IDF: Intel demonstreert snelle ssd-opvolger

Pagina: 1
Acties:

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2025
nieuws: IDF: Intel demonstreert snelle ssd-opvolger

Het beestje maakt gewoon gebruik van NAND Flashgeheugen dat solid state is.
Dus hoezo is het een opvolger van SSD?

met "IDF: Intel demonstreert snelle ssd-technologie" ben ik tevreden :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sphere- op 17-09-2011 20:37 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Om snellere doorvoersnelheden mogelijk te maken, moet worden afgestapt van de huidige constructie waarmee ssd's worden aangestuurd, zo betoogde Intel. Het nand-geheugen wordt aangestuurd door een controller, die verbonden wordt met een ahci-brug van sata naar pci-express om tenslotte bij de chipset uit te komen.
Het is dus een evolutie van de huidige ssd-technologie en daarmee dus een opvolger in de zin van vervangende/veranderende technologie. Lijkt mij dus niets mis met de aanduiding 'opvolger'. Aanpassingen enkel om mensen tevreden te maken, doen we niet aan ;)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-02 18:33
Ik ben het met Sphere eens dat 'opvolger' niet correct is. Wat Intel voorstelt is 'gewoon' weer een SSD (solid-state-disk), alleen met een nieuwe interface.

Op dezelfde manier had je de standaarden ATA1, 2, 3... ATA6, SATA, SCSI... allemaal standaarden die werden gebruikt voor de traditionele harde schijf. Zou je, bij de overgang van ATA5 naar ATA6 (of voor mijn part naar SATA) ook hebben gezegd dat het de opvolger is van de harde schijf? Nee, lijkt mij niet - enkel een harde schijf met een nieuwe interface.

Het voorstel van Intel zal best goed zijn, vast wel leiden tot een aanzienlijke toename in prestaties - maar het is nog steeds 'maar' een SSD. Met een nieuwe interface, dat wel.

Correcter zou het zijn om het de opvolger van de SATA interface te noemen, want de SATA interface is hetgeen dat er uit gaat en vervangen wordt door een opvolger.