:
Gigabyte GA-H67M-UD2H-B3
Intel Core i3 2100T
Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G
Intel RAID Controller SASUC8I
8x 2TB WD Green

Op dit moment is het zo dat ik elke schijf heb opgedeeld in secties zodat alles enigszins overzichtelijk is en dus makkelijk te beheren valt.
Maar mocht een sectie vol zijn moet ik dus een nieuwe schijf kopen om met deze sectie verder te kunnen.
Ondertussen zijn alle andere schijven nog lang niet vol omdat deze voor een sectie gebruikt wordt.

Wat mij nou mooi lijkt is dat ik bijvoorbeeld met één 2TB schijf begin.
Zodra er van deze 2TB, 1.8TB aan data gebruikt is krijg ik een waarschuwing. Zodra ik hier een nieuwe 2TB schijf bij in zet gaat deze melding weg en kan ik weer door. Als eerste zal wel die laatste 0.2TB van de eerste disk beschreven worden en dit gaat de hele tijd door. Het voordeel is dus dat je harde schijven 100% volgeschreven zal worden.
Ik weet dat Hitachi dit systeem heeft, maar ik vroeg mij af of er nog andere mogelijkheden zijn.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:26
Je zou een quota in kunnen stellen op een harde schijf zodat je een melding krijgt of dat eventueel een bepaald percentage altijd leeg zal blijven. Maar ik denk niet dat dat is wat je precies zoekt. Persoonlijk denk ik dat je eerder moet gaan denken aan ZFS mits je met een *nix-systeem wilt gaan werken.

Kijk anders ook even in het Storage showoff topic - 10+ TB storage systems om inspiratie op te doen. Eventueel kunnen mensen je daar ook beter helpen :).

• FabiandJ
  • Niet online
alex3305 schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 20:42:
Je zou een quota in kunnen stellen op een harde schijf zodat je een melding krijgt of dat eventueel een bepaald percentage altijd leeg zal blijven. Maar ik denk niet dat dat is wat je precies zoekt. Persoonlijk denk ik dat je eerder moet gaan denken aan ZFS mits je met een *nix-systeem wilt gaan werken.

Kijk anders ook even in het Storage showoff topic - 10+ TB storage systems om inspiratie op te doen. Eventueel kunnen mensen je daar ook beter helpen :).
Een quota wil ik niet instellen en dat een x percentage leeg blijft dat is nou iets wat ik wil voorkomen ;)
En dat ben ik inderdaad vergeten te melden ik gebruik nu OpenSuse 11.4 als OS.

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou afstappen van partities (ik neem aan dat je dat bedoeld met secties?), en gebruik maken van LVM. Samen met een resizable filesystem kan je doen wat jij wilt. Wij gebruiken zelf JFS als filesystem, maar volgens mij ondersteund EXT4 ook resizing.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vrijwel elk linux filesystem kan resizen, XFS is het er snelste in en vereist zelfs dat je data gemount is, 100% uptime maw. Wat ik je wel aanraad is om te beginne met 3 disks (maar twee bijkopen) en er vanaf dan bij te groeien aangezien dit standaard kan in software raid 5. Vervolgens kan je prima disks toevoegen, expanden en je filesystem growen.

ps. partities zijn passé, al dat ge-emmer met data.

[ Voor 7% gewijzigd door analog_ op 17-09-2011 21:26 ]

• FabiandJ
  • Niet online
En hoe zit het met een software raid 5 precies in elkaar als ik bijvoorbeeld een stroomstoring krijg.
Of mijn moederbord/bootdisk gaat kapot?
Pagina: 1